2000/1 Varga Péter
A befejezetlen múltA sorozat eddigi kötetei:
1990 óta a bőség zavarával
küzdenek a középiskolák, amikor választanak
a rendelkezésre álló egyre több történelem
tankönyv közül. A választék színes
és bőséges, a valóság kissé szürkébb:
a többségben lévő négyosztályos
középiskolák általában ma is ugyanannak
a tankönyvcsaládnak átdolgozott kiadásait használják,
amely már a nyolcvanas években forgalomban volt: ide tartozik
a Gyapay–Ritoók-féle elsős, a Walter Mária
által írt másodikos, és Závodszky Géza
jegyezte harmadikos könyve.
Nem vitatom e kiadványok érdemeit
(én is belőlük tanultam), de tartós karrierjüket
az iskolák konzervativizmusán kívül két
dolognak köszönhetik: megfizethetőek, és a rendelkezésre
álló óraszám alatt elvégezhetőek.
Számos alternatív tankönyv azért sem terjedhetett
el, mert ezeknek a szempontoknak nem felelt meg.
A Matúra tankönyvek között
megjelent "A befejezetlen múlt" sorozat eddigi négy része
nem sokkal drágább a tankönyvek átlagánál:
820 forintba kerül mindegyik kötet. A könyvek rugalmas felépítése
lehetővé teszi, hogy hat évfolyamos és négyosztályos
iskolákban is használják őket. A Matúra
könyvek az "amit tudni kell" jelszavával készültek,
azzal az igénnyel, hogy tartalmazzák mindazt, ami a NAT (mostanában:
a kerettantervek) szerint szükséges minimum. Valójában
ennél sokkal többről van szó, mert a szerzői
szöveg jelenti e könyvek megtanulandó részét.
Amit ezen kívül megtalálhatunk
bennük, már nem tananyag, de igazán érdekessé
a főszereplőket bemutató portrék, a rengeteg
korabeli idézetés az egyéb kiegészítések
teszik a köteteket. A szerzők szemlátomást igyekeztek
elkerülni a történelemkönyvek szokásos hibáit.
Mindenhol világosan elkülönítik
a leglényegesebb információkat: ezeket a szövegben
kiemelve találhatjuk meg. A vázlatkészítők
dolgát könnyítendő kronológiai táblázatokat
találunk nemcsak a könyvek végén, hanem az egyes
fejezetekben is, Krónika címmel. Örvendetes, hogy a
törzsanyaggal párhuzamosan megtalálhatóak a definíciók.
Magam is tapasztaltam, hogy a középiskolás diákok
egyre több szónál igénylik a magyarázatot,
közhasználatú kifejezéseknél, amelyeket
"az én időmben" még ismertek a tizenévesek.
Olyan fogalmakat is megmagyaráznak e könyvek – helyesen –,
mint például: expedíció, állam, alkotmány,
hagyomány.
A történelemkönyvek gyakori hibája
a személytelenség: éppen az eseményeket alakító
emberekről alig tudunk meg valamit. Itt ez a veszély nem
fenyeget: számos rövid életrajzot találunk a
Porté fejezetben. A szerzők arra törekedtek, hogy a
tankönyvíró mellett/helyett a korabeli emberek beszéljenek:
így számos idézet ékelődik a főszövegbe,
amelyekből az adott korra jellemző stílust és
szóhasználatot is valamelyest megismerhetjük. Kiegészítésnek
szánták a Műhely című fejezeteket: ezekből
tetszés szerint válogathat tanár és diák,
ha a magyarországi ősemberleletekről, a kadesi csatáról
vagy éppen az emberi jogok fogalmáról akar megtudni
részleteket.
Visszatérő probléma a szemléltetés,
illetve az, hogy ne csak időben, hanem térben is képes
legyen tájékozódni a nebuló. Ez főleg
akkor nehéz, ha az egyébként kitűnő történelem
atlaszt sem hajlandóak elhozni az órára, túlterheltségükre,
gyenge izomzatukra hivatkozva. A sorozat kötetei a szemléltetés
összes lehetséges formájával élnek: fényképek,
táblázatok, grafikonok és térképek foglalják
el a nagy alakú oldalak jelentős részét, bizonyítva,
hogy lehet úgy is színes egy tankönyv, ha a fényképek
és ábrák fekete-fehérek.
A sorozat címe – A befejezetlen múlt
– a hagyományostól eltérő szemléletet
jelez, és ez az eltérés a fejezetekhez kapcsolódó
kérdésekben ragadható meg leginkább. A kérdések
a tényanyag elsajátításának mérésére
alkalmasak a legtöbb történelemkönyvben. Itt viszont
a tanulókat vitára ösztönző, gondolkodtató
kérdéseket találunk; a cél az, hogy kiderüljön:
mit mond a múlt a jelenben élő embereknek. A Spártáról
szóló rész kérdései között
például ilyeneket találhatunk: "Vajon meddig nyomhatja
el a közösségi érdek az egyéni vágyakat?
Meddig érvényesíthetők az egyén érdekei
a közösség hagyományaival szemben? Vitassátok
meg!" Örülök annak, hogy többször szerepel olyan
feladat, amelyben saját szavaikkal kell elmondaniuk a diákoknak
a korabeli szövegeket, mert így a (sajnos évről
évre gyengébb) anyanyelvi kifejezőkészségük
is fejlődik.
A témakörök végén
található esszékérdések más jellegűek,
kitűnően alkalmasak a dolgozatra való felkészülésre
és az összefüggések megvilágítására
egyaránt, s a leendő érettségi tételcímek
is megtalálhatók közöttük.
A tananyag beosztásával kapcsolatban
a második kötet időhatárait nem tartom szerencsésnek.
Az első rész az ókor végéig követi
az eseményeket – ez teljesen logikus és hagyományos
megoldás. A második kötet a magyar történelemmel
1456-ig, az egyetemes históriával is az 1450-es évekig
jut el. Bár szólnak érvek amellett, hogy a késő
középkor a lassú változásoknak köszönhetően
valamikor a XV. század közepén zárult le, de
ezekben az időpontokban sem Magyarországon, sem Európában
nem történt a politikában olyasmi, ami gyökeres
fordulatra utal, márpedig a többi kötet a politika fordulópontjaira
épít. 1492, amelynek következményei az egész
világot átformálták, már logikusabb
lenne. Így a középkori magyar állam 1490 utáni
hanyatlásával lenne folytatható a harmadik kötet.
Egyébként a politikatörténet
mellett, amely megfelelő súllyal szerepel, a szerzők
a mindennapok, a gazdaság és a kultúra bemutatását
is legalább ennyire fontosnak tartják. Nem szorul háttérbe,
hogy mit ettek, hogyan öltözködtek, milyen körülmények
között laktak, közlekedtek, miképp ünnepeltek,
hogyan gondolkodtak elődeink. Szerencsére – bár a
francia Annales-kör után hosszú idővel – már
a hazai történelemtanításban is egyre inkább
tért hódít a mindennapok világa, jó
példa erre az Alternatív Közgazdasági Gimnázium
sorozata, vagy az egyetemi tankönyv-szintű, de a közoktatásban
is használható Romsics-monográfia is. Egyetértek
a politikatörténet egyeduralmának megtörésével,
de azt azért hibának tartom, hogy az első kötetben
a principátus korának római császárairól
(a nevükön kívül) alig tudunk meg valamit, pedig
jó néhány színes egyéniség akadt
közöttük…
Sokféleképpen próbálták/próbálják
a magyar és az egyetemes történelmet elhelyezni a tankönyvekben.
Réges-régen, 1945 előtt egy-egy tanévben csak
magyar vagy egyetemes történelmet tanítottak. Utána
évtizedekig szintén a kettő szigorú szétválasztására
törekedtek. A befejezetlen múlt sorozata köztes megoldást
választ: néhány világtörténelmi
jelentőségű eseménynél a magyarországi
históriát az egyetemesbe ágyazza: így jár
el például a reformáció és a napóleoni
háborúk esetében. Máskor önálló
magyar történelmi fejezetek követik a világtörténelmieket:
a reformkor, a szabadságharc és a kiegyezésig tartó
korszak zárja le a negyedik kötetet. A korábban megszokott
merev időhatárokat a szerzők föllazítják:
a nemzetállamok születését tárgyaló
fejezet például 1815-től 1870-ig tart, hiszen a folyamat
(legalábbis Nyugaton) ekkor zárult le.
A politikatörténeti részek mellett,
főleg a harmadik-negyedik kötetben különválasztva
szerepelnek a gazdaság- és társadalomtörténettel,
illetve az eszmetörténettel foglalkozók. Ez annál
is fontosabb, mert a mai tizenévesek többsége nincs
tisztában a klasszikus politikai ideológiákkal sem,
és bármennyire összekuszálódtak manapság
a bal- és a jobboldal programjai, alapvető állampolgári
ismeretekre szükségük van, persze nem abban a hivatalos
ideológiát szolgáló formában, ahogy
1989-ig a hasonló nevű tantárgy tette. A szerzők
nem egyoldalú eszmei (át)nevelésre törekedtek,
ezért megismertetik az egymással szembenálló
véleményeket is.
Szokatlan az első kötet civilizációs
szemlélete: a hagyományosan az ókori Kelethez sorolt
számtalan fejezet itt több részre oszlik: a Kréta-mükénéi
civilizációt nem az ókori Hellasszal, hanem Egyiptommal
(és a többi bronzkori állammal) együtt tárgyalja,
míg a vaskort és Nyugat-Ázsia civilizációit
önálló részben találhatjuk, akárcsak
a többitől gyökeresen eltérő Távol-Keletet.
Örvendetes, hogy a kötetekben már
nem szerepelnek olyan többszörösen megcáfolt állítások,
mint például, hogy Görgey áruló volt.
Kevésbé örvendetes viszont a szövegben maradt sok
nyelvhelyességi hiba, különösen az alany és
az állítmány egyeztetéséről feledkeztek
meg gyakran, mint ahogy néhány tulajdonnév is rosszul
szerepel, így lesz Marc Bloch-ból Marc Block.
A sorozat címe jelenleg még azért
is találó, mert az utolsó két kötet csak
a jövő év elején jelenik meg. De már most
egyértelmű, hogy a kiadványok színvonala méltó
a Matúra könyvekéhez, mindenkinek azonban mégsem
ajánlhatóak: olyan tanároknak és diákoknak
készültek e küllemükben is tetszetős tankönyvek,
akik nem lediktálandó és bemagolandó kötelező
tantárgynak tekintik a történelmet, olyanoknak, akik
valóban mernek gondolkodni.