A romákról való beszéd
Az alábbiakban – Radó Péter
hasonló témájú írásához
hasonlóan és némileg arra hivatkozva – vázlatosan
ismertetem azokat a romákkal kapcsolatos kérdéseket
és válaszokat, amelyeknek tisztázására
szerintem ma Magyarországon szükség van. Írásom
mindazokhoz szól, akik már felismerték, hogy ez a
mai hazai társadalomtudomány egyik legfontosabb feladata,
és azokhoz is, akik ezt ma még nem tudják.
Ha valaki manapság Magyarországon
a romákról beszél, többnyire enfemizmusokat alkalmaz,
amivel gyakran jár együtt a fogalmi zavar is. Azokban a körökben,
ahol szó esik róluk, sem szóban, sem írásban
nemigen találkoztam senkivel, aki – akár szóban, akár
írásban – képes lett volna a nevén nevezni,
pontosan milyen típusú problémát is jelentenek
a romák a mai magyar társadalom számára. Mindaddig
ugyanis, amíg a két külön kategóriának
tekintjük a romákat egyfelõl, a többségi
társadalmat a többi kisebbséggel együtt, vagyis
mindenki mást másfelõl, addig a magyarországi
társadalom nem lesz képes kilépni a modernizáció
elõtti, kétségkívül kellemetlen és
vitán felül anakronisztikus állapotából.
Ennélfogva elkerülhetetlennek tûnik, hogy a magyarországi
társadalomtudomány és politikatudomány párbeszédet
kezdjen ez ügyben, mert ez a dolga.
A romák ma Magyarországon
tudniillik éppúgy lehetnek célpontjai a szolidaritásnak,
mint például a rasszizmusnak. Ebbõl persze nem az
következik, hogy aki szolidáris, az rasszista, hanem az, hogy
az alapelvek tisztázása nélkül csak érzelmi
alapon lehet a romákhoz viszonyulni, ami viszont nagyon veszélyes.
Az alapelvre csak úgy bukkanhatunk rá, ha sikerül megegyeznünk
egyfajta minimumban: abban, hogy ami általában jár
a polgároknak, az jár a romáknak is, ami általában
tilos, az nekik is tilos és így tovább. Sokan azt
gondolják, hogy ez evidencia, errõl fölösleges
beszélni. Nem így van.
Valójában ugyanis nem
is annyira a romák integrációjáról kellene
beszélnünk, hanem a magyarországi társadalom
integritásáról. Arról, hogy vajon miként
juthatunk el egy olyan állapotba, amelyben mindenki joggal és
természetesen a társadalom tagjának érezheti
magát. Túl ezen: a párbeszédhez nincs szükség
arra, hogy átvágjuk azt a csomót, amely miatt eldönthetetlen,
hogy az-e a cigány, aki annak vallja magát, vagy az, akit
annak tekintenek. Elég hozzá annyit leszögezni, hogy
ez egy olyan társadalom, ahol romák is élnek. Tehát
nem az a kérdés, hogy kinek, mit és miért adjunk,
hanem az, hogyan és mitõl lesznek szabadok és egyenlõek
a polgárok.
Tehát hogyan és mitõl,
ez a kérdés.
Azok a kísérletek,
amelyek pillanatnyilag azzal kecsegtetnek, hogy segítségükkel
megtalálhatjuk a választ, részint a polgárosodás
harmadik jelszavából, a testvériségbõl,
részint pedig a nemzetté válás ugyancsak polgári
eszményébõl indultak ki. Hasznosnak tartva és
alkalmazva Radó Péter osztályozását,
mely szerint mindazok, akik a romák problémáit orvosolni
kívánják, vagy szociális, vagy multikulturális,
vagy emberi jogi, vagy pedig nemzetiségi szempontból keresik
a megoldást, fontosnak tûnik leszögezni: tény,
hogy mindegyik irányzat hívei között találhatók
romák és nem romák, ám az elsõ kettõ
tipikusan többségi, a második kettõ pedig tipikusan
kisebbségi válasz a kérdésre. Az elsõ
kettõnek a szolidaritás a jelszava, a másik kettõnek
pedig a nemzeti emancipáció.
Nézzük elõször
a többségi hozzáállást!
Mindmáig lámpással
kell keresni az olyan magyar értelmiségit, aki látott
már romákat közelrõl. A hetvenes évek
elején indult szociológusok egy csoportja – Kemény
István és köre, majd tanítványai – azóta
is jószerével az egyetlen kivételt jelentik. Akkoriban
a szegénység tényének kimondása közismerten
ellenzéki üzenet is volt, rámutatott az ideologikusan
jóléti állam pandanjára. Azóta viszont
már tudni véljük, hogy a modern társadalom nem
a jólét eszménye, hanem a jogok és azok garanciái
körül szervezõdik. Ráadásul az is nyilvánvalóvá
vált, hogy a szegénység nem (és valószínûleg
nem is volt) a romák privilégiuma, igen jól fejlett
absztraháló képesség szükségeltetik
ahhoz, hogy a szegényeket romáknak, a roma kérdést
szegénység-kérdésnek tekintsük. Ez a meghatározás
azért tûnik különösen problematikusnak, mert
nem lehet egy csoport, különösen egy külsõ csoport
dolga, bármennyire hozzáértõk legyenek is,
hogy az érintettek helyett döntsön valamilyen alapkérdésben
– például nem jelentheti ki felelõsen egy társadalomelméleti
iskola azt, hogy a romák fõ problémája a szegénység.
Már csak azért sem vezetheti vissza a romák valamennyi
életbevágóan fontos problémáját
a szegénységre, mert a szegénység nem a bajok
oka, hanem az okozata. Ha ugyanis sem a társadalomtudomány
mûvelõi, sem pedig a politika döntéshozói
nem látják be azt, hogy a szegénységnek (és
összes következményeinek, az alulképzettségtõl
a kriminalitásig) oka a romák gazdasági, oktatási,
jogi diszkriminációja, továbbá hagyományos
kirekesztettségük és marginalizálódásuk,
akkor mindössze annyi történik, hogy kanonizálják
a költséges, de reménytelen harcot az egyre fokozottabb
mértékben újrateremtõdõ nyomor ellen.
Fönnáll annak a veszélye, hogy azok, akik nem az esélyegyenlõség
megteremtését, hanem a paternális gondoskodást
részesítik elõnyben, a romákat örök
idõkre beszorítják a rászorultak és
magatehetetlenek számára fenntartott gettóba.
A multikulturálisok ezzel
szemben meg sem próbálják lerombolni ennek a gettónak
a falait, mert nem is látják õket. Álláspontjuk
ideologikus: falak csak akkor vannak, ha látjuk õket. Ez
a társadalomkép szükségtelennek tartja a társadalom
jelenségeinek leírását és mûködési
szabályainak kodifikálását, következésképpen
nem a problémák kezelésére tesz javaslatot,
hanem azok elviselésére. Van ellenben egy nagy haszna: divat
lévén, ideológiája érzelmileg megérintheti
a fiatalok egy részét, és konjunktúrát
teremthet az elõítéletek legalább verbálisan
való mellõzéséhez. És van egy nagy veszélye:
divat lévén félõ, hogy tényleges kutatások
és cselekvési programok nélkül is sokan, köztük
a döntéshozók is, abba a tévhitbe ringathatják
magukat, hogy valóban történik valami.
Az európai nemzetek kialakulásának
és emancipálódásának klasszikus modelljéhez,
úgy tûnik, jóval közelebb állnak azok a
válaszok, amelyek az emberi és kisebbségi jogok biztosítását,
illetve kiharcolását szorgalmazzák. A nehezen nélkülözhetõ
polgárjogi aktivizmus éppúgy nemzetformáló
tényezõ lehet, mint a nemzeti emancipációs,
önrendelkezõ törekvések. Ugyanannak a folyamatnak
a pragmatikus, illetve ideologikus oldalai, még akkor is, ha az
elõzõ bevallottan az amerikai fekete polgárjogi mozgalmak
tapasztalatait akarja európaiasítani, míg az utóbbi
a közép-európai nemzetfogalmak paneljeibõl építkezik.
Ma Magyarországon talán
a jogvédõ mozgalmaknak van a legnagyobb értelmiségi
– és a legkisebb anyagi – támogatottságuk. A jogvédõk
szinte kivétel nélkül civil szervezetek, az ombudsman
intézményét leszámítva saját
erejükre vannak utalva, nem ritkán szakértelem helyett
aktivizmussal próbálnak küzdeni az egyenlõség
jogi és politikai garanciáinak hiánya ellen. Bizonyos
jelenségek ellen talán képesek sikeresen fellépni,
egész társadalmi folyamatok ellen azonban már nem,
és ennek nem az az egyetlen oka, hogy nincs elegendõ tapasztalatuk
és hiányzik az a cizellált jogrendszer, amelyre támaszkodhatnának.
A jogvédelem korlátait talán könnyebben felismerjük,
ha eszünkbe idézzük azt a vitát, amely az egyéni
és kollektív jogok prioritásáról és
egymással való szembenállásáról
folyik. A jogvédelem lehetõsége azon alapul, hogy
egyéni jogsérelmi ügyekben precedenst teremt arra, hogy
mit lehet tenni olyankor, ha hasonló egyéni jogsérelem
történik. Ezek az eredmények látványosak
és olykor igen nagy hatásúak lehetnek, de rendkívül
lassan és csak nagyon áttételesen befolyásolják
az olyan típusú problémák kezelését,
mint például az iskolázottság hiánya
vagy a szegregáció.
A kisebbségi autonómiát
célzó csoportok válaszai a leginkább politikai
természetûek, ennélfogva körükben többé-kevésbé
jellemzõen megtaláljuk az egyes politikai irányzatok
elemeit. Vannak nacionalista és szeparatista törekvések,
vannak olyanok, amelyek szocialisztikus eszméket vallanak és
így tovább. Minthogy õk a legszervezettebbek, rajtuk
keresztül viszonylag sok roma érhetõ el, ezért
azok a politikusok, akik egyrészt népszerûségüket
szeretnék növelni, másrészt minél több
roma szavazatot szeretnének megszerezni, elsõsorban ezekkel
a csoportokkal igyekeznek felvenni a kapcsolatot. Másfelõl
a nagypolitika számára is õk a legkönnyebben
hozzáférhetõek, valahányszor a hatalom bizonyítani
szeretné – annak érdekében, hogy megfeleljen valamilyen
vélt vagy valós kül-, olykor belpolitikai elvárásnak,
például az Európai Unióhoz való csatlakozás
ilyen jellegû, tehát az emberi jogok betartásával
kapcsolatos feltételeinek –, hogy igenis van tárgyalópartnere
a romák között. Minthogy azonban valójában
nincsen tárgyalópartnere, hiszen a partnerviszony egyenlõséget
feltételez legalább a szabályok tekintetében,
a politikai erõk az esélyegyenlõség megteremtése
helyett szimulált partnerek konstruálásával
próbálják kezelni a helyzetet. A politikai ígéretek
és kapcsolatok következtében kialakult eszmei zavar,
és a különféle személyes lekötelezettségek
hálózatának elsõsorban az a veszélye,
hogy a roma vezetõk tudta nélkül és szándéka
ellenére megvalósítja azt a többnyire hallgatólagos
többségi célt, amely szerint a legkényelmesebb
a romákat infantilizált állapotban tartani, és
szigorúan felügyelni.
A fent említett különféle
elméletek tehát arra a kérdésre igyekeztek
válaszolni, hogy mi legyen a romákkal. Vannak azonban olyan
válaszok is, amelyek a fentieknél jóval kétkedõbbek
a tekintetben, hogy lehet-e egyáltalán a kérdést
összességében kezelni. Ezek a pragmatikusnak mondható
elgondolások arra próbálnak összpontosítani,
hogy melyik az a terület, ahol a lehetõ leggyorsabban és
leghatékonyabban lehet tenni valamit. Az az egy-két nyilvános
vita, amelyet a közelmúltban hallhattunk a romák helyzetével
kapcsolatban, szinte kivétel nélkül mind az oktatásról
folyt. Valószínû, ezek a viták hasznos fogódzót
nyújtanak majd a probléma egészének megközelítéséhez
is. Egyrészt azért, mert ma a romák az oktatásban
találják szemben magukat a legnagyobb mértékû
hátrányos megkülönböztetéssel, amely
méreteiben talán csak a munkahelyi diszkrimináció
hasonlítható ehhez. Minden olyan adat, amely a romák
iskolázottságára vonatkozik, látványosan
bizonyítja, hogy a közoktatás e tekintetben kudarcot
vallott. Ha a roma gyereknek az oktatás végeredményét
tekintve csak töredéke jut annak, amit a nem roma gyerek kap,
akkor az azt jelenti, hogy valami miatt a roma gyerek hátrányban
van. A kudarc tényérõl senki sem vitatkozik, okáról
viszont igen. Azok a különbségek, amelyekrõl az
oktatási viták szólnak, nagyrészt onnan erednek,
hogy többen többféleképpen látják
a sikertelenség fõ okát.
Az egyik hipotézis szerint
a magyarázat a romák szociokulturális hátrányaiban,
és eltérõ hagyományaiban rejlik. A roma gyerekek
azért sikertelenek, mert nem szeretnek iskolába járni.
Részint azért nem, mert szegények és nem tudják
viselni az iskolába járás anyagi terheit, másrészt
mert kultúrájuk tipikusan szegénység-kultúra,
nem rendelkeznek tapasztalatokkal arra nézvést, hogy a tanulás
mobilitást jelenthet. E felfogás kulcsszava általában
az integráció, gyakran a másság, megoldásként
pedig a gyerekek körülményein kíván változtatni.
Tehát: a gyerek a körülményei miatt sikertelen,
így két dolgot lehet tenni: vagy meg kell változtatni
a közeget, ahol él – magyarán a családját
és közösségét –, vagy pedig ki (sõt:
fel!) kell emelni onnan. Minimálprogram, amelyben az a cél,
következésképpen az elvárás is, hogy a
gyerek megmaradjon az iskolában annak ellenére, hogy roma.
Az elõbbivel vitatkozó
hipotézis szerint ha a roma gyerekek nem szeretnek iskolába
járni és ott kudarcot vallanak, akkor annak az az oka, hogy
az iskola rossz. A megoldás tehát az, hogy megtanítjuk
az iskolát arra, mit kell tennie, hogy ott a roma gyerekek jól
érezzék magukat úgy, hogy közben romák
maradnak. Ennek számtalan feltétele van, többek között
az, hogy a családok úgy érezzék, választhatnak
a nekik megfelelõ megoldások között. Nem arra a
feltevésre épít, hogy a szülõk nem akarják
iskolába járatni a gyerekeiket, hanem arra, hogy a szülõk
jót akarnak a gyerekeknek. Tehát meg kell teremteni a feltételeket
ahhoz, hogy igényeik szerinti tudást kapjanak, hiszen több
évezredes tapasztalat, hogy a tudást – leginkább az
iskolában lehet megszerezni. E felfogás szerint a legfontosabb
teendõ a roma értelmiség megteremtése, leghatékonyabb
eszköze pedig a roma nemzetiségi iskolahálózat
kialakítása – ennek elsõ és mindmáig
egyetlen intézménye a még csak harmadáig kész
pécsi Gandhi Gimnázium és kollégium. Az iskola
alapítóinak szándéka szerint országszerte
szükség van szakszerû pedagógiai programok szerint
mûködõ roma iskolák létrehozására.
Egyrészt azért, mert a többi magyarországi kisebbséghez
hasonlóan a romáknak is alkotmányos joguk van a nemzetiségi
iskolahálózathoz. Másrészt azért, mert
az elnyomorodott és gyakran önbecsülését
vesztett közösségnek ez a késõbbiekben kiképzendõ
roma értelmiség jelentheti a megkapaszkodás lehetõségét.
Harmadrészt pedig azért, mert nem ismerünk olyan rendszert,
amely gyorsabban és hatékonyabban tudná biztosítani
a romák számára azt az eszköztárat, amely
hozzásegítheti õket önazonosságuk vállalásához,
mint ahogyan azt az iskolahálózat teszi.
Minden kisebbség esetében
evidencia az, hogy a megtartó erõ az iskola – miért
ne lenne ez így a romáknál is? Valószínû,
hogy e pillanatban a roma gyerekek jelentõs részének
a szülei nem igényelnék a nemzetiségi oktatást.
A normális állapot azonban az lenne, ha biztosítanánk
számukra a választás lehetõségét,
hogy méltósággal dönthessenek egyik vagy másik
oktatási rendszer mellett. Például ez lehet az egyik
lehetséges válasz arra a kérdésre, hogy hogyan
és mitõl lesznek szabadok a polgárok.
Észrevételeit, megjegyzéseit,
kérjük, küldje el postafiókunkba:
beszelo@c3.hu