Litván Gábor

Gesamkunstwerk

A Gesamkunstwerkben (összmüvészeti alkotás) alighanem a zene az az összetevő, mely statisz tikus szerepéből kilépve - és ekkor válik össze tevősége aktivvá - időkiterjedést is jelent, a mű saját idejével ütközve. A szövegnek is vannak zenei hajlamai, és (de) ezeket a pusztán hang zó közeg, ami, ha elidegenitve emlitjük, a zene leröviditett időben, felgyorsult, süritett élettel juttatja célhoz. Eközben a cselekmény a szavak súlyát méri le: ezeknek jegyében állva már nél külük is, közvetlen beavatkozásuk hiányában is maga lép elő - megint csak zeneien! - az új közegek által körülvett beszéd helyett (a beszéd most monotonnak és ismétlősnek tűnik) sajátmonoton ságú ismétlésként. Az akció a beszédhangsúlyok és szünetek szinonimá jaként is müködik.Lagalább ezt a három sikot kell szem előtt tartania annak, aki erre a fajta multimediára adja a fejét: az - akár csökevé nyes-alultáplált - szöveg modorát, a zenének önnön csökött hangulatisá gából kilépő arche- és egyébként is tipizáló vállalását, és a szavak vetésének cselekményfordulatai általi vetitését. A látvány nem lesz mindehhez a statisztikusabb valami - most már, hogy az érkezésnél, a kör négyszögesedése pillanatánál tartunk, amely pillanat önkivület -,a stilus, az izlés megnyugtató vonásával mint negyedik oldal.
Fontosabb műsorok
A munka esti dala 1988 Szkéné színpad
Figaró lakodalma 1990 A Liget galéria
Patria Research 1991 Várszinház
Bábeli zürzavar 1993 Egyetemi szinpad
Indokkal aláhuzott egésszérobbanás 1994 Merlin Színház
vissza