Súlyos
válságban van a magyar rendôrség és az
egész rendvédelem. A gondok nem most kezdôdtek, Finszter
Géza például már 1990-ben ugyanerre a megállapításra
jutott (A magyar rendôrség válsága. Belügyi
Szemle, 1990/6., 3–13. o.). Idôközben sok víz lefolyt
a Dunán, a közbiztonság védelmének rendszerében
azonban szinte semmi nem változott. Ha mégis, akkor inkább
visszafelé.
A belügyi
apparátus leplezetlenül sodródik vissza a rendôrminisztériumi
múltba, tábornoki vagy fôtiszti egyenruhájukat
alig levetett vagy még mindig aktív rendvédelmi szakemberek
veszik át a civil közigazgatással kapcsolatos teendôk
irányítását is. Nemrégiben lövés
dördült a határon, fegyvertelen menekülôre
tüzeltek a határôrök. A belügyi vezetés
és a kormány hallgatott. Aztán ügyetlen nyilatkozatok
hangzottak el, szerencsétlen sajtóközlemények
jelentek meg, amelyek szerint a szomszéd állam területére
tévedô lövedék okozott galibát, különben
is: figyelmeztetô lövés leadására joga
van a határôrnek. Az elsô megjegyzés önmagában
helyénvaló lenne, ha valóban átlövés
történt volna (úgy tudom, ilyen nem volt). A második
azonban hamis, figyelmeztetô lövést kizárólag
akkor szabad leadni, ha az „élesre” is megérett a helyzet:
utolsó lehetôségként, az „éles” elkerülésére
adott a riasztás joga. Valójában azonban nem is ezeknek
az – egyébként alapjogokat érintô – szakkérdéseknek
a megítélésével van a baj. Hanem azzal, hogy
senki nem mondta: szégyelljük magunkat, és mindent megteszünk
annak érdekében, hogy ez a kommunizmus legembertelenebb megnyilvánulásai
közé tartozó magatartás soha ne ismétlôdhessék
meg.
Ide
jutottunk a határnyitás egykori boldogsága után
jó tíz évvel.
A válság
nemcsak súlyos, hanem mindenki számára nyilvánvaló
is: mára az emberek döntô többsége, egy rögtönzött
felmérés szerint 97 százaléka, nem hisz annak
a rendôrségnek, amelyik még mindig tökéletesnek,
sebezhetetlennek mutatja magát. A Független Rendôr Szakszervezet
maga is kijelentette: alapvetô gondok vannak a rendôrség
szervezetében és irányításában.
Hasonló véleményeket fogalmaztak meg a testület
kötöttségeitôl megszabadult volt rendôri vezetôk
is (pl. Tonhauser László, Kacziba Antal). Ha az álláspontok
és az elképzelések nem is esnek teljesen egybe, a
válság beállását és elmélyülését
illetôen nincs nézeteltérés: a rendôri
korrupció és brutalitás visszataszító
jeleinek felszínre törése már régen túllépte
azt a mértéket, amelyre az összeesküvés,
a szándékos lejáratás bélyegét
rá lehetne sütni. A tények önmagukért beszélnek,
a vezetés pánikba esett. Mindennek legfrissebb példája
a viszkis rabló elfogását követô, szerencsétlenül
túldimenzionált ünnepségsorozat. Egy normális
államban egy ilyen viszkis rablót legfeljebb tíz rendôr
fog el, de igen gyakran csak kettô. Az ügy megmarad egy kerületi
kapitányság szintjén, esetleg egy elôléptetéssel
és némi jutalommal honorálva a kiemelkedô teljesítményeket,
ha vannak ilyenek. A rabló elfogása a bûnüldözôk
munkájához tartozik, a buszvezetôt sem jutalmazzák,
amiért eljut a végállomásra. Tudom persze,
hogy a viszkis nem akárki. De azt is tudom, hogy éppen a
rendôrség sorozatos baklövései tették ôt
„nem akárkivé”. Akárhogyan is van, belügyminiszterünk
viszkispoharával a kezében kinyilvánította:
ô maga is partnernek tekinti Ambrus Attilát a rabló-pandúr
játékban, most pedig gyermeki felszabadultsággal örül
gyôzelmének. Ezzel egyidejûleg azonban felértékelte
a viszkist, és leértékelte saját magát.
Talán Pintér Sándor nem is érzékelte,
micsoda megalázó helyzetbe jutott ezzel a gesztusával.
A viszkis bukásában is fölénybe került.
Már elfogása alkalmával is rácáfolt
a rendôri feltételezésekre: nemes egyszerûséggel
megadta magát, és nem engedte mûködésbe
lépni a terv második, harmadik és ki tudja hányadik
fokozatait. A budapesti fôkapitány a helyszínen nyilatkozott,
egyébként helyesen és mértéktartóan,
de ô is zavarba jött, amikor a riporterek föltették
a kérdést: mi is a helyzet a viszkis sebesülésével,
amelyet a rendôrség szerint a legutóbbi bankrablása
során beszerzett? Kökényesi tábornok zavart mosollyal
felelte, hogy van sérülés, ám azóta kiderült:
lôtt sebrôl szó sincs. További fejtörést
okoz, hogy miért is emelte fel a rendôrség a nyomravezetônek
kitûzött díj összegét – méghozzá
jelentôsen –, miért is ajánlott vádalkut bárkinek,
aki segíteni tud (a büntetés enyhítését
ígérve, amivel egyébként a jogi lehetôségek
ismeretének teljes hiányáról tett bizonyságot),
ha az elfogás „szívós és kiemelkedôen
jó szakmai munka eredménye” volt – miként azt utóbb
nagy mellénnyel bemutatták? A polgárok hihetetlen
lebecsülését jelenti, ha ilyen és hasonló
zagyva magyarázatokkal traktálják ôket,
s csak
azt bizonyítja, hogy a rendôri és belügyi vezetés
végképp hadilábon áll a közvéleménnyel.
Ha egy sikertörténetet ilyen szerencsétlen módon
tudnak a nyilvánosság elé tárni, akkor ne csodálkozzanak
a kudarcok és a visszaélések kritikus fogadtatásán.
De
ugyanilyen csapnivalóan „kommunikálnak” saját rendôrkollégáikkal
is. A frontvonalban dolgozó rendôrök is tudják:
a viszkis elfogásában néhányan valóban
szerezhettek kimagasló érdemeket. A többség azonban
csupán végrehajtotta a parancsokat. Ebbôl pedig logikusan
következik, hogy az elismerésben részesültek többsége
csupán azzal érdemelte ki a dicsôséget, hogy
véletlenül éppen ott teljesített szolgálatot,
ahol a viszkis ügye felmerült. Ez önmagában nem lenne
baj, csakhogy a jutalomkeret véges, így azután sok
olyan rendôrnek nem jutott belôle, akik másutt szolgáltak
rá a különös megbecsülésre. Mindezzel
együtt a belügyminiszter úrnak egyvalamiben igaza volt:
rendôreink mégiscsak tudnak eredményesen dolgozni.
Azon kellene most már gondolkodni, milyen feltételek között,
milyen módon lehetne ezt a képességet a legjobban
kibontakoztatni. Végig kellene gondolni, mi a rendôrség
dolga, s mi nem az. Az például mindjárt nagy dolog
volna, ha az ilyen viszkis-cirkuszokat mellôznék. Mind a közvélemény,
mind pedig a rendôrök pontosan tudják értékelni
az eredményeket (amiket mellesleg eszem ágában sincs
kétségbe vonni), az erôlködô „rádolgozás”
azonban többet árt, mint használ. Doszpot Péter
népszerûségét jórészt annak köszönheti,
hogy nyilatkozataiban nem hazudik, nem köntörfalaz: egyszerûen
megmondja, ha valamirôl fogalma sincs.
„Becstelen
rendfenntartásnak” nevezi David Bayley, a rendôrségi
kutatások kiemelkedô alakja azt a mûködési
elvet és propagandát, amely a bûnözés visszaszorítását
várja a rendôrségtôl. Valójában
a testület erre soha sehol nem képes, tevékenységének
zöme eredetileg is másra (a bûnözés szintjét
el nem érô rendetlenség, konfliktusok kezelése,
céltalan járôrözés, igazgatási teendôk
stb.) irányul. Számos országban próbálkoztak
a rendôri létszám növelésével, az
anyagi-technikai színvonal javításával, a testület
jogkörének bôvítésével és
ezek kombinációival is, az eredmény azonban látványosan
elmaradt. Ki kell mondani: a közbiztonság helyzete nem a rendôrségtôl
függ.
Az
államszervezet és az önkormányzatok számára
kezelhetô biztonságfogalom nem azonos az emberi élet
szempontjából fontos biztonsági tényezôk
összességével. Az egyén számos olyan veszélynek
van kitéve (pl. betegség, baleset, elviselhetetlen fônök
kinevezése stb.), amelyekkel szemben a közhatalomnál
aligha kereshet védelmet, de amelyek sorsát mégis
alapvetôen befolyásolhatják. Értelemszerûen
ugyanez áll a közösségekre leselkedô fenyegetésekkel
szembeni védelemre. De még maga az államhatalom is
ki van szolgáltatva a külsô és belsô politikai
erôk játékának, azokat pedig saját eszközeivel
nem tudja kordában tartani. Másrészt viszont az államnak
rendeltetésébôl adódóan nem is kell,
de nem is szabad foglalkoznia a biztonságnak a magánélet
körébe tartozó kérdéseivel vagy éppen
a politikai pártok, társadalmi szervezetek vezetésének
stabilitásával, védelmével.
Így
tehát az állami mûködés által megcélozható
biztonság szükségképpen redukált, azaz
a közhatalom szükségleteihez és lehetôségeihez
igazított kategória. Pontosan meg kell határozni:
mit, mivel szemben és milyen eszközökkel oltalmazhat a
hatalom. Ellenkezô esetben az önkény veszi át
a szabályozottság helyét, ami önmagában
is a biztonságot rombolja. Nem véletlen, hogy a feudális
abszolutizmust leromboló polgári erôk egyebek mellett
a biztonságot jelölték meg az alapvetô alkotmányos
értékek sorában. A modern állam mûködésének
vázát ugyanis az alkotmány és a rá épülô
jogszabályok adják. Éppen ezért valójában
nincs lehetôség a szó köznapi értelmében
vett biztonság garantálására. A hatalom csupán
a jogbiztonságot tudja a maga közvetlenségében
biztosítani. Ha a hatalom nem ismeri fel ezt a korlátot,
akkor súlyos szereptévesztésbe kerül, a biztonság
pedig semmilyen értelemben nem erôsödik. Véleményem
szerint ma Magyarországon pontosan ez a helyzet.
A feszültségek
és gondok jelentôs része abból adódik,
hogy a jog intézményrendszerének kialakulása
minôségileg új szintre emeli a biztonságvédelmi
tevékenységet. A jogrendszer alapvetôen statikus, zárt,
mûködése elvileg kiszámítható. Így
lehetôvé válik egy valóban redukált biztonság
kiépítése és viszonylag következetes fenntartása.
Ez a „sziget” azonban nyilvánvalóan el fog szakadni a társadalom
egészének és részeinek világától,
hiszen azok zömmel dinamikus, nyílt rendszerekbe szervezôdnek,
mûködésük pedig jelentôs mértékben
kiszámíthatatlan. A jogilag szabályozott közhatalmi
tevékenység a maga közvetlenségében magas
színvonalú jogbiztonságot produkálhat, társadalmi
biztonságot, valóságos veszélymentességet
azonban soha.
Talán
ezért is keletkezhet olyan illúzió, mintha a hatalom
egyes intézményeinek, mindenekelôtt a rendôrségnek
a kezét megkötô „béklyók” oldása
a köznapi értelemben vett rend és biztonság fenntartását,
megerôsítését szolgálhatná. Csakhogy
ez nem így van. Magyarországon a rendszerváltás,
de legalábbis a rendôrségi törvény 1994-es
elfogadása óta az a rendvédelmi politika valósul
meg, amely ellentétként kezeli az alkotmányos értékeket
és a rendôri eredményességet, ennek jegyében
pedig az alapjogok és a demokratikus hatalomgyakorlás korlátozásával
igyekszik a közbiztonságot megszilárdítani. Az
eredmény ismert.
A biztonság
relatív fogalom. A közhatalom nem képes mindenki számára
garantálni a veszélyek elhárítását,
éppenséggel a jogszabályok teszik megragadhatóvá,
a polgár oldaláról pedig számon kérhetôvé
a hatóságok szolgáltatásainak elvárható
mennyiségét és minôségét. Az alkotmány
védi a tulajdont az önkényes kisajátítással
szemben, de senkit nem oltalmaz meg attól, hogy a gazdasági
forgalomban vagy éppen szerencsejátékon szabadítsák
meg értékeitôl. Másképpen szólva:
az államilag garantált közbiztonság az alkotmányos
és más jogok védettségében konkretizálódik.
A rendvédelem dolga az alapjogok oltalmazása, ami sajátos
módon csak mások jogainak korlátozásával
valósítható meg. A szükségesség
és arányosság elve alapján kell ügyelni
arra, hogy a beavatkozás mindig indokolt legyen és ne okozzon
nagyobb sérelmet, mint amelynek elhárítására
törekszik. Ugyanez a mérce irányadó magára
a jogalkotásra is, az Alkotmánybíróság
következetesen alkalmazza ezt a jogszabályok alkotmányosságának
elbírálása során.
Ha
pedig a közbiztonságot a leírtak szerinti jogbiztonságként
fogjuk fel, akkor teljesen világos, hogy a jogok korlátozását
lehetôvé tevô, a rendôrség kezét
„felszabadító” törvények megalkotása intézményesen
csökkenti a biztonságot, azaz az alapjogok élvezetének
garantált minimumát. Ezzel szemben sem elméletileg,
sem gyakorlatilag nem igazolható a tényleges biztonság
megszilárdulása. Gondoljunk csak bele: a titkosszolgálati
eszköztár bôvítésével és
az alkalmazás feltételeinek lazításával
a jogalkotó elsôsorban a szervezett bûnözés
elleni küzdelem esélyeit kívánja javítani.
Valójában egészen biztos, hogy éppen az ellenkezô
hatást éri el, hiszen az igazán veszélyes szervezett
bûnözés intelligensen válaszol minden kihívásra.
Ez azt jelenti, hogy például a fedett nyomozók beépülésével
szembeni védelmi rendszerét megerôsíti, a konspirációt
fokozza, vagyis még szervezettebbé válik.
Tévedés
volna mindebbôl azt a következtetést levonni, hogy rendôrségre
és a közbiztonság védelmét szolgáló
jogszabályokra valójában nincs is szükség.
A büntetôjog léte és alkalmazása sem szüntette
meg a bûnözést, mégis fontos társadalmi
szerepet tölt be. Tételem csupán az, hogy az alkotmányos
értékek egyensúlyát a nagyobb biztonság
ígéretével megbontó jogi lépések
közvetlenül rombolják, nem pedig védelmezik a társadalom
jogállami rendjét. Megalapozott az a feltételezés,
hogy a tömegekkel napi kapcsolatot tartó rendôrség
elsôsorban az általa képviselt és kifejezett
értékekkel, saját magatartásának erkölcsi
kisugárzásával hathat a polgárok tudatára.
A jogellenes parancsot végrehajtani köteles, fedett nyomozóként
más ember szándékos megölésével
nem járó bármilyen bûncselekményt büntetlenül
elkövetô rendôr kevéssé alkalmas a törvénytisztelet
ilyen módon történô erôsítésére.
A közbiztonság
erôsítéséhez a rendôrség és
az egész rendvédelem az alkotmányos értékek
következetes tiszteletben tartásával, nem pedig azok
lerombolásával járulhat hozzá.
http://www.c3.hu/scripta