HUGO KLAJN KRITIKAI PSZICHOANALÍZISE Žarko Trebješanin
Hugo Klajn gazdag,
sokoldalú életművében szerencsésen találkoznak, fonódnak
össze s egészítik ki egymást a pszichoanalitikus, a
Shakespeare-szakértő, a színikritikus, a rendező munkája,
kutatásai és eszmefuttatásai, ám ez kétségeket is ébreszt
bennünk. Mindjárt felmerül a kérdés: kicsoda ő
voltaképpen? Pszichiáter vagy színházi rendező,
pszichoanalitikus vagy Shakespeare-kutató? Azt hiszem, erre a
kérdésre Jovan Ćirilov válaszolt legtömörebben
és legelegánsabban, amikor Klajn halálakor úgy fogalmazott,
hogy Hugo Klajn pszichoanalitikus volt a színházban. Ennél
is pontosabb, hogy Klajn mindig és mindenütt pszichoanalitikus
volt, nemcsak a színházban, hanem az irodalomkutatásban, a
pedagógiában, a háborús neurózisok tanulmányozásában és
egyebütt is. Hugo Klajn
pszichoanalitikus munkássága hosszú időszakot fog át:
1921-től – a pszichoanalízisről szóló első írásának
megjelenésétől – 1981-ig, halálának évéig ível.
Pszichoanalízis-értelmezése a harmincas években alapozódott meg. Kritikus, dogmamentes, társadalmi
irányultságú pszichoanalízise a fasizmus és a sztálinizmus
idején, egyszóval a totalitárius rendszerek és ideológiák
korában alakult ki – a freudomarxizmus születésének évtizedében. Hosszú és
termékeny életére egészében is jellemző a határozott
kritikai állásfoglalás mindennemű idollal és tekintéllyel
szemben – ebből fakad szüntelen magányossága is. 1894. szeptember 30-án
született Vukováron, Samuil és Sofija Klajn öt gyerekének
egyikeként, sok szempontból tipikus zsidó
kereskedőcsaládban.{1} Hugo apja szigorú,
patriarchális nézetű kereskedő volt, aki mindenekelőtt azt
tisztelte, ami hasznos és reális”. Ő volt a családban a
megfellebbezhetetlen tekintély, a parancsoló, aki még
gyermekei hivatását is eldöntötte. Az idősebb fiúnak,
Rihardnak jutott a szerep, hogy továbbvigye apja
gyapjúkereskedését, a fiatalabbnak, Hugónak pedig a
továbbtanulás és az akkoriban különös becsben álló
jogászi hivatás volt elrendelve”.
Hugo nem egyértelműen
negatívan viszonyult apjához, inkább ambivalensen,
komplikáltan. Gyöngéd, érzékeny és beteges anyja iránt
viszont zavartalan, intenzív szeretet
táplált. Hatéves volt, amikor édesanyja meghalt; apja hamarosan újranősült. E
korai traumatikus élmény folytán Hugo érzékeny, zárkózott
fiúvá vált.
Az iskolában nemcsak
kitűnő tanuló volt, de rendkívüli irodalmi és zenei
tehetségével is kitűnt. Diákkorában azonban fájdalmas
tapasztalatokat is szerzett, melyeknek messze ható
következményei lettek személyiségformálódására. Ebben az
érzékeny periódusban, amikor a gyerek döntően rá van utalva
kortársaira, Klajn, csak azért, mert zsidó volt, a bőrén
érezhette a környező világ kegyetlenségét és
igazságtalanságát, mégpedig iskolatársai viselkedésén
keresztül. Az antiszemitizmus mélységes irracionalitását
később is megtapasztalta iskoláztatása során. Ettől kezdve
tartózkodón és gyanakodva fogadott minden autoritást, s ez
domináns személyiségjegyévé vált.
Egyre mélyebb gyanakvást táplált az uralkodó irracionális
ideológiákkal szemben, amelyek akadályozzák a kritikai
gondolkodást, s egyúttal gerjesztik az emberek közti tragikus,
véres konfliktusokat. Klajnban fokozatosan gyűlt a keserű tapasztalat,
s mélyült a meglévő idolokkal és ideálokkal, a szép és a
csúnya, az illendő és az illetlen, a jó meg a rossz
kritériumaival szembeni gyanakvás. Mindez hozzájárult a pszichoanalízis iránti fogékonyságának
kialakulásához. A színházi világban
az ifjú Klajn olyan emberekkel találkozott, akik elütöttek a
jól ismert kispolgári környezettől. Ezek a különös
szerzetek szabadosan viselkedtek és spontánul beszéltek. Mint
akit megbabonáztak, tágra nyílt szemmel
bámulta ezt az egészen
másmilyen, furcsa emberfajtát, különleges, sugárzó
életörömüket, mely egy olyan szépséges világról adott
hírt, melyről mi, a rigorózus vidéki gimnázium diákjai a
század első évtizedében addig nem is álmodtunk”,
emlékezik vissza Klajn. Ez a találkozás elültette benne a
színház, a művészet világmegváltoztató, emberformáló
erejébe vetett hitet. Ekkor kezdett gondolkodni azon a
kérdésen, mely egész életében
végigkísérte: micsoda az ember – és mivé válhat? Ez a kérdés vitte el a
szülővárosától messzire, egyenesen
Bécsbe, orvostudományi tanulmányokat folytatni. 1912-ben
iratkozott be az orvostudományi karra. Hogy ezt megtehesse,
szembe kellett szegülnie apjával, aki jogásznak szánta, így
ismételten ki kellett fejeznie határozottságát, és
függetlenségét az atyai tekintélytől. Bécsben
csakhamar megismerkedett a pszichoanalízissel; habár eleinte
nem rajongott érte, egy kollégájának hatására meghallgatott
egy kurzust a pszichoanalízisről. Az egyre növekvő
érdeklődés később Sigmund Freudhoz is elvezette. Az első világháborút Galíciában töltötte
az osztrák–magyar hadsereg kötelékében orvosként, ami
hátráltatta tanulmányait, s így csak 1919-ben fejezte be az
orvostudományi egyetemet. A háború után hazatért Vukovárra,
de mivel itt nem voltak meg a feltételek a pszichiátriai
munkához, Belgrádba költözött, és élete végéig, 1981-ig
itt élt. Életének hatvan évét, szinte teljes munkás
életét ebben a városban töltötte. 1921-től 1923-ig
különböző európai nagyvárosokban, a legismertebb korabeli
pszichiátereknél volt specializáción:
Wagner-Jaureggnél Bécsben, Emil Kraeppelinnél Münchenben és
Veigantnál Hamburgban. A pszichoanalízist Bécsben tanulta ki,
egy eredeti és
sajátságos pszichoanalitikusnál, Paul Schildernél volt
kiképző analízisben. Belgrádba visszatérve pszichoanalitikusi magánpraxist nyitott.
Amellett, hogy
pszichoanalízissel foglalkozott, ebben az időben független,
baloldali szemléletű értelmiségiként politizált. Saját
szavai szerint Miroslav Krleža keltette fel a politika iránti
érdeklődését, akit még bécsi egyetemista éveiből ismert. Klajn
belgrádi lakásában ismert baloldali értelmiségiek jöttek
össze. A Nova literatura című, társadalmi
orientációjú kritikai folyóirat megalapításakor (1928)
Pavle Bihali felkérte Klajnt a közreműködésre. Klajn a
pszichoanalízisről és a színházról írt a lapba. Első
pszichoanalitikai cikke 1929-ben jelent meg
a Nova literaturában Gondolatok a pszichoanalízisről címmel,
és ezzel kezdetét vette gazdag, eredeti pszichoanalitikus
munkássága. Első könyve, Az
idegrendszer, mely a német folyóiratokban megjelent
neurológiai tanulmányainak összegzése, 1933-ban jelent meg
Belgrádban.
Amikor 1936-ban
feleségül vette volt páciensét, Stana Djurićot, szinte
egyszerre bojkottálták baloldali barátai, mivel elhagyta
élettársát, és pszichoanalitikus kollégái, akik a szemére
vetették, hogy megszegte a Nemzetközi
Pszichoanalitikai Egyesület szabályát. Itt akaratlanul is
felmerül a párhuzam egy másik freudomarxista, Wilhelm Reich
szinte azonos sorsával, akit éppen ekkoriban, 1933-ban és
1934-ben, és ugyanily módon távolítottak el a kommunista pártból és a
pszichoanalitikai egyesületből is. Könyveiben és a
pszichoanalízisről szóló előadásaiban, melyeket a
Kolarac” népegyetemen tartott, Klajn nemcsak a
pszichoanalízis elméletének rendkívüli ismeretéről tett
bizonyságot, de kiváló előadókészségéről is: egyszerűen
és érthetően, szépen és érdekesen fejezte ki magát. A
tekintélyes Kolarac” nagyterme mindig tele volt, amikor
Klajn adott elő. A pszichoanalízis szerbiai megerősödését és gyökeret
eresztését a szívén viselve, Klajn
örömmel fogadta Sugár Miklós (Nikola Šugar) javaslatát a
Szerb Pszichoanalitikai Társaság megalapítására. Klajn és
Sugár mellett az 1937-ben megalapított társaság tagjai voltak Nikola Popović,
Vojin Matić, Vladislav Klajn, Vladimir Dvorniković, Milos
Djurić és Ljubomir Živković. Az társaság célja az új tan
népszerűsítése volt sajtóközleményekkel, fordításokkal,
tanulmányokkal, előadásokkal, valamint Freud elméletének
megvédése a sok támadástól és a téves értelmezésektől.
A társaság Nikola Popović filozófiaprofesszornál, a
belgrádi bölcsészkar dékánjánál gyülekezett. Elsősorban
a tagok lelkesedésének és kitartó erőfeszítéseinek
köszönhetően, abban az időben, amikor sok európai országban
szinte semmi érdemlegeset nem tudtak a pszichoanalízisről,
nekünk Szerbiában néhány rendkívül jó és jelentős könyv
állt rendelkezésünkre a pszichoanalízis elméletéről, hazai
szerzők, mindenekelőtt Hugo Klajn és Nikola Popović
tollából. 1937-ben jelent meg Klajn nagyon alapos és
terjedelmes tanulmánya A pszichoanalízisről, mely Freud A mindennapi élet pszichopatológiája című könyvének előszavaként
látott napvilágot, Geca Kon kiadásában. Hugo Klajn és Sugár
Miklós az Internationale Zeitschrift
für Psychoanalysében közzétett írásaikkal
bekapcsolódtak a korabeli európai pszichoanalitikai életbe is.
Klajn egyik írását Sigmund Freud javaslatára jelentette meg e
tekintélyes nemzetközi folyóirat. A nevelés az orvosi
és társadalmi pszichológia szemszögéből című
könyvét Klajn 1939-ben tette közzé. A szerb
pszichoanalitikusok eredményes együttműködését azonban
Anton Korošc belügyminiszter erőszakkal elfojtotta,
feloszlatta a társaságot. Így ismételten, a mi
térségünkön is bebizonyosodott, hogy a
pszichoanalízist minden totalitárius rendszer szükségképpen
halálos ellenségének tekinti. A német megszállás
nemcsak Klajn pszichoanalitikusi tevékenységét, hanem az
életét is veszélyeztette. A kórházból, ahol a németek
rendeletére dolgozott, egyre-másra nyomtalanul eltűntek a
zsidó páciensek és orvosok. Klajn
idejekorán felfogta,
hogy mint zsidónak, ráadásul mint közismert baloldali
értelmiséginek kockán forog az élete, s felesége, Stana
közreműködésével öngyilkosságot szimulált (bevett egy nagyobb dózis veronált). Így, mint pácienst”,
beszállították a katonai kórházba orvos barátaihoz. Mivel azonban
itt sem volt biztonságban, csakhamar teljes illegalitásba
vonult. Hamis papírokkal fölszerelkezve, álnéven, szakállat
növesztve egy ismerősének házában lelt menedékre, s a háború végéig ott maradt. Stanával, aki kitartásra
buzdította, kapcsolatban volt, de Ivan fiát csak távolból
láthatta. Bizonytalan
búvóhelyén, a kíméletlen ellenség övezetében, szüntelen
halálfélelemben töltött el négy évet. Mint teljesen
jogfosztott és kiközösített embernek bujdokolnia kellett
üldözői elől, miközben tudta, hogy minden bujkálás,
szabadságfosztott állapot ellenkezik az ember
természetével”. Az ilyen végsőkig feszített, drámai
helyzetekben érthető módon vannak pillanatok, amikor az ember
megroppan, és egyszerűen véget akar vetni
emberhez méltatlan életének, mondja Klajn egy későbbi
visszaemlékezésében. A súlyos válságok perceiben Hugo
Klajnnak az a furcsa ötlete támadt, hogy írásos önanalízist
végez. Nap mint nap lejegyezte belső élményeit, gondolatait és érzéseit különleges Naplójába. Ha Freud azért végzett
önanalízist, hogy legyőzze ödipális viszonyát és
megmeneküljön a neurózistól, Klajn azért vetette alá magát
a gyógyító önelemzésnek, hogy megóvja pszichikai
integritását és megőrizze fizikai és
szellemi identitását. Klajn Naplója, mely idővel vaskos könyvvé
terebélyesedett, keletkezését, értelmét és funkcióját
tekintve csak Bruno Bettelheim koncentrációstábor-béli
jegyzeteiből készült könyvéhez mérhető. Miként Bettelheim
feljegyzéseinek, Klajn Naplójának is az volt a szerepe, hogy
a puszta élet megóvásán túl segítsen megőrizni az élet
értelmét és az emberi méltóságot végsőkig kegyetlen és
embertelen körülmények közepette. A Napló
hathatós
eszköz volt Klajn számára intenzív félelmeinek,
nyugtalanságainak és a mély depresszió pillanatainak
legyőzésében. A pszichoanalízis mutatkozott a leghatásosabb
gyógyszernek a marcangoló benső konfliktusokra, sötét
gondolatokra és baljós impulzusokra, amelyek a leghevesebb
válságok perceiben törtek rá, s amelyek az önanalízis
híján valószínűleg szakadékba taszították volna. Ennek
Klajn is tudatában volt: A Napló segített túlélni és
megőrizni a lelki egészségem. Benne elszámoltam az
emberekkel, az eseményekkel, a világgal, mindenekelőtt pedig
önmagammal. Mindennap írtam. Nem
ügyeltem sem a stílusra, sem a tartalomra – feljegyeztem mindent, ami épp az
eszembe ötlött.” Legfőbb funkcióját (védekezés a
gyötrő érzésektől és a szuicid impulzusoktól) a Napló maradéktalanul teljesítette. A házzal
együtt, amelyben lakott, a háború tüzében elégett ez a Napló
is. Habár
megsemmisült, Klajn szellemileg és erkölcsileg sok mindent
megőrzött magában belőle. A pokolból kikerülve a Napló hamvaiból még erőteljesebben támadtak
fel Klajn oly jellemző tulajdonságai: a bölcsesség, a
higgadtság és az emberiesség. Az írásos önanalízisnek
köszönhetően Klajn legyőzte a szorongást és megnyugodott.
Mint mondja: Sohasem voltam annyira nyugodt, mint azokban az
években. Leleplezvén tulajdon gyöngeségeimet, arra a
meggyőződésre jutottam, hogy késznek kell lennem mindenre,
ami jöhet (Hamlet: »Késznek lenni – ez minden«). És én
idővel kész lettem mindenre, s ezzel belső békére tettem
szert.” Nyomban Belgrád
felszabadulása után, még mielőtt véget ért volna a
háború, 1944 novemberében Hugo Klajn munkába állt a kovini
elmegyógyintézetben, ahol Stjepan Betlhajmmal
együtt a háborús neurózisokat gyógyította. Így keletkezett
1945-ben A jugoszlávok háborús neurózisa című könyvének kézirata,
mely a korabeli cenzúra miatt tíz évig nem jelenhetett meg.
Ezekben a háború utáni időkben a hatalom hivatalos
állásfoglalása a pszichoanalízissel szemben végletesen
negatív volt.
A második
világháború után a kultúrfelelősök (Milovan Djilas,
Rodoljub Čolaković, Radovan Zogović) támogatásával Klajn
mint megbízható ember és a színház avatott ismerője
rendezőasszisztensi állást kapott a
Nemzeti Színházban,
ugyanakkor továbbra is pszichiáterként dolgozott a katonai
kórházban. Kettős élete” azonban nem tarthatott sokáig.
Milovan Djilas döntésére fölmentették a kórházi munka
alól, és a Nemzeti Színházban maradt. Ettől kezdve a
színháznak szentelte életét – felületesen, kívülről
nézve elhagyta” a pszichoanalízist. Hogy azonban nem így
történt, arról legjobban háború utáni tanulmányai
tanúskodnak. Említsük meg a legjelentősebbeket:
A jugoszlávok háborús neurózisa (1955), A
pszichoanalízis
fejlődése az utóbbi évtizedekben (1958), a Sigmund Freud
válogatott műveihez írt alapos és terjedelmes előszó (1969)
és a Hamlet”, az Othello”, a Bűn és
bűnhődés”, az Oedipus király” és Krleža drámáinak
pszichoanalitikus elemzései stb. Egyébként maga Klajn mindig
is határozottan elutasította, hogy bármikor odahagyta volna
Freudot és a pszichoanalízist. Mint egy alkalommal elárulta
nekem, a második világháború után világossá vált előtte,
hogy a pszichoanalízisből, amit annyira
szeretett és becsült, egyszerűen nem lehet megélni. Ám a
pszichoanalízisért élt, mégpedig élete végéig. A pszichoanalitikus
szemléleti alapot soha fel nem adva Klajn egyre több időt és
energiát fordított a színházi munkára, és ebben nagyon
finoman és bölcsen kamatoztatta mélylélektani tudását.
Klajn rendezései a drámahősök remek pszichológiai
elemzéseivel és a Sztanyiszlavszkij-módszer bevezetésével
tűntek ki.
1946-ban a Nemzeti
Színház dramaturgiai tagozatán mint pszichológiaprofesszor
megkezdte pedagógiai működését, két évvel később pedig a
belgrádi Színművészeti Akadémia rendes
pszichológiaprofesszorává választották. Elfogadta az
ajánlatot, mert úgy gondolta, hogy a jövendő színészek és
rendezők számára a pszichológia felettébb fontos. Később
rendezést is tanított a Színiakadémián. Klajn intenzíven
foglalkozott a színházi élettel, a színikritikával, a
színháztudománnyal, és ennek írásos nyomai is bőven
vannak: Igazság és káprázat a színművészetben (1950), A rendezés alapproblémái (1951), Kétórás
élet (1957) stb.
Legérettebb könyvét, melyet a kritikusok és
maga Klajn is a legjobbnak ítélt, Shakespeare és az
emberség címmel
1964-ben jelentette meg. E könyvnek sok szempontból
kulcsszerepe van Klajn életművében; kiváló tanulmány,
amelyben összefonódik és kiegészíti egymást Klajn szuverén
tudása Shakespeare művészetéről, valamint a pszichoanalízis
ismerete és mesteri alkalmazása.
Életében megjelent utolsó könyve A színházművészet jelenségei és
problémái (1969). Utolsó megjelent
tanulmánya A Hamlet” a pszichoanalízis fényében (1974).{2}
Klajn ekkoriban már belépett élete kilencedik évtizedébe. Az
öregség és a Parkinson-kór miatt nehezére esett az írás.
Ám, noha nem írt és nem publikált többé, nem hagyott fel a
gondolkodással és az alkotással, továbbra is adott
interjúkat és tanácsokat. A szelleme haláláig kíváncsi
maradt és ép; 1981. december 2-án hunyt el, életének
nyolcvannyolcadik évében. Szerbiában
kétségtelenül Hugo Klajn volt Freud legjobb és
legmegbízhatóbb tolmácsa, mi több, eredeti szellemű
folytatója. Klajn követője és népszerűsítője Sigmund
Freudnak, de nem kevésbé éles és lucidus kritikusa is. Hogy
kellőképp megérthessük Klajn Freudhoz való, látszólag
ellentmondásos, ám voltaképp összetett viszonyát, legjobb,
ha áttekintjük e viszony genezisét és érdekes történetét,
Klajn tartós és sorsformáló kötődését a pszichoanalízis megalapítójához. Elgondolkodtató és érdekes tény, hogy Klajn
eleinte negatívan reagált Freud eszméire. A
pszichoanalízis alapelveivel Klajn már első éves
orvostanhallgatóként, 1912-ben megismerkedett. Sok-sok évvel
később (1974-ben) így emlékezett vissza erre az időre: A
pszichoanalízisről úgy hallottam, mint valami bizarr, groteszk
jelenségről, és én is úgy gondoltam, hogy ez valami
nevetséges, valami szokatlan és igencsak szenzációs dolog…
Tehát olyasvalami volt, amit én meglehetősen szkeptikusan
fogadtam.” Az egyik első freudi mű, mely a kezébe került, a
Három értekezés a szexualitás elméletéről szintén
nemtetszést váltott ki belőle, és bizarrnak érezte
(különösen a gyermeki szexualitás tételét). Freud
provokatív és felforgató hipotézisei és elméletei
szemlátomást erős ellenállást váltottak ki Klajnból, és
felébresztették kritikai attitűdjét. Ezek az első reakciók
a pszichoanalízisre igen sokat elárulnak nekünk Klajn
személyiségéről és gondolkodásmódjáról. Legmarkánsabb
jellemvonásai valóban a bizalmatlanság, a szkepszis és a
kritikusság voltak, ám az önkritika is. Kezdetben, épp mivel
a pszichoanalízis iránti érdeklődés akkoriban divatban volt,
Klajn gyanakvó az új teóriával és szokatlan téziseivel szemben. Azonban – másokkal ellentétben – nem hagyja
ennyiben. Sikerül letörnie kezdeti ellenállását, és bátran
belebocsátkozik e különös tudomány további, elfogulatlan
tanulmányozásába. Ám Freud sok odaadó tanítványával szemben sohasem esik az ellenkező
végletbe sem, és nem válik a mester minden hipotézisének és
megállapításának vak követőjévé. Később is megtartja
szkeptikus és kritikus viszonyulását Freudhoz, akkor is,
amikor őszinte csodálatot érez
zsenialitása iránt. A pszichoanalízisről
való első ismereteit azon a tanfolyamon szerezte, melyet Freud
tehetséges és ellentmondásos horvát tanítványa, Viktor
Tausk tartott. Az előadások folyamán komoly érdeklődés
ébredt benne az új tudomány iránt, és úgy döntött, hogy
tanulmányait Freudnál folytatja. Mivel azonban nem mindenki
vehetett részt Freud előadásain, csak azok, akik erre külön
engedélyt kaptak, a mi fiatal orvostanhallgatónk elment
egyenesen a Berggasse 19-be, hogy belépőt” szerezzen az
exkluzív előadásokra. Így találkozott Klajn első ízben
Freuddal annak lakásán, és rögtön
eldicsekedett, hogy már hallgatta Tauskot. Habár ezt kétszer
is kihangsúlyozta, Freud,
aki akkor már összetűzésben volt híres, szerencsétlen
sorsú tanítványával, úgy tett, mintha nem hallaná. E
váratlan süketség” jelentését Klajn csak később
értette meg, amikor már értesült a Freudról és Tauskról
szóló ismert történetről.
A pszichoanalitikus
gondolkodásmód és terápia lényegének megismerésével
párhuzamos nőttön-nőtt Klajnban a pszichoanalízis
megalapítója iránti tisztelet, ez azonban sohasem vált
feltétlen odaadássá. Klajnt legfőbbképp a pszichoanalízis
forradalmi heve és a szentségeket, megfellebbezhetetlen
tekintélyt nem ismerő, kritikus szelleme ragadta meg. A
lázadó, baloldali ifjú egy képmutató, hazugságra és
elfojtásokra épített világ és
embertelen erkölcs lerombolásának hatásos eszközét látta a
pszichoanalízisben. Éppen emiatt és e pozícióból fogja Hugo
Klajn – mint egyébként más lázadó analitikusok is, pl.
Wilhelm Reich vagy Erich Fromm – Freud szemére vetni, hogy
semleges álláspontra
helyezkedik a jelentős, aktuális társadalmi és politikai
kérdésekkel kapcsolatban. Freud kifürkészte a neurózisok
lelki dinamikáját, de nem ment tovább, illetve nem kereste a
pszichopatológiai jelenségek társadalmi gyökereit, mondják e
kritikusai. A pszichoanalízis nem vonta le a végső
következtetéseket a maga módszeréből és az így nyert
eredményekből. Mi több, tartózkodik attól, hogy ezt
megtegye”, írta Klajn még 1929-ben, az első
pszichoanalízisnek szentelt írásában. Klajn azt tartotta,
hogy Freudnak, ha következetesen hű a gondolkodásmódjához
és szubverzív módszeréhez, állást kellett volna foglalnia korának társadalmi konfliktusaiban, és az
elnyomott, igazságtalanul marginalizált társadalmi csoportok
mellé kellett volna állnia. A pszichoanalitikus, aki felfedezi
a szexuális elfojtás vészes hatását a lelki egészségre, nem maradhat
olyan neutrális, mint a tüdőgyulladást gyógyító orvos
(miként Freud gondolja). Az analitikus terapeuta, így Klajn,
nem teheti, hogy ne keveredjen bele” a páciens társadalommal való konfliktusának megoldásába, hisz e
konfliktuózus viszony feloldása nélkül nincs gyógyulás. Aki
nem foglal állást”, mondja Klajn, az tulajdonképpen a status
quo, a
fennálló tökéletlen társadalmi rend mellett áll ki, s így
végül is az erősebb oldalára áll. Mégis, a nem leplezett kifogások ellenére
Klajn nem ért egyet Volosinov (Mihail Bahtyin álneve)
kritikájával, aki szerint Freud reakciós burzsoá gondolkodó.
Mert, habár a pszichoanalízis a betegeket, akik legalább
neurotikus formában fellázadtak a társadalmi közösség
követelményeivel szemben, ismét megbékíti ezekkel a
követelményekkel, eredményei önmagukban is éles
kritikával (de nem ítélettel!) illetik a képmutató
polgári erkölcsöt, s ezzel a polgári nevelést is”, írja Klajn kitűnő
tanulmányában (A pszichoanalízisről, 1937). Balos”,
freudomarxista pozíciójából Hugo Klajn okosan és élesen
bírálja Freud spekulatív hipotéziseit és gyanús”
teóriáit, mint amilyenek a halálösztönről, a kultúra és a
társadalom eredetéről szólók stb. Freud szkeptikus
tanítványa akkor sem egyezik mesterének minden tételével,
amikor a szexuális elfojtás eredetének magyarázatáról, a
kasztrációs komplexus értelméről vagy az Ödipusz-komplexus
értelmezéséről van szó. Klajn
véleménye szerint Freud nem ásott le a nemi elnyomás
legmélyebb, valódi, társadalmi gyökeréig. De nemcsak Freud
munkásságát, hanem a személyiségét is kritikusan vette
szemügyre és így is értelmezte Klajn, aki hallgatta az 1912/13-as esztendő
híres előadásait, melyek alapul szolgáltak a Bevezetés a pszichoanalízisbe című kötethez. Mint ember, Freud
nagyon tartózkodó” volt és rendkívül komoly”,
mondja Klajn; mint előadó tömören és precízen fejezte ki
magát, vázlatok nélkül beszélt, szüntelenül gondolkodva. A
pszichoanalízis megalapítója nagy tisztelettel töltötte el
hallgatóit és követőit, vitathatatlan autoritás volt, de nem
volt autoriter személyiség, állítja Klajn, vitába szállva a
vádakkal, amelyekkel Erich Fromm és Paul Roazen illették Freud
személyiségét. Klajn bálványozás
nélkül viszonyult mesteréhez, és megvizsgálta a komplexusait.
Eszerint Freud magatartását és gondolkodását erőteljes,
tudattalan tendenciák kormányozták, melyeket Klajn Ahasvérus-komplexusnak (örök bolyongás a
szülőföld után kutatva, ahol meglelné békéjét), Hannibál-komplexusnak (az ellenfelet nemcsak
legyőzni, de a várát is meghódítani), Mózes-komplexusnak (a személyes
hiúság és a szenvedélyek legyőzése a magasrendű küldetés
végett) és Anteusz-komplexusnak (a
környezet támogatásának és a begyökerezésnek a
szükséglete) nevez. Mint hitetlen zsidóban és szellemileg
kivételesen merész emberben, Sigmund Freudban megvoltak a
prediszpozíciók, amelyek elvezették a pszichoanalízis
megalkotásához. Intelligenciáján túl azonban a
megvalósítatlan
vágy fullánkja” ösztökélte, örök anti-anteuszi
sóvárgása,” mely egyre újabb és távolibb szublimációkat
követelt, és addig űzte, míg meg nem sikerült szabadulnia
minden külső, feszélyező támaszponttól, s amíg a
szükséges erőt, támpontot meg nem találta önmagában, s ekképp anti-anteuszi és
anti-ödipális diadalt nem aratott. Ha szemügyre vesszük
Klajn viszonyát a pszichoanalízis megalapítójához, könnyen
szembetűnik, hogy az ötven év leforgása alatt egyre
pozitívabbá válik, de mindig megmarad az elsődleges
kritikusság is, a tartózkodás és a függetlenség a
nagyrabecsült mesterrel szemben. Kétségtelenül fennáll
bizonyos lényegi rokonság a két személyiség között
alapvető szellemi orientációjuk szempontjából. Ezek a rokon
vonások elsősorban a kompromisszumot nem tűrő,
rendíthetetlen kritikusság, az igazságszeretet,
az intellektuális bátorság, a szkepticizmus minden
dogmával szemben, csakúgy, mint a determinisztikus, genetikus, mélybe
tekintő és materialisztikus gondolkodás. E szellemi
rokonság alapján serkent és fejlődött ki Klajn sajátos
vonzalma Freud iránt, amit legpontosabban úgy jellemezhetünk,
mint a pszichoanalízis szkeptikus
szelleméhez való kritikai ragaszkodást, ami lehetővé tette, hogy Klajn
rendkívül mélyrehatóan és világosan megértse Freud
gondolatainak lényegét, majd megbízhatóan interpretálja, és
eredeti módon elmélyítse, gazdagítsa,
továbbfejlessze azokat. Klajn számára a
pszichoanalízis mindig és mindenekelőtt az el nem ismert,
elfojtott igazság felfedezésének mélyreható és
kompromisszummentes kritikai módszere. Már 1929-ben, a Freud
tanításának szentelt első cikkében leszögezi: A
pszichoanalízis értéke és legfőbb érdeme nem azokban a
tényekben van, amelyeket eleddig felfedezett, nem a felszínre
hozott anyagban (mint pl. az Ödipusz-komplexus vagy az anális
szexualitás), hanem abban, hogy utat
tört, hogy sikerült merészen alábuknia e mélységekbe,
behatolnia a sötétség birodalmába.” Pszichoanalitikus
krédóját” ugyanebben a cikkében magvasan és irodalmi
ihletettséggel fejti ki: A pszichoanalízis azt jelenti: ne
higgyenek abban, amit az Én felügyelete alatt gondolnak,
éreznek, mondanak és tesznek. Mi jobban hiszünk azokban az
élményekben, amelyek akkor érik önöket, amikor az Én
alszik, jobban hiszünk az önök tévedéseiben” és elvétéseiben”.
Az önök őrülete igazabb, mint a megfontoltsága, az önök
nappala nagyobb hazugság, mint az
éjszakája, s erényeiket gyarlóságaik táplálják.” A pszichoanalízis
tehát Klajn szerint mindenekelőtt az egyéni és társadalmi
tévhitek, előítéletek és öncsalások leleplezésének
átütő erejű, hatékony módszere. E felfogását tekintve
Klajn közel áll a freudomarxistákhoz, akik éppen ebben az
időben (századunk 20-as, 30-as éveiben) jelentkeznek elméleti
próbálkozásaikkal, hogy pszichoanalitikus módszerekkel
fogjanak hozzá az ideológiai konstrukciók leleplezéséhez.
Amit a marxizmus és a marxista
szociológia nem tudott felölelni a maga fogalmi
apparátusával, azt olyan pszichoanalitikusok, mint Wilhelm
Reich, Erich Fromm és Otto Fenichel megkísérelték
pszichoanalitikus fogalmakkal megmagyarázni. A frankfurti iskolát (Fromm, Adorno,
Horkheimer, Marcuse stb.), csakúgy, mint Reichet különösképp
érdekelte a tekintélyelvű, alattvalói karakter
kiformálódása a totalitárius társadalomban. Az alattvalói
személyiség kialakításában
kulcsszerepet játszik az autoritárius család mint a
szocializáció ágense,
mely a represszív társadalom és ideológia követelményeit
átviszi és beletáplálja a növekvő gyermekbe. A családi nevelésben
különösen fontos szerepe van a szexuális nevelésnek. Hugo
Klajn e problémának szenteli legjobb tanulmányait és
könyveit. A szexuális elnyomás értelme nem csupán a monogám
házasság megőrzése és a törvényes utódlás biztosítása
(ahogy Reich vélte), hisz a társadalom szemlátomást
éppenséggel a házasság előtti időszakban állít fel
szigorú tilalmakat a szexuális viselkedésben, mondja Klajn. A szexualitás elfojtásának fontos társadalmi
funkciója van, ez pedig a megfelelő, társadalmilag kívánatos
karakterforma kialakítása. Hugo Klajn elméletileg rendkívül mélyen
átfogta és pszichológiai éleslátással elemezte a szexuális
elnyomás mechanizmusát és az alázatos, alattvalói
személyiség kialakításának módját. Nem véletlen, írta,
hogy a mi
patriarchális kultúránkban, akárcsak az oroszban, olyan
kifejezések élnek a nyelvben a gyerekre, melyekből kitűnik
annak alárendelt szerepe (roblje”, azaz rab” a
szerbben, rebjonok” az oroszban). A tekintélyelvű, patriarchális nevelés célja pontosan a rab
lélek”, az alázatos lény kinevelése, akinek nincs mersze a
saját fejével gondolkozni és kételkedni a tekintélyben,
kétségbe vonni annak tilalmait. Az etnológiai adatok pszichoanalitikus
értelmezéséből Klajn szerint kiviláglik, hogy a rituális
körülmetélés voltaképpen enyhített kasztráció, célja
pedig a beavatandó megfélemlítése: Engedelmesnek kell
lenned, mint amilyenek mi vagyunk.” A
kasztrációs komplexus az a fő pszichológiai mechanizmus,
mely megakadályozza a gyermek függetlenné válását, és
megtöri rebellióját. A klasszikus pszichoanalitikus
értelmezés nem tudja teljesen megmagyarázni ezt a fontos komplexust, melynek központi szerepe van az
ödipális konfliktusban, mert elhanyagolja kialakulásának
kulturális és társadalmi motivációját. Klajn ezért itt, a
kasztrációs fenyegetés mint hathatós gyereknevelési eszköz
magyarázatában bevezeti az igen fontos társadalmi dimenziót.
Az elrettentő történetekkel és mesékkel,
a szigorú nevelési módszerekkel, a testi büntetéssel, a
kasztrációval való tréfás” és komoly fenyegetőzéssel a szülők és a
nevelők tulajdonképpen el akarják bátortalanítani a
gyereket, ráijeszteni és szellemileg kasztrálni”. Az így
nevelt gyerekek körülmetélt szívűek” lesznek,
intellektuálisan kiheréltek, azaz jámborak, fegyelmezettek és
szófogadók. A megnyesett szárnyú” és apró
szívű” gyerekekből pedig jó” felnőtt alattvalók
lesznek, azaz alázatos, függő, apatikus és megszelídített
emberek, írja Klajn. Ez az éles elméjű
analízis a kasztráció eredetéről és értelméről jól
illusztrálja számunkra Klajn sajátos szemléletét, mely a
pszichoanalízist kritikai társadalompszichológiai elméletnek
és szubverzív módszernek tekintette.
Mivel a pszichoanalízis radikálisan kritikai tudomány, mely széttöri a jól
megszilárdított társadalmi dogmákat és felfedi a neurózisok
és az emberi szenvedések társadalmi gyökereit, a társadalom
érthető módon ellenáll”, és nem fogadja el ezeket a
kellemetlen pszichoanalitikus igazságokat,
miként erre már Freud is figyelmeztetett 1910-ben. Klajnt nem
lepte meg, hogy a háború utáni Jugoszláviában az új,
bolsevik hatalom kifejezetten negatívan viszonyult Freud
tanításához. A hatalmi osztály rendszerint akkor lép fel
a pszichoanalízis ellen, amikor olyan helyzet kerekedik a
társadalomban, melyben ez az osztály nem érzi magát teljes
biztonságban. A pszichoanalízis akkor sem kell, amikor az emberektől megkövetelik, hogy
aktívan harcoljanak, fegyelmezettek és engedelmesek legyenek, hisz a pszichoanalízis hatása alatt az ember
gyanakodni kezd, habozik és felülvizsgálja saját
viselkedését, ami nem a hatalmon lévők malmára hajtja a vizet.” A pszichoanalízisnek, mely kérlelhetetlenül
leleplezi az individuális és kollektív tudat sok patogén
öncsalását és azok jól elrejtett tudattalan és
irracionális gyökereit, fontos emancipatorikus küldetése is
van. A magunkról
és saját, a tudat elől rejtett motivációinkról való
tudomás gyógyító erejű, az öncsalás viszont betegségbe
sodor, írja Klajn még 1936-ban. Ehhez az
eszméhez, hogy a pszichoanalitikus belátások fanyar és gyakran kegyetlen igazsága gyógyít,
mi több, felszabadítja és emberibbé teszi az egyént, Klajn
élete végéig hű marad. Az irodalmi művek és
szerzőik pszichoanalitikus vizsgálata nem ritkán meddő és
vulgáris, mert egyenlőségjelet tesz a műalkotás és a
pszichopatológiai jelenség, az író és a neurotikus közé. A
pszichoanalitikus szempontú állítólagos irodalomértelmezés
ilyenkor klasszikus esettanulmánnyá” fajul, az irodalmi
mű pedig pusztán a szellemtelen és
rutinos mélyanalízis” gyakorlóterepévé válik. Hugo
Klajn nemcsak távol tartotta magát a pszichoanalízissel való efféle olcsó
visszaéléstől, hanem élesen kritizálta ezt a manírt, mely
csak árthat a komoly irodalomkutatásnak.
E téren a legfontosabb
elméleti probléma az, hogy mikor és hol válik a
pszichoanalízis elengedhetetlenné a műelemzésben, azaz hol az
a pont, ahol a pszichoanalitikus módszer bekapcsolódik az
irodalomkutatásba. Az irodalmi hősök tudattalan vágyainak,
elfojtott érzelmeinek és komplexusainak egyszerű és sematikus
felfedése, felsorolása és katalogizálása téves
hozzáállás és hiábavaló munka az irodalomkutatás
szempontjából, és eleve kudarcra van ítélve. Ehelyett
mindenekelőtt az irodalomelmélet szemszögéből, mint
műalkotáshoz kell közelíteni a drámához vagy a regényhez,
írja Klajn, igyekezvén kijelölni a fő problematikát, melyet
a szerző művészileg vezet fel. Szerinte a pszichoanalitikus
kutatási módszert csak akkor szükséges
bevetni, ha az irodalomelmélet és a kritika szokásos
módszereivel nem lehet megfejteni a műalkotás irodalmi
rejtvényét, ha a mélylélektani módszer segít feltárni a
mű művészi titkának megértése szempontjából releváns,
rejtett pszichikai faktorokat. A pszichoanalitikus a maga
konceptuális és metodológiai eszköztárával nem
helyettesítheti az irodalomkritikust. Tévednek azok a
pszichoanalitikusok, akik elvetnek minden más műértelmezést,
hogy ezzel kiemeljék a pszichoanalitikusat mint egyedül
lehetséges helyes interpretációt. A
helyesen alkalmazott mélylélektan csupán kiegészíti a korábbi
kutatások eredményeit újabb, nehezebben észrevehető
megfigyelésekkel. Az ilyen kiegészítés néha kiszínezi azt,
aminek eddig csak a körvonalai látszottak, eközben egy-egy
vonást megváltoztat, s bizonyára olyan is akad, amit átfest.
Ám a meglévő értelmezések efféle törlése csupán
kivétel”, írja Klajn. Hogy a pszichoanalitikus módszer
hasznos és termékeny legyen az
irodalomkutatásban, hozzá kell idomulnia az irodalom
megismerésének módszereihez és céljához. A Hamlet”
talányának
megoldása nem az, hogy rámutatunk a főhős
Ödipusz-komplexusára; annak kell utánamenni,
hogy milyen szerepe és értelme van e komplexusnak a tragédia
szövegének struktúrájában. Nem elég felfedezni Hamlet tudattalan
motivációit, hanem az irodalmi alak irodalmi
motiváltságát kell
szemügyre venni a teljes műalkotás kontextusában. Pontosan
ezt teszi Hugo Klajn. Ragyogó Hamlet-tanulmányából szépen
kitűnik, hogy az éles szemű, kritikai szemléletű pszichoanalitikus hogyan kamatoztatja
pszichológiai látleleteit mint kitűnő Shakespeare-tudós,
hogy megfejtse a dráma talányát. Mert a pszichoanalitikus
felfedezések csak akkor válnak relevánssá és
termékennyé az irodalomismeret szempontjából, ha transzcendeáljuk,
és az irodalmi
mű jelentésének és művészi struktúrájának megértése
szempontjából lényeges hipotézisekké
változtatjuk
őket. Elia Kazan rendező egy
alkalommal azt mondta Klajnnak, hogy mint rendező, didaktikus
pszichoanalíziséből többet tanult, mint az összes
szakiskolákból és szakkönyvekből együttvéve. A kérdésre,
hogy ő mennyire kamatoztatta pszichoanalitikus tapasztalatát
rendezői munkájában, Klajn így válaszolt:
Pszichoanalitikai tudásomat felhasználtam a drámai alakok,
jellemvonásaik és cselekedeteik megvilágításakor. A
pszichoanalízis ismerete különösen az alakok fejlődésének
megértésében segíthet, hozzájárulhat az egyes
jellemvonások kialakulásának magyarázatához, azoknak az
indítékoknak a felfedéséhez, melyeknek a figura nincs
tudatában.” De rögtön hozzáteszi,
hogy a színészekkel dolgozva, bizonyos problémáik elhárításában kevésbé élt
a pszichoanalízissel. Ugyanis a színészek és a rendező
együttműködésében megjelennek az olyan, a
pszichoterápiából ismert jelenségek, mint az áttétel és az
ellenállások (a szereppel, a rendezővel szemben), amelyeket
idejében fel kell tudni ismerni, értelmezni és meghaladni a
sikeres együttműködés érdekében. A pszichoanalitikus tudás alkalmazása ezen a téren még várat magára. Hugo Klajn, a
legjelentősebb jugoszláv pszichoanalitikus, Sigmund Freud
tehetséges tanulója, avatott
tolmácsolója és eredeti folytatója, ma mint pszichoanalitikus
szinte teljesen feledésbe merült. Pedig áldozatos és elszánt munkássága nélkül ma
valószínűleg nem olvashatnánk anyanyelvünkön Sigmund Freud
válogatott műveit nyolc kötetben, melyet az ő
szerkesztésében és nevezetes előszavával jelentetett meg a
Matica Srpska kiadó (első kiadás
1969-ben, a hetedik 1984-ben). A pszichoanalitikus Klajn elfeledése”
semmiképp sem véletlen és motiválatlan. Paradigmatikus
példája ez az eredeti pszichoanalitikus gondolkodás
elfojtására” irányuló, általánosabb társadalmi
folyamatnak, azaz szerves része annak a stratégiának, mely
tervszerűen, tendenciózusan és folyamatosan fojtogatja a
pszichoanalízis kritikai és emancipatorikus szándékát és
erejét. Mi az oka, és miben nyilvánul meg az
ellenállás, amit a társadalom Klajn kritikai
pszichoanalízise” iránt táplál? Az ellenállás néhány
társadalmi indítékára, mint láttuk, maga Hugo Klajn mutatott
rá élesen és határozottan. A pszichoanalízissel és a
pszichológiával szemben ellenséges uralkodó ideológia mellett
Klajn egyrészt a pszichiáterek, másrészt a pozitivista,
behaviorista szemléletű pszichológusok felől is tapasztalta az ellenségeskedést. Az eredeti, kritikai
pszichoanalízissel való szembefordulás ezen kívül szerintem
a pszichoanalitikusok soraiban is megtalálható. R. Jacoby
kiválóan elemezte a pszichoanalízis eltorzítását a
medikalizációval és a professzionalizációval. Nálunk,
Jugoszláviában azonban az elfojtás ezen formái kevésbé
dominánsak, sokkal elterjedtebb a pszichoanalízis kritikai
potenciáljának semlegesítésére irányuló új tendencia,
amit Jacoby nem vett szemügyre, s amit én az eredeti, kritikai
pszichoanalízis banalizációjának neveztem. Nálunk tudniillik a háború
után a legnagyobb kárt maguk a félművelt pszichoanalitikusok,
a szellemtelen pszeudoanalitikusok okozták, akikből hiányzott
a merészség és az eredetiség, és a pszichoanalízist
banális, sekélyes és sablonos tanítássá degradálták,
melynek mindig egyszerű, kész válasza van minden összetett
emberi kérdésre – a neurotikus
panaszoktól az olyan makrotársadalmi és makrokulturális
problémákig, mint amilyenek a háború, a művészet és a vallás
kérdései stb. Az így elszegényített és trivializált
pszichoanalízis” a könnyű és gyanús hírnévszerzés
puszta eszközévé válik. Megfosztva kritikai élétől,
felszabadítva” az elméleti és
szellemi ballaszt” alól, a józan észhez és a fogyasztók
igényeihez igazítva s alkalmazva, a pszichoanalízis egyre
keresettebb áruvá válik. Klajn szociálisan orientált,
kompromisszum nélkül kritikai, adogmatikus, szubverzív, elméletileg jól
megalapozott és átgondolt pszichoanalízise elkerülhetetlenül
konfrontálódott a mi konformista, felhígított és
vulgarizált pszichoanalízisünk főáramával. Ebből a
konfrontációból a sokkal számosabb és intézményileg
erősebb alkalmazkodó” analitikusok kerültek ki
győztesen. Radics Viktória fordítása JEGYZETEK *
A tanulmány eredeti címe: Kritička psihoanaliza Huga
Klajna”, és előszóként jelent meg Klajn válogatott
pszichoanalitikus írásainak 1991-ben,
Újvidéken kiadott kötetében. Rövidített formában
közöljük.
{1}
Klein Sámuel Ungváron született, ahol apja egy magyar báró
birtokán volt intéző. Klein Sámuel anyanyelvi szinten
beszélt magyarul, németül és jiddisül. Állítólag
diákként héber nyelvet tanított egy zsidó iskolában”. Ungvárról települt át Vukovárra, ahol megtanult
horvátul. Hugo Klajn gyerekkorában otthon horvátul, magyarul
és németül beszéltek. A második világháborúban Klajn
egész családja elpusztult a jasenovaci koncentrációs
táborban (A ford.). {2} Lásd e számunkban Hamlet
lelkiismerete” cím alatt. [» kattints ide «] |
«««« vissza az elejére | következő tanulmány »»»» | » szóljon hozz@! « |