Antonioni zsákutcája
(…) Még egy nagy számot
emésztett meg a fesztivál: Michelangelo Antonioni - akit
hívei keresztnévrokonához hasonló óriásnak
tartanak a modern filmben - bemutatta Blow-up címû, Angliában
sok-sok pénzért készített filmjét. Antonioni
formátuma valóban nagy, kiváló rendezõi
egyéniség, csupán a témája, az a vetülete
a valóságnak, amelyet oly ritka érzékenységgel
ábrázol, az tûnik nekem kicsinek. [[Otilde]] a pangás
klasszikusa a mai fimben: a céltalan, értelmetlen lézengés,
az akváriumlét érzékeltetésében
szinte utolérhetetlen: de meddig lehet valaki eredeti és
érdekes, aki mindig csak ennyit lát, mindig csak ezt mondja?
Ez a filmje, eltérõen a korábbiaktól, némi
történést ugyan tükröz, de ezt is csak azért,
hogy bebizonyíttassék: hiábavaló minden igyekezet,
amellyel elménk be akar hatolni a folyamatokba: az emberi cselekményekre
nem lelhetünk magyarázatot.
Egy reklámfényképészrõl
van szó, aki, mert mérhetetlenül unja, hogy ostoba modellekkel
bajlódjék napestig, akikbõl mindenféle trükkel
rafinált hatásokat kell kicsalnia, elmegy - találomra
- a valóságot fényképezni. Egy elhagyott londoni
parkban egy különös szerelmespár tûnik fel
neki: idõsebb, elegáns úr és fiatal lány
- ez is téma, közelebb lopakodik hát, lekapja õket,
egyszer, kétszer, sokszor. De amikor azok észreveszik, hogy
fényképezik õket, a lány utánairamodik,
és szenvedélyesen követeli rajta a filmet. Eredménytelenül.
Késõbb megjelenik a fényképész mûtermében
is, s miután nem sikerül másképp megszereznie
a negatívot, még fel is ajánlkozik a fiatalembernek.
De nem jár eredménnyel ez alkalommal sem. Heves igyekezete
csak növeli a fényképész kíváncsiságát:
miért kell ennek a lánynak annyira ez a film, mit ábrázolnak
azok a képek? Neki áll hát elõhívni
a filmet, kinagyítva minden részletet. S lám, kiderül,
hogy az egyik bokorból egy pisztolyos kéz körvonalai
látszanak, a másik alatt egy hulla hever. A nézõk
detektívregényeken csiszolódott agya lázasan
kombinál: valami csapdába csalhatta ez a lány az idõs
urat, az is elpusztult volna a magányos parkban, ha a fényképész
nem zavarja meg az idillt… Kezdõdhet hát a krimi…
Ám egy közönséges
nyomozás története nem érdekelheti Antonionit,
akitõl alighanem idegen az ilyen leleplezéshez is szükséges
logikai racionalitás. Így is van: nem tudjuk meg, hogy ki
volt a lány, ki volt a hulla, és a kiszemelt új áldozat:
nem tudjuk meg, ki szorongatta a revolvert, semmit nem tudunk. Nem tudjuk
meg, mert a társadalom, a világ, amelyben ez a mi hosszú
hajú és neurotikus fényképészünk
él, elborult agyú ópiumszívóival, alkoholos
és szexuális delíriumban tántorgó figuráival,
képtelen az összefüggések felderítésére,
képtelen, mert nem érdekli a valóságos viszonyok
tisztázása. S mint a befejezõ képsorból
tételesen is kiderül, azért képtelen erre, mert
tudata nem más, mint illúziók rendszere, mint kényszerképzetek
sora.
Ezt példázza a részeg
társaság, amely hajnalban megjelenik a parkban, ahol elkezd
labda és ütõ nélkül teniszezni, de úgy,
hogy mindenki látja a labdát, hallja az ütéseket.
Igaz, ez a nagyon is közhelyesnek tûnõ jelkép
nem magyarázott meg semmit, legfeljebb feleslegesen összefoglalta,
amit a film elõzõ képeiben már elmondott, és
ami nem azért nem igaz, mert nem valóságos viszonyokat
érzékeltet, hanem mert féligazságokat von le
belõlük. Épp azt nem látja meg, ami a modern
kapitalista lét legszembetûnõbb ellentéte: hisz
nagyon is átgondolt, nagyon is racionális világ ez,
ha az anyagi érdekeit szolgáló technikáról,
a hatalomról és az üzletrõl, a pénzrõl
és ügyeinek igazgatásáról van szó
- és hogy hol, miért õrül meg, mikor mered megbabonázva
a nem létezõ teniszlabdákra, annak is van logikailag
kikövetkeztethetõ, tisztázható oka.
Antonioni, amikor arról faggatták,
hogy mit akart mondani ezzel a titokzatos históriával, a
Kennedy-gyilkosságra hivatkozott, mint korunk fel nem deríthetõ
titkainak példájára. Ott is volt fénykép
meg másféle nyom, mégsem sikerült s talán
sohasem sikerül felderíteni az igazi okokat és tetteseket…
Tudásunk, íme, korlátozott…!
De kell-e mondanunk, hogy ez a szemlélet,
nem pedig az emberi tudás lehetõségei korlátozottak?
És hogy nagyon is tudatos erõk tették titokká
azt, ami - ha ismerhetnénk - alighanem nagyon is szimpla agyak számára
is érthetõ lenne? Sajnos, ez a fajta játék
a titokzatossággal - a legjobb szándék ellenére
- egyenesen segíti e világ kényes titkainak elpalástolását.
S annál inkább, minél nagyobb a mûvész,
aki alkotóképességét rendelkezésre bocsátja.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el következõ címre: beszelo@c3.mail.hu