Turai Tamás • Bálványos Levente és Hártó Péter kiállítása

Na-Ne Pincegaléria
1998. október 14–október 21.

Hölgyeim és Uraim, a kiállításhoz bevezetésképpen szeretnék mondani néhány szót, mindenekelõtt arról, hogy jómagam miben látom az itt kiállított tárgyak jelentõségét.

Az engem érdeklõ mûvészetrõl kialakult közfelfogás idõnként bizonyos paradoxitást tükröz: szakmaiság egyfelõl, és a merõben szakmaiatlan életbe ágyazottság és közönség másfelõl. Én most mindenesetre az élet oldaláról beszélek arról, hogyan tarthat kapcsolatot velem mindaz, ami itt látható.

A tárgyak mindkét csoportjára, tehát a Bálványos Levente és a Hártó Péter munkáira egyaránt jellemzõ talán legfontosabb közös jegy, hogy kevés formai elemet variálnak, amibõl több dolog következik. A lemondás, eszközökrõl, célokról, kifejezésmódokról, még általánosabban: lehetõségekrõl és megvalósulásokról ez esetben egyet jelent a mûvészi azonosságválasztással, egyúttal elvont utalás arra, hogy mindaz, ami itt látható, az mi nem . Tehát hogy nem organikus, nem motivikus, nem részletgazdag, nem életrajzi, nem mûvészettörténeti és így tovább. Az elemek rendszert alkotnak. Hagyjuk, hogy mi mit jelent.

A kevés elem variálásával együtt jár, hogy áttekinthetõek
a szabályok. Egy olyan nyelv esetében, amely kevés szóalakot használ, elõtérbe kerül a grammatika. A viszonyok beszélnek: lehet-e a kompozícióban ív, milyen szögek, milyen eltolások, milyen nézési irányok, alakzatok, arányok lehetségesek, mennyire abszolútak a szabályok, vagy mennyire engednek meg kivételeket. A nyelvtan segítségével a döntéseken keresztül az alkotói szabadság természete nyilatkozik meg.
A vetületek asszociációk – a mûvész kifejezi önmagát.
Az absztrakt mûvészet nem hajlam, hanem választás kérdése. Olyan típusú tehetséget feltételez, ahol nem az alkat által meghatározott elementaritás keretei között elérhetõ teljesítmény, norma, merítum, jól látható határértékek megközelítése a cél vagy a feladat, hanem ez a sorsválasztás és a lemondás, mármint arról, hogy a kifejezési szándék egy más típusú mûvészi szerepvállalás értékmérõi közé kerüljön.

Ami itt látható, az platonikus, intellektuális és személyes – az elvontság által kínált dialogicitás és nyíltság lehetõségeit kihasználva fõleg magáról a mûvészrõl szól, és elhárít magától mindenféle tekintélyelvû megfelelési kényszert. Ilyen értelemben szerény. Más értelemben következetes, megvesztegethetetlen és udvariatlan: nem keresi senki kegyét. Nem a tetszés kategóriáival leírható. Szubtilis, összetett hatásra törekszik. Levente például egyes adottnak vett, egyéniségként tiszteletben tartott, minimális beavatkozással megváltoztatott, saját történetüket hordozó darabok együttesének harmonikusan elrendezett egyensúlyi állapotát hozza létre. Elsõ pillantásra hasonló fadarabok ezekben a rendszerekben teljesen eltérõ karakterként tudnak megjelenni. Úgy kell összebékíteni õket. Nem látszhat az illesztés nyoma, sem szög, sem ragasztás, sem csapolás, sem vágás. Érvényesül a léc grammatikája. Egy darab fa: a dologiság minimálfoka.

Ezek a mûvek másképp igazolják magukat, nem lépnek fel az abszolutizmus igényével, sokkal sebezhetõbben, személyesebben, és az új fogalmak szerint elegánsabban igazolják magukat. Nem úgy, mint egy tökéletesnek szánt, hanem inkább mint egy találó megfogalmazás, inkább talált, mint kitalált darab, amelynek történetében rejlik az önazonossága, és magától értetõdõen elfogadja és igenli a sorsát. A nem abszolút darab azt sugallja, hogy éppen csak úgy van. Elrejti rafinált, vagyis számító megtervezettségét, tudatosságát, olykor igénytelennek, máskor spontánnak, az egyéniség szolgájának, mögötte háttérbe szoruló mellékszereplõnek mutatja magát. Ebben tartózkodás is van, de mindenekelõtt értékválasztás és trend. Az effajta fatalizmusban egyébként, akárcsak az erõ pesszimizmusa nevû nietzschei dologban határozott életszeretet nyilatkozik meg. A hulladék, a véletlenül talált és a régóta meglévõ szeretetreméltó és familiáris. A fatalizmus kapcsolatot tart az idealizmussal.

Míg Levente munkáin a hulladék-jelleg, a törések, nemegyszer a kosz – mint például a kis reliefen – a történetre utal (a kosz mindig a sajátunk, a tisztaság mindig idegen), Hártó Péter hangsúlyozottan történet nélküli formákat mutat be. Tisztán platonikus darabokat, mondjuk, a létezõnek az embertõl független állományából, lásd a „szélcsatorna” metaforát, ami az õ szóhasználatában az entrópiához vagy az inerciához hasonló káoszelméleti metafora, a térformáló erõknek, a szubjektivitás esetlegességeitõl mentes, optimális rendezetlenség szabályainak és mûködésmódjának kísérleti tere. Leventénél a méret meghatározott, nem lehetne sem kisebb, sem nagyobb, mindig kicsi, megközelíthetõ. A méret eredetije, ideája szerint, a szobornál kicsit nagyobb. Péternél a méret a minél megfelelõbb szemlélhetõség praktikus kérdése. Nála a méretnek, ideája szerint, nincs eredetije, a szemléleti célnak megfelelõen tetszés szerint szimulálható. Mindegyik sorozata filozofikus: problémákat hoz létre és old meg. Élesen határolt és diszkréten tagolt, kontinuus felületû, egységes darabok ezek, radikálisan negligálják az anyagszerûség és a színhasználat bárminemû jelentés-hagyományát. Szorosabb kapcsolatot tartanak a semmivel – a szélcsatornában ontológiai erõk hatnak. Néhány idézet Pétertõl: „Az 1996-ban készült Takart reliefek fémlemezsíkokkal önmagukat eltakaró, nem nézhetõ, intim tereket hoznak létre, amelyeket a szobor részének tulajdonítottam. A monokróm festõvásznakat idézõ lemezfelületek egymás által fedettek, vagyis »nézhetetlenek«. A szobor úgy alakítja a teret, amint egy szélcsatorna tárol, mozgat és szétszór. [...] Az 1997-es Összhang címû munkám [...] nem tartalmaz bizonytalan elemet, minden részlete egzakt, a forma zártnak mondható; a nézõ élesen határolt formákat lát és nem többet. Konkrét formát történet nélkül. [...]
A Füst címû relief-sorozat elemei a kontúrok játékát
visszafogó, kompakt szobrok akarnak lenni, nem egymás folytatásai, hanem egyazon formai felvetés kis különbségû megoldásai, mint amikor nem összefüggõ zenét komponál valaki, hanem valamilyen elgondolás szerint egymásra rímelõ akkordokat üt le.”

Mindig nagy élvezettel olvasom, amit Péter a szobrairól ír, a mûvészi indítékait megvilágító nyelvi formulák váratlan irányokba indítanak el. Ezek az írások a számomra nem kísérõ szövegek, hanem ugyanúgy a mûvek performálásának részét képezik, mint maga a mûvész. (A szabatosságuk is ezért imponáló és megnyerõ.) Levente esetében ugyanezt a funkciót a megmutatkozástól való iszony látja el, ami nemcsak szoros paradoxitásban áll a szobrok absztrakt személyességével, hanem megint csak mint választott azonosság a magatartás stílusmûvészetén keresztül igazolja és hitelesíti is ezt a személyességet. Ez egyébként kettejüktõl elvonatkoztatva alighanem általánosabb érvénnyel is elmondható, legalábbis a magam mûvészetbefogadói tapasztalatai alapján, hogy tudniillik az esszenciális formaelvek evidencviaélménye és a mûvészi én erõteljes felmutatásának intézményes kontextualitása közötti látszólagos ellentét a befogadás során ugyanúgy feloldódik
a személyiség és a forma dinamikus egymásrautaltságában és kölcsönösségi viszonyában, ahogy ezt a mûvészi tevékenység, vagyis a praxis esetében majd' mindenki természetesnek veszi; nem vagyunk függetleníthetõek egymástól, a mûveket is beleértve ebbe az inkluzív többesszámba. Vagyis a mûvészet ragályos.

A kiállítást megnyitom.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu




C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/