Az FJF felkérésére Bába Iván és én vettünk részt a jogászok mellett a törvény létrehozásának folyamatában. Azt csak utólag tudtam meg, hogy az FJF hite szerint az SZDSZ-t képviseltem, míg Bába Iván a Hálózatot. Valójában az SZDSZ-tôl semmilyen meghatalmazást nem kaptam, részvételem semmilyen legitimációval nem rendelkezett, s tartok tôle, hogy Bába Iván helyzete is hasonló volt. Aki még emlékszik az 10-11 évvel ezelôtti korszak hangulatára, nem talál ebben semmi kivetnivalót. Csinálni kellett, s mi voltunk kéznél. A jogászok kerestek két olyan személyt, akik hajlandók voltak az aprólékos és igen fárasztó munkában érdemben közremûködni, s bár nem jogászok, rendelkeznek olyan szintû jogi (és persze politikai!) ismeretekkel, és rendelkeznek a demokrácia iránti feltétlen elkötelezettséggel, hogy a törvény aprólékos fogalmazásában partnerként vehessenek részt. Ugyanakkor a végleges törvénytervezet fedôlapján személyünket valamilyen módon egy-egy politikai formációhoz kellett kötni, ami nyilvánvalóan erôsítette a törvénytervezetet.
Az 1988-as év utolsó hónapjait, pontosabban azok éjszakáit töltöttük az egyetlen alkalomra szóló törvény megfogalmazásával. Bártfay és Mészáros tûnt ki aktivitásával, Sándorfi csak ritkábban vett részt a munkában, s néha hosszabb-rövidebb idôre bekapcsolódott a munkába az FJF egy-egy tagja is.
A törvény az angol hagyományokat követi, igen széles lehetôségeket biztosít a jelöltállítás során, szigorúan területi elvre épül, s a második fordulóban csak az elsô forduló legtöbb szavazatot elért két jelöltje marad versenyben, a mandátumot pedig az ott gyôztes jelölt nyeri el. A törvénytervezet átmenetiségét éppen az bizonyítja, hogy egyetlen célja volt: a pártállami képviselôk elzavarása a parlamentbôl, s egy új, alkotmányozó Országgyûlés létrehozása, amely majd kidolgozza azt a végleges választási törvényt, amely már nem hagyja elveszni a szavazatok többségét, s egyesíti az egyéni és a listás választás elvét. Számos kompromisszumot tettünk a törvény megalkotása során, nyilván mert az idô sürgetett bennünket, és egyikünknek sem volt (a jogászokat is beleértve) törvényalkotói gyakorlatunk. Mindazonáltal tíz év távlatából úgy gondolom, hogy egyszeri alkalomra, egy elôrehozott választás gyors lebonyolítására ez a törvény alkalmas lett volna.
Az 1989-es év azonban már másról
szólt. Megkezdôdtek a tárgyalások a hatalmon
lévô kommunisták és a hatalmat akaró
új politikai erôk között. Lehet, hogy a brutális
alku megmentette az országot egy forradalomtól, annak minden
negatív következményével együtt, de a békés
átmenetnek súlyos ára volt, a rókalyukból
elôbújt újbátrak kezébe került a
hatalom, s az SZDSZ (illetve az a demokratikus ellenzék, amelynek
bázisán létrejött), amelynek a legnagyobb szerepe
volt a rendszerváltás kikényszerítésében,
nem került kellô helyzetbe. Az alternatív választási
törvény történelmi anekdotává vált.
Radikalizmusával, amely alkalmat adott volna a régi rend
legitim elsöprésére, csupán néhányunk
szép emléke. A sûrûsödô politikai
események még arra sem adtak lehetôséget, hogy
a törvénytervezet érdemi vitára bocsátassék.
Ma sem tudom, hogy kinek a kezébe került, kik voltak azok,
akik ad acta tették. Számunkra, számomra, aki mintegy
három hónapon keresztül dolgoztam rajta, rendkívül
sok tanulsággal szolgált, mind politikai, mind jogtechnikai
vonatkozásban. Sem elôtte, sem utána nem vettem részt
törvényalkotó munkában, azt azonban tudom, hogy
egy hasonló súlyú és méretû törvény
megalkotása sokkal nagyobb létszámú és
sokkal felkészültebb csapat feladata. Amit mi lényegében
négyen elvégeztünk, emberfeletti munka volt, de ma már
bevallhatjuk: rendkívül naivak voltunk. Nem szakmai értelemben,
hanem azért, mert azt hittük, hogy ennek alapján fog
megtörténni a rendszerváltás. Tévedtünk.
Pedig biztos vagyok benne, hogy egy kikényszerített, elôrehozott
országgyûlési választás után másként
alakult volna az ország sorsa.
Törvénytervezet
1989. évi .... sz. törvény
az országgyûlési képviselôk választásáról
(Részletek)
Ezt a törvénytervezetet készítette a Független Jogász Fórum (a szerkesztôbizottság tagjai: dr. Bártfay Pál, dr. Mészáros Vilmos, dr. Sándorfi György), Bába Iván (Szabad Kezdeményezések Hálózata), Kozák Gyula (Szabad Demokraták Szövetsége) közremûködésével.
1989. évi .... törvény
az országgyûlési képviselôk választásáról
E törvény célja, hogy
a magyar társadalom megújulását szolgáló
jogalkotási folyamat részeként az új Alkotmány
megalkotásáig szabályozza az országgyûlési
képviselôk választásának rendjét
és biztosítsa az alkotmányos jogszabályok megalkotására
hivatott Országgyûlés létrehozását,
valamint a politikai intézményrendszer demokratikus kiépítésének
lehetôségét, figyelembe véve a hatalmi funkciók
szétválasztására vonatkozó demokratikus
elveket és társadalmi igényeket. (
)
2. § (A. változat)
Minden politikai igényû szervezetnek,
valamint a választópolgárok csoportjainak joguk van
a választások során jelöltet állítani
és a választási eljárásban részt
venni.
2. § (B. változat)
A politikai pártoknak, valamint a választópolgárok csoportjainak joguk van a választások során jelöltet állítani és a választási eljárásban részt venni. ( )
Nincs választási joga annak ( )
d) aki bármely fegyveres testületnél, vagy a fegyveres erôknél nem hivatásos szolgálatot teljesít.
(2)
Nem választható (...)
c) (A. változat)
aki nem hajlandó megválasztása
esetére közhivatali funkciójáról vagy
fegyveres testületi rangjáról lemondani.
c) (B. változat)
aki nem hajlandó megválasztása
esetére közhivatali funkciójáról vagy
fegyveres testületi rangjáról lemondani, kivéve
a miniszterelnököt, a minisztereket és az országos
hatáskörû szervek élén álló
államtitkárokat. (
)
8. §
(1) A választások lebonyolítására
a Hazafias Népfront helyi szervezetei az adott választókerületben
állandó lakással bíró választópolgárok
körébôl választókerületenként
választási bizottmányokat, a választási
bizottmányok pedig az adott szavazókörben állandó
lakással bíró választópolgárok
körébôl összeíró-szavazatszedô
küldöttségeket hoznak létre (választási
szervek). (
)
10. §
(A. változat)
(1) Jelöltre ajánlást tehet
a) minden 500 személynél nagyobb taglétszámú, politikai igényû szervezet,
b) minden, a választókerületben mûködô, jogi személyiséggel bíró helyi egyesület (taglétszámra tekintet nélkül),
c) a választókerületben állandó lakhellyel rendelkezô választópolgárok legalább 300 fôs csoportja.
(2) Minden olyan személyt, akit az
(1) bekezdés szerint ajánlottak, a választási
bizottmány köteles jelöltként elfogadni.
(B. változat)
(1) Jelöltet állíthat a választókerületben állandó lakóhellyel bíró választópolgárok legalább 500 fôs csoportjának ajánlására
a) bármely politikai szervezet (párt),
b) bármely személy.
Az ajánlattételben a választópolgár
nincs korlátozva.
11. §
(1) A jelölt a programját jogosult a választási gyûléseken kifejteni, és ennek során joga van a hatályos jog bírálatára is, amelyben egyébként csak a büntetô törvény korlátozza.
( )
(4) (A. változat)
A korteskedés költségei
az állami költségvetésbôl nem fedezhetôk.
(B. változat)
A korteskedés költségei
az állami költségvetésbôl fedezhetôk,
azonban tilos bármely jelöltet vagy jelöltállításra
jogosult szervezetet ennek során elônyben részesíteni.
(
)
21. §
(1) Megismételt választást kell tartani abban a választókerületben,
a) amelyben az összes választópolgár több mint fele nem szavazott,
b) amelyben egyik jelölt sem kapta meg az érvényesen leadott szavazatok több mint 50%-át. ( )
(2) Megôrzi a jelöltségét a megismételt választásra az a két jelölt, aki a választáson a legtöbb szavazathoz jutott.
(3) A megismételt választás
során megválasztottnak kell tekinteni azt a jelöltet,
aki az érvényesen leadott szavazatok tényleges többségét
megkapta. (
)
31. §
(1) Az e törvény alapján
megválasztott Országgyûlés összeülésével
a jelenlegi Országgyûlés megbízatása
megszûnik.
(2) (A. változat)
A jelenlegi Országgyûlés
az 1989. évi nyári ülésszakot követôen
jogalkotó tevékenységet nem folytathat, de hatáskörében
határozatokat hozhat.
(B. változat)
A jelenlegi Országgyûlés
a ........ ülésszakot követôen jogalkotó
tevékenységet nem folytathat, de hatáskörében
határozatokat hozhat.
32. §
(3) A választások kitûzésérôl
szóló országgyûlési határozat
kihirdetésének napjától a választási
eljárás befejezéséig mind az elsô tényleges,
mind a tartalékos katonai szolgálatra történô
behívás tilos.
35. §
A jelen törvény alapján
megválasztott Országgyûlés megbízatásának
idôtartamát legfeljebb öt évre az elsô
ülésszak elsô napirendi pontjaként maga határozza
meg.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.hu