Lapozgatom Szilágyi
Lenke fotóalbumát. Az egyik oldalról három
afrikai pillant rám, fekete fejek világos háttér
elôtt, homlokukon, arcuk bal oldalán erôs fény,
amelyet elnyel a megvilágítatlan arc fél feketéje.
Három messzirôl jött ember arca, csodálkozva,
de bizalommal pillantanak az idegen ország idegen fotósának
a kamerájába.
Jól emlékszem
erre a képre, a hetilap-Beszélô elsô évfolyamában
jelent meg, 1990. június 30-án F. Havas Gábor és
Solt Ottilia riportja illusztrációjaként. Ez volt
talán az elsô híradás a Magyarországon
menedéket keresô külföldiekrôl. A képen
látható fiatalemberek történetesen a Kubából
importált afrikai szocializmus pokoli országából,
Angolából jöttek. Az elsô híradás
volt ez a menekülôk nyomasztóan megoldatlan sorsáról,
amely tíz év alatt sem vált rendezettebbé,
az elsô híradás a bicskei, azaz a legrégibb
menekülttáborról.
Mindezek az adatok azonban,
amelyek nekem, az egykori lapszerkesztônek, ma egy fôként
menekültekkel foglalkozó emberjogi szervezet munkatársának,
elsôdleges fontosságúak, Szilágyi Lenke képén
másodlagos, harmadlagos jelentôségûek. Szilágyi
Lenke képein az arcok a fontosak, sôt olykor még az
arcok se, csupán a fénybôl és a sötétségbôl
kirajzolódó szigorú formák.
*
A hetilap-Beszélô
elsô két évében Szilágyi Lenke a Beszélô
képszerkesztôje volt, királylány hamupipôke
szerepben.
A Beszélônél
nem volt jó képszerkesztônek lenni, nekünk, a
Beszélô szerzôinek és szerkesztôinek –
sajnos – nem volt fontos a látvány. A szamizdat világából
jöttünk, és azt képzeltük, ha a stencillel
sokszorosított, nehezen kibetûzhetô szamizdatot elfogadták
az olvasóink, el fogják fogadni a hétrôl hétre
felkínált betûtengert is. Végzetes tévedés
volt, ezt elvben már akkor is tudtuk. Újra meg újra
bíztattam, kérleltem Lenkét, harcoljon oroszlánként
a képfelületekért, de aztán újra meg újra
kimaradtak vagy apróra zsugorodtak a képek, hogy elférjen
a szûnni nem akaró szöveg. Ennek a három angolai
fiatalembernek a képe is egészen más az albumban,
mint a Beszélôben volt. A Beszélô a hátteret
fent levágta, lent az ádámcsutkánál
metszette el a fejeket, valósággal bezárta a fiúkat
egy dobozba, a levegôtlen présbe, ahogy Pilinszky írja
az egyik versében. Lehet, hogy ebben a kivágatban a kép
többet mondott a magyarországi menekültpolitikáról,
de éppen az tûnt el róla, ami a szépségét
adja. Az, hogy ezek az afrikaiak a szorongatottságukban is reménykedô,
új felé igyekvô emberek.
A Beszélô sokat
foglalkozott „térségünkkel”, a volt szocialista tömb
országaival. A lap szinte helyszíni közvetítést
adott a Szovjetunió összeomlásáról. Szilágyi
Lenke ekkortájt hosszú hónapokat töltött
Oroszországban, a Kaukázusban oroszok, örmények
és abházok között, és idôrôl
idôre a Beszélôben jelentette meg az ott készült
képeit. A széthulló birodalmat ábrázoló
felvételeken nem láthatók nevezetes történelmi,
politikai események, nem érzôdik rajtuk se káröröm,
se sajnálkozás. Arcok láthatók a képeken,
az etnikai jellegzetességek, a szociokulturálisan meghatározott
viselkedésformák sokfélesége. …s mindegyik
képen átsüt a fotós szenvedélyes érdeklôdése,
objektív szeretete tárgya iránt.
*
A Beszélôt egykor
sokat bírálták, gúnyolták idôszerûtlen,
szociofotós képanyagáért. A kilencvenes évek
elején e szociofotók javát Szilágyi Lenke készítette:
lepusztult, omladozó házakat, sivár udvarokat, rongyokba
burkolózó embereket, mezítlábas gyerekeket
fényképezett.
Viszontlátva e képek
egy részét a fotóalbumban a jó papír,
a jó minôségû nyomdatechnika láthatóvá
teszi, amit a figyelmes szemû nézô persze már
a Beszélô sárgás papírján is felfedezhetett
volna. Azt tudniillik, hogy ezek a szociofotók egyáltalán
nem szociofotók abban az értelemben, hogy egyetlen céljuk
a nyomor részvétre hívó ábrázolása
lenne. Ha rápillantunk a rokkantkocsit hajtó ember képére,
hátterében a szürkés égig nyúló
vízzel, a nedves felületen visszatükrözôdô
emberalak kontúrjával, úgy érezzük, ez
a rokkant is részese a teljességnek, amely benne foglaltatik
a tizennyolcszor húsz centiméteres képfelületben.
Szilágyi Lenke szigorú,
fekete-fehér kontúrokat mutató képeit csak
olyan mûvész készíthette, akitôl idegen
minden iszamos érzelem, aki nem nézi le, de nem is magasztalja
fel a valóságot, amelyet lefényképez, nem érez
fölényt az objektummal szemben, de nem is igyekszik ájultan
tisztelegni elôtte.
…s mégis, Szilágyi
Lenke objektív pillantását a megértés,
sôt meg merném kockáztatni, a szeretet hatja át,
a szeretet a lefényképezhetô világ, a látható
mindenség iránt.
(Elhangzott 1999. december 6-én, a TRAFÓ Kortárs Mûvészetek Házában, Szilágyi Lenke Látókép Megállóhely címû kötetének bemutatóján. A kötet szerkesztôségünkban kedvezményesen megrendelhetô.)
http://www.c3.hu/scripta