Perspektivikus p.modern történetek. Német
"kísérleti" filmek
A jövõre irányuló sejtések, feltevések
és eljárások hatással vannak az elkövetkezendõkre.
Ezt, a ma még talán nem eléggé közkeletû
megállapítást a néhány évvel
ezelõtt készült filmek nem egy darabja messzemenõen
igazolja. (Bizonyára ezért is érdemes némi
kockázat árán ún. kísérleti
filmek megszemlélésére idõt fordítani.)
Ezért aztán nem érdektelen eltûnõdni
az általuk felvillantott irányok fölött. Nem mintha
olyannyira egyedülálló, kiváló és
jelentékeny lett volna közülük bármelyik
is, hogy végérvényesen belopja magát titkos
pantheonunk legjobb tizenkettõje (huszonnégye / harminckettõje)
közé. Ellenkezõleg: éppen olyanok, mint a mifelénk
is ismert kísérleti filmek legtöbbje, telítve
olykor kitûnõ ötletekkel, szebbnél szebb képekkel
és eredeti szövegekkel, erudícióval és
frisseséggel. Ebbéli erényeiket csak a kissé
kétséges kivitelezés, a hevenyészett szerkesztés,
a tapasztalatlan anyagkezelés, a következetlen vagy éppen
doktrínér kompozíció, avagy a - többnyire
(élet)korspecifikus - romantikus révület aránytévesztése,
a kivetíteni vágyott képzelet és ábrázolt
képvilág közt tátongó szakadék
tartja vissza attól, hogy egyedülálló voltukkal
és átütõ erejükkel nyûgözzenek
le.
A Posztmodern történetek között két
olyan film volt, melyekben - vélhetõen - a közelebbi
és távolabbi jövõ uralkodó váló
képalkotó eljárása mutatkozott meg: egy korábban
és más céllal rögzített képanyagnak
egy egészen eltérõ kontextusban történõ
újrahasznosítása. (Erre ugyan már korábban
is volt példa, ám az arányokat szemügyre véve
figyelemreméltó eltolódás mutatkozik: mindkét
filmnek hozzávetõlegesen a felét mások által
másutt forgatott anyag alkotta, míg a másik felét,
a hordozó szövetet a "frissen" felvett réteg
képezte.)
Ulrike Ottinger Superbia - der Stolz címen vetített
filmje jószerivel egyetlen végeérhetetlen menet;
repetitív felvonulás, amiben a barokk körmenetek, szocreál
május elsejék és disneylandi díszmenetek
váltakoznak és elegyednek különbözõ
országok militáris és paramilitáris felvonulási
meneteivel. A felvevõgép elõtt egyvégtében
rézsút áthaladó színpompás társaság
a superbia, a gõg bûnét kívánja
mindenféle metszetekben megjeleníteni. Ezt mutatják
be a különféle mozgó emelvényeken megjelenõ
szinpompás jelmezekben és torz maszkokban mutatkozó
szereplõk. Errõl susognak sejtelmes szavakat, ezt hirdetik
az állati és emberi alakban megjelenõ példázatok.
A gõgõs fejedelmeket, gúnárokat és
fehér egereket egyaránt felvonultató menet lidérces
indulók és koboldszerû hangok kíséretében
vonul. Manierista mintákat és emblematikus ábrázolásokat
követõ képei közé uniformisokba bújtatott
embertömegek katonai mátrixai vágódnak. Hol
felfegyverzett férfiakból, hol pedig egyenruhába
egységesített nõkbõl álló menetek
masíroznak; teszik azt, amire Nagy Vezéreik vezényelték
õket: rendíthetetlennek tûnõ díszlépésekben
hatolnak a különbözõ kontinenseken keresztül,
különféle színárnyalatú bõrökben,
egyik snittbõl át a másikba, a katonás képzelet
kiegyenesített kozmoszában, a végtelen és
változhatatlan hatalom és rend örökkévalóságának
vágyvilágában.
A felhasznált felvételek beállítás-
és színbeli, továbbá egyéb különbözõségei
folytán érzékletesebbé válnak a finomabb
antropológiai különbségek, a felvonulások
formakincsének lokális kolorjai. Ezáltal a hatalmi
hagymáz manifesztációi mellesleg egy komparatív
tanulmány tárgyává is válnak, ami nem
ellentétes a felsejlõ rendezõi szándékkal,
a hol harsányan, hol csak a háttérben hallható
koboldszerû vihogással.
A másik rövidfilmet, Christoph Janetzko és Dorothee
Wenner Hollywood Killed Me címû darabját is
az iszonyat és az irónia uralja. Történetláncának
ismétlõdõ szerkezetû szemei egy-egy álomgyári
hõs/nõ, öngyilkossággal végzõdõ
tragikus történetét dolgozzák fel. (Ilyen sors
kellõ számban állt a rendezõ rendelkezésére,
így aztán itt is repetitív a szerkesztés.)
Benne a két réteg, a filmszalagon fennmaradt fiktív
(de valós hõse által alakított) és
az élettörténeti ( de rekonstruált és
más által eljátszott) réteg újra és
újra, helyenként már-már észrevétlenül
összeér. Valamikori játékfilmek epizódjaiban
- szerelmükben vagy szép lelküknél fogva - csalódott
hõs/nõk halasztják meg magukat a Hollywoodban közkeletû
képzetek szerint. (Stilizált és expresszív
gesztusok, a franciaágy mint ravatal etc.) Majd stílushasonló
kivitelben valódi önhaláluk híven eljátszott
rekonstrukciója következik. (Ami mellesleg majdhogynem tökéletesen
viszonylagossá teszi a fikció és a dokumentum különbözõségét,
hisz a hõs/nõk való voltukban játékfilmjeik
fiktív világában jelennek meg, míg a való
életük dokumentált vége alapján megrendezett
jelenetek fikcionálisak.)
A p.modern történetekben alkalmazott idézettechnika
ugyan a posztmodernnek nevezett jelenségegyüttesre (az építészettõl
az irodalomig) általában jellemzõ. Ám ez esetben
nem egyszerûen illusztratív, játékos vagy ironikus
citátumokként került a két filmbe számos
hiradófelvétel vagy hollywoodi filmrészlet, hanem
a két szálon futó, egymást váltogató
szólamra felépített kompozíció központi
elemeként. Így a begyûjtött "vendéganyag"
éppoly fontos összetevõje lett a filmeknek, mint a
hozzáforgatott részek. Az ilyen anyagkezelés tekinthetõ
a képi környezetre és (mozgóképi) hagyományra
vonatkozó reflexiónak is, ami megintcsak szokásos
p.modern vonás. Arányai folytán azonban inkább
az a jellegzetessége érdemel figyelmet, amelyikben a filmkészítés
jövõje jelenik meg. Annak a technikailag nem is olyan távoli
pillanatnak az elõvételezéseként, amitõl
kezdve a komputeres képmanipuláció elõtt már
nem állnak a memóriakapacitás (valamint gazdasági-jogi,
továbbá a morális skrupulusok) korlátai. Amikor
minden létezõ kép potenciális nyersanyaggá
válik, és minden egyes eleme újrakomponálhatóvá
lesz; színtereiben, tárgyaiban és aktoraiban tetszés
szerint továbbalakítható, átrendezhetõ
és újrafelhasználható.
Ez az az eljövendõ szép új világ, amelynek
e kísérleti filmek - elõvételezve majdani
eljárásait - megkísérelnek a szemébe
nézni.
1994
|