Iványi Gábor

Káprázat


  „Visszaadjuk azt, ami a porból vétetett, a pornak, hamut a hamunak…” De hol van Csalog Zsolt? Az ember olyan utak elõtt, amelyekrõl bizonytalanabb a visszatérés, számvetést, sõt végrendeletet készít. Itt fekszik elõttem az utolsó A/5-ös méretû notesz néhány lapjának fénymásolata. Szabályos, jól olvasható betûk, tiszta (mondhatni nyomdakész) oldalak címekkel, bekezdésekkel, megfelelõ számozásokkal. Az más kérdés persze, hogy nagyon szabálytalan végrendelet ez elmélkedésekkel, szövegbõl való kibeszélésekkel, aláírás nélkül. Mert nem is az a lényeg, hogy közjegyzõhöz lehet-e vele menni.
  Az sem baj, sõt nagyon is érthetõ, hogy a kis, félig elhasznált jegyzetfüzet csupán kontúrjaival fölvázolt novellatöredéke és a naplószerû bejegyzések a mulandóság és örökkévalóság kérdései körül terjengenek. Az utolsó sor:

  „ Most alszunk.” Álmodni azért szabad és a valóságról is lehet. Nem?
  „ Nincs dolgom az istenekkel. Így a Kijárat környékén ténferegve sincsen.
  De nem szeretnék bántóan harsány lenni.
  (…) Jópofa helyzet ez: a hívõk a Kijárat közelében búcsút vesznek szeretteiktõl, cserébe viszont úgy érzik: most kedves halottaik társaságába mennek. Nekem ez nem adatik. Hiszen tényleg nélkülözne minden logikát. Sok fontos halottam van – de hát hozzájuk is csak a földi lét kapcsol. Cserébe: nem élem át igazán – v. legalábbis drámai mélységében – az élõktõl való elszakadást. Ez most nekem nem egy realitás.
  Vagy mittudomén.
  Ha még azelõtt kerül kezembe a naplóbejegyzés, bizonyára leülünk egy kávé mellé, mint rendesen, hogy elmondhassam; nekem sincs dolgom az istenekkel. Persze Zsolt átlátna a szitán, és jellegzetes kuncogása közben mondogatnánk egymásnak, hogy én azt nem úgy értettem, nem úgy mondtam. Vagy mittudomén.
  Így, ha már nem beszélgethetünk, kikívánkozik belõlem két korábbi eszmecserénk.
  Zsolt, mikor megtudta, hogy daganatot találtak a tüdején, beállított hozzám.
  – Képzeld – mondta nevetõ szemekkel –, azt álmodtam, hogy meghaltam. S amikor kinyitottam a szememet, legnagyobb meglepetésemre azt kellett tapasztalnom, hogy a mennyország kapuja felé megyek. De az egész olyan képtelen volt. Mintha egy hatodik kerületi leszakadt bérház hátsó lépcsõházában igyekeztem volna felfelé. Ahogy a kapuhoz közeledem: Te jössz velem szembe!
  „… meg! Tudtam!” – kiáltottam. Azután elkezdtem magyarázni neked, hogy „baj van, ez az egész nem stimmel, én hitetlen vagyok, mit fognak nekem itt szólni”. Azt felelted, hogy jöjjek csak nyugodtan, nem fognak itt kérdezni semmi ilyesmit.
  Úgyhogy amikor az a bizonyos alattomos daganat az operáció után immár az agyban bukkant fel, félig tréfásan megbeszélhettük, hogy csak semmi elosonás azon a bizonyos hátsó lépcsõházon, hiszen nekem kell szembejönnöm.
  De Zsoltot újabb gondolatok foglalkoztatták.
  – Hol van megírva a Bibliában – kérdezte félig bénán   és kicsit sután formázva a szavakat, de teljesen tisztán és élénken –, hogy „el lehet menni, de akkor nem láttok csodákat!” Jézus mond valami ilyet. Nem? De szinte durván, mintha kiadná a tanítványai útját!
  – Gyönyörû szöveg – feleltem –, de sajnos nincs így benne a Szentírásban.
  De aztán beszélgetni kezdtünk errõl az „apokrif betoldásról”. Zsoltnak felkínáltak egy egyágyas szobát. Õ azonban a hatágyasban akart maradni. Mert csodákat látni csak itt lehetett. Érdekelte a haldokló cigányfiú, hogy hogyan húzódik tõle távolra a cigányságát titkolhatónak vélõ (vagy a közelítõ hûvösségtõl borzongó?) ápolónõ. És hogyan üldögél a vaságy szélén a másik nõvér, ösztönösen megértve a kijárat felé sodródó, didergõ lélek sóvárságát az élõk testmelege után.
  Zsolt azonban jött, csodákat látott és gyõzött. Hatalmas energiával lapátolta a havat és ásta a kertet Vértesacsán kedves gesztenyéi és macskái társaságában. Röstelltük, hogy nekünk olykor az írógép billentyûit ütögetni is fárasztó.
  Igaz, egyszer-egyszer õ is panaszkodott: „Csak valahogy a munka nem megy, nincs hozzá kedvem.” És nem a ház körüli munkákra értette.
 Azután egy napon a kisagy röntgenfelvételén jelent meg a kis gonosz szürke folt.
  „Beszélgetés az aneszteziológussal. Nem érzem, hogy most már akkor minden tök világos lenne.” Az utolsó oldal utolsó soraiból. Visszalapozva néhány noteszlapot: „Halálom esetén azt szeretném, ha az értesítõ szövegben benne lenne (esetleg utalva arra, hogy kívánságomra): életével elégedetten, a túlvilági lét reménye nélkül, mégis békében, derûs lélekkel halt meg.” A „mégis” és a „reménye” szavak áthúzva, utóbbi helyett, fölé a „káprázata” illesztve.
  Mi is a túlvilági lét káprázata? Jánosra gondolok egyfolytában, aki pátmoszi számûzetésében látta a „megnyílt ajtót” a mennyben, s hallotta a bátorítást: „Jöjj fel ide, és megmutatom néked, amiknek meg kell lenni…” Elragadtatásában alig beszél káprázatról. „Onnan” nézve sokkal jobban fáj az ittmaradók hitehagyása, nemcsak az angyalok, de a sárkány is átrepül a színen, nemcsak a „megöletett Bárány” (kinek könyvét senki fel nem nyithatja, s ezen az apostol „igen sír”), hanem az antikrisztus is a trón felé igyekszik, a megszámlálhatatlan gyõztes sokaság „a nagy nyomorúságból” érkezik, s az oltár alatt az ötödik pecsét feltörésekor sem murillók énekelnek, hanem a mártírok sóhajtoznak.
  Krisztushívõ vagyok. Tudom, mit jelent követni Õt. Mennyivel magasabban van az, aki „a túlvilági lét káprázata nélkül”, ösztönös-öntudatlanul jár a nyomdokain (ha – mint mindannyian – sok-sok ellentmondással, szerettei irgalmára is szorulva), azok fájdalmaival a karjaiban, akik számára ezen a földön az ígéret mindig végtelenbe repített sóhaj lesz: „És az Isten eltöröl minden könnyet az õ szemeikrõl; és a halál nem lesz többé; sem gyász, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsõk elmúltak.”


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/