1997.
december: elnöki kinevezésének tizennegyedik, a kereskedelmi
televíziók elindulásának harmadik hónapjában
Peták István kísérletet tesz arra, hogy a mûholdra
került MTV 2 nézettségének drámai zuhanását
megállítsa. Megbízza Sipos Pált, Murányi
Mihályt és Péterbencze Anikót egy válságkezelô
mûsorstruktúra kidolgozásával és 1998.
január 5-i beindításával. Feladat: az MTV 1998-ra
tervezett mûsorkészítési költségeinek
egyharmadából kihozható, de a nézôket
megtartani képes program kidolgozása.
A
felkérés nyomán készített mûsorstruktúra
egészére a sávos szerkezet, a stabilitás és
a gazdaságosság jellemzô. Féléves szünet
után új életre kelt a Repeta (heti 5 x 90 perc, ötletgazda
és felelôs szerkesztô Sipos Pál). Ekkor születik
a Kincsestár (heti 5 x 90 perc, ötletgazda és felelôs
szerkesztô Born Ádám) és a Mélyvíz
(heti hétszer adászáró kb. 90 perc, ötletgazda
és felelôs szerkesztô Kóthy Judit). A napi program
alappillérének szánt három mûsor lényege:
más-más célközönségnek szóló,
nagy felületû, saját gyártású, alacsony
fajlagos költségû, változatos tematikájú,
egyetlen stúdióból lebonyolítható élô
adások, amelyek állandó jelenléte visszaszoktatja
és megtartja a nézôket.
Az
elképzelés nem elôzmények nélküli.
1989–90-ben hasonló elven mûködött a TV 2, amely
többek között azért kellett kimúljon, mert
mindazok érdekét sértette, akik kimaradtak belôle.
Az akkor monopolhelyzetben lévô Magyar Televízió
egészének ugyanis nem állt érdekében
olcsón, kevés emberrel, korszerûen televíziózni.
Azok, akik 1998-ban ismét ilyennel próbálkoztak, meg
voltak gyôzôdve arról, hogy az eltelt idô megérlelte
és bizonyította korábbi elgondolásaik szükségességét
és helyességét. Azt remélték, a kilencvenes
évtized végén már mindenki érti, amit
a nyolcvanas évtized végén még nem, és
belátja, hogy a duális médiarendszer létrejötte
és az MTV katasztrofális anyagi helyzete végre racionális
lépéseket követel.
A
válságkezelô mûsorstruktúra életbe
léptetésének másnapján (1998. január
6.) az elnököt leváltják. A helyébe lépô
ügyvezetô elnök egyetért a koncepcióval,
és a 7/1998. számú elnöki utasításban
(1998. február 11.) szervezeti és gazdálkodási
szempontból szétválasztja az MTV 1, MTV 2 és
az MTV Aktuális Hírmûsorok területét. Ugyanakkor
érintetlenül marad minden, már létezô szervezeti
egység. Az MTV 2 programigazgatójává kinevezi
Kôvári Pétert, aki megtartja kulturális alelnöki
funkcióját is.
Annak
ellenére, hogy az új mûsorstruktúrát
szinte titokban vezeti be az MTV, és a csatornák szétválasztása
következtében az MTV 1-en semmilyen propagandája nincs
a kettes csatorna mûsorainak, az adásokra felfigyelnek és
„rászoknak” a nézôk. Mindhárom sorozat pillanatok
alatt megtalálja a közönségét, amely számszerûen
nem vetekszik ugyan a földi sugárzású programok
nézettségével, de jól érzékelhetôen
van.
Kôvári
Péter 1998. március 11-én megbízólevélben
értesíti Kóthy Juditot, hogy „a program kiemelkedô
elemét képezô, az igényes nézôk
megszólítását célzó mûsorsorozat”
(Mélyvíz) élére szerkesztôbizottságot
nevez ki, amelyben „szíveskedjen tagsági feladatokat ellátni”.
Kóthy visszakérdez, de sem szóban, sem írásban
nem kap választ arra, hogy kikbôl áll a szerkesztôbizottság,
milyen hatáskörrel bír, és ezen belül mi
lenne a dolga az eddigi felelôs szerkesztônek? A megbízólevelet
nem írja alá, a „szerkesztôbizottság” egyszer-kétszer
ülésezik a felelôs szerkesztô tudta nélkül,
majd feloszlik. Kôvári Péter 1998. június 1-jétôl
„visszavonásig” megerôsíti Kóthy Juditot a Mélyvíz
felelôs szerkesztôi funkciójában.
A
szerkesztôbizottság ötlete mögött nyilvánvaló
az a szándék, hogy legitimálja a Kulturális
Alelnökség munka nélkül maradt „megrendelô”
szerkesztôségeinek létét. Amikor ez a felelôs
szerkesztô passzív ellenállásán megbukik,
a programigazgató fokozatosan mûsoridôt von el a Mélyvíztôl.
A feszesnek indult mûsorstruktúra felpuhul, az esti sávokat
is teletömik alibimûsorokkal, a Mélyvíz elveszti
22.30-as állandó kezdési idôpontját.
Az adások száma heti hétrôl hatra, majd (nyári
mûsorstruktúra címén) heti háromra csökken.
1998. szeptember 1-jétôl heti öt, 1999. június
1-jétôl heti négy az adások száma, de
1999. július–augusztusban már csak egy-két-három
este jut a Mélyvíznek hetente.
1998.
október elsô napjaiban a 21/1998. számú elnöki
utasítás és a 11/1998. számú elnöki
körlevél arra kötelezi a produkciók vezetôit,
hogy állítsák össze az általuk foglalkoztatott
külsôsök névsorát, mert számukat 50
százalékkal csökkenteni kívánják.
(Ekkor nyilatkozik a Felügyelô Bizottság elnöke
a Világgazdaság címû lapban arról, hogy
az MTV Rt.-nél hétezer fô a külsôsök
száma, ami tûrhetetlen.)
A
Mélyvíz munkatársairól nem készül
lista, mert a felelôs szerkesztô írásban visszautasítja
azt az eljárást, hogy ismeretlen helyen, ismeretlen szempontok
szerint „rostáljanak”. A produkció ha akarna sem tudna több
embert foglalkoztatni, mint amennyire adásonként szükség
van (1 szerkesztô, 1 mûsorvezetô, 1 rendezô, 1
gyártásvezetô stb.). A létszám estérôl
estére ugyanaz, de a tartalmi sokszínûség miatt
speciális érdeklôdésû és tudású
mûsorkészítôk széles körére
van szükség. Minden szûkítés a produkció
színvonalának rovására megy, tehát nem
kívánatos. (Itt kell megjegyezni, hogy a Mélyvíz
mindvégig kb. 60 százalék belsô és 40
százalék külsô munkatársat foglalkoztatott,
és a külsôsök egy része is az MTV alkalmazottja
volt, amíg rá nem beszélték, hogy közös
megegyezéssel lépjen ki – a munkájára továbbra
is számítanak.) Nem is beszélve arról, hogy
az MTV akkor és azóta is 6-8 hónapos késedelemben
van az elvégzett munkák kifizetésével, tehát
erkölcsi alap sincs a külsôs mûsorkészítôk
névsorában kutakodni és szelektálni.
1999.
január 1-jétôl megszûnik az MTV 1 és az
MTV 2 elôzô évi szétválasztása.
Ezen a centralizációs törekvésen másodszor
feneklik meg a „csatornában” való gondolkodás. Az
MTV 2 keretében elindított és gyártott három
produkciót (Repeta, Kincsestár, Mélyvíz) szétosztják
a Mûvelôdési, a Szórakoztató, illetve
az Információs Fôszerkesztôség között.
Ez új helyzet mindhárom mûsor számára,
mert az ôket bekebelezô szervezeti egységek – vérmérséklettôl
függôen többé vagy kevésbé – úgy
tekintik, hogy mûsoridôt és pénzt (költségkeretet)
kaptak, aminek sorsáról ezentúl ôk dönthetnek.
A kezdettôl rendkívül feszített költségvetésû
és az MTV-s átlagot messze alulmúló feltételek
között készített produkciókat még
jobban a víz alá nyomják. Nem szüntetik meg azonnal,
csak a kondíciókat rontják az elviselhetetlenségig
– hátha a mûsorkészítôk abbahagyják
maguktól.
A
Repeta munkatársai ekkor teszik az 1 Ft-os felajánlást,
a Kincsestár vendégei szívességbôl jönnek
a mûsorba, a Mélyvíz a vidéki vendégek
útiköltségét sem tudja megtéríteni.
Hiányoznak a legalapvetôbb eszközök (például
nyersanyag az adások rögzítéséhez, elem
a mikrofonokba, ülhetô székek a stúdióba
stb.). A generális problémák csapódnak le itt
is, azzal a különbséggel, hogy a produkciók túlnyomó
többsége sokkal jobb helyzetbôl indult, volt mibôl
leadni.
A
Mélyvíz három állandó munkatársa
(Kóthy Judit felelôs szerkesztô, Pécsi Vera kiemelt
szerkesztô és Tóth Ferenc gyártásvezetô)
egy virtuálisan létezô szerkesztôséget
mûködtet 20 hónapon át, amelynek sem helyisége
(a Nádor u. 36. II. 212. ugyanis a belsô pályázat
nyomán létrehozott, máig meg nem szüntetett 11.
sz. produkciós iroda állomáshelye), sem számítógépe,
sem telefaxa (otthonról behozott, saját tulajdonú
eszközök), sem újságelôfizetése (1999
márciusáig), sem titkárnôje nincs. Ugyanez az
infrastruktúra szolgál az Álompolgár számára
is.
A
mûsorok mégis elkészülnek, mert a „közszolgák”
ambiciózusak, edzettek és szerények. Aki a kamera
elé ül, igyekszik valami elfogadható ruhadarabot magára
húzni, de sem a bére, sem a külsôs hónapokig
késlekedô honoráriuma nem engedi meg, hogy olyan elegáns
legyen, mint amilyet a közszolgálati televízió
közönsége elvárhat tôle. A stúdió
mûszaki munkatársai estérôl estére küzdenek
az elavult, adásbiztonságot veszélyeztetô állapotú
eszközökkel, a mûsorkészítôk pironkodnak
a vendégek elôtt a szakadt, kopott, kényelmetlen körülmények
miatt, és megpróbálják egy mûködô,
professzionális televízió látszatát
kelteni.
1999.
március 15-én megszületik a Felirat, amelyhez nagy számban
csatlakoznak a Mélyvíz munkatársai is.
„A
közszolgálati televíziózás becsületéért”
protestáló dokumentum nagy nyilvánosságot kap.
Az MTV vezetôi személyre szóló megfélemlítéssel
reagálnak. Élen jár ebben az Információs
Fôszerkesztôség vezetôje, Heltai Péter,
aki a szervezetileg hozzá tartozó munkatársakat írásban
feddi meg, Kóthy Juditot levélben elbocsátással
fenyegeti.
(A
Feliratra minden külsô címzett érdemi választ
ad, az MTV megszólított testületei azonban máig
hallgatnak.)
Az
1999 szeptemberére ígért új mûsorstruktúra
mindmáig hadititok. Augusztusban elôáll az a helyzet,
hogy sem a mûsorkészítôk, sem a szervezeti egységek
vezetôi nem ismerhetik a következô havi mûsortervet.
Soha nem látott méreteket ölt a napról napra
kiadott mûsorváltozások száma. A rögtönzések
következményeit senki nem gondolja végig, az érintett
produkciókat egyáltalán nem, vagy csak az utolsó
pillanatban értesítik. A jelenség nem kelt már
különösebb figyelmet a közönség körében,
hiszen hovatovább úgysem nézik az MTV programjait.
1999.
augusztus 23-án Heltai Péter a fôszerkesztôségi
értekezleten bejelenti, hogy a Mélyvíz sorsáról
az elnök nem kíván dönteni, ezt a fôszerkesztô
hatáskörébe utalta. Heltai néhány nap
gondolkodási idôt kér, majd augusztus 30-án
közli Kóthy Judittal, hogy szeptember 20-tól ezen a
mûsorhelyen új mûsort indít, mert úgy
ítéli meg, hogy a Mélyvíz „elfáradt”
és „nem elég értelmiségi”. (Utóbb elôkerül
egy augusztus 18-án már aláírt 1-es törzslap
a szeptember 20-án induló Záróra címû
mûsorról!?)
Szeptember
2-án Heltai Péter összehívja a Mélyvíz
munkatársainak egy részét, és vázolja
elôttük a Zárórára vonatkozó elképzeléseit.
Jelzi, hogy ez csak elôzetes tájékoztatás, az
új mûsor nyitó értekezletére kb. 10 nap
múlva kerül sor, addig szabadságra megy. Szeptember
3-án Kopper Judit leendô felelôs szerkesztô megkérdezi
Kóthy Juditot és Pécsi Verát, hogy „szeretnének-e
dolgozni az új mûsorban, amely Heltai Péter szigorú
és közvetlen irányítása alatt készül”?
A válasz: nem.
Sok
minden történt még a 20 hónap alatt, de talán
ezek azok a mozzanatok, amelyek jól érzékeltetik az
intézmény részvénytársasággá
alakulása óta eltelt 3 év (!) mûködési
zavarait. Tény, hogy az Rt. elsô elnöke és tulajdonosi
testülete semmilyen módon nem készítette fel
az intézményt a versenyhelyzetre. Az elvesztegetett elsô
esztendô után pedig már legitim vezetése sincs
a Magyar Televíziónak. Az utóbbi 20 hónapban
elnökök, álelnökök, alelnökök, fô-
és aligazgatók jönnek-mennek. SZMSZ hiányában
bizonytalanok a felelôsségi és hatáskörök,
nincsenek korrekt munkaszerzôdések és munkaköri
leírások, kusza és improduktív a szervezet
nagyobbik része. Totális fenyegetettségben tartják
az alkalmazottakat, az új menedzsment tagjai máig sem avatták
be elképzeléseikbe a munkatársakat (elôször
és utoljára 1999. június 8-án belehallgathattak
a belsô csatornán közvetített sajtótájékoztatóba).
Ez mind-mind a törvényen kívüli állapot
következménye.
Nem
fogadható el, hogy az ország egyik legjelentôsebb tájékoztatási
és kulturális intézményének munkatársai
a napilapokban keresgéljék a rájuk vonatkozó
információmorzsákat. Nem fogadható el, hogy
alattvalói sorban tartsanak alkotó értelmiségieket,
pótolhatatlan tudású mûszaki szakembereket,
akiktôl felelôs tájékoztatást és
mûvészi munkát várnak. És nem fogadható
el, hogy semmibe vegyék a közönséget, aki mindezt
fizeti.
Szíves
figyelmébe ajánlom mindenkinek azt a kijelentést,
amely az 1999. június 8-i sajtótájékoztatón
hangzott el. Egy újságíró megkérdezte:
mibôl van a legnagyobb hiány a Magyar Televízióban?
A csonka kuratórium által aznap elnökké választott
fiatalember válasza: önbizalomból. Ami engem illet:
téved.
Budapest, 1999. szeptember 16.
„Midôn ezt írtam, tiszta volt az ég” – a mai nap eseményeihez képest. Az elbocsátásokban kifejezésre juttatott politikai üzenet világos: közszolgálat az, amit a hatalom látni és hallani akar. Itt tényleg nincs helye az önbizalomnak.
Budapest, 1999. szeptember 17.
http://www.c3.hu/scripta