Sztereó színes ’67
Az 1967-es Budapesti Nemzetközi
Vásár legnagyobb szenzációja az Orion gyár
kétéves kutatómunkája eredményeként
létrejött elsõ hazai színes tévékészülék,
neve találóan COLORION. Alig használható még
e korra vonatkoztatva a média vagy a tömegkommunikációs
eszköz, sem más egyéb hangzatos kifejezés… Rádió
volt, antenna, erõsítõk, késõbb a televízió,
álmok és vágyak, meg az örökké kutató
szellem. Ez utóbbit serkentette 1967-ben a politikai akarat, hogy
az ország nem maradhat le a fejlõdéstõl, másrészt
gátolta a devizahiány, az importkorlátozás.
A színestévé-kísérletek meggyorsítására
már korábban megalakult az Országos Mûszaki
Fejlesztési Bizottság színestévé-albizottsága,
melyet dr. Barta István egyetemi tanár irányított.
A lemaradás több évtizedes volt, 1944-ben az amerikai
CBS már felszólította a rádióipart,
hogy gyorsan kezdjenek hozzá a színestelevízió-készülékek
gyártásához, igaz, a rendszeres adás csak 1953-ban
kezdõdött az ún. NTSC szisztémával. Az
Európai Rádióunió 1963-as londoni ülésén
Nyugat és Kelet küldöttei együtt tanácskoztak
a bevezetendõ szabványokról. Ekkor már ismert
volt a francia Henry de France által 1957-ben nyilvánosságra
hozott SECAM (Séquential Mémorie) és a német
Bruch által 1962-ben feltalált PAL (Phase Alternation Line)
rendszer. De van politikai rendszer is, beleszól a tudósok
dolgába; a Szovjetunió és a szocialista országok
a SECAM mellett döntöttek. Az utolsó, 1966-os oslói
tanácskozásnak sem sikerült az egységes európai
színestévé-rendszer létrehozása. 1967-ben
tehát itthon mindenki SECAM-ban gondolkodott. „Az eredeti elképzelés
az volt, hogy az adót import útján szerzik be, és
az ismert nagy cégektõl ajánlatot is kértek.
Kiderült, hogy a szükséges devizakeret nem áll
rendelkezésre, így az Elektromechanikai Vállalatot
kellett megbízni az adóberendezés elkészítésével.
Az EMV egyéves szállítási határidõvel
vállalta az adó és antennája leszállítását,
az új antenna felerõsítése azonban statikai
problémát vetett fel. A postai fejlesztéssel párhuzamosan
folyt a tévéstúdió színes adásokra
való alkalmassá tétele. A televízió
1967-ben megkapta az elsõ Ampex videomagnót, de ezt például
házilag kellett a SECAM-adásra alkalmassá tenni.”
(Sugár Gusztáv: A színes televízió és
a sztereó rádiózás. Ajtósi Dürer,
1995.)
Leleményesség, tehetség
és lelkesedés pótolta mindazt, ami alkatrészben
és a bélyegét mindenre rányomó drága
devizában hiányzott – így mégis sikerült
1969 márciusára az egyelõre napi kétórás
színes adást elindítani. A Rádió 1967-es
mûszaki szenzációja a bécsi Siemens cégtõl
vásárolt, sztereó hangverseny-közvetítésekre
alkalmas nagy közvetítõkocsi. Megépül a
nagyzenekari stúdió 6/2 elnevezésû sztereótechnikai
helyisége, melynek áldozatul esik és örökre
eltûnik a stúdió hátsó falának
híres intarziás falburkolata. A felvételek még
évekig monóban készülnek, ezek csak kísérletek,
elõkészületek, melyek Bognár Ferenc mûszaki
igazgató, Horváth Gyula és Ujházy László
vezetésével folynak. A hangfelvételi területen
elterjedõ újfajta gondolkodásmód 1967-ben lassan
elér még a csigalassúsággal fejlõdõ
szovjet hanglemeziparhoz is, megkezdõdik a sztereó lemezek
gyártása. „A kapitalista országok hanglemeziparában
a kommercializálódás rideg és kemény
viszonyokat teremt; amelyik mûvész eladási statisztikája
megáll vagy pláne csökken, annak többé nincs
helye a felvételi stúdiókban. A kapitalista hanglemezipar
és kereskedelem egészére jellemzõ profithajhászás
ismeretlen a Szovjetunióban és a szocialista országokban,
ahol kultúrpolitikai meggondolások alapján kialakított,
elõre megtervezett program szerint készülnek a felvételek…”
(Oldal Gábor: A vájtfülû kutya esete. Zenemûkiadó,
1975.)
1967 áttörés
az élõ és friss mûsorok irányába
– írja Lévai Béla rádiókrónikája…,
még a „profithajhászó kapitalista lemezipar” felé
is kaput nyit a zenei fõosztály. E sorok írója
1967 nyarán elõször jut el Londonba, hogy rádióra
hangszerelje az EMI hanglemezcég történetét.
A His Master’s Voice, a vájtfülû kutya század
elejéig követhetõ történetébe egy
Londonba áttelepült ausztrál klarinétos, a kitûnõ
Harry Flower „public manager” (rejtélyes kifejezés akkoriban)
nyújt betekintést, és a mûsorhoz rögtön
kéttucatnyi sztereó lemezt ajándékoz. 1967-ben
25 lemezzel nem veszélytelen átjönni a vámon
– már egyetlen LP-lemez csomagban való küldése
is vámolással jár, pedig a rádió a külföldre
járók által behozott vagy rokonoknak küldött
felvételeket veszi át csekély díjazásért
átmásolásra, így tudja követni a nyugati
„hangzásvilágot” (a kábelen érkezõ,
gyakran már élõ közvetítések, a
nemzetközi egyezmények értelmében küldött
szalagok viszont élénk zenekapcsolatot biztosítanak
a világgal). Devizaprobléma a hanglemezek importja, a „kapitalista”
világból karácsonyra érkezik csekély
mennyiség a boltokba, ahonnan órák alatt a pult alól
talál gazdára. Ennek a piciny importnak a monopolhelyzetben
lévõ Magyar Hanglemezgyártó a szabályozója,
mint ahogyan a szocialista behozatalt is õk regulálják
a Kultúra Nemzeti Vállalat közremûködésével.
A fõ siker idehaza a cseh SUPRAPHON, tõlünk keletre
a magyar felvételekért állnak sorba… Pedig a MELODIA,
a szovjet mamuthanglemezgyár nagyszerû mûvészekkel
jeleskedik, bár a felvételek és a lemeznyersanyag
minõsége erõsen kifogásolható – igaz,
mindössze 50 forint az ára (a többi szocialista zenekorong
egységesen 70 forintért kínálja magát
a kirakatokban). A magyar mûvészek egyelõre kultúrpolitikai
meggondolásoktól vezérelve egy, legfeljebb két
lemezt vehetnek fel, a Bors Jenõ-féle elit mûvészpiramis
gondolata még szunnyad, bár nemsokára kényszerré
válik. Az elvek-megszorítások gyûrûjében
is igen-igen kedvezõ a magyar hanglemez nemzetközi megítélése,
a mûvek elsõsorban ritkaságértékük
miatt sikeresek.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: beszelo@c3.mail.hu