2000/1 Pivárcsi István
Tartós történelem tankönyvEgy új tankönyv
Az 1990 óta eltelt időben már
sokan és sokféleképpen próbálkoztak
meg új, korszerű szemléletű történelem
tankönyv írásával. Sokféle meg is jelent
már többek között a Nemzeti Tankönyvkiadó,
a Korona Kiadó és a Raabe kiadó gondozásában.
Nemrégiben a Comenius Kiadó Kft. is egy új, háromkötetes
történelem tankönyvvel jelentkezett, amelyet Gyapay Gábor
írt. Gyapay jól ismert pedagógus és tankönyvszerző,
hiszen a gimnázium első osztályosai számára
írott tankönyvén immáron generációk
növekedtek fel. Ez a tankönyv ma is használatban van,
bár az utóbbi időben több konkurense akadt, ezek
közül talán a Száray Miklós által
jegyzett tankönyv a legelterjedtebb és legismertebb.
Gyapay ezt az új tankönyvét a
nyolcosztályos gimnáziumok számára írta
elsősorban, de a szerző szándéka szerint az
általános iskolák hetedik osztályától
kezdve is használható. A könyvet jeles szakértőgárda
nézte át: Hegyi Dolores egyetemi tanár, Párdányi
Miklós egyetemi tanár és Kölesdiné Gulyás
Ágnes általános iskolai történelemtanár.
A térképtervezés-rajzolás munkáját
Miha Nándor grafikusművész és Hódos László
végezte el. A képek válogatását és
a tipográfiai munkát Hódos László és
Hódosné Szántó Andrea végezték
el. A mű a Fasori Gimnázium Volt Növendékei Egyesületének
közreműködésével készült el.
A könyv hangsúlyozottan kísérleti
kiadás, amelyben a szerző integrálni próbálta
a NAT körüli viták eredményeit és arra törekedett
elsősorban, hogy az életkori sajátosságoknak
meg-felelően állítsa össze az egyes kötetek
anyagát. Kizárólag e cél elérésével
valósítható meg ugyanis az, hogy ezt a könyvet
a legkülönbözőbb iskolatípusokban egyaránt
használni tudják.
A könyv külleme
A tankönyvkészítők ma már
tisztában vannak azzal, hogy nem csak a tartalom a fontos, hanem
az is, hogy egy tankönyv hogyan néz ki. A diákok többsége
nem szeret ronda könyvből tanulni, korábban pedig jó
néhány olyan kiadvány akadt, amely már az első
kézbevételkor lehangolta az embert. Gyakran silány
papírra nyomtatták őket és nagyon rövid
idő alatt elrongyolódtak, amit használóik nem
is igen bántak.
Ha a tankönyvek színes oldalakkal és
ábrákkal jelennének meg, szinte megfizethetetlenül
drágák lennének, ezért a kiadók a nyomdai
és tipográfiai munka javítása mellett főként
a tan-könyvek borítóját igyekeznek színesebbé
és változatosabbá tenni. Néhány kiadó
a könyv méretének növelésével igyekezett
kiadványát látványosabbá tenni.
A Comenius Kiadó ennek a könyvnek a
megjelenítésével nagyon gondos munkát végzett.
A keményfedelű, és bordószínű borítón
a betűk és az ábrák sárga színnel
vannak nyomtatva, az összhatás kellemes, bár kissé
konzervatív. A könyv a kemény fedélnek köszönhetően
nem gyűrődik és rendszeres használat során
sem deformálódik. A kötetek közepes méretűek,
könnyű őket kézbe venni és lapozni, mindhárom
kötet könyvjelzővel is el van látva. Olyan kötetek
születtek tehát, amelyeket nyugodt lélekkel ki lehet
tenni a könyvespolcra, mert minőségében bármely
kereskedelmi forgalmazásra szánt szép kiállítású
könyvvel állja az összehasonlítást.
A kötetek szerkezete és tartalma
Gyapay korábbi gimnáziumi tankönyvének
szerkezetét vette alapul új könyvének megírásakor.
Az egyes fejezetek nagyjából egyforma hosszú, mintegy
háromoldalnyi leckékre tagolódnak. Az egyes fejezeteket
összefoglalás zárja le, amely ismétlő
kérdéseket és gyakorlati faladatokat tartalmaz. Ezek
a kérdések és feladatok igyekeznek a diákok
életkori sajátosságaihoz alkalmazkodni. Többségük
elgondolkodtató és érdekes, ugyanakkor azért
akad közöttük néhány olyan is, amelyet túl
evidensnek vagy elég erőltetettnek érzek.
Minthogy az összefoglaló kérdések
a tankönyv anyagához kapcsolódnak, így alkalmasak
arra, hogy a diákok önállóan is fel tudjanak
dolgozni egyes részeket. Feladatokat az egyes leckék anyagában
is találunk, amelyeknek az órán történő
megoldásával a diákokat könnyebben be lehet vonni
a munkába. Némelyik fejezetben a tananyaghoz illeszkedő
olvasmányokat találhatunk, ilyen például a
római isteneket bemutató olvasmány. Ezek nemcsak színesítik
a tananyagot, hanem elősegítik az egyes korszakok jobb megértését
is. A kötetek végén olvasmányok jegyzéke
található, amely a fejetek anyagához ajánl
bőségesen szép- és szakirodalmat. A tartalomjegyzék
után több, jegyzetelésre felhasználható
üres oldal van. A kötetek hátsó borítójához
belülre ragasztva szétnyitható, nagyméretű
kronológiai táblázat kapcsolódik.
Az első kötet három fejezetre
tagolódik. Közülük az első igyekszik meggyőzni
a tanulókat a történelem tanulásának fontosságáról
és hasznáról, a múlt megismerésének
lehetőségeiről és tudományos eszközeiről.
A fejezet kiemelten foglalkozik a családnak a társadalomban
betöltött szerepével és fontosságával.
A második fejezet az őskor történetét
öleli fel, és főként az ember antropológiai
fejlődését mutatja be. A szerző kevés
szakkifejezést használt ebben a témakörben, alkalmazkodni
igyekezvén az általános iskolások életkori
sajátosságaihoz, ami dicséretes törekvés,
csak így túl általánosra, néhol pedig
semmitmondóra sikeredett a szöveg. Az ókort bemutató
harmadik fejezet három alfejezetre van osztva, amelyek az Ókori
Kelet, az Ókori Görögország és az Ókori
Róma történetét vázolják fel. Az
előző fejezethez hasonlóan itt is kevés a szakkifejezés,
ami nem baj, ugyanakkor kevés a dátum és a tényanyag
is, ami viszont azért baj, mert jelenleg az egyetemi és főiskolai
felvételi vizsgákon ennél jóval többet
követelnek meg, tehát egyenlőre nem célszerű
ebből a kötetből vizsgára készülni.
Egyébként a kötet kultúrtörténeti
részei nagyon hasznosak, jól összefoglaltak és
érdekesek.
A második kötet az újabb szemléletnek
megfelelően kerüli a feudalizmus kifejezést és
ezzel együtt a túlzott általánosításokat.
A kötet összesen négy fejezetre tagolódik. Az első
fejezet a középkor korai szakaszát tárgyalja
és fő erénye, hogy a korszaknak olyan fontos kultúrközpontjait
is bemutatja, amelyek nem Európában helyezkednek el. Ennek
a fejezetnek is a kultúrtörténet a legjobb része.
A második fejezet a magyar nép kialakulásával
és fejlődésének történetével
foglalkozik egészen az államalapításig. Már
a korábbi Gyapay-féle gimnáziumi tankönyvben
sem tartottam jónak Szent István tevékenységének
leválasztását az Árpád-korról,
egyrészt mert ez a tanítási folyamatban a későbbiek
során felesleges ismétlésekhez vezet, másrészt
ez a két téma szervesen összetartozik. Éppen
ezért a mai gimnáziumi gyakorlatban szinte senki nem is szokta
az első év anyagában Szent Istvánt tanítani.
A harmadik fejezet az érett középkor történetét
mutatja be. Benne bőséges és érdekes a gazdaság-,
technika-, társadalom- és kultúrtörténet,
nagyon kevés viszont a politikatörténet. A negyedik
fejezet az Árpád-kor eseményeit tartalmazza és
ebben már jóval több a tényanyag, mint a korábbi
fejezetekben.
A harmadik kötet a legterjedelmesebb, alkalmazkodván
a rendelkezésre álló órakeret meg-növekedéséhez.
Az előző kötethez hasonlóan négy fejezetre
tagolódik. Az első fejezet a késő középkor,
alcíme szerint a rendi korszak Európáját mutatja
be 1300 és 1550 között. A korszakolás tehát
nem a korábbiak szerint megszokott, de csak részben tekinthető
indokoltnak, nem világos ugyanis, hogy miért kellett a reformáció
eseményeit szétszakítani, és az események
egy részét a harmadik fejezethez kapcsolni. Az 1550-es év
ugyanis semmilyen szempontból nem tekinthető korszakhatárnak.
A második fejezet a magyar történelem eseményeit
taglalja az Árpád-ház kihalásától
Buda török kézre kerüléséig. Ez a korábbi
korszakolástól csak annyiban különbözik, hogy
az 1526 és 1541 közötti időszakot nem a török
berendezkedés időszakához, hanem a vegyesházi
királyok korához kapcsolja. Egyébként mind
a két korszakolás egyaránt elfogadható és
indokolható. A harmadik fejezet a kora új-kor és a
világgazdaság kialakulásának kezdeteit tartalmazza,
az eseménytörténetet 1715-ig tárgyalva. A korábbi
korszakoláshoz képest itt a szerző az 1640 és
1715 közötti eseményeket kapcsolja a témakörhöz,
ami eseménytörténetileg indokolható, de erre
az időszakra vonatkozó korra az újkor megjelölés
már némileg kétséges. Az utolsó, a negyedik
fejezet Magyarország történetével foglalkozik
Buda elestétől a szatmári békéig (1711),
így nagyjából ugyanazt az idő-keretet tölti
ki, mint az előző fejezet. Valószínűnek
tartom, hogy a harmadik fejezet intervallumát éppen a negyedik
fejezet időkeretéhez igazította a szerző azért,
hogy a magyar történelem eseményeivel és az egyetemes
történelem eseményeivel párhuzamosan tudjon haladni.
A párhuzamosság mellett azonban kevésbé érvényesül
az az elv, hogy a magyar történelem eseményeit az európai
történelem összefüggéseiben ismerjük
meg.
A negyedik kötet az 1715 és 1848 közötti
történelmi eseményeket foglalja össze. Az alcím
a hatosztályos gimnáziumok negyedik osztálya, a nyolcosztályos
gimnáziumok hatodik osztálya, valamint a négyosztályos
gimnáziumok harmadik és negyedik osztálya számára
ajánlja ezt a kötetet. A négyosztályos gimnáziumokban
azonban kétséges, hogy a történelemnek ilyen
rövid korszakát ennyire részletesen lehetne tárgyalni
a meglehetősen kis óraszámok közepette. A kötet
első fejezete a polgári forradalmak előtti (1715–1789)
Európa történetét mutatja be. Ennek legérdekesebb
része az, amely az ipari forradalom eredményeivel foglalkozik.
A második fejezet Magyarország 1711–1790 közötti
korszakát, a harmadik fejezet a polgári forradalmak (1789–1849)
időszakát, a negyedik fejezet pedig ismét Magyarország
(1790–1848) fejlődését vizsgálja.
Minthogy a negyedik kötet a történelem
bemutatásában 1849-ig jut el, nyilvánvaló,
hogy-ha ez a kísérleti tankönyv az oktatás folyamatában
beválik, akkor még legalább két kötetének
megjelenése várható ahhoz, hogy a XX. század
végéig kitöltse az időkeretet.
A könyv szemléltetőanyaga
Minden oldal keretbe foglalt, és fejléccel
ellátott. A szöveg az egyes oldalakon két hasábba
tördelt, aminek nincsen különösebb funkciója,
mert a könyv mérete miatt az ábrák és
képek legnagyobb része nem fér el egy hasábban.
A könyvnek különösen nagy erénye rendkívül
gazdag forrásanyaga, amelyhez számos, az órákon
megoldható feladat kapcsolódik. Ezeknek a forrásoknak
a kiválasztása is igen gondos munkára vall, minthogy
tartalmukban és mennyiségükben egyaránt változatosak.
A hosszabb lélegzetű források, mint például
az Aranybulla szövegrészlete, alkalmasak forráselemző
órák tartására, a diákok gondolkodásának
fejlesztésére.
Szinte minden oldalon találunk jó
minőségű képeket, és ezek révén
a könyv még változatosabbá vált, de egyáltalán
nem lett túlzsúfolt.
Nagyon tetszettek a szöveghez kapcsolódó
térképvázlatok, mert ezek nagyban segítik a
tanulókat az események földrajzi elhelyezésében
és számos más értékes információt
is tartalmaznak. Vagyis nem egyszerűen illusztrációk
a könyvben, hanem a tanulást megkönnyítő
eszközök, de azért a történelmi atlasz használatát
nem helyettesítik. Külön kiemelném néhány
térképvázlat gondos grafikai ábrázolását,
ilyen például Pest térképe a középkor
végén, a diósgyőri vár alaprajza vagy
a mohácsi csata hadrendje a harmadik kötetből.
Az eseménytörténetben való
eligazítást segítik az egyes országok uralkodóházainak
le-származási ábrái. Érdekesek és
változatosak a grafikus ábrák, mint például
a túró eke szerkezeti ábrája, a honfoglalás
kori fegyverek ábrája vagy a középkori gazdálkodás
formáit bemutató ábrák a második kötetből.
Összegezve:
Egy tankönyvet minél többször vesz kézbe az ember, annál több hibát képes felfedezni benne, ugyanakkor egyre nyilvánvalóbbá válnak az erényei is. Általános iskolás korú gyerekeim Gyapay Gábor munkáját rendszeresen és nagy élvezettel forgatják, őket nem érdeklik a könyv esetleges hiányosságai, viszont mindig találnak benne valamit, ami felkelti az érdeklődésüket és meg akarják beszélni velem vagy egymással. Természetes érdeklődésüket és kíváncsiságukat tehát szinte maradéktalanul kielégíti ez a mű. Jó volna, ha minden tankönyv legalább ilyen színvonalú míves munka lenne.
Pivárcsi István