Rogán
Antal
Poszthumanista
alapvetések
Ez év februárjában
nagy megtiszteltetés ért: a
Beszélõ
újonnan megjelent számában és a Merlin Színházban
egy ún. Élõ Beszélõ, azaz egy beszélgetés
keretében bemutattattam. Úgy is mint az 1989 utáni
nemzedék egyik képviselõje, és úgy is
mint konzervatív gondolkodású fiatalember. A szokatlan
izgalmak – hiába no, így szokott ez lenni – ezzel korántsem
értek véget. Március 3-án reggel, kinyitva
a Népszavát, egy egészen új érzés
kerített hatalmába: definiáltattam. Bozóki
András politológus, egyetemi docens szíves segedelmével:
„poszthumanistaként”.
A dologban nem csak ez volt az érdekes.
Elsõ alkalommal figyelhettem meg, miként is zajlik az, amikor
az embert definiálják. Iskolai élményeim szerint
(akkurátus oktatóim voltak valaha) definiálni annyit
jelent, mint valamit meghatározni. Ennek alapján úgy
gondolom, poszthumanistaként definiáltatni úgy lehet,
ha leírják
mi
a poszthumanizmus,
ki
a poszthumanista,
és õ
miért
poszthumanista. Nos, Bozóki
András szerint van „poszthumanista korhangulat”, vannak „poszthumanista
(PH) értékek”, van „poszthumanista kritika”, van „poszthumánus
értelmezés”, van „poszthumánus gondolkodásmód”
és van „poszthumanista ideológia”. Olvasatom szerint a cikkbõl
az világlik ki, hogy poszthumanista az, aki poszthumánus
ideológiát hirdet. Poszthumánus ideológiát
pedig az hirdet, aki poszthumánus értékeket vall,
vagy poszthumánus kritikát gyakorol, esetleg a fennálló
viszonyok poszthumanista értelmezésében hisz, ne adj’
isten, poszthumánus gondolkodásmódban bûnösnek
találtatik.
A „poszthumanista korhangulat” cinikus
társadalmat feltételez. Olyat, ahol eltûrik a kisebbségek
sanyargatását, anyagiasak és közönyösek
az emberek, tehetetlen és telhetetlen az állam, bizalmatlan
az állampolgár. Pontosan olyat, amilyen a mai magyar valóság.
Ez bizony egy „embertelen világ”. Bozóki András szerint
poszthumánus értelmezésben a bajnak két gyökere
van: egyrészrõl az, hogy többet költünk, mint
amenynyit megtermelünk, másrészrõl pedig nem
vesszük észre az egyén és az állam között
létezõ közösségek fontosságát.
Poszthumanista nézetek szerint tehát fontos a politikai participáció,
a közéletben való részvétel megteremtésének
gondolata. Ez lehet a gyógyszer a cinizmus, a közönyösség
és a tehetetlenség érzése ellen. Ami persze
felettébb emberléptékû megközelítés
egy poszthumánus ember részérõl, de bizonyára
nem egyeztethetõ össze a valóban emberszabású
(valószínûleg emberjogi) humanizmussal. Bozóki
András szemében a baj a poszthumánus gondolkodásmóddal
mégsem ez. Inkább az, hogy mindennek ára van. S a
hiányzó összeget ezek a fránya poszthumanisták
az emberi jogok gáláns védelmezõinek életeket
mentõ kezeibõl kívánják elragadni. A
poszthumánus ember ilyen. Galád, kíméletlen,
törtetõ és érzéketlen. Bezzeg a humánus
jóságos, gyengéd, szuperérzékeny. Õ
sem tökéletes, de „PH-értéke” legalábbis
alacsony.
Nos, emlékeim szerint maró
hatása nemcsak a magas pH-értékû (lúgos),
de az alacsony pH-értékû (savas) folyadékoknak
is van. Ez a bizonyos szempontból banális, de helyénvaló
hasonlóság lehet az alapja annak, ami az interjúvoltak
és Bozóki András közötti félreértések
tárgyát képezi. Kár lenne tagadni: Bozóki
András és én az emberi jogok kérdésében
valószínûleg nem értünk egyet. Fõként
azért nem, mert nem mindig ugyanazt értjük emberi jogok
alatt. Az európai alkotmányosság által képviselt
liberális értékek, a jog elõtti egyenlõség,
a lelkiismereti és vallásszabadság, a szólásszabadság,
a tulajdonhoz való jog vagy a személyiségi jogok védelme
egyértelmûen és vitathatatlanul idetartoznak. A jogállamra
pedig szükség van, a jogállamot még a „feltörekvõ
fiatal yuppie-értelmiség” is igényli (akikrõl
az interjúkban valóban szó esett, de akikkel a róluk
beszélõ Korvin Ádám, úgy vélem,
nem azonosult), és finanszírozni is fogja. Itt következik
a de…
Vannak olyan vélt vagy valós
jogok, amelyek törvénybe iktatását, és
azok érvényesítésének az állam
útján akár erõszakkal is lezajló kikényszerítését
sokan vitatják. Nyugaton, azaz az Egyesült Államokban
és Európában, valamint idehaza egyaránt. Ilyen
a drogfogyasztás legalizálása vagy a homoszexuális
párok gyereknevelésre való alkalmasságának,
azaz örökbefogadási jogának elismerése.
Szó éri a ház elejét akkor is, amikor a „nagyobb
szabadság” hirdetõi a hagyományos társadalmi
kötelékek, kötõelemek felszámolását
proponálják. Máig sem értem, mi szükség
volt és van a nemzedéki szolidaritás elvén
nyugvó családi gondoskodás lehetõségeinek
bagatellizálására, vagy a kiskorú gyermekek
szülõkkel szembeni jogainak, azaz a gyermeki engedetlenségnek
erõszakos érvényre juttatására. Az ilyen
és ehhez hasonló kérdésekben az emberek elõítéletekkel
bírnak. A magam részérõl úgy vélem,
hogy ezekkel a többé-kevésbé jogos elõítéletekkel
együtt kell élnünk. Nekem is vannak kedvenc elõítéleteim,
ahogy bizonyára Bozóki Andrásnak is, például
a poszthumanistákra vonatkozóan.
Az egyes elõítéletekkel
lehet vitatkozni, sõt néha kell is. Fel is lehet ellenük
lépni, de aki minden elõítélet ellen fel akar
lépni, az bizony óhatatlanul radikalizálódik.
Mivel elõítéletei (szerinte
csak
) a többségnek
vannak, neki a többséget kell átnevelnie. Vagy kellõ
hatalmat szerez, s minden bizonnyal elõítélet-ellenes
diktatúrát vezet be, vagy meg kell keresnie társait,
akikkel osztozhat egyetlen megmaradt elõítéletében,
az elõítéletekkel szemben. Nota bene: tényleg
„a radikálliberális szubkultúra azilumában”
a helye. Ami engem illet, maradnék a semleges PH-értéknél.
Bozóki András nemcsak
definiál, de el is helyez engem. Valahová Bob Dole és
Buchanan közé. Tehát ha jól értem, valahová
a szerinte még elfogadható és a teljesen elfogadhatatlan
közé. Határeset ugyan, de ha igyekszik… Minek tagadjam,
ez a kijelölt referenciapont nagyon is szimpatikus nekem. De kár
volt keresgélni, mivel az interjúkban egyértelmû,
mit értünk republikanizmus alatt. Való igaz, nem mi
definiáltuk, hanem az interjúkat készítõ
Babarczy Eszter, midõn „az emberjogi liberalizmussal szemben teret
hódító Tocqueville nevével fémjelezhetõ
republikánus liberalizmusról” kérdezett, amely „nem
annyira az emberi jogok védelmét és az állam
korlátozását hangsúlyozza, mint inkább
a politikai participációt, a közélet megteremtésében
való részvételt”. Ezt a participációs
gondolatot, amit idehaza 1990 és ’94 között az MDF jól
vagy rosszul, de képviselt, neveztük „republikánus patriotizmusnak”.
Világos, hogy ezt Nyugaton nem Franz Vranitzkynél és
Bill Clintonnál kell keresni, de nem is ott kerestük. Az „új
magyar köztársasági hazafiság” immár kinevezett
képviselõjeként bizton állíthatom, hogy
a fiatal magyar demokrácia politikai közösségének
alakítását mi is „vitákban, konfliktusokban”
képzeljük el. De a vita könnyen abbamaradhat, ha a potenciális
vitapartnert – emberi jogaival egyetemben – rögtön az elsõ
ellenvetésnél kidobják az ablakon.
Tisztelt Beszélõ!
Lassan már röstellkedem,
hogy felvágósnak látszom, és eljátszom
dr. Del Medicót – de mit csináljak, ha zavarnak a tárgyi
hibák? A Garton Ash-interjúval kapcsolatos levelemmel ellentétben,
amelynek közzétételét kifejezetten szeretném,
ezt a mostanit önökre bízom, és talán elég,
ha az érintetteknek megmutatják.
Kedves Beck Tibor és Germuska
Pál, akik az 1963-as év eseménynaptárát
összeállították! Belegondoltak-e abba, hogy ha
1963. február 16-án az ukrán
ortodox
egyház
metropolitáját bocsátották volna szabadon szibériai
számûzetésébõl, akkor õ miért
ment volna
Rómába
? Abba a Rómába, amely
számos ortodox fõpap szerint ma is ellenség – lásd
a pannonhalmi „Róma– Moszkva csúcstalálkozó”
meghiúsulását!
Valójában – és
ez igazán könnyen kitalálható – Joszif Szlipij
lvovi érsek-metropolitát, késõbbi bíborost,
az 1946-ban az egész Szovjetunióban betiltott és erõszakkal
az ortodoxiába beolvasztott ukrán
görög katolikus
egyház vezetõjét engedték szabadon, miután
XXIII. János pápa személyesen Hruscsovnál emelt
szót az érdekében. Így már természetes,
hogy a Vatikánt választotta lakhelyül, ha már
otthon nem élhetett. Bár majdnem 100 évig élt,
azt már csak utódja, Miroszlav Ivan Lubacsivszkij bíboros-érsek
érte meg, hogy Ukrajnában – bár mindmáig súlyos
konfliktusok közepette – újraszülethetett a görög
katolicizmus, vagyis a Rómával egyesült, de a keleti
rítust követõ egyház.
Tisztelettel
1
„A harmadik nemzedék” Babarczy
Eszter interjúja Földváry Gáborral, Korvin Ádámmal,
Felföldi Zoltánnal és Rogán Antallal.
Beszélõ
,
III. folyam, II. évf. 1997. február, 33–47. o.
2
„Köztársasági
hazafiság”
Népszava
, 1997. március 3.
3
„Ellenzéki pártok,
eszmék, stratégiák”
Népszabadság
,
1997. május 3.
4
Kende Péter: „A liberális
szemlélet republikánus kiigazítása”
Világosság
,
37. évf. 2. sz. 1996. február, 44. o.
5
Tamás Gáspár
Miklós: „Közhaza és republikánus hit”
Magyar
Hírlap
, 1996. január 27.
6
Lánczi András: „A
magyar demokrácia morális válsága”
Világosság
,
37. évf. 2. sz. 1996. február, 39. o.
7
Elek István: „A kulturális
nemzet és a republikánus közösség”
Magyar
Nemzet
, 1997. június 7.
8
Vö. Albert O. Hirschman:
„Közösség és konfliktus”
2000
, 7. évf.
11. sz. 1995. november, 11–15. o.
9
Lánczi András: „Ki
rontja meg az ifjúságot?”
Magyar Narancs
, 1993. december
9.
10
Hirschman, op. cit.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu