Peter Weibel1944-ben született Odesszában (volt Szovjetúnió, jelenleg Ukrajna).Bécsben és Grazban él és dolgozik. Párizsban és Bécsben tanult irodalmat, orvostudományt,
logikát, filozófiát és filmezést. Disszertációját
matematikai (modális) logikából írta.
|
||
| 1976-81 | elõadó, A forma elmélete, Hochschule für angewandte Kunst, Bécs | |
| 1981-84 | vendégtanár, Designelmélet és vizuális nevelés, Hochschule für angewandte Kunst, Bécs | |
| 1981 | vendégtanár, College of Art and Design, Halifax, Nova Scotia (Kanada) | |
| 1979-80 | vendégtanár, Médiamûvészet, Gesamthochschule, Kassel, Németország | |
| 1981 | elõadó, Észleléselmélet, Gesamthochschule, Kassel, Németország | |
| 1982-85 | fotográfiát tanít, Gesamthochschule, Kassel, Németország | |
| 1984-89 | docens, Videó és digitális mûvészetek, Center for Media Study, State University of New York at Buffalo | |
| 1989-94 | igazgató, Institut für Neue Medien, Städelschule in Frankfurt, Németország | |
| 1984-89 | tanár, Vizuális média-design, Hochschule für angewandte Kunst, Bécs | |
| 1986-95 | mûvészeti tanácsadó, 1992-tõl mûvészeti igazgató az Ars Electronica Center-ben, Linz, Ausztria | |
| 1993- | mûvészeti igazgató, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz, Ausztria | |
| 1993- | a Velencei Biennále osztrák nemzeti biztosa | |
|
Válogatott egyéni kiállítások
|
||
| 1975 | Galerie Nächst St. Stephan, Bécs | |
| 1977 | Galerie Stampa, Basel, Svájc | |
| Galerie Magers, Bonn | ||
| 1978 | Stichting de Appel, Amszterdam | |
| 1979 | Galerie Heike Curtze, Bécs | |
| 1980 | Galerie Desa, Krakkó, Lengyelország | |
| 1982 | Kulturhaus, Graz, Ausztria | |
| Kunsthalle, Wilhelmshaven, Németország | ||
| 1984 | Moltkerei, Köln, Németország | |
| 1986 | Museo d'Arte Contemporaneo, Madrid | |
| 1988 | Museum für angewandte Kunst, Bécs | |
| 1990 | Panische Objekte, Galerie Walcheturm, Zürich | |
| 1991 | Scanned Objects, Galerie Galerie Grita Insam, Bécs; Insam-Gleicher Gallery, Chicago | |
| 1992 | Malerei zwischen Anarchie und Forschung, Neue Galerie, Graz, Ausztria | |
| Virtuelle Welten, Galerie Tanja Grunert, Köln, Németország | ||
| 1993 | Rekonstruktion, Galerie Martina Detterer, Frankfurt, Németország | |
| From Globe to Glove, Uuniversity of Southern Florida Museum, Tampa (USA) | ||
| Vertreibung der Vernunft, XLV. Nemzetközi Biennále, Velence, Olaszország | ||
| Mûcsarnok, Budapest | ||
| 1994 | Pro Domo, Bécs | |
| Forum Stadtpark, Prága | ||
| 1995 | ORF, Bécs | |
| Vertreibung der Vernunft / The Expulsion of Reason, Operaház, Bécs; Cultural Institute, New York; Frankfurti könyvvásár, Németország | ||
| 1996 | Vertreibung der Vernunft / The Expulsion of Reason, Museum of Tolerance, Los Angeles; Forum Stadtpark, Graz, Ausztria | |
| Die Symbolzeit ist abgelaufen, Galerie Artelier, Graz, Ausztria | ||
| Copyleft, Galleria Anna Ascanio, Róma | ||
| Democrazia tra Telecrazia e Burocrazia, Galleria Giulia, Róma | ||
|
Válogatott csoportos kiállítások
|
||
| 1966 | Destruction in Art Symposium, London | |
| 1968 | Kunst und Revolution, Universität Wien, Bécs | |
| Underground Explosion, München; Köln; Stuttgart, Németország | ||
| 1970 | First International Underground Film Festival, London | |
| Concrete Poetry Festival, Hanau, Németország (GDR) | ||
| 1971 | Experimenta 4, Frankfurt, Németország | |
| 1972 | Musik Dia Licht Film Festival, München, Németország | |
| 1973 | The Austrian Exhibition, ICA, London; Richard Demarco Gallery, Edinburgh, Skócia (UK) | |
| Trigon 73, Neue Galerie, Graz, Ausztria | ||
| Independent Avantgarde Film Festival, London | ||
| 1974 | Projekt 74, Kunsthalle, Köln, Németország | |
| International Experimental Film Festival, Knokke, Belgium | ||
| Video Art, Impact Galerie, Lausanne, Svájc | ||
| 1975 | Video Art, Philadelphia Museum of Art, Pennsylvania, USA | |
| Video, Serpentine Gallery, London | ||
| Kunst aus Sprache, Museum des 20. Jahrhunderts, Bécs | ||
| 1977 | documenta VI, Kassel, Németország | |
| Video, Association Musée d'Art Moderne, Geneva, Switzerland | ||
| Film als Film - von 1910 bis heute, Kölnischer Kunstverein, Köln, Németország; Akademie der Künste, Berlin | ||
| 1978 | XXXVIII. Nemzetközi Biennále, Velence, Olaszország (film szekció) | |
| Concept in Performance, Mûvészeti Vásár, Köln, Németország | ||
| Das Sofortbild, Aktionsgalerie, Bern, Svájc; Galerie Stadler, Párizs; Galerie AK, Frankfurt, Németország | ||
| Canon Photo Galerie, Genf, Svájc | ||
| Video Centre d’Art contemporaine, Genf, Svájc | ||
| Performance Festival, Österreichischer Kunstverein, Bécs; Belgrád, Jugoszlávia | ||
| 1979 | Film as Film, British Film Institute and Hayward Gallery, London | |
| Photographie als Kunst 1879-1979 / Kunst als Photographie 1949-79, Museum des 20. Jahrhunderts, Bécs | ||
| 1980 | Video-Photo-Performance, Goethe-Institut és Centre Georges Pompidou, Párizs | |
| Die Sofortbildgalerie - Exploration of a Medium, Rheinisches Landesmuseum, Bonn; Frankfurter Kunstverein, Németország | ||
| Paris-Berlin, Centre Georges Pompidou, Párizs | ||
| 1982 | Das Momentbild, Kestner Gesellschaft, Hannover, Németország | |
| Collegium Neue Poesie, Athén | ||
| 1983 | Aktuell 83, Städt. Galerie im Lenbachhaus, München, Németország | |
| 1984 | Arte Austriaca, Museo d'Arte Moderna, Bologna, Olaszország | |
| Recent Acquisitions, Museum of Modern Art, New York | ||
| Clio Award, New York | ||
| 31st Cannes Film Festival (Prix National) | ||
| New Narration, American Film Institute, Los Angeles | ||
| Ars Electronica, Brucknerhaus, Linz, Ausztria | ||
| 1985 | Zeit - die 4. Dimension, Museum moderner Kunst, Bécs | |
| Brainworks, Municipal Art Gallery, Los Angeles | ||
| 1986 | Immagine Elettronica, Galleria d'Arte Moderna, Bologna | |
| Premiere Biennale de la Photographie d'Art, Párizs | ||
| Künstlerphilosophen, Kunsthaus, Zürich | ||
| Clio Award, New York | ||
| 1987 | Ars Electronica, Linz, Ausztria | |
| Face a Face, Europalia, Brüsszel | ||
| 1988 | Das gläserne U-Boot, Tabakfabrik Krems/Stein, Ausztria | |
| 1989 | Wien 1969-90, Modern Mûvészeti Múzeum, Bozen, Milánó, Olaszország | |
| Fotografie, Wissenschaft und neue Technologien: Facetten der Interaktion, Kunstmuseum, Düsseldorf, Németország | ||
| Das Spiel des Unsagbaren (kurátor: Joseph Kosuth), Wiener Secession; Palais des Beaux-Arts, Brüsszel | ||
| 1990 | Rencontres Internationales, Vidéotheque de Paris | |
| Immagine Elettronica, Palazzo del Diamante, Ferrara, Olaszország | ||
| Le désenchantement du Monde, Villa Arson, Nice, Franciaország | ||
| Zeichen im Fluss, Museum des 20. Jahrhuderts, Bécs; Városi Múzeum, Prága; Modern Mûvészeti Múzeum, Zágráb | ||
| Im Licht des Monitors, Kunstverein, Horn, Ausztria; Városi Múzeum, Prága; Kunstverein, Graz | ||
| Österreichische Skulptur, Secession, Bécs | ||
| 1991 | Where are you? Where am I? (Polaroids), Galerie Grita Insam, Bécs | |
| Images du Futur, Montréal, Québec (Kanada) | ||
| Das belebte Bild, Frankfurti Mûvészeti Vásár, Németország | ||
| Machines a communiquer, La Villette, Párizs | ||
| Video Art Festival, Fukui, Japan | ||
| 1992 | Der entfesselte Blick, Kunstmuseum, Bern, Svájc | |
| Ars Electronica, Linz, Ausztria | ||
| 1993 | The First Europeans, Orangerie Charlottenburg, Berlin | |
| Kapitel 1, Karmeliterkloster, Frankfurt, Németország | ||
| The Image Festival, Rochester, New York, USA | ||
| Die Sprache der Kunst, Kunsthalle, Bécs; Kunstverein, Frankfurt; Galerie Stadtpark, Krems, Ausztria | ||
| 1994 | Translucent Writings, Neuberger Museum, Purchase, New York; USF Museum, Tampa, Florida, USA | |
| Borderline, Neuer Berliner Kunstverein, Berlin | ||
| Exhibition, Museum moderner Kunst, Bécs | ||
| Oh boy, it's a girl!, Kunstraum, Bécs | ||
| Lokalzeit, Kunstraum Strobal, Bécs; Moderna Galerija, Ljubljana, Slovenia; | ||
| 1995 | Lokalzeit, Fondazione Querini Stampalia, Velence, Olaszország | |
| Am Anfang war…, Kunsthalle, Halle, Németország | ||
| Copyright "Graz von A bis Z", Galerie & Edition Artelier, Frankfurt, Németország; Museum des 20. Jahrhunderts, 20er Haus, Bécs | ||
| Self Construction, Museum des 20. Jahrhunderts, Bécs | ||
| 1996 | A pillangó-hatás, Mûcsarnok, Budapest | |
| White Cube/Black Box, EA-Generali Foundation, Bécs | ||
| Reaching Out, Galerie Grita Insam, Bécs | ||
| Die 60er Jahre oder als alles möglich wurde, Kunst und Kultur in Österreich 1960-1970, Schloß Herberstein, Styria, Ausztria | ||
| Artisti Austriaci a Roma, Palazzo Braschi, Rome | ||
| Werkstadt Graz, Künstlerhaus Klagenfurt, Ausztria; Galerie Menotti, Baden bei Wien, Ausztria | ||
| Wunschmaschine Welterfindung, Kunsthalle, Bécs | ||
| Vis à vis, Galerie Krinzinger, Benger-Areal, Bregenz, Ausztria | ||
| Jenseits von Kunst / A mûvészeten túl, Ludwig Museum, Budapest | ||
| Elsewhere, John Hansard Gallery, Southhampton, New York | ||
| Essay, Galerie Lisi Hämmerle, Bregenz, Ausztria | ||
| 1997 | Unimplosive Art, Venice Biennial | |
| L'empreinte, Centre Georges Pompidou, Párizs | ||
| 100 Tage, 100 Gäste, documenta X, Kassel, Németország | ||
| 1998 | Out of Actions, Museum of Contemporary Art, Los Angeles | |
| Jenseits von Kunst / Beyond Art, Muhka Antwerpen, Belgium | ||
|
Kurátori tevékenység
|
||
| 1976 | Österriechs Avantgarde 1908-38 (O. Oberhuberrel), Galerie nächst St. Stephen, Bécs; Galerie Taxis-Palais, Innsbruck, Ausztria | |
| 1977 | Projektionskunst, Künstlerhaus, Bécs | |
| 1978 | Wiener Aktionismus 1961-71, Galerie nächst St. Stephen, Bécs | |
| 1979 | Kunst im Schaufenster (P. Pakesch-sel), Steirischer Herbst, Graz, Ausztria | |
| Raumartikulationen, Forum Stadtpark, Graz, Ausztria | ||
| 1981 | Erweiterte Fotografie (A. Auerrel), Secession, Bécs | |
| 1984 | First European Musicvideo Festival, Bécs | |
| 1987 | Logokultur, Hochschule für angewandte Kunst, Bécs | |
| Freie Klänge, offene Räume, Ars Electronica, Linz, Ausztria | ||
| 1988 | Freizone Dorotheergasse, a Galerie Metropollal, Bécs | |
| Kunst der Szene, Ars Electronica, Linz, Ausztria | ||
| 1989 | Chaos, Steirischer Herbst, Graz, Ausztria | |
| Interaktive Kunst, Ars Electronica, Linz, Ausztria | ||
| 1990 | Vom Verschwinden der Ferne (E. Deckerrel), Postmuseum, Frankfurt, Németország | |
| 1991 | Das Bild nach dem letzten Bild (K. Königgel), Galerie Metropol, Bécs | |
| Bildlicht: Malerei zwischen Material und Immaterialität (W. Dreschlerrel), Wien Festival és Museum des 20. Jahrhunderts, Bécs | ||
| Das belebte Bild, Frankfurti Mûvészeti Vásár, Németország | ||
| 1992 | Identität : Differenz, Künstlerhaus, Stadtmuseum, Neue Galerie, Steirischer Herbst, Graz, Ausztria | |
| 1993 | Vertreibung der Vernunft (F. Stadlerrel), Velencei Biennále, Velence, Olaszország | |
| Kontext Kunst, Neue Galerie, Graz, Ausztria | ||
| Genetische Kunst, Ars Electronica, Linz, Ausztria | ||
| 1995 | Pittura Immedia: Malerei der 90er Jahre, Künstlerhaus és Neue Galerie, Graz, Ausztria; Mûcsarnok, Budapest | |
| Mythos Information, Ars Electronica, Linz, Ausztria | ||
| The Media Pavillion, Osztrák Pavilon, Velencei Biennále, Velence, Olaszország | ||
| Trigonpersonale '95, Jeffrey Shaw, Graz, Ausztria | ||
| 1996 | Siah Armajani, Neue Galerie Graz, Ausztria | |
| Günter Brus, Neue Galerie Graz, Ausztria; Moderna Galerija Ljubljana, Slovenia | ||
| Werner Schwab, Neue Galerie Graz, Ausztria | ||
| David Reed, Neue Galerie Graz, Ausztria | ||
| Diller & Scofidio, Neue Galerie Graz, Ausztria | ||
| Andre Cadere, Neue Galerie Graz, Ausztria | ||
| Adrian Schiess, Neue Galerie Graz, Ausztria | ||
| Inklusion: Exklusion, Steirischer Herbst, Graz, Ausztria | ||
| Wunschmaschine Welterfindung, Kunsthalle, Bécs | ||
| Jenseits von Kunst / A mûvészeten túl, Ludwig Museum, Budapest | ||
| 1997 | Andrea Zittel/Dan Graham, Museum für Gegenwartskunst, Basel, Switzerland; Neue Galerie Graz, Ausztria | |
| Egon Schiele. Die Sammlung Leopold, Neue Galerie Graz im Landesmuseum Joanneum, Ausztria | ||
| Die Wiener Gruppe, Osztrák Pavilon, Velencei Biennále, Velence, Olaszország | ||
| Claude Cahun, Steirischer Herbst, Graz, Ausztria | ||
| 1998 | Giulio Paolini, Neue Galerie Graz am Landesmuseum Joanneum, Ausztria | |
| Sue Williams, Neue Galerie Graz am Landesmuseum Joanneum, Ausztria | ||
| Jenseits von Kunst / Beyond Art, Muhka Antwerp, Belgium | ||
|
Videók
|
||
| 1969-72 | TV und VT Werke (60 min.) | |
| 1970-75 | Text- und Körperaktionen (60 min.) | |
| 1974 | Hausmusik (O.M. Zykannal) (40 min.) | |
| 1975 | Zum Theorem der Identität (60 min.) | |
| 1985 | Der künstliche Wille (67 min.) | |
| 1986-88 | Gesange des Pluriversums (100 min.) | |
| 1987 | Kurt Gödel - ein mathematischer Mythos (W. Schimanovichcsal) (80 min.) | |
| 1988 | Clip, Klapp, Bumm. Von der visuellen Musik zum Musikvideo (V. Bódyval) (60 min.) | |
| Stimmen aus dem Innenraum (S. Widllel and V. Exporttal) (60 min.) | ||
| 1992 | Über die Grenzen des Realen (100 min.) | |
|
CD-Rom
|
||
| 1997 | Die Wiener Gruppe, Velencei Biennále, Velence (Atelier Orhan Kipcak) | |
|
Válogatott publikációk
|
||
| 1970 | Wiener Aktionismus und Film (V. Exporttal), Kohlkunst Verlag, Frankfurt | |
| 1973 | Kritik der Kunst - Kunst der Kritik, Jugend & Volk, Bécs | |
| 1974 | Studien zur Theorie der Automaten (F. Kaltenbeckkel), R & B, München | |
| 1976 | Österreichs Avantgarde 1900-38 (O. Oberhuberrel), Bécs | |
| 1979 | Fotopolitik (G. Rambow-val), Syndikat, Frankfurt | |
| 1980 | Künstlerschaufenster (P.Pakesch-sel), Graz | |
| 1981 | Erweiterte Fotografie, Secession, Bécs | |
| 1982 | Mediendichtung, Protokolle 82/2, Jugend & Volk, Bécs | |
| 1986 | Zur Geschichte und Asthetik der digitalen Kunst, PVS Verleger, Bécs | |
| 1987 | Im Bauch des Biestes, Logokultur, Hochschule für angewandte Kunst, Bécs | |
| Clip, Klapp, Bumm. Von der visuellen Musik zum Musikvideo (V. Bódyval), DuMont Taschenbuch 198, Köln, Németország | ||
| Die Beschleunigung der Bilder, In der Chronokratie, Reihe "um 9," Benteli, Bern,Svájc | ||
| Jensiets der Erde, Hora Verlag, Bécs | ||
| 1988 | Inszenierte Kunst Geschichte, Museum für angewandte Kunst, Bécs | |
| 1989 | Im Netz der Systeme (G.J. Lischkával), in: Kunstforum 103/1989 | |
| 1990 | Vom Verschwinden der Ferne, Telekommunikation und Kunst (with E. Decker), DuMont | |
| 1991 | Das Bild nach dem letzten Bild (C. Meierrel), W. König, Köln, Németország | |
| Bildlicht (W. Dreschlerrel), kiállítási katalógus, Museum des 20. Jahrhunderts, a Bécsi Fesztivál keretében, Bécs | ||
| Feminismus und Medien (G.J. Lischkával), Benteli, Bern, Svájc | ||
| Strategien des Scheins (Florian Rötzerrel), Boer Verlag, München | ||
| 1992 | Identität : Differenz (Christa Steinlével), Böhlau Verlag, Bécs | |
| Zur Rechtfertigung der hypothetischen Natur der Kunst und der Nicht Identität in der Objektwelt (Hg. R. Fleck), König, Köln | ||
| 1993 | Cyberspace (Florian Rötzerrel), Boer Verlag, München | |
| Vertreibung der Vernunft (F. Stadlerrel), Löcker Verlag, Bécs | ||
| Stellvertreter, Österriechs Beitrag zur Biennale von Venedig 1993, Verlag der Buchhandlung König, Bécs | ||
| 1994 | Kontext Kunst, DuMont, Köln, Németország | |
| 1995 | The Media Pavillion, Österriechs Beitrag zur Biennale von Venedig 1995, in: Springer Verlag, Bécs/New York | |
| Pittura/Immedia: Malerei in den 90er Jahren, katalógus, Ritter Verlag, Klagenfurt, Ausztria | ||
| 1997 | Inklusion:Exklusion: Kunst im Zeitalter von Postkolonialismus und globaler Migration, katalógus, DuMont, Köln | |
| Inklusion:Exklusion: Probleme von Postkolonialismus und globaler Migration (Slavoj Zizekkel), Passagen Verlag, Bécs | ||
| Die Wiener Gruppe: Österreichs Beitrag zur Biennale von Venedig 1997 (Austrian Contribution to the Venice Biennial 1997), in: Springer, Bécs/New York | ||
| Kurt Gödel: Ein mathematischer Mythos (Werner DePauli-Schimanovich), hpt, Bécs | ||
| Jenseits von Kunst, Passagen Verlag, Bécs | ||
| Vissza "A felfedezés elõtti pillanat"-hoz |
||