Megjegyzések Kornai János: Pénzügyi fegyelem és puha költségvetési korlát címû írásához
Az „átmeneti
gazdaságok” kutatóinak társaságában
három vonatkozásban szokás a puha költségvetési
korlátot emlegetni. Elôször is egyes intézmények
mûködésének tömör és neheztelô
minôsítéseként (legyen szó akár
a bankszektorról, akár az egészségügyrôl,
vagy akár egy egész ország költségvetésérôl)
használatos a fogalom; ilyenkor a puha költségvetési
korlát diagnosztizálása potenciálisan veszélyes
fejleményekre hívja fel a figyelmet. Olykor a fogalom említése
nem más, mint puszta fôhajtás (az egyébként
ilyenkor a rendszergazdász szerepébe állított)
Kornai János elôtt. Végül az átmenetgazdaságtant
a szerzôdéselmélet irányából megközelítô
elemzôk tartják kongeniálisnak a puha költségvetési
korlát fogalmát azon sematizált és agyonelemzett
gazdasági szituációval, amelyben a „megbízó”
(principal) sehogy sem tudja elérni, hogy az „ügyvivô”
(agent) ne a maga számára legkedvezôbb projektet indítsa
be, ahelyett hogy a megbízó érdekeinek leginkább
megfelelôt választaná.
Az
már viszont kevésbé gyakori, hogy e kutatók
szükségét látnák a terminus használatának
körültekintôen megindokolni, és még ritkább,
hogy kimerítôen és megfelelô tájékozottságot
mutatva tárgyalnák a fogalom mibenlétét avagy
eredetét.
Gyorsan
hozzáteszem, hogy ez nem azért van így, mert a puha
költségvetési korlát valamiféle speciális
magyar ügy lenne, amelynek tanulmányozását, mint
nyelvünkét, a külföldiek hajlamosak lennének
idô elôtt feladni. Már csak azért sem, mert az
összes, a kérdéskör tanulmányozásában
perdöntô irat rendelkezésre áll angolul (és
sok más nyelven) is.
De
közelítsük meg ezt a kérdést kicsit óvatosabban.
Mitôl érezheti valaki, hogy még mindig adósak
vagyunk a puha költségvetési korlátot körülvevô
doktrínák feltérképezésével és
ezáltal az átmenetgazdaságok elemzésében
játszott szerepének esetleges újraértékelésével?
– Induljunk ki abból az állításból,
hogy az átmenet elején a hajdani szocialista gazdaságok
a gazdasági rendszerek egy adott típusát alkották.
Az átalakulás végére reményeink szerint
a legfejlettebb ipari országok gazdaságaihoz válnak
hasonlatossá, némely helyi sajátosságok megtartásával.
Akkor majd az ilyen érett piacgazdaságokra érvényes
legjobb elméletek segítségével kutathatjuk
ôket. De amíg ezen átmenetgazdaságok még
hordozzák a múlt terhes örökségét,
addig kutatói munkánk során a néhai szocialista
gazdasági rendszert leghívebben bemutató doktrínákra
is szükségünk lehet. És magától értetôdô,
hogy az ilyen doktrínák legjelesebbjei érdekelnek
bennünket leginkább. Ha pedig ráadásul meg vagyunk
gyôzôdve arról is, hogy az átmenetnek még
koránt sincs vége, akkor önként adódik
az a következtetés, hogy Kornai János munkássága
éppen most és nagyon is közvetlenül releváns
számunkra, az átmenetgazdaságok kutatói számára.
Fôáram
és rendszer
A fentiekben
megindokoltuk, miért kell Kornai János politikai gazdaságtanát
kitartóan és alaposan tanulmányoznunk. Mégsem
feledkezhetünk meg arról a komoly nehézségrôl,
amelyet a fenti okfejtés is, implicit módon, magában
rejt. Minden figyelmes olvasójának azonnal feltûnik:
Kornai János nem törekszik különösképpen
arra, hogy gondolatait a jól bejáratott gazdaságelmélet
nyelvén fogalmazza meg. Attól sem riad vissza, hogy nyilvánosság
elé tárja a mainstream közgazdaságtan egyes elôfeltevéseivel
szembeni fenntartásait. Még csak azt sem lehet mondani, hogy
nem ismerné alaposan az oly sokak által készpénznek
vett doktrínákat, sôt még azt sem, hogy ellenséges
lenne velük szemben. Ezért hát, ha tényleg meg
akarjuk érteni elméletének vagy elméleteinek
jelentôségét, akkor el kell hagynunk a számunkra
olyannyira ismerôs terepeket. Számomra mégis úgy
tûnik, hogy eddigi életmûve értelmezésének
legjobb stratégiája az, ha elméletét a sztenderd
elméletekhez viszonyítjuk. Ez persze csak akkor lehetséges,
ha kérdésfelvetéseihez és elôfeltevéseihez
a lehetô legnagyobb óvatossággal és nyitottsággal
közelítünk.
Ezen
gondolatok elôrebocsátásával szeretnék
a következôkben Kornai János cikkéhez néhány
megjegyzést fûzni.
A melegágy
Figyelemre
méltó, hogy a cikk angol nyelvû változata a
New Palgrave nevezetû közgazdasági lexikon azon új
sorozatában jelent meg, amely a Közgazdaságtan és
a jog szótára címet viseli. A szócikk címe
magyarul: „Törvényi kötelezettség, nemteljesítés
és puha költségvetési korlát.” Jogi kérdésekrôl
többször is szó esik a cikkben, a legprominensebb helynek
nekem a végsô gazdaságpolitikai következtetésekrôl
szóló rész tûnik (950–951. o.1). Világos,
hogy a puha költségvetési korlát mindenekelôtt
gazdaságelméleti és a politikai gazdaságtani
terminus, így hát a jogi dolgokkal való kapcsolata
áttételes. Bizonyos szempontból viszont ez a kapcsolat
problematikus.
Elôször
is egy puha költségvetési korláttal jellemezhetô
szituációban gyakran éppen az a gond, hogy az egyik
fél kötelezettsége ellenére nem fizet (941–942.
o.). Ugyanakkor azt mondhatjuk, hogy a jelenség melegágya
a szocialista gazdaság egész berendezkedése (949.
o.). Ez az állítás összefér avval az állásponttal,
hogy bizonyos jól körülírható helyzetekben
a puha költségvetési korlát decentralizált
piacgazdaságokban is megjelenik.
A hajdani
szocialista gazdaságokban a központhoz való viszony
sok esetben fontosabb volt a vállalatok számára, mint
horizontális kapcsolatai a beszállítókkal és
a vevôkkel. A központtal való kapcsolat legfontosabb
aspektusait sokszor nem jogi szempontok vezérelték: a terv
nem szerzôdés, helyesebben, nem feltétlenül szerzôdés.
Ugyanakkor az adott vállalat fizetési (vagy más) kötelezettségeinek
elmulasztását a központ is zokon vehette, de nem elsôsorban
azon az alapon, hogy sérült a szerzôdés; hanem
azon, hogy a vállalat nem felelt meg a központi elvárásoknak.
A központosított tervgazdaság nem a horizontális
szerzôdések betartására és betartatására
épül. Így hát a puha költségvetési
korlát krónikus elterjedtsége a gazdasági rendszer
szerzôdésekhez való viszonyát is tükrözi.
Tehát: a jelenség nemteljesítéssel való
jellemzése, sôt definiálása (941–942. o.) már
azt feltételezi, hogy a háttérben piac- vagy vegyes
gazdaságokat kell sejtenünk.2 Ez a jellemzés tehát
eltakarja azt a fontos tényt, hogy a fogalom a szocialista gazdaság
elemzése során keletkezett;3 és azt is, hogy az ilyeténképpen
újonnan meghatározott fogalom alkalmazása ilyen (jobbára
letûnt) gazdaságok tárgyalásakor külön
értelmezést kíván.
Érdemes
ezzel kapcsolatban megfigyelni azt is, hogy a puha költségvetési
korlát alapvetésként kezelt matematikai modellje,
Dewatripont és Maskin játékelméleti munkája4
(948. o.), közel sem állítja a középpontba
azt a kérdést, hogy miként lehet a puha költségvetési
korlát kedvezôtlen következményeit megfelelô
szerzôdéses fogásokkal kivédeni. A következô
megjegyzés erre a modellre vonatkozik.
Modell,
elmélet, privatizáció
Kornai
János elismerôleg és prominens helyen említi
Dewatripont és Maskin 1990-ben készült és 1995-ben
publikált tanulmányát (944., 948.). Nem emeli ki azonban,
hogy ez a tanulmány olyan módszertanra épül,
amelynek követése majdhogynem kizárja, hogy a puha költségvetési
korlát teljes fogalmának elemzésére alkalmazzuk.
Sôt megítélésem szerint jelentôsen félreértelmezi
azt. Elôször is, Dewatripont és Maskin a központ
és a fegyelmezetlen vállalat viszonyát Stackelberg-játékra
redukálja.5 Ez a játék azonban olyannyira általános
stratégiai szituációt jelenít meg, amely aligha
azonosítható a puha költségvetési korlát
jelenségkörével. Világos, hogy a jelenség
általánosítható, és ezáltal megvilágítható
egy sor, az eredetivel rokon jelenség (944. o.). – Nem igaz azonban
az, hogy az általánosítás e lehetôségére
elôször Dewatripont és Maskin hozzájárulása
hívta volna fel a figyelmet. Viszont mûvük jelentôs
mértékben felerôsítette ezt a tendenciát,
éppen formalizmusa miatt.
Az
általuk követett módszertan természetébôl
adódik, hogy amikor absztrakt, játékelméleti
keretben megfogalmazott munkájukat alkalmazni kivánjuk egyes
gazdasági szituációkra, terminusaik interpretálásra
szorulnak. Feltéve, de meg nem engedve, hogy az ô modelljüket
vesszük kiindulópontnak a puha költségvetési
korlát elemzésekor, akár a fogalom eredeti felépítésének
elemeit is visszanyerhetjük. De sok minden mást is: ahol csak
Stackelberg-szituációt sejtünk, már bele is vághatunk
a helyzet követelményeire szabott értelmezésbe.
Figyelemre
méltó, hogy ôk maguk a modelljüket habozás
nélkül alkalmazták annak a kérdésnek a
megvilágítására is, hogy miben áll az
ún. angolszász pénzügyi rendszer specifikuma
az ún. német-japán pénzügyi rendszerrel
szemben. És ki merné állítani, hogy ez a pénzelméleti
kérdés szoros kapcsolatban van a puha költségvetési
korláttal?
Mivel
a Dewatripont–Maskin-modellel egy másik írásban részletesebben
foglalkozom, itt csak néhány további rövid megjegyzést
teszek. Elôször is: még ha el is fogadjuk, hogy modelljük
„megragadja” a puha költségvetési korlát lényegét,
akkor sem magyarázza meg, hogy miért nem tudta a szocialista
gazdasági központ megfegyelmezni a vállalatokat. Ha
a vállalat mint Követô alulteljesít, a modell
szerint ez a központnak ex post kárt okoz. Mivel a Harsányi-doktrína
szerint a játékszituáció ex ante átlátható
mindkét fél számára, a központnak jobb
lenne, ha bele sem kezdene a vállalattal való interakcióba.
Az interakció lezárását a szocialista központ
is megtehette volna, bezárhatta volna a nemteljesítô
vállalatokat – de ezt csak a legritkább esetben tette. Vajon
miért nem? Erre a kérdésre még visszatérek.
Kornai
János kiemeli, hogy a privatizáció hatásos
ellenszere lehet a puha költségvetési korlátnak
(950. o.). Azonban Dewatripont és Maskin modellje szerint se nem
oszt, se nem szoroz, hogy a vállalat magánkézben van-e:
az általuk elôtérbe helyezett egyetlen orvosság
a jelenség ellen a bankrendszer likviditásának szétaprózódása.
Egyértelmû viszont, hogy egy jelentôsen privatizált
gazdaság esetében, éspedig nyilvánvaló
okokból, a puha költségvetési korlát jelensége
kevésbé gyakori.6
Magatartási
szabály
Az
eredeti elképzelés szerint a puha költségvetési
korlát fogalma nem elszigetelt jelenségtípust jelöl,
hanem újratermelôdô társadalmi és gazdasági
rendellenességet (942. o.).
A puha
költségvetési korlát magatartási szabállyá
alakul. Namármost: mivel a probléma gyökere a szocialista
gazdaság természete, avagy a paternalizmus, a puha költségvetési
korlát elvben minden vállalat központtal való
viszonyát jellemezheti. Valamint: lennie kell olyan normának
vagy sztenderdnek, amelyhez viszonyítva a jelenség okozta
rendellenességek felmérhetôk. Ilyen lehet például
a vállalat bajból való kimentésének
költsége. Ki viseli ezt a költséget? Ceteris paribus,
csak más vállalatok viselhetik.7 Akkor viszont ezekkel a
vállalatokkal éppen nem a puha költségvetési
korlát játékszabályai alapján alakul
a központ viszonya.8
Az
iménti okfejtés olyan absztrakt gazdasági rendszerrôl
szólt, amelyben a gazdasági központ több vállalattal
állt kapcsolatban. Esetleg egyikkel így, a másikkal
úgy bánt. Hogyan lehetne alkalmas a Dewatripont–Maskin-modell
a puha költségvetési korlát jelenségkörének
kimerítô elemzésére, ha csak egy tipikusnak
tételezett, diadikus központ–vállalat viszonyt tárgyal?
Diktált
monopólium
Visszatérve
arra a kérdésre, hogy miért nem zárta be a
szocialista gazdasági rendszerben a központ a tartósan
veszteséges vállalatokat, válaszul szolgálhat
az, hogy a központ felelôsséggel viseltetett a vállalat
termékéért: nem engedhette meg, hogy más vállalatok
vagy a lakosság a termék nélkül maradjanak. Ez
a válasz azt feltételezi, hogy a kérdéses vállalat
egyedül állított elô valamilyen terméket.
Tehát monopolhelyzetben volt. Adódik a következtetés,
hogy így a puha költségvetési korlát jelensége
összefügg annak a piacnak a szerkezetével, ahol a vállalat
tevékenykedik.9
Kornai
János ritkán hangsúlyozza ezt az összefüggést.10
Véleményem szerint ennek az az oka, hogy a puha költségvetési
korlátot az állami beavatkozás nélkül
mûködô hatékony piac torzulásának
tekinti. A hatékony piacok elméleti képe pedig, úgy
látom, számára az általános egyensúlyelmélet.
A monopolista piacszerkezetet azonban a részleges egyensúlyelmélet
keretében szokásos és célszerû tárgyalni.
A részleges
egyensúlyelmélet keretében viszont a hatékony
piacok jellemzése nehezebb lesz, sôt elementáris erôvel
törnek fel az ún. piacelégtelenségeket tárgyaló
érvek és modellek. Azonban a puha költségvetési
korlát doktrínája számára komoly hozadékkal
járhat a részleges egyensúly elmélete felé
való elmozdulás.
Vegyük
figyelembe, hogy a szocialista gazdaságokban egy vállalat
nem esetlegesen volt vagy nem volt monopolhelyzetben. Maga a gazdaságirányítás
tette nagyon sokszor monopolistává. A legtöbb kelet-közép-európai
és kelet-európai szocialista országban az ötvenes
évek végén, a hatvanas évek elején agresszív
központosító kampánnyal „szervezték át”
a vállalatok profilját.11 Sok helyen az volt a törekvés,
hogy bizonyos termékeket csak kevés vagy egyetlenegy vállalat
állítson elô. Érdekes kérdés,
hogy miért gondolta a gazdaságirányítás,
hogy ezzel a gazdaság hatékonysága nôni fog
– de ezen a helyen nem kísérlem meg a válaszadást.
Esetleg azt gondolták, hogy számukra, a központ számára,
így jobban átláthatóvá válik
a gazdaság. Valószínû, hogy a szándékok
között volt a központ gazdasági hatalmának
növelése is. Bármi is legyen a válasz, olyan
egyedi piacszerkezetet hoztak létre ezzel az átszervezéssel,
amelyet igen nehéz a hagyományos egyensúlyelméletek
eszköztárával leírni. Márpedig a piacok
mûködésének más analitikus elmélete
aligha van. Ám ha figyelembe vesszük, hogy a vállalatok
azért folytattak egymással tranzakciókat, jogosult
lehet a következô, itt csak vázlatosan kifejtett fogalom
bevezetése.
Elvben
leírhatjuk, listára vehetjük a gazdaságban egy
adott idôszakban lejátszódó összes tranzakciót.
Továbbá: tételezzük fel (mintegy gondolatkísérletképpen),
hogy az összes aktuális tranzakciós kapcsolatot fel
kell bontani az adott idôszakban. Kikhez fordulhatnának, kikkel
mûködhetnének együtt ilyenkor az egymással
bejáratott kapcsolatban álló felek? Hívjuk
a tényellentétes tranzakciók listáját
a potenciális tranzakciók hálózatának.
Namármost a (fentebb említett módon átszervezett)
szocialista gazdaságokat jellemezhetjük úgy, hogy ezekben
a tranzakciós hálózat nagyon szorosra van fûzve:
a szokásos partnerek elvesztése esetén alig van olyan
fél, akikkel (jelentôs veszteségek nélkül)
kapcsolatba léphet a tipikus vállalat. A potenciális
tranzakciók hálózata nagyon szegényes. Ezzel
szemben a fejlett piacgazdaságokban a potenciális tranzakciók
hálózata, úgy tûnik, igen gazdag.
Ezek
a megfontolások jelentôs mértékben hozzájárulhatnak
a puha költségvetési korlát elméletének
gazdagításához. Elôször is doktrinálisan
megalapozott választ adnak arra a kérdésre, miért
tûrhette el oly sokszor a gazdasági központ, hogy egyes
vállalatok tartósan veszteségesek legyenek: mesterséges
monopolhelyzetük miatt nem tudta csôdbe juttatni ôket.
Másfelôl kibôvítettük az arra vonatkozó
hipotézisek körét, hogy miben is állt a központ
paternalizmusa: abban, hogy maga szabta meg azon termékek körét,
amelyek elôállításáért felelôsséget
vállalt. És abban is, hogy bízott benne, a termék
elôállítását rábízhatja
néhány vagy olykor csak egy vállalatra.
Ez
a módosítás gazdaságelméleti jellegû:
mivel az eredeti koncepció a puha költségvetési
korlát jelenségét a paternalizmusra, késôbbi
kiegészítések pedig a szocializmus politikai és
hatalmi viszonyaira vezetik vissza12 – ezért nem meglepô,
ha valaki ezt a koncepciót inkább institucionalistának
tartja. Az általam javasolt módosítás a piacszerkezetet
mint alapvetô további magyarázó tényezôt
vezeti be: és mivel a piacok mûködését
és sajátosságait meggyôzôdésem
szerint csak egy gazdaságelmélet tudja megfelelôen
elemezni, a puha költségvetési korlát elméletének
ekképpen cizellált változata „közgazdaságibb”
koncepciót tükröz.
Nehéz
lenne megmondani, hogy ez a módosított magyarázat
endogén avagy exogén (948–950. o.). (A modell szempontjából
adottnak, külsô adottságnak kezelt tényezôket
nevezzük exogénnek, míg a modell azon elemeit, amelyek
értékeinek meghatározása a modell feladata,
endogénnek.)
Továbbra
is lehetséges, hogy a puha költségvetési korlát
elméletét a központ és az adott vállalat
diadikus viszonyaként ragadjuk meg; sôt azonosíthatjuk
annak okait is, hogy a kérdéses vállalat miként
kényszerítheti ki késôbbi kimentését.
De ezek az okok tárgyalhatóak a gazdasági rendszer
olyan jellegzetességeinek figyelembevételével is,
amelyek kívül esnek a diadikus kapcsolat körén.
Például a paternalizmust erôsítô és
implicit módon fait accomplit teremtô összgazdasági
piacstruktúra elemzésével.13
Kész
helyzet
Ha
a puha költségvetési korlát gyökere a paternalizmusban
keresendô, akkor a szocializmus politikai rendszerének felszámolása
után a kóros jelenségnek el kell tûnnie. Ha
viszont a puha költségvetési korlát magyarázatába
bevonjuk a szocialista gazdaságokat jellemzô szoros, monopolisztikus
piac- vagy tranzakciós struktúrát is: azt kell mondanunk,
hogy a kóros jelenség akkor szûnik meg, amikor ezek
a struktúrák felszámolódnak. – Természetesen
ennek a „felszámolásnak” alapvetô politikai feltételei
vannak, köztük magának a szocializmus politikai rendszerének
a megszûnése.
És
valóban: bár a volt szocialista országok majd mindegyike
már az „átmenet” legelején parlamentáris demokráciát,
„többpártrendszert”, vezetett be, a puha költségvetési
korlát jelensége jóval a politika intézményi
átalakulása után sem szûnt meg kísérteni.
Ennek legközvetlenebb megnyilvánulása a „sorbanállásnak”
elkeresztelt fizetési válság.14 Az újonnan
megalakult kereskedelmi bankok fizetésképtelen vállalatok
tömkelegével igyekeztek boldogulni, de a problémás
hitelek nagy része arra volt visszavezethetô, hogy az adós
vállalatok ügyfeleinek nagy része is fizetésképtelen
volt. Elôször is, nehéz volt megállapítani,
hogy az egymásnak tartozó vállalatok közül
melyik is igazán felelôs a bajokért. Ezenkívül
a mértéktartó feltételezések szerint
pontosan a nagy monopóliumok és ügyfeleik generálták
a válságot. Végül nem lehetetlen, hogy ezek az
évtizedekkel ezelôtt kialakított nagyvállalatok
tudatosan, mintegy túlélési stratégiaként
választották a nemteljesítést, bízva
abban, hogy az ô inputjaikra vagy outputjaikra specializálódott
partnereik nem lesznek képesek hamarjában új ügyfeleket
találni, tehát maguk is fizetésképtelenek lesznek.
Így hát saját nemteljesítésük összgazdasági
krízist okozhatott (949–950. o.), amely a bankokat kész helyzet
elé állította, és a gazdaságpolitikáért
felelôs szerveket bankkonszolidációra (és ezáltal
egy „alsóbb” szinten a hitelfeltételek újratárgyalására)
sarkallta. De az ily módon való kimentésre éppen
a monopolisztikus tranzakciós struktúra miatt számíthattak.
Abban
a sémában, amiben Kornai János a puha költségvetési
korlát fogalmát elôször explikálta, nem
volt különösebb jelentôsége annak, hogy pontosan
melyik „állami szerv” áll konfliktusban a nemteljesítô
vállalattal. Éspedig azért nem, mert úgy tûnt,
hogy az részletkérdés, vajon a pénzügyminisztérium,
a meglévô bankok vagy valami más entitás próbálja
fizetésre ösztökélni a vállalatokat. A szocializmusban
a pénznek alárendelt szerepe volt, csak a központ akarata
számított.
Mégis,
a puha költségvetési korlát diadikus sémájában
a leggyakoribb feltételezés szerint a vállalattal
szemben egy a finanszírozásáért felelôs
egység áll. Ezeknek gazdasági rendszereken áthidaló
neve általában: bank. A leggyakoribb asszociáció
szerint a puha költségvetési korlát fizetési,
finanszírozási válságot jelent. Dewatripont
és Maskin fent idézett tanulmánya is ebbôl indult
ki; és a „sorbanállás” divatszava is ilyesfajta szituációkat
takar.
Nem
csak az nyilvánvaló azonban, hogy a nemteljesítô
vállalat hitelkapcsolatokon túl is képes költségvetési
korlátjának felpuhítására – például
egyedi árak kialkudása, szubvenciók és adókedvezmények
révén (941–943. o.). Az is világos, hogy a költségvetési
korlát keménysége pontosan a hitelfelvételi
lehetôség figyelembevétele nélkül definiálható
a legjobban. Ha a vállalat hitelt vesz fel, költségvetési
korlátja bizonytalanná lesz, több erôforrással
rendelkezhet, mint amennyit megtermelt. Mindaddig, amíg hitelezôi
úgy ítélik meg, hogy befektetésük meg
fog térülni, a vállalat tartósan veszteséget
termelhet. Abszurddá csak akkor válik a helyzet, amikor a
vállalat – noha mindig is veszteséget termelt, és
a normális banki ítélet szerint nem is fog nyereséget
termelni – mégis hatalmas erôforrásokhoz jut. Még
abszurdabb, amikor ez egy egész gazdaságra jellemzôvé
válik.
Tegyük
fel tehát, hogy a költségvetési korlát
hitelkapcsolatok révén puhul. Ekkor, úgy tûnik,
a hitelezés „konzervatív elve szerint annak kell leginkább
hitelt adni, aki tulajdonképpen hitel nélkül is mûködni
tudna” (947. o.). És: „kemény költségvetési
korlát mellett a tartósan nyereséges vállalatnak
több esélye van arra, hogy önfinanszírozásra
építse a beruházást, és arra is, hogy
hosszú lejáratú hitelt kapjon erre a célra”
(948. o.). Igen ám, de ez nem pontosan így van. Vegyünk
csak egy példát. Az éppen felálló, esetleg
speciális tevékenységet folytató kisvállalatok
beindításának bevett módja a venture capital
általi finanszírozás: itt a hitelezô hosszú
távra nagy kockázatot vállal az adott gazdasági
tevékenység beindításának érdekében.
Persze, ha az induló vállalat nem mutat megfelelô elômenetelt,
finanszírozását leállítják.
Általánosabban,
a hitelfinanszírozás mostanában bevett (modern) elmélete
a következôképpen veti fel a problémát.
Tekintsük a vállalatnak nyújtandó hitelt önálló
vagyontárgyként. Ha a vállalat a hitelt megkapja,
ez az extra vagyontárgyként értelmezett likviditás
koalíciót alkot majd a vállalatnál már
meglevô vagyontárgyakkal (management, tôke, szervezeti
felépítés, know-how, üzletfelek stb.) Ha az új
koalíció értéke (itt: jövôbeli jövedelemtermelô
képessége) jelentôsen megnô az új likviditás
nélkül értelmezett régi koalícióhoz
képest, akkor érdemes hitelt nyújtani. A mi szempontunkból
az húzandó itt alá, hogy mindennek, elvben, csak esetleges
kapcsolata van a múltbéli jövedelemtermelô képességgel.
Ehelyett az számít, hogy a hitelezôk milyennek látják
a jövôbeli lehetôségeket: ennek értékelésében
csak instrumentális szerepet kap a múlt értékelése.
Mindez
egy különös feszültségre mutat rá a puha
költségvetési korlát elméletében.
Ez a feszültség megint csak a puha költségvetési
korlát hátteréül szolgáló piacelmélet
sajátságaira vezethetô vissza. Ez a háttérelmélet,
az általános egyensúly elmélete nem képes
a fenti koalíciófogalom kezelésére. Az a „mostanában
bevett elmélet”, amelyre fentebb utaltam, az elmúlt évtizedek
szerzôdés- és játékelméleti fejleményeibôl
táplálkozik. Ebben a keretben azonban a költségvetési
korlát értelmezése más, mint az egyensúlyelméletekben:
a vállalat költségvetési korlátja az,
amit a vele stratégiai, szerzôdéses viszonyban lévô
partnerekkel való interakcióban megszerezhet.
Feszültségek,
feladatok
Az
eddigi megjegyzéseimmel kapcsolatban felmerülhet a következô
ellenvetés: túlságosan nagy hangsúlyt fektettem
a puha költségvetési korlát koncepciója
és az uralkodó formális elméletek diktátumai
közötti feszültségre. A tartósan veszteséges
vállalatok piaci helyzetét javasoltam figyelembe venni, és
ez az általános és a részleges egyensúly
elméletei közötti feszültség felemlegetése
révén vált lehetségessé. Az az igen
hevenyészett javaslat, amit a hitelfelvételi lehetôségek
és a kemény költségvetési korlát
fogalmának revideálására tettem: az egyensúlyelméletek
és a játékelmélet (és így a szerzôdéselmélet)
alapszemlélete közötti különbségtétel
tételezésén áll vagy bukik.
De
Kornai János munkásságának a középpontjában
nem ilyesfajta megfontolások vannak; és éppen ezért
talán nem ildomos a puha költségvetési korlát
tárgyalásakor túl nagy hangsúlyt fektetni az
efféle distinkciókra. Képtelenség, hogy egy
gazdasági rendszerben a tartósan veszteséges vállalatok
túlélése váljon rendszeressé. A puha
költségvetési korlát szoros kapcsolatban van
a hiánygazdaság újratermelôdésével,
és elképesztô, hogy egy jóravaló és
szorgos emberekbôl álló társadalom energiáinak
nagy részét a hiányjelenségek leküzdésére
kell hogy fordítsa. Elképesztô és megalázó,
ellentétes minden, a jólét fogalmáról
(hogy csupán csak ezt a szempontot említsük) alkotott
épkézláb elképzeléssel. A hiánygazdaság
és a puha költségvetési korlát közös
oka a vállalatok és a gazdaságirányítás
paternalista viszonya. Elfogadhatatlan, hogy egy „gazdasági központ”
tartósan és tudatosan nebulóként bánjon
a gazdaság szereplôivel. És az, hogy a szocialista
rendszer ezen ábrázata egy egységes elméleti/gondolati
rendszer jóvoltából kirajzolódhatott, aligha
múlik azon, hogy pontosan mi is az egyensúlyelméletek
és a játékelmélet viszonya.
A gazdaságelmélet
számára azonban még akad bôven feladat. Kiemelendô
ezek közül annak elemzése, hogy miként szabaduljunk
a szocialista gazdaságtól örökölt, még
mindig velünk lévô torz vonásoktól. Például,
ha elfogadjuk, hogy a puha költségvetési korlát
fogalma – nem is csak lazán – összefügg a piacok mûködésének
elméleteivel, akkor a jelenség összekapcsolása
a jellegzetes piacstruktúrák elemzésével hasznos
gyakorlati következtetésekkel is kecsegtet.
De
mindez talán csak adalék ahhoz az alapvetô belátáshoz
képest, amelyhez Kornai János nagyívû munkásságának
tanulmányozása vezet. Eszerint a szocialista gazdaság
gyarlóságai a gazdasági jogok rossz allokációjára,
és általában is a gazdasági hatalom értelmetlen
és gyenge hatékonyságú elosztására
vezethetôk vissza. A gazdasági javak torz elosztása
kritikájának talán nincs is szüksége az
általános egyensúlyelmélet formális
kritériumaira, de a torzítás azonosításánál
szükségünk van azért egy ellenparadigmára.
Meglehet, hogy ezt az ellenparadigmát nem a formális elméletek
szintjén kell keresnünk, hanem egy olyan kívánatos
gazdasági rendszer elgondolásában, amely valóságos
és egyben ideális is.
(A Csontos László emlékének szentelt konferencián elôadott Notes for an Essay on the Soft Budget Constraint címû írás jelentôsen rövidített és átszerkesztett változata. A konferenciát 1998. november 27–28-án rendezték, Cselekvéselmélet és társadalomkutatás címmel. Köszönettel tartozom Mink Andrásnak e megjegyzések elkészítéséhez nyújtott segítségéért.)
1 Kornai
János cikkére való hivatkozásnál a Közgazdasági
Szemle oldalszámaira hivatkozom. 1998/11.
2 Gál
Róbert monográfiája (Unreliability: Contract Discipline
and Contract Governance under Economic Transition, 1997, Amsterdam) a puha
költségvetési korlát és a szerzôdési
mulasztások kapcsolatának kimerítô elméleti
és empirikus elemzése. Az empirikus bázist 1988 és
1993 között kötött magyarországi vállalati
szerzôdések jelentik (tehát egy olyan idôszakról
és országról van szó, amelyre a klasszikus
szocialista gazdaság ismérvei aligha illenek). – Mikor a
Notes for an Essay on the Soft Budget Constraint címû írásomat
készítettem 1995 derekán, sajnos nem tudtam errôl
a nagyszerû munkáról. Fontosnak tartom itt felhívni
a figyelmet arra, hogy a monográfia és az én írásom
(és így ezek a megjegyzések) számos párhuzamos
és egymást kiegészítô érvet, meglátást
és gondolatot tartalmaznak. Lásd még László
Géza (1993): Pénz, kereskedelmi hitel és a sorbanállások.
Budapest Bank Tanulmányok 10.
3 Gyakran
utalok megjegyzéseim során a puha költségvetési
korlát fogalmának keletkezésére, eredetére.
Ez nem jelenti azt, hogy tételezendô különbséget
látnék eredeti és új verzió között.
Mindazonáltal nem érdektelen a fogalom kifejtésének
története. Lásd Kornai János munkái közül:
Resource-constrained versus Demand-constrained Systems. Econometrica, 1979,
47. 4.,801-819.; A hiány. 1980, Budapest; A puha költségvetési
korlát. Tervgazdasági Fórum, 1986, :2.2:1–18.; A szocialista
rendszer. Kritikai politikai gazdaságtan. 1993, Budapest, 8.4 alfejezet.
4 Mathias
Dewatripont–Eric Maskin (1995): Credit and Efficiency in Centralized and
Decentralized Economies. Review of Economic Studies, 62.4:541–556.
5 A
Stackelberg-játékokban az egyik fél (a Vezetô)
elônyt húz abból, hogy elôbb hozhat egy fontos
stratégiai kérdésben döntést, mint stratégiai
ellenfele (a Követô). Elônye sokszor abból adódik,
hogy fait accomplit alakíthat ki ellenfele számára.
Von Stackelberg eredetileg az oligopolista piacokon vizsgálta az
„elsô lépés elônyeit” (1934-ben Bécsben
kiadott Marktform und Gleichgewicht címû könyvében),
majd a negyvenes években megszületô játékelméleti
irodalom a fogalmat általános stratégiai helyzetekre
is alkalmazta. A puha költségvetési korlát Dewatripont–Maskin-féle
elméletében a vállalat a Vezetô és bizonyos
döntésekkel finanszírozóját (a Követôt)
olyan helyzetbe hozhatja, hogy az kénytelen lesz új erôforrásokat
„pumpálni” a vállalatba, akkor is, ha az veszteséges.
A puha
költségvetési korlát Stackelberg-modelljét
már Dewatripont és Maskin elôtt kidolgozták.
Lásd: Assar Lindbeck–Jörgen Weibull: Strategic Interaction
with Altruism – The Economics of Fait Accompli. Journal of Political Economy,
1987, 96.6:1165–1182.; és Mark Schaffer: The Credible Commitment
Problem in the Centre-Enterprise Relationship. Journal of Comparative Economics,
1989, 13.3:359–382.
6 Részletesebben
lásd A puha költségvetési korlát stratégiai
modellje címû írásom 3. pontjában. Megjelenik
a Gál Róbert és Szántó Zoltán
szerkesztette Cselekvéselmélet és társadalomkutatás
címû, Csontos László elmékére
készült kötetben, az Osiris Kiadónál.
7 A
ceteris paribus kitétel egyik feloldása az lehetne, ha feltételezhetnénk,
hogy külföldi adósságokból finanszírozza
a központ a kimentés költségeit. De, mondhatná
valaki, a puha költségvetési korlát olyan szocialista
országokban is meghatározó volt, amelyeknek alig volt
külföldi adóssága.
8 Ezt
a kérdést pedzegeti Ambrus-Lakatos Loránd és
Csaba Iván: The Effects of Profit Redistribution on the Level of
Input Use: A Model of the Socialist Firm. Jahrbuch der Wirtschaft Osteuropas,
1990, 14.2:75–95.
9 Lásd
errôl Gál Róbert elemzését is, fentebb
idézett monográfiájának 30–62. oldalán.
10
A jelen cikkben kétszer említi. A puha költségvetési
korlát ötödik exogén oka a bajba jutott vállalat
monopolhelyzete (949–950.).
A jelenség
felszámolásához szükséges gazdaságpolitikai
lépések közül az ötödik a monopolhelyzetek
kialakulásával szembeni fellépés (951.).
11
Lásd errôl, többek között, Voszka Éva
könyveit: Érdek és kölcsönös függôség.
1984, Budapest; és Reform és átszervezés a
nyolcvanas években. 1988, Budapest.
12
Lásd Kornai János A hiány 22. fejezetét és
a Szocialista rendszer 3. és 7. fejezeteit.
13
A diadikus kapcsolat párszerû, két fél viszonyát
jelenti (szemben a triadikus kapcsolatokkal például, amelyekben
három elem interakciójáról van szó).
A társadalomtudományok hagyománya Georg Simmel nevéhez
fûzi az izoláció, a diadikus, a triadikus és
még több elemû kapcsolatok közötti különbségtétel
fontosságának tematizálását. (L. 1908-ban
megjelent Soziologie-jának Die quantitative Bestimmtheit der Gruppe
címû fejezetét.) A Dewatripont–Maskin-modell olyan
diádot elemez, melynek két tagja a vállalat és
a gazdasági központ. Lehet, hogy a puha költségvetési
korlát fogalmát egy triadikus modell jobban megragadhatná.
14
Lásd errôl John Bonin és Mark Schaffer: Bankok, vállalatok,
rossz hitelek és csôdök Magyarországon. Közgazdasági
Szemle, 1996, 42.2:93–113. és Mark Schaffer: Do Firms in the
Transition have Soft Budget Constraint? A Reconsideration of Concepts and
Evidence. Journal of Comparative Economics, 1998, 26.1:80–103.
http://www.c3.hu/scripta