George Legrady
Illanó nyomok

Interaktív médiainstalláció, 1995-96


Illanó nyomok: Képeslapos nyomkövetés


A projekt kivitelezői:
George Legrady, koncepció, design, projekt- és művészeti vezető
Rosemary Comella, tanácsadó, technikai és művészeti producer
Steven Chiem, adatbázis programozás
Brent Brooks, objektum-orientált adatbázis kutatás és programozás


Az Illanó nyomok nem-lineáris narratíva: labirintusában a néző mintegy 200, egymással különböző szempontok alapján összekapcsolt képeslap között navigálhat. A képeslapok igen változatos témákat ölelnek fel, pl. természet, földrajz, gyarmatosítás, a jövő, munka, városi környezet, technológia, rasszok, nemek, a természetfölötti, a giccs. Mindegyik képeslapon található körülbelül öt érzékeny pont vagy link, amelyeket kiválasztva újabb képhez jutunk el. A képek érzékeny pontjai irodalmi, szemiotikai, pszichoanalitikus, metaforikus és egyéb vonatkozások alapján vezetnek a további képekhez.





Amint a néző érdeklődésének és elvárásainak megfelelően közlekedik a képek között, a képről képre megtett út minden fázisát rögzíti egy adatbázis-algoritmus: a néző választásainak sorozata alapján egy második történetszál szövődik. Ez a statisztikai elemzés (vagy metaforikus nyomkövetés) megtekinthető a képeslap alatti ábrán, s folyamatosan változik és bővül a néző választásainak nyomán.





Referenciák

A projekt mintája az a kép-analizáló gép, amivel Deckard, a Szárnyas fejvadász főhőse vizsgálja a replikáns fotóját, miközben egy rejtélyt próbál megfejteni. Deckard olyan technológiát használ, amely behatol a fotografikus képbe és ott mozogni, sőt, a fotón már nem látható térbe behatolni képes, áttörve a hagyományos fotográfia határait. Deckard kierőszakolja a képből azt, amit tudni akar (újraalkotja a képet azért, hogy megtalálja, amit szeretne: a nő arcát.)





Alain Robbe-Grillet Tavaly Marienbadban című művének struktúrája - a nem-lineáris kapcsolatok mátrixa - szintén fontos előképe ennek a projektnek. Az Illanó nyomok szerkezetének mintája az idő és tér különleges összekeveredése, ahol múlt, jelen, az itt és az ott összemosódnak. Lényegében az interaktív operációs mód a néző kezébe helyezi a történet alakítását, Robbe-Grillet szavaival élve: "hogy maga alkossa meg a művet."




A projekt a Canada Council és a National Endowment for the Arts (USA) támogatásával valósult meg.


Vissza a Jelenkoordinátákhoz