Csehov Három nôvérében
vannak szereplôk, akikrôl csak beszélnek. Ilyen Protapopov,
a mindenki által lenézett városi elöljáró,
Natasa afféle házibarátja, akinek beosztottja lesz
a moszkvai egyetemi karrierrôl álmodó Andrej, s ilyenek
az álarcosok, akiket a második felvonásban a Prozorov-házba
tervezett farsangi mulatságra várnak. Az utóbbi évtizedek
Csehov átértelmezései során több rendezô
színre hozta Protapopovot, s arra is akadt példa, hogy a
karneválozók beözönlöttek a színre,
hogy aztán Natasa szigorú utasítására
ne csak ôk, de a ház barátai is leforrázva távozzanak.
Jeles András kaposvári
Három nôvérében is megjelentek a farsangozók,
de ezúttal nem egy drámai betét kitágításáról
és színszerûsítésérôl volt
szó, hanem egy mû s ezen keresztül a színjátszás
mint önálló mûalkotást létrehozó
mûvészet kifejezési lehetôségeinek újragondolásáról.
A Valahol Oroszországban
cím tulajdonképpen két elôadást foglalt
össze: Jeles a Három nôvér elsô két
felvonását hagyományos realista stílusban játszatta,
majd megérkeztek a karneválozók, s ettôl kezdve
egy egészen más karakterû játék kezdôdött.
Az elsô részben Három nôvér önálló
szerepeket alakítottak a színészek, a másodikban
Álarcosok maszkos tömeg egyedeiként léptek
fel. Eredetileg e második rész alapjául az ötvenes-hatvanas
évek népszerû ifjúsági regénye,
Gajdar Timur és csapata szolgált volna, végül
azonban Puskin Borisz Godunovjától Hamvas Béláig
különbözô szerzôk és mûvek szövegébôl,
s mindenekelôtt Eörsi István Melis László
által megzenésített Gulágdalokjából
összeállított montázs alakult ki.
Jeles már az elôzô,
a Monteverdi Birkózókörrel készített munkáiban
Drámai események, A mosoly birodalma is a szövegmanipuláció
hasonló módszereivel élt, hisz az elsô esetben
Dobozy Imre Szélvihar címû 56-os plakátdarabját
alakította át, míg a második esetben Mrozek
Rendôrségének elsô felvonását
s annak is csak egy részét dolgozta fel önálló
mûként.
A Valahol Oroszországban
két része nem csupán stiláris, hanem mindenekelôtt
gondolati kontrasztot hordozott. A Három nôvér szereplôi
az álmok netovábbját jelentô Moszkvába
vágynak, decensen csevegnek, flörtölnek, igaz, közben
tönkre megy az életük, mert megfojtja ôket a Natasák
és Protapopovok hatalma. Az álarcosok egy olyan világból
érkeznek, ahol Eörsi szavaival
azokban a napokban a téli
folyókban vér folyt,
feljelentette egymást
a házastárs, a testvér,
azokban a napokban a szerelem
képzelgés volt,
falakon kopogás, susogás
fûtôcsöveknél,
azokban a napokban akit letartóztattak,
fellélegzett, hogy
már nincs mitôl félnie,
azokban a napokban azt neveztük
szabadnak,
akinek nem maradt már
senkije, semmije
Csehovnál még
csak körvonalazódott a humánus értékek
megsemmisülésének veszélye, az Álarcosok
tanúsága szerint már nemcsak az értékeket,
hanem az emberi életet is a teljes és kollektív megsemmisülés
fenyegette.
Öt év sem telt
el a Katona József Színház zseniális Három
nôvére óta, amelyben Ascher Tamás bebizonyította,
hogy a XX. század végén is tökéletesen
érvényes Csehov minden gondolata s íme Kaposváron
Jeles arról készített elôadást, hogy
e század borzalmai miképp értelmeztették át
e gondolatokat, s mindaz, ami Csehov látleletében és
jövôképében baljóslatú volt, alig
száz év után idilli állapotnak tûnik
mindahhoz képest, amit Európa átélt.
Két világ ütközött
össze egy elôadáson belül, de e két világ
csak laza kis szálon keresztül találkozott. A Gulág-lakók
megjelenése nem következett a csehovi elôzménybôl,
és sem a Három nôvér-részlet, sem a montázsjelenetek
színészi-rendezôi megformálása nem volt
elég pregnáns. A máskülönben toleráns
kaposvári közönség jó része elutasította
a produkciót, sôt, az elôadásokról felháborodásuknak
különbözô jelét adva nem kevesen távoztak
is.
A találkozás
végeredményétôl függetlenül az alkotás
kísérletezô attitûdje vált a leglényegesebbé.
A közös munka elsôsorban azt feszegette: milyenek és
mennyiben érvényesek a fennálló konvenciók,
s hogyan lehet ôket meghaladni? Lehet-e súlyosabb következmények
nélkül egymás mellé rendelni egy tradicionális
és egy újító szellemû konvenciót?
Az irányzatok, stílusok, kifejezésmódok ellentmondásos
egymás mellett élését és harcát
ami minden valamirevaló alkotó közösségben
lassú folyamatként zajlik Jeles egyetlen elôadáson
belül, felgyorsítva, épp ezért kiélezve,
tehát drámai módon játszatta el.
Modellértékû
kísérlet volt.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta