Új román TV-forradalom?

Calin Anastasiu szociológussal Bíró Béla beszélget


  Calin Anastasiu egyike azoknak a román értelmiségieknek, akik a Ceausescu-éra utolsó éveiben már tudatosan készültek az új világra. Néhányadmagával (Alin Teodorescuval, Pavel Campeanuval) a romániai magyar értelmiség ellenzéki csoportosulásaival is kapcsolatban állt, néhányukat késõbb a hírhedt Securitate – e találkozók miatt is –  zaklatta. A ’89-es fordulat után a Liberálisok 93 párt képviseletében a román törvényhozásba is bekerült. A PRO TV megalakítása óta az adó kutatási osztályának vezetõje. Beszélgetésünk a PRO TV impozáns épületében zajlott.

  Milyen volt a román elektronikus média helyzete a ’89-es fordulat pillanatában?

  Röviden: katasztrofális. Ezen belül a tévé jelentette a mélypontot. Az okok a nyolcvanas évek második felének romániai állapotaiban gyökereztek. Az ország ekkor már rendkívül súlyos gazdasági helyzetben volt. Mind gyakoribbak voltak az áramszolgáltatás zavarai, a „takarékosság” természetesen a tévét sem kerülhette el. Az adásidõ az utolsó években gyakorlatilag 2 órára apadt. Az adó este 8-tól 10-ig sugárzott. S ennek az adásidõnek a nagyobbik részét is egy a nézõk által ironikus eklektikával Szent Miklós és Szép Heléna kalandjai gyanánt emlegetett vég nélküli folytatásos – az esti hírmûsor – töltötte ki. Így történt, hogy a románok, legalábbis itt az Ókirályságban (hogy Erdélyben mi volt, azt pontosan nem tudom, csak gyaníthatom) a bolgárokat nézték, sokan egészen jól meg is tanultak bolgárul. Ezekben az években Bulgária volt számunkra a Nyugat.
  Az már magától értetõdött, hogy a hatalom ezt a televíziót is a legszigorúbban ellenõrizte. A sorból senki nem lóghatott ki. Ceausescu nagy álma a kínai tömegrendezvények rendjének és fegyelmének „meghonosítása” volt. Keringett egy történet is akkoriban, miszerint Ceausescu egyszer meg is kérdezte Maót: „Mao elvtárs, nálatok tényleg nincs senki, aki elégedetlen lenne?” „Á, dehogy nincs – legyintett volna Mao elvtárs – elégedetlen ember mindig akad, de nálunk valóban maroknyian vannak…” „Mégis hányan?” – kíváncsiskodott tovább a Kondukátor. „Hát, úgy 20 millióan” – vetette oda a Nagy Tanítómester. Amire Ceausescunak kiszaladt a száján: „Hm, éppen mint nálunk”. A „történet” természetesen vicc, a lényege azonban tényleg stimmel: a végén a rendszernek már valóban 20 millió körüli ellensége volt, fokozatosan azok is azzá váltak, akik már közvetlenül a bukás után visszasírták. Az ellenõrzést a legitimitását vesztett hatalom csakis a politikai rendõrségre és az ötvenes évek óta mindenkiben ott élõ rettegésre alapozhatta. A sajtó munkatársainak nagyon jelentõs része közvetlenül is a politikai rendõrség zsoldjában állt. Sokszor a rangfokozatokat is ismerni lehetett. S ezek az emberek a legutóbbi idõkig az állami tévé vezetõ munkatársai maradtak…

  Ezért nevezte a sajtó a TV 1 hírmûsorának néhány hónappal ezelõtti radikális átalakítását az állami tv demilitarizálásának…?

  Pontosan. Szóval ez volt a helyzet a forradalom pillanatában. A forradalomról sok könyvet összeírtak már. Közismert, hogy a román forradalom az elsõ olyan rendezvénye volt a világtörténelemnek, melyet helyszíni közvetítésben láthatott a hálás közönség. Egyelõre nehéz eldönteni, milyen mértékben követte nyomon és milyen mértékben alakította az eseményeket a televízió. Az a tény, hogy a demilitarizálásra csak néhány hónappal ezelõtt került sor, a második variánst látszik igazolni… A „forradalom”-ban a tv sietve fölvette a Szabad elõnevet, s képviselõi megpróbálták a tõlük telhetõ hitelességgel eljátszani az új szerepet, de a stáb „természetesen” a régi maradt. A Szabad Román Televízió alkalmazottai minden válságos pillanatban egyértelmûen és a lehetõ legorcátlanabbul kenyéradó gazdáik mellett tették le a garast.
  Akadtak elszigetelt kísérletek, a kommunista rendszer terrorját és börtönviszonyait felelevenítõ a Fájdalom emlékezete címû sokrészes riportsorozat például, melyet nemigen volt mód betiltani, túlságosan is kilógott volna a lóláb… Az új hatalom természetesen más eszközökkel, más csatornákon át befolyásolta a szerkesztõket, mint korábban, nem annyira a politikai, mint inkább az egzisztenciális nyomás volt az, ami a leghatásosabbnak bizonyult. Azok az emberek, akiknek vaj volt a fejükön, önként, szinte már önvédelembõl szolgálták ki a hatalmat, ez volt az egyetlen eszköz helyzetük stabilizálására. Így tehették valamiképpen hasznossá magukat. Arra, hogy szakmai erényeiket latba vetve mentsék át magukat, aligha lett volna esélyük. S jól spekuláltak, hiszen az ellenzék tavaly novemberi hatalomátvételét követõen valóban el is veszítették, ha nem is mindig az állásukat, de vezetõ beosztásukat.

  Voltak belsõ reformtörekvések is, de ezek sorra kudarcba fulladtak. Nem maradt más lehetõség, mint az állami monopólium megtörése, tehát alternatív tévéadók létrehozása…

  Erre azonban csak azután nyílt lehetõség, miután a törvényhozás jóváhagyta az új audiovizuális törvényt. Ez 1992-ben következett be. A törvény valóságos robbanást eredményezett az audiovizuális média piacán. Gombamód szaporodtak a tévéadók, kezdetben helyi szinten, fokozatosan azonban mind nagyobb szóráskörzettel. Az akkori hatalom talán föl sem mérte a lehetséges következményeket. Csak ez magyarázhatja azt a meglepõ tényt, hogy ez a törvény ma is jó törvény, s hogy viszonylag korán megszületett. (Számos hasonlóan jelentõs törvény csak jóval késõbb került a törvényhozás elé, s vagy kioperáltak belõle minden valóban demokratikus vonást, vagy ma is várat magára). Francia mintára létrehozták az ún. Audiovizuális Tanácsot, mely – nem mindig részrehajlás nélkül, jobbára mégis méltányosan – elkezdte osztogatni a frekvenciákat.
  Ma már mintegy kétszáz helyi rádióadó és 50 helyi tévéállomás mûködik az országban. Véleményem szerint – és az elemzõk többségének véleménye szerint – ez a szám még túl magas is. Egy ilyen szerkezet hosszú távon nem tartható fenn, hiszen a belsõ piac reklámkapacitása ehhez semmiképpen sem elegendõ, illetve ha igen, csak átmenetileg, gyenge fizetésekkel, silány programokkal, rossz sugárzási feltételekkel.  A szelekciós nyomás elõbb-utóbb arra kényszeríti az állomások vezetõit, hogy a valóban biztonságos megoldásokat válasszák: jól fizetett szakemberekkel, jó minõségû és magas nézettségû mûsorokat állítsanak elõ. Ez a sokféleség számára egyetlen lehetõséget kínál, a nézõközönség különbözõ szegmenseinek sajátos igényeihez való alkalmazkodást.
  Ezeknek az adóknak a megjelenése azonban rendkívül jelentõs fejlemény volt, hiszen bár csak apró lyukakat üthettek az állami monopólium vásznán, szinte észrevétlenül szitává lyuggatták, holott messzirõl nézvést érintetlennek látszott. A helyi adók fokozatosan aláásták az állami adó tekintélyét, s szinte észrevétlenül elõkészítették a terepet a nagyobb adók számára.
  Ez utóbbiak aztán egy csapásra áttörték az állami monopóliumot: az Antenna 1 , a Tele 7 abc és a 31-es csatorna (a PRO TV õse) szinte lesöpörték a színrõl az állami adót. Maga a PRO TV 1995 decemberében jött létre, bukaresti helyi adóként.

  Ki hozta létre?

  A Mediapro International részvénytársaság, melynek alaptõkéje amerikai és romániai pénzekbõl állt össze. Az amerikai tõkerész a Central European Media Entreprises Group Ltd. (CME), a közép-kelet-európai médiumokban érdekelt legnagyobb amerikai beruházócsoport tulajdona. E csoportnak nem csupán Romániában vannak érdekeltségei, hanem Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Lengyelországban, Németországban, a balti államokban, s e pillanatban – úgy tudom – éppen egy magyarországi adó létrehozásán dolgoznak. Ezek az adók országaikban csaknem kivétel nélkül a legnagyobb nézettségûek, vagy azok közé számítanak.

  Mi a siker titka?

  Mit mondhatnék? Ezek az adók azt nyújtják a közönségnek, amire annak szüksége van. Ez idõ szerint legalábbis. S ez a nyugati stílusú televízió, a legújabb nyugati filmek és sorozatok, friss és tárgyilagos, jól szerkesztett híranyag. A hosszú szocialista böjt után ez a hallgatóság alaposan ki van éhezve az ilyen típusú tájékoztatásra és szórakozásra, fõleg az amerikai filmekre. A poros állami adók ezzel az áruval nem kelhettek versenyre. A kezdetet csaknem kizárólagosan a külföldi produkciók jellemezték, a sajátosan román, mondhatnám hazai produkciók, a politikai vitamûsorok, a kulturális adások, vetélkedõk, gyerekmûsorok stb. csak késõbb, az adó felfutási periódusában jöhettek létre. Az elképzelés kezdettõl fogva világos volt, de ha szükséges, folyamatosan korrigáljuk mûsorpolitikánkat.

  Számos elemzõ véli úgy, hogy a PRO TV hírmûsorai nem annyira tükrözik, mint inkább kitalálják, mondhatni nyakunkba varrják a „valóságot”, hogy tehát az adó nem a BBC, hanem a CNN receptje szerint mûködik. Igaz ez?

  Ha igaz lenne, az baj lenne, de én úgy vélem, hogy nem igaz, s nem csak a PRO TV-re, de magára a CNN-re sem. Az elemzõk sokszor saját tetszetõs ötleteiknek esnek áldozatul. A valóságot nehéz, sõt lehetetlen kitalálni. Amit a mi hírmûsoraink tesznek, bizonyosan nem ez. Ezek a mûsorok az idõk folyamán maguk is nagyon sokat változtak, korszerûsödtek, kezdetben inkább a szenzációkra hajtottunk rá, inkább a bulvársajtó stílusából kölcsönöztünk, semmint a CNN-ébõl, idõközben azonban mindinkább a kiegyensúlyozott, úgy is mondhatnám felelõsségteljes stílus irányába mozdultak el. Több hírmûsorunk is van, s mindeniknek megvan a maga sajátos arculata. A hét óra harmincas hírmûsorunk klasszikus stílusú hírösszeállítás, melyet jól átgondolt politikai értékszempontok szerint állítunk össze. Talán éppen ez az, amit az elemzõk egyike-másika a „valóság kitalálásá”-nak titulálhat, hiszen ezek a mai román társadalom értékrendjétõl gyakran elütõ értékek valóban olyan eseményeket favorizálnak, melyeket a korábbi értékszemlélet alapján periferikusaknak lehetett tekinteni, sõt éppenséggel negligálni is lehetett, az európai integráció, a Nyugathoz való felzárkózás perspektívájában azonban már lehetetlen. Ezt a valóságot nem mi találjuk ki, hanem az a nézõpont teszi (a szó szoros értelmében) láthatóvá, melyet érvényesíteni igyekszünk.
  A szenzációs, hatásvadász elemekkel is átszõtt hírek a tizenegy órás hírmûsorba vándoroltak át.
  Egyáltalán: megpróbáltuk vonzóbbakká, ötletesebbekké, nézhetõbbekké tenni a híreket. S úgy tûnik, sikerült, az összes közvélemény-kutatás arról árulkodik. Sõt számos jel utal arra, hogy az általunk meghonosított látásmód az írott sajtó stílusát, látásmódját is alapvetõen megváltoztatta, a PRO után már nem lehet úgy hírt írni, mint annak elõtte.      A dolog nyitja természetesen a tetszési indexben rejlik.
  Ne feledd: a PRO kereskedelmi adó, minden a nézettségen múlik. Mindenkinek meg kell adnunk azt, amire számít, és a lehetõ legszínvonalasabban, legérdekesebben kell ezt megtennünk, csak így tarthatjuk a nézõt a készülékek elõtt.
  Nekem azonban meggyõzõdésem, hogy a közönség igényeinek kielégítése nem jelent automatikusan igénytelenséget is. A közönségre aligha lehetne ráerõltetni olyasmit, ami ellentétes az érzékenységével. Aligha érthetek tehát egyet a tetszési index esküdt ellenségeivel, mint a francia Bourdieux-vel például. Túl egyszerû dolog lenne azt hinni, hogy a közönség ízlése, tudatállapota önkényesen modellálható, hogy az amerikai információs nagyüzem züllesztette a mai szintre a közízlést. Az persze komoly kérdés, hogy miért ilyen a közönség, amilyen, de egy kereskedelmi adó nem arra hivatott, hogy megváltsa a világot, hanem hogy profitot termeljen, azaz hogy kielégítse a közönség létezõ igényeit.

  A PRO-nak azonban mintha mégis sikerült volna már megváltani a világot. Sokan vélik úgy, hogy a tavaly novemberi romániai fordulatban oroszlánrésze volt annak a szemléletnek, melyet a PRO TV honosított meg elsõként a román társadalomban. 

  Ez természetesen igaz lehet. De ez esetben sem mi találtuk ki a valóságot. Mi csak követtük és kiaknáztuk a román társadalomban – jószerével tõlünk függetlenül – beindult változásokat. Iliescu és médiaszakemberei mindent megtettek, hogy kitaláljanak egy valóságot, de vállalkozásuk, bármennyire is az átlagember legalantasabb ösztöneire alapoztak, bármennyire is a nemzeti hiúság legyezgetését, a legorcátlanabb hízelgést választották, megbukott, mert természetellenes volt. Az emberek belefáradtak a hazugságba, a gyûlölködésbe, az örökös készenléti állapotba. Ugyanúgy ráéheztek a stabilitás, a bizalom, a jóhiszemûség nyugati értékeire, mint az amerikai filmekre vagy a szappanoperák derûjére. Jólesett kicsit kinyújtózniuk.   A fordulatot megelõzõ években a nacionalista sajtó és a nacionalista hatalom azt a látszatot igyekezett teremteni, hogy Romániában a nagy, a túlnyomó többség nacionalista, hogy a xenofób indulatok szinte általánosak. A sajtó és az audiovizuális médiák nagyobbik része is ezt a torz eszmét igyekezett a közvéleménybe sulykolni. A valóság azonban egészen más volt. Nincs olyan társadalom, amelyikben a többség nacionalista lenne. Ebbõl a feltevésbõl kiindulni Romániában mégis szerfelett kockázatos vállalkozásnak tûnt. A jó üzlet azonban elképzelhetetlen kockázatok nélkül. Jelentõs nyereségre csak jelentõs kockázat árán lehet szert tenni. Egy helyes feltevés az üzletben (akárcsak a politikában) a sikeresség záloga lehet. Mi (egészen pontosan a tulajdonosok) vállaltuk (vállalták) annak a kockázatát, hogy tévedünk, mert valójában meg voltunk gyõzõdve, hogy a kockázat nem komoly, hogy a hallgató nem kapcsolja ki a készüléket, ha a magyarokról esetleg az igazságot és nem a nacionalisták által terjesztett képtelenségeket mondjuk el. S nem tévedtünk. Ez több szempontból is elégtétel volt számunkra. Szakemberekként és románokként is kihúzhattuk magunkat (egy icipicit).
  De a változást ebben az esetben sem mi idéztük elõ, mi csak érzékeltük, és megszólaltattuk a többségivé vált meggyõzõdést, hogy ami korábban zajlott, az folytathatatlan. A hatalom fokozatosan elveszítette minden legitimitását. Az persze igaz, hogy a PRO TV nagy hallgatottsága révén állásfoglalásaink, adásaink tárgyilagos, kiegyensúlyozott hangvétele erõsítette és visszaigazolta a közvélemény hangulatváltozását. Az adó közvélemény-kutatást is finanszírozott a választás alatt, az elõrejelzések fontos szerepet játszottak abban, hogy az eredményt nem lehetett meghamisítani. Az, hogy az állami adó becslései mellett a mi becsléseink is megjelentek, lehetetlenné tette az adatokkal való túlságosan durva manipulációkat. Senki nem vállalhatta az ezzel járó kockázatot. A választások estéjén a PRO TV nézettsége 60 százalékra ugrott, ami valóban fantasztikus teljesítmény volt. A hatvan százalék fölötti nézettség bármelyik nyugati tévétársaság számára az álomhatár.

  Hogyan jutottatok idáig?

  A tavalyi év adatainak elemzése a nézõszám megkétszerezõdését mutatja. Fõként a városi környezetben, ahonnan nézõink többsége kikerül. Adásaink jelenleg az ország területének mintegy 55 százalékán foghatóak, a városokban azonban, ahol kábeltévés hálózatok is léteznek, mindenütt jelen vagyunk. Ezen a piacon a PRO TV nézettsége 1996 januárjában 22 százalék körül volt, és december végére 44 százalékra kúszott fel. Ebben – nem pusztán hazabeszélek – óriási szerepe volt annak a kutatóintézetnek is, melynek egyik irányítója vagyok. A kutatásokat természetesen nem mi végezzük, mi csupán megrendeljük õket. Ez a világon mindenütt így történik. Az adók független közvélemény-kutató intézetekre bízzák a feladatot. Mi a CSOP (Közvélemény-kutató Központ) szolgálatait vesszük igénybe. A Központ a múlt év márciusától végez számunkra felméréseket. A mi feladatunk az, hogy az általuk (és más intézetek) által rendelkezésünkre bocsátott adatokat feldolgozzuk, értékeljük, a kidolgozandó stratégiára javaslatokat tegyünk. Az egyik legfontosabb feladatunk annak a képnek a felderítése és folyamatos figyelemmel kísérése, melyet a nézõk az adóról kialakítanak. Ezt a képet nagyon sok szempont figyelembevételével értékeljük és igyekszünk alakítani. Egészen pontosan nem csak mi alakítjuk, a kép voltaképpen az adó és a közönség folyamatos egymásra hatásában alakul. Mi természetesen megpróbálunk kezdeményezõ szerepet játszani, de nem csupán alakítani engedjük magunkat, kezdeményezéseinkkel mindig megpróbálunk elébe is vágni a közönség várakozásainak. Az új adásokat – mielõtt rendszeresítenénk – minden esetben hosszadalmas ellenõrzésnek vetjük alá, élõben teszteljük õket.

  Mit mutatnak ezek az elemzések: kik nézik – elsõsorban – a PRO TV-t? 

  A nézõtábor összetétele szempontjából is nagyon jól állunk. A PRO TV közönsége nagyon jó közönség. A felsõ- és középfokú végzettséggel rendelkezõ férfiak és nõk dominálnak. Az állami tv nézõinek többsége ezzel szemben az elemi vagy középfokú iskolák végzettjeinek soraiból kerül ki. A mi közönségünk túlnyomó többségét ráadásul a negyven év körüli felnõtt lakosság és a fiatalok alkotják.       A társadalom viszonylag jól keresõ rétegei is fõként bennünket néznek, ami a reklámbevételek szempontjából egyáltalán nem lényegtelen.

  Melyek a legsikeresebb mûsoraitok?

  A legnagyobb nézettsége a fél nyolcas hírmûsornak van. Ez megközelíti az 50 százalékot. Az állami tévé hírmûsorának nézettsége, minden erõfeszítés dacára sem haladja meg a 35–40 százalékot. A leglátványosabb ugrást a különbözõ vetélkedõk, a Tudsz és nyersz , illetve a Nézed és nyersz vele jelentették, ezek nézettsége ma is meghaladja a 30 százalékot, ami már fõ adásidõbe illõ nézettség, annak ellenére, hogy ezek a mûsorok a fõ adásidõn kívül zajlanak. Ezt követik a filmek, melyekre szintén nagyon sokan kíváncsiak, és persze a folytatásosok. A legnagyobb nézettsége az X akták nak van, ez egy adott pillanatban meghaladta a hírmûsor nézettségét is. Nagyjából ez a hierarchia. A filmeket is megpróbáltuk tipizálni. A nézõ tudhatja: ha hétfõ van komédiát, ha kedd, akkor folytatásost, ha szerda, szerelmi románcot, ha csütörtök, kalandfilmet, ha péntek, horrort lát (fõ adásidõben természetesen). A PRO-n mindenki könynyedén rátalálhat arra, amit keres.
  A politikai mûsoroknak mindig nagy jelentõséget tulajdonítottunk, még ha ezek nem is tartoznak a legnagyobb nézettségû programok közé. A nyereség ezek esetében nem közvetlen, de nem is elhanyagolható. Hosszú távon a politikai kultúra alakulása, a külföld iránti nyitottság, a nyugati értékekbe vetett bizalom, nem csupán a fogyasztási szokásokat, hanem a belsõ piac alakulását, a jövedelmek növekedését stb. is befolyásolhatja, egy komoly kereskedelmi tévé számára tehát elsõrangú jelentõsége van. Romániában a magán tévéállomásokat nem kötelezi törvény kulturális mûsorok sugárzására (mint Magyarországon például), ennek ellenére nemrégen indítottunk be egy eléggé kedvelt kulturális mûsort, melyet a legjelentõsebb hazai irodalomkritikus szerkeszt. A politikai kulturális mûsorokból is napi választékot alakítottunk ki. Ezeket a késõ esti órákban sugározzuk, és másnap délelõtt általában megismételjük. Az adott adásidõre vetítve ezeknek is magas a nézettségük, bár abszolút számban nyilván jóval kevesebben nézik õket, mint a fõ adásidõ mûsorait.

  Az adó ellen leggyakrabban felhangzó vád, hogy a közvélemény, sõt az egész közélet amerikanizálására törekszik, hogy egyfajta kulturális imperializmus szolgálatában áll… Mennyiben érzed ezeket a vádakat megalapozottaknak?

  Majdnem semmiben. Azok az értékek ugyanis, melyeket ezek a filmek, ezek a mûsorok terjesztenek, egyáltalán nem amerikai értékek, inkább a nyugati civilizáció egészének értékei: a pluralizmus, a szakszerûség, a vállalkozó szellem, az emberi méltóság, a választási és véleményszabadság. Mitõl lennének ezek kizárólag, vagy akár fõként amerikaiak? Már önmagában az a tény, hogy a mi meglehetõsen köldöknézéshez szoktatott közönségünk ezeket az értékeket preferálja, arra utal, hogy itt nem sajátosan amerikai, hanem egyetemes emberi értékekrõl van szó. Megpróbálkoztunk francia filmekkel is, de a románok legendás franciaimádata dacára sem kellettek a nézõknek. Én sok mindenben igazat tudok adni a francia kultúra védelmezõinek, a francia különállás híveinek, de nekik sem ártana magukba nézniük, a híres francia egyetemesség mintha már nem is lenne olyannyira egyetemes. A nézõnek nagyobb szüksége van az amerikai példára. Nálunk meg különösen.    A civil társadalom feltámasztásában, az autonóm politikai gondolkodás képességének kialakításában ezeknek a részben valóban amerikai eredetû, de nézetem szerint egyetemesen emberi értékeknek meghatározó szerepük volt és van.
  Abban, hogy az emberek végre teljes jelentõségében fölismerték a Nyugathoz való tartozás jelentõségét, hogy a kezdetben csupán érzelmileg megalapozott reakciók fokozatosan racionálisakká váltak,  nekünk is megvolt a magunk szerepe. Mi vagyunk az egyetlen olyan nem kormányzati intézmény, melynek ebben a vonatkozásban – a civil társadalom részeként – saját programja is van. Módszeresen bemutatjuk a NATO-t mint intézményt, ismertetjük célkitûzéseit, azt a politikai normarendszert, melyre tevékenységét alapozza, funkcióit, történetét. Igyekszünk föltárni a csatlakozás elõnyeit és természetesen esetleges hátrányait is. Azokat a felelõsségeket, melyeket nekünk kell vállalnunk. Tervezünk egy PRO-karaván elnevezésû vándorforgatást is, mely helyszínrõl helyszínre haladva jut majd el Brüsszelbe, s bemutatja azokat az országokat, melyek társaink lesznek majd a szövetségben. Az út Budapesten kezdõdik és Madridban ér véget.

  Említetted, hogy a CME-hálózat nem csupán Romániában, hanem Kelet-Közép-Európa-szerte mindenütt mûködtet kereskedelmi adókat. Milyen helyet foglal el ezek sorában a PRO?

  Egyike vagyunk a legsikeresebbeknek. De meg kell jegyeznem, hogy a CME-hálózat adói mindenütt sikeresek. Csehországban a Nova nézettsége a mi nézettségünknél is nagyobb, egy ideig meghaladta a 60 százalékot, azóta picit viszszaesett, ma 59 százalék, de az állami televízió nézettsége ott sem haladja meg a 26 százalékot. Nagyon sikeres a szlovákiai testvéradó, a Markiza, ennek nézettsége is 45 százalékos az állami tévé 21 százalékos nézettségével szemben. Szlovénia: a POP TV a maga 32 százalékos nézettségével szintén nem marad el az állami tévé mögött (az is 32 százalék). Mindenütt komoly versenyben vagyunk.

  És egymással milyen kapcsolatban vagytok?

  Nagyon fontos kérdés. Ezek az országok ebben a pillanatban mind szinte görcsösen a Nyugatra függesztik tekintetüket, s így nem mindig veszik észre azokat a lehetõségeket, melyek az egymással való együttmûködésben rejlenek. Pedig ezek az elõnyök evidensek. Ebben a vonatkozásban sajnos mi is csak a legutóbbi idõben kezdtünk el tapogatózni, s ébredtünk rá arra, hogy a térség nyugati integrációjának egyik legfontosabb akadálya a regionális bizalmatlanság, az a rossz szokásunk, hogy mások hátrányára próbáljuk elõnyös helyzetbe játszani magunkat. Meg kell értetnünk a közvéleménnyel, hogy az európai integráció nem valamiféle zéró összegû játszma, melyben minden siker, amit mondjuk a magyarok elérnek, a mi kudarcunk gyanánt lenne értékelendõ, hanem hogy a másik sikerei esetleg számunkra is hasznosak lehetnek. Ha normalizáljuk kapcsolatainkat, s úgy tûnik, hogy erre soha nem voltak olyan jók az esélyek, mint manapság, egymás sikereit saját érdekünkben is kamatoztathatjuk. Magyarország ígéreteket tesz arra, hogy ha nélkülünk jutna is be a NATO-ba, minden eszközzel segíteni fog bennünket a bejutásban. Én hajlok arra, hogy ezeknek az ígéreteknek hitelt kell adnunk. Azt hiszem, hogy a magyarok igazat beszélnek, amikor azt állítják, hogy a szó szoros értelmében érdekeltek Románia európai integrációjában. És azt  hiszem, ez nem csak a magyar kisebbség miatt igaz, hanem amiatt is, hogy a magyar gazdaság komolyan érdekelt a román piacokon.

  A román televíziózás történetében elõször épp a PRO TV-nél esett meg, hogy budapesti tudósítóként egy olyan fiatalember bukkant fel a képernyõn, a bukaresti Barabás Balázs, akinek már a neve is – szinte hivalkodóan – magyar…

  Igen, mi sem természetesebb számunkra, mint hogy egy szomszédos ország fõvárosából olyasvalaki tudósítsa a román nézõt, aki nem csak ismeri az adott ország nyelvét, kultúráját, szokásait, de legalább olyan erõs érzelmi szálakkal kötõdik a szóban forgó országhoz, mint a hazájához, esetünkben Romániához. A legfontosabb persze az, hogy Barabás, amint azt te is láthattad, kitûnõen végzi a munkáját. Igen, ilyen „apróságok”-kal kezdõdik, de nagyon reméljük hogy ezekkel azért nem ér véget. Örömmel tölt el, hogy a magyarok ma már a kormányban is ott ülnek… Ennek a ténynek is nagyobb az ideológiai, mint a gyakorlati jelentõsége. A mi nézõközönségünk a jövõ Romániáját képviseli. Fiatal nézõink memóriájába most kerül be az a szoftver, melynek alapján a jövõ román társadalma feltehetõen mûködni fog. Azt kell hinnem, hogy a dolgok jó irányban (vagy legyünk szerényebbek jó irányban is) haladnak…

  Adja az a mûholdas nagy ég, hogy a próféta szóljon belõled.

  Végül is miért ne?


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/