Lakatos Attila

Elitváltás: a Romániai Demokratikus Konvenció nagy kísérlete


  1996. november 17-én a romániai választások második fordulójában elnökké választották Emil Constantinescu geológus professzort, a bukaresti egyetem rektorát, a Romániai Demokratikus Konvenció (RDK) vezetõjét és jelöltjét. Az RDK egyedülálló politikai tömörülés a modern Románia történelmében. Nemcsak azért, mert elõször sikerült a román liberalizmus és konzervativizmus képviselõit közös program alapján szövetségesként indítani a választásokon, hanem elsõsorban azért, mert sikerült egy olyan szervezetet létrehozniuk, mely túl azon, hogy ennek a választási szövetségnek a keretéül szolgált, önálló identitással rendelkezik, amelyben a különbözõ értékrendszerek inkább kölcsönösen kiegészítik, semmint kioltják egymást. Olyan identitással, amely kihat a Konvencióba tömörülõ elit szinte minden tettére és megnyilatkozására. Nem szeretnék idealizált képet festeni az RDK-ról. Tagadhatatlan, hogy Románia két legnagyobb történelmi pártját és legnagyobb történelmi ellenfeleit egy közös ellenség, az elmúlt hét évben kormányzó Ion Iliescu vezette politikai elit terelte egy csapatba. Azzal sem érdemes áltatni magunkat, hogy ezek a pártok mentesek mindenféle elõítélettõl. Viszont az a látásmód és azok az eszmények, amelyeket képviselnek, jórészt egészen újak a román politikai életben.
  Az RDK olyan értelmiségi rétegnek a gyûjtõszerve, amely az elkövetkezõ hónapok vagy évek során fel fog váltani egy tekintélyét és hitelét vesztett elitet. Ez az elitváltás a román történelem folyamán elõször történik demokratikus úton, a társadalom többségének akaratából. A társadalom elvárásai és a saját vállalásai egyaránt arra késztetik ezt az elitet, hogy fontos problémákra keressen megoldást: a politikai vezetõ körök és a társadalom a látásmódjukat meghatározó nemzetállami eszmények miatt nem tudnak mit kezdeni az országban élõ és létjogosultságot követelõ kétmilliós kisebbséggel; a román társadalom öntudatába nem épült be egyértelmûen a demokratikus értékek és az emberi szabadságjogok érvényességének és védelmének igénye. Mindezek mellett pedig nem szabad elfelejteni, hogy Románia két alapvetõen különbözõ kultúra, az ortodox-bizánci és a nyugati (katolikus/protestáns) vallási és politikai kultúra határán fekszik. Mindkét kultúrkör jelentõs hatást gyakorolt a modern kori román társadalom kialakulására, ugyanakkor egyik sem tudta teljesen a saját vonzáskörében tartani.

Történelemkép: mítoszok ellen

  Az RDK – bár több mint egy tucat kisebb-nagyobb párt és polgárjogi szervezet alkotja – két meghatározó politikai erõre épül: a Kereszténydemokrata Nemzeti Parasztpártra és a Nemzeti Liberális Pártra. E két párt nem egyszerûen az 1947-ben betiltott Liberális és Parasztpárt utódjának vagy követõjének tekinti magát. Minden bemutatkozó anyagukban világosan kijelentik, hogy pártjuk részese vagy megvalósítója a román történelem olyan eseményeinek, mint az Egyesült Fejedelemségek létrehozása, az 1918-as egyesítés, a függetlenség kivívása és a monarchia megalapítása. Ez is mutatja, hogy folytonosságot feltételeznek a háború elõtt létezett elõdpártok és önmaguk között. Ez a folytonosság többé-kevésbé a valóságban is kimutatható: mindkét párt meghatározó személyiségei között ott találjuk az 1947-ben emigrációba kényszerített politikai elit tagjait vagy azok utódait (Corneliu Coposu, Ion Ratiu, Radu Campeanu, a Bratianu család tagjai). Ez a történelmi öntudat az RDK összekötõ kapcsa.
  A Demokratikus Konvenció alapgondolata Corneliu Coposutól, a Parasztpárt nemrég elhunyt vezetõjétõl, a román politikai élet egyik legnagyobb tekintélyétõl származott. A Konvencióba tömörülõ pártok és szervezetek megtartották önálló szervezetüket és mûködési szabadságukat, önálló programjuk és álláspontjuk van. Önállóan tehetnek nyilatkozatokat, ha ezt szükségesnek érzik. Ugyanakkor a Konvenció több egyszerû választási szövetségnél: egyfajta „felettes énhez" lehetne hasonlítani. Önálló programja van, amely nem föltétlenül áll összhangban a pártok álláspontjával, ám a súlya kétségtelenül nagyobb a pártokénál. Az elmúlt évek során a romániai ellenzék legfontosabb megnyilatkozásaira a Konvenció keretein belül került sor. A közös fellépés pedig olyan önálló, a pártokétól egészen különbözõ szemléletmód kialakulásához vezetett, amit joggal nevezhetünk a Konvenció identitásának.
  A Demokratikus Konvenció mindkét vezetõ pártjának szemléletében fontos szerepet töltenek be a történelmi minták. A legerõsebb párt a Kereszténydemokrata Nemzeti Parasztpárt, egy alapvetõen tradicionalista értékeket valló politikai tömörülés. Társadalomszervezési elképzeléseinek középpontjában a kis paraszti közösségek állnak, ezek értékeinek és erkölcseinek a hordozóját pedig a falusi értelmiségben látja, mégpedig a tanító, a pap és a közösség vezetõjének hármasában. Az a társadalom, amelyben ezeknek az értékeknek a továbbélése elképzelhetõ lett volna, már a XIX. század közepén, a román fejedelemségek egyesítését és az elsõ iparosítási hullámot követõen bomlásnak indult. Ezzel maga a Parasztpárt is tisztában van, és programjában – bár a parasztság és a falu továbbra is központi tényezõ marad – nem foglalkozik a hagyományos paraszti közösségek visszaállításának a gondolatával. Viszont érthetõ, ha eszményeiben és erkölcsi mintáiban igen erõsen kötõdik azokhoz a történelmi idõszakokhoz, amikor a fent leírt minták még életképesek lehettek volna.
  A Liberális Párt a XIX. század második feléhez, ahhoz a történelmi idõszakhoz vonzódik, amikor megindult a román polgárosodás, és megvalósultak a liberális társadalomszervezési elképzelések feltételei: az egységes állam, a stabil államkeret (jelen esetben a monarchia), az iparosodás és a függetlenség.
  Az RDK múltról alkotott képének visszatérõ eleme, hogy a történelem kiemelt idõszakai azok, amelyekben az egész nemzet (parasztság és polgárság) eszményei megvalósultak: az Egyesült Fejedelemségek létrehozása, az 1918-as egyesítés, a függetlenség és a monarchia. Ezeknek az eseményeknek a megvalósítói nem a kor meghatározó tekintélyei, vezetõi vagy teoretikusai voltak, hanem maga a társadalom, amely határozottan kiáll valamilyen eszmény mellett, amirõl úgy gondolja, hogy a boldogulását szolgálja. A társadalom ilyen megmozdulásainak mozgatója nem a közös ellenségkép és nem valamilyen ködös nemzeti küldetéstudat, hanem a társadalom és az azt alkotó személyek boldogulásának vágya.
  Ez a három gondolat Emil Constantinescu balázsfalvi beszédében követhetõ nyomon a legvilágosabban. Ez a beszéd 1996. szeptember 8-án hangzott el Balázsfalván, a Szabadságmezõn, annak az 1848-as tömeggyûlésnek a színhelyén, ahol elõször fogalmazódott meg az egységes román nemzet eszménye.
  A beszéd alapja és visszatérõ eleme a Szabadságmezõ szimbolikája: az egész nemzet megmozdulása egy eszmény megvalósításáért. „Az elnyomás évei alatt hányszor tekintettünk titkolt reménykedéssel a megszámlálhatatlan sorokban gyülekezõ, legyõzhetetlen erejükben fegyelmezett és nyugodt románok ezreinek képére, annak a forradalomnak az emlékeztetõjére, amelyben a modern Románia megszületett." Constantinescu retorikájában ennek az eszménynek központi jelentõsége van, de nem mint öncélnak, hanem annak feltételeként, hogy a társadalom akadálytalanul fejlõdhessen, és tagjai megvalósíthassák egyéni céljaikat. Ugyanakkor cáfolja azt az álláspontot, hogy a tömegek megmozdulása valaki ellen kell hogy irányuljon, legyen az a közösségen kívül vagy belül: ily módon teszi meg Constantinescu a nemzeti egységmítoszt a nemzeti megbékélés alapjának. Egy – a román nemzet öntudatában nagyon erõsen élõ és többnyire a kirekesztõ retorika alapjául szolgáló – történelmi eseményt új üzenettel ruház fel: a társadalmi feszültségek felszámolására szólít fel.
  Az elõzõ történelmi-politikai idõszakok szemléletéhez viszonyítva két síkon történt lényeges eltolódás: a mennyiség és a minõség, illetve az egyén és a tömeg viszonyának síkján. Az elsõ alatt azt értem, hogy az elmúlt közel száz év történelemszemléletében a nemzeti nagyság nem a nemzet alkotásainak, megvalósításainak függvénye volt, hanem a közösség gyökereinek régiségéhez kötõdött. Ennek eredményeként megindult egyfajta licitálás a román történettudományban és politikában a románság folytonosságáról a Kárpát-medencében, amelynek az lett a következménye, hogy az 1945-ös tankönyvekben szereplõ 2000 éves románságelmélet 1989-re 2500 évre tornászta fel magát. A Konvenció múltképébõl kimarad a régiségmítosz, és elsõsorban azokra a – nem túl távoli – történelmi idõszakokra koncentrál, amelyekhez a legfontosabb nemzeti vívmányok kötõdnek.
  A másik síkon a „nagy ember" és a tömeg társadalmi szerepe áll szemben egymással. A román történelemszemlélet hajlamos a nagy történelmi eseményeket egy-egy – napóleoni tekintélyû és „bölcsességû" – személyhez kötni, akit mitikus tulajdonságokkal ruház fel, és fokozatosan társadalmi, erkölcsi szimbólummá emel. A Konvenció újszerû szemlélete abban áll, hogy a történelem mozgatórugójává a tömeget, a közösséget teszi, példaértékûvé pedig a társadalom erényeit: a nyitottságot, a közös akaratnyilvánítás képességét, a társadalom erkölcsi érzékét és bölcsességét. A román társadalom nem puszta szemlélõje már a történelemnek, hanem tudatos alakítója.
  Egy másik fontos elmozdulás ebben a múltértelmezésben az, hogy megváltozik a történelmi események szerepe: nem valami ködös és megmagyarázhatatlan küldetés részét képezik, és nem irányulnak valamilyen más közösség léte ellen, hanem kizárólag a román társadalmat mozdítják elõre a boldogulás irányába.
  Ez a történelemszemlélet nagyon fontos üzeneteket közvetít a társadalom számára. Mindenekelõtt azt, hogy a társadalom sorsa mindig a saját kezében van, vagy ha nem, akkor a saját kezébe veheti. A másik üzenet az, hogy a társadalmi fejlõdés célja az egyén boldogulása, és nem valamilyen mitikus küldetés teljesítése.
  A Konvenció múltképének legnagyobb pozitívuma pedig ennél is több: a társadalom önbizalmát erõsítõ üzenet. Azoknak az eseményeknek a kiemelése a történelem folyamából, amelyekhez a román társadalom nagy teljesítményei kötõdnek, azt az üzenetet hordozza, hogy a társadalomnak nem természetes állapota az elmaradottság és a stagnálás, és léteznek másféle sorsot alakító minták is.

Jövõkép: szerzõdés Romániával

  A Demokratikus Konvenció jövõképe a modernitás és a hagyomány valamiféle harmonikus keverékét, egyensúlyát keresi. A társadalmi fejlõdést mindenképpen modern értékek alapján képzeli el, ám az eszközök tekintetében jelentõs szerepet juttat a tradicionalista, konzervatív elveknek. Ez egy helyenként kiegyensúlyozott, helyenként pedig kifejezetten ellentmondásos jövõkép kialakulásához vezetett.
  Emil Constantinescu elnök a beiktatási beszédében úgy fogalmazott, hogy az európai román állam újjáteremtését tartja feladatának. Ebben a beszédben és több más megnyilatkozásában elkötelezte magát a demokrácia, az emberi szabadság elvei, és a román társadalom modernizálása mellett. Ugyanakkor más kijelentései valamiféle poroszos konzervatív-hagyományelvû erkölcsi álláspontról tanúskodnak. Jellemzõ példája ennek Constantinescu elnök 1996. október 21-i beszéde az RDK konferenciáján, ahol olyan kijelentést tett, hogy az új román társadalom alapintézményei a család, a tulajdon, az egyház, a hadsereg és az iskola.
  Az alábbiakban ennek a vegyes, néhol ellentmondásos jövõképnek a legfontosabb elemeit tekintem át.

  A végzetszerûség elutasítása. A Konvenció társadalmi-gazdasági programjának egyik kiindulópontja az, hogy határozottan szembeszáll minden olyan állásponttal, amely a román társadalom elmaradottságát és problémáit valami sorsszerû, elkerülhetetlen történelmi szükségszerûség számlájára próbálja írni. Tulajdonképpen az egész választási kampány egyik vezérmotívuma volt Constantinescu elnöknek az a próbálkozása, hogy belesulykolja a közvéleménybe: Románia hanyatlásának megállítása nem a szerencsén, hanem a társadalom elhatározásán múlik. „A régi nemzedékek tapasztalata azt mutatja, hogy egy intelligens kormányzás alatt a románoknak sikerült egy szegény, jelentéktelen, rurális tartományból néhány évtized alatt modern és demokratikus államot létrehozni. Vannak emberi erõforrásaink, tehetségünk és képzelõerõnk, hatalmunkban áll ezt a jövõnk alakítására felhasználni."
  Nincs olyan természetfeletti erõ vagy isteni átok, amely a román társadalmat örök szegénységben, tanulatlanságban és hanyatlásban tartaná. Ennek az elvnek a kifejezõdése volt az a formai megoldás, amelybe a Konvenció programját ágyazták: a „Szerzõdés Romániával", amely a Konvenció megválasztásával lép érvénybe. A vállalások nagy része – az elmúlt hónapok folyamán ez kiderült – nem valósítható meg abban a formában, ahogy azokat kidolgozták. A program igazi jelentõsége azonban abban áll, hogy egy politikai erõ egy szerzõdéses kötelességvállalással hitet tett amellett, hogy a társadalmi változások iránya megváltoztatható.

  A demokrácia és a szabadságelvek . A demokrácia és az emberi szabadságjogok sérthetetlenségének fõ elemként való beépítése egy politikai szervezet jövõképébe ma már meglehetõségen közhelyszerûnek tûnhet. Közép-Európában nehéz olyan – komolyabb tömegtámogatást maga mögött tudó – pártot találni, amelyik, legalábbis retorikájában, nem ezekre az elvekre építené a programját. Ugyanakkor Romániában éppen az az elit kerülte ki legkövetkezetesebben ezeknek a témáknak a feszegetését, amelyik az 1989-es demokratikus forradalom megvalósítójának tartja magát. Ma Romániában azt megfogalmazni, hogy az emberi jogok és a demokrácia fölött semmilyen más elv sem állhat, nemcsak annak elismerését jelenti, hogy ezek az ország érvényes társadalomszervezési formái. Inkább azt az üzenetet hordozza, hogy a Konvenció világképe és értékrendszere szöges ellentétben áll a uralkodó politikai elitjével, s ugyanakkor, normáiból következõen morális jogosultsága van arra, hogy ezt a társadalmat kormányozza.

  A nyugati orientáció . Arról már esett szó, hogy a Demokratikus Konvenció elkötelezettsége a nyugati társadalomszervezési elvek és kulturális értékek mellett egyértelmû. Arról azonban nem beszéltünk, hogy ennek mekkora jelentõsége van.
  A román parlamentarizmus és alkotmányosság meghonosításának elsõ lépései az 1860-as évekig nyúlnak vissza. Ekkor született meg az elsõ (nyugati minta alapján kidolgozott) román alkotmány. A román értelmiség köreiben ettõl kezdve a második világháború végéig ádáz vita folyt arról, hogy vajon a román társadalom fejlõdése szempontjából hasznosak-e a képviselet értékei. A román történelem három legjelentõsebb szellemi irányzatának – a zsunimizmus (a monarchia külföldön tanult, fiatal konzervatív értelmiségének társadalmi-kulturális mozgalma), a samanatorizmus és poporanizmus (két paraszt- és agrárorientált tradicionalista társadalmi-kulturális mozgalom, amelyek a Parasztpárt szellemi elõfutárait és a századforduló román szellemi életének meghatározó irányzatait alkotják) – képviselõi arra az álláspontra helyezkedtek, mely szerint a román társadalom szellemiségétõl idegenek a nyugati demokrácia elvei, bevezetésük pedig mesterséges és fölöttébb káros volt. E három irányzat képviselõi és szellemi vezetõi egyben Románia tekintélyes államférfiai (Nicolae Iorga, a modern román történettudomány megalapítója, miniszterelnök és a király tanácsadója; Titu Maiorescu és Petre Carp, konzervatív politikusok) és legnagyobb irodalmi személyiségei (Mihai Eminescu, a román költészet világirodalmi rangú képviselõje, Ioan Slavici, Ion Creanga, Mihail Sadoveanu, a népi-realista irodalom megteremtõi) voltak. A demokratikus értékek tagadása vagy figyelmen kívül hagyása komoly szellemtörténeti hagyománnyal rendelkezik Romániában. Bár a kommunizmus hatalomra jutása ezt a vitát több mint 40 évre felfüggesztette, a demokrácia és az emberi szabadságjogok iránti igény a mai napig sem épült be szervesen a román társadalom és a román szellemi elit öntudatába. Az elmúlt hét évben a hatalmon lévõ politikai elit egyetlen ideológusa sem állt ki határozottan ezeknek az elveknek a „szentsége" mellett, és nem kötelezte el magát egyértelmûen a nyugati iránt. Az államszervezet bizánci-ortodox jegyei – a központosított, tekintélyelvû közigazgatás, a polgárok alattvalóként kezelése, a bürokráciának a polgárok fölé helyezése – mindennapos része a román közéletnek.
  A nyugati orientáció beemelése a Konvenció jövõképébe korántsem egy létezõ közakarat megfogalmazása, inkább egy olyan szándéké, amely a román társadalom mentalitását ilyen irányba kívánja alakítani.

  A nemzeti megbékélés . A nemzeti megbékélés programja a Konvenció jövõképének egyik legfontosabb eleme. Constantinescu elnök Gyulafehérváron – a román nemzeti egységmítosz egyik „szent helyén" – tartott beiktatási beszédében egyenesen ehhez kötötte a romániai reformok sikerét.
  Ennek a megbékélésprogramnak két fõ jellegzetessége van. Az egyik az, hogy megpróbál túllépni azon az évtizedek óta folyó értelmetlen vitán, hogy a viszálykodó társadalmi csoportok melyike felelõs a konfliktus kirobbanásáért: egyszerûen a hatalmon lévõ politikai elitet és negyven évig uralkodó kommunista elõdeit teszi felelõssé. A másik eleme az, hogy nem szûkül le pusztán a nemzetiségi feszültségekre: „Ebben a hat évben egymásra uszítottak családtagokat, szomszédokat és egész generációkat. Elég! A múlt egymás ellen uszított minket, itt az ideje, hogy a jelen összebékítsen. (…) Ezért kijelentem, tõlünk nem kell félnie, csak annak, aki törvényt sértett; nem akarjuk megtölteni a börtönöket, csupán minden polgár védelmét kívánjuk biztosítani" – hangzott el Constantinescu elnök gyulafehérvári beszédében. A Konvenció jövõképében ennek az egész feszültséghalmaznak a felszámolása, a társadalom minden rétegének összebékítése szerepel.
  Ez a szemlélet tehát túlmutat azon a hatalmi stratégián, amely a társadalmi indulatokat megpróbálja egyetlen – lehetõleg nem a legfontosabb – problémára irányítani, és amely ennek érdekében feláldozza a társadalom valamelyik kiszolgáltatott rétegét, rendszerint a kisebbségeket.

  Az emberi erõforrások szerepe . A korábbi kormánypárt egyik kedvelt mentsége a reformok halasztgatásának vádjára a források hiánya volt. A Demokratikus Konvenció programja viszont éppenséggel a társadalomban rejlõ emberi erõforrásokra alapozza a reformokat: ez egyrészt összhangban áll a Konvenció ember- és társadalomközpontú, önbizalom-növelõ szemléletmódjával, másrészt kikerüli annak lehetõségét, hogy a politikai ellenfél – a tömegek számára érthetetlen – gazdasági kérdésekre és elméletekre terelje a vitát.
  A Konvenció tehát – talán ebben az évtizedben elõször – olyan jövõképet fogalmazott meg, amelybõl nem lehet kihátrálni anélkül, hogy bele ne bukna. Ugyanakkor nem a negatív elemek dominálnak benne, nem a sérelmi politizálásra épít, nem valamilyen vélt vagy valós ellenség legyõzését hirdeti meg, amelyet követõen önmagától helyreáll a társadalmi harmónia; nem azt sulykolja, hogy nincs szükség építõ, alkotó tevékenységre, elég az ellenséget elpusztítani: a Konvenciónak ezt a csapdát szinte teljesen sikerült elkerülnie.
  Tény azonban, hogy a hagyományelvû és a modern értékek ötvözése gyakran vezetett ellentmondásokhoz. Így szerepelhet egy programban az önkormányzatok jogainak kiterjesztése és az állami intézmények erõsítése, a nemzeti egység szimbolikája és a kisebbségek államalkotó tényezõként való elismerése.

Önkép: törvényerõre emelt felelõsség

  Az RDK – abban a formában, ahogyan megnyerte a választásokat – alig három éve létezik. Ez meglehetõsen kevés idõ, hogy határozott képet alakíthasson ki magának, ám valamiféle önképnek néhány eleme Constantinescu elnök és a Konvenció megnyilatkozásaiban határozottan körvonalazódik.
  Eszerint a Demokratikus Konvenció és szövetségesei az egyedüli demokratikus erõt képviselik az országban. Ez az egyik leghangsúlyosabb elem, amely nem is teljesen alaptalan. A Konvención és szövetségesein kívül ugyanis csupán egyetlen komolyan vehetõ politikai erõ létezik Romániában: a Ion Iliescu vezette Romániai Társadalmi Demokrácia Pártja, és a körülötte gravitáló kisebb szélsõjobboldali és szocialista pártok. Ezeknek a tömörüléseknek a demokratikus érzelmeivel kapcsolatban a román társadalomnak az utóbbi években erõs kételyei vannak. Ez az álláspont azonban a Konvenció részérõl megint csak nem egy fennálló helyzet elismerése, hanem az RDK legitimációjának egyik eleme, s egyúttal program, egy demokratikus állam egyetlen igazán demokratikus politikai tömörülésének programja.
  A Demokratikus Konvenció építõ, és nem romboló erõ. Ezt Constantinescu elnök többek között a gyulafehérvári beiktatási beszédében fejtette ki, amelyben arról biztosította az országot, hogy a Konvenciónak nem áll szándékában bosszút állni semmilyen õt ért sérelemért, sem pedig lerombolni bármit, amit az elõzõ kormányzat hozott létre. Egy normálisan fejlõdõ társadalomban ez az álláspont egyáltalán nem számítana különlegesnek, Romániában azonban ez két okból is a Konvenció politikusainak „lényeglátó realizmusát" dicséri. Elõször is azért, mert az 1996-ig hatalmon lévõ elitnek sikerült elérnie, hogy ma az országban nincs egyetlen olyan társadalmi réteg sem, amelyet nem ért valamilyen sérelem. Ezért egy olyan retorika, amely bosszúhadjáratot hirdet ezeknek a sérelmeknek az okozói ellen, jelentõsen növelte volna a Konvenció szavazóbázisát. Az RDK egyik nagy erkölcsi gyõzelme az, hogy sikerült kikerülnie ezt a populista csapdát. A másik ok az, hogy a Konvenciót alkotó történelmi pártok retorikájából ez az elem egyáltalán nem hiányzik. A Konvenciót összetartó politikusok bölcsessége és önmérséklete játszhatott közre abban, hogy az RDK programjából ez kimaradt.
  A Demokratikus Konvenció az egyetlen politikai erõ, amelyet erkölcsi tartása és kvalitásai képessé tesznek arra, hogy az új román elit gerincét alkossa. Constantinescu elnök Corneliu Coposu sírjánál mondott beszédében három legitimációs elvrõl beszélt: a moralitásról, a kompetenciáról és a felelõsségtudatról, amelynek a Konvenció birtokában van, és három olyan tulajdonságról, amely az új elitet kell hogy jellemezze: az erõ, a pragmatizmus és az a képesség, hogy változtatni tudjon a román történelem irányán. „Corneliu Coposu egy erõs, pragmatikus, történelemalakító és nem fecsegõ Konvenciót akart. Néhány nappal a távozása után aláírtam a »Szerzõdést Romániával«. Megígértem neki, hogy legyõzzük a politikai ellentéteket, és a moralitás, a kompetencia és a felelõsség elvét törvény rangjára fogjuk emelni."

Ellenségkép: a román „antikrisztus"

  A Demokratikus Konvenció ellenségképének egyik legnagyobb pozitívuma az, hogy a társadalom igényeinek egy felelõs – és egyben legyõzendõ – ellenség iránt sikerült úgy eleget tenni, hogy közben a társadalom figyelmét a mitikus ellenségképekrõl – a kisebbségekrõl, a tõkésekrõl, az „idegenekrõl" – egy sokkal valósabb felé terelte. Ez a jelenlegi politikai elit két szimbóluma: Ion Iliescu és a Romániai Társadalmi Demokrácia Pártja.
  A Konvenció felfogása szerint ennek az ellenségnek a jelleme két részbõl tevõdik össze.
  Minden tulajdonsága a Konvenció önképének ellentéte: antidemokratikus; keleti, fõként orosz orientációja társadalmi anarchiát okoz, és kiszakítja Romániát természetes közegébõl, az európai államok közösségébõl; romboló erõt képvisel; sem erkölcsi, sem képességbeli legitimációja nincs, világképe és irányultsága pedig ellentétben áll a román társadalom nemzeti-történelmi karakterével. Olyan politikai erõ, amelyik kormányzása során minden lehetséges módon visszaélt a hatalmával, és felelõs az ország válságáért.
  A Konvenció szemléletében ez a politikai elit egyfajta Antikrisztus szerepét tölti be. Jó volna hinni, hogy ez csupán egy létezõ társadalmi igény kielégítése, és nem több választási taktikánál. Azonban ez korántsem igaz. A valóságban a Konvenció teoretikusai – fõként a '47-es emigráció tagjai – hajlamosak a novemberben leváltott politikai elitben az összes társadalmi probléma okát látni a török idõkig visszamenõleg. Annak a hatalmas indulatmennyiségnek a felszínre törése ez, amelyet a 90-es években visszatért emigráns elitek sérelmei táplálnak. Nem is azért jelent ez veszélyt, mert akikre irányul, nem szolgáltak volna rá, hanem azért, mert az a hatalmas mennyiségû gyûlölet és bosszúvágy, amelyet ezekre a politikai csoportokra zúdítanak, jelentõsen ront a Konvenció kiegyensúlyozottságán és mérsékelt pragmatizmusán.
  Mindennek ellenére az RDK programjának kulcspontja a hallatlanul erõs erkölcsi tartás és a társadalom, a politikai nemzet soha nem látott tisztelete, ami – amennyire az ma megítélhetõ – talán soha nem fogja lehetõvé tenni, hogy egy 23 milliós nemzetet puszta hatalmi eszköznek tekintsen.
  A Demokratikus Konvenció identitása és programja – az ország történelmében elõször – olyan elemeket foglal magában, amelyek a társadalom szinte minden rétegét felsorakoztatták e szervezet mögé, beleértve a nemzeti kisebbségeket is, akik elõször váltak kormányalakító tényezõvé. Olyan bizalmi tõke ez, amely lehetõvé teheti, hogy a román társadalom az elkövetkezõ idõszakban sikerrel rendezze kulturális hovatartozásának, állam- és társadalomszervezési ellentmondásainak és nem utolsósorban kisebbségeinek problémáit. Az ehhez szükséges társadalmi légkör mindenesetre adott.


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/