2000/1 Ujlaky István
Ókori történelem – antik irodalom A fakultatív tanítás a hatvanas
évek szakköreinek és a hetvenes évek egyetemi
előkészítőinek házasságából
született (némi nagyapai beütéssel a század
első felének önképző köreire), azzal
a nem titkolt reménnyel, hogy a gyermek majd meghaladja szülei
képességeit. Az órarendbe illesztett, osztályozott
tantárgy ugyanis eleve "komolyabb" dolog, mint a délutáni
szakkör vagy előkészítő volt – ámde
ugyanazokkal a feladatokkal.
A fakultatív történelemtanításnak
az egyetemek szemináriumaira emlékeztető, igényes
és színvonalas, de a diákok számára
cseppet sem könnyű elit műhelymunka Szküllája
és a földhözragadt módon hasznos és
gyakorlatias, ismétlő-gyakorló-besulykoló,
ám épp a fakultáció lényegét,
az alkotó munkát elsinkófáló korrepetálás
Kharübdisze között kellene elhajóznia. A valóságban
persze a gyerekek életkori sajátosságaival nem számoló
"egyetemi" jellegű fakultáció a ritkábbik eset.
Jóval gyakoribb a műhelymunkából egyszerű
felvételi előkészítővé degradált
fakultáció. Sok kolléga a gyengébb ellenállás
irányába halad, s a fakultatív órakeretben
is a "rendes" órák, a törzsanyag tankönyveit ismételteti,
gyakoroltatja csupán. De vajon mi a fakultatív – és
egyáltalán, a gimnáziumi – oktatás feladata?
A felvételi vizsga napjára felkészíteni? Vagy
ennél több: az egyetemi-főiskolai tanulmányokra
s az állampolgári és értelmiségi létre
felvértezni? Egy jó fakultációnak ez utóbbihoz
kell hozzájárulnia.
Abban az iskolában, ahol e sorok írója
tanít, tizedikben heti két, tizenegyedik és tizenkettedik
évben heti három óra áll a fakultatív
történelem tantárgy rendelkezésére. Ez
nem lebecsülendő óraszám: három év
alatt összesen több mint 270 óra. Lehetőséget
nyújt a rövid és hosszú távú cél,
a műhely és a gyakorlás ötvözésére.
Jómagam tizedikben és tizenegyedikben a törzsanyagtól
elszakadó műhelymunkára, tizenkettedikben a gyakorlásra
helyezem a hangsúlyt.
A tanév legelső óráján
a tanulók 6-7, általam megajánlott témakör
közül szavazással választják ki azt a 2-3
témát, amelyekkel majd egész tanévben foglalkozunk.
Az alábbiakban abból a feltételezésből
indulok ki, hogy az ókori Görögországra és
Rómára esett a választásunk.
A konkrét munka vázolása
előtt még egy dolgot tisztázni kell. Napjainkban történettudomány
és szépirodalom élesen szétválik egymástól.
Az ókorban ez nem így volt. Az antik görög és
latin prózában évszázadokon át összefonódott
történetírás és szépirodalom.
Nem – ill. alig-alig – létezett regény és novella.
Ezért akik történelemről írtak, elsősorban
az olvasó szórakoztatását és nevelését
tekintették feladatuknak, s csak másodsorban a történelmi
valóság tudományos feltárását.
De lássuk most már a tananyag feldolgozását!
"Rendes" órákon maximum 15-17 óra jut az ókori
görög történelemre. Fakultáción
kb. 30 órát fordítok erre a témakörre.
Az anyag túlnyomó részét szakirodalom alapján
dolgozzuk fel (a Sarkady-Szilágyi-Ritoók-féle monográfiát
használjuk). Ezúttal elsősorban az irodalom alkalmazását
részletezem, hiszen most ez a feladatunk. A témakört
azzal kezdjük, hogy minden tanuló – házi feladatként
– kb. 10 oldalnyi szabadon választott szöveget olvas
el Hérodotosztól. Hérodotosz az egyik
legelső szerző, akinek életműve teljes egészében
ránk maradt. Mint közismert, ő "a történetírás
atyja". Az már kevésbé köztudott, hogy műve
nem csupán történetírás: egyszerre történelem,
földrajz és néprajz, kifejezetten irodalmi megformálásban,
népmesei jellegű és novellisztikus elemekkel.
A bevezető órán a tanulók
egyszerűen csak elmesélik, mit olvastak – nincs szó
másról, mint kedvcsinálásról.
Ezután következik szakirodalom alapján a rendszeres
görög történelem: Kréta és Mükéné,
sötét évszázadok és archaikus kor, majd
a görög-perzsa háborúk. A következő
órára a diákok Cornelius Nepostól olvassák
el Themisztoklész és Pauszaniasz életrajzát.
A latin prózaíró Cornelius Nepos történetírói
vagy szépirodalmi teljesítményét tekintve afféle
második vonalbeli szerző. Azonban életrajzai élvezetes,
regényes, kellemes, könnyű olvasmányok, hasznosan
egészítik ki a tananyagot., a tanulók is szívesen
olvassák Nepost. A latin életrajzíró egyébként
a maga korában újító szellemű és
mennyiségi szempontból kifejezetten termékeny szerző
volt. Hatalmas életművéből ránk maradt
görög, római és barbár hadvezér-életrajzait
évszázadokig alkalmazták az iskolai oktatásban.
Ismét szakirodalommal folytatjuk:
több órán vesszük az 5. századi Hellász
gazdasági, társadalmi, politikai viszonyait, a hétköznapok,
az életmód történetét, majd a peloponnészoszi
háborút. Ezután olvasunk ismét forrást:
Thuküdidész Peloponnészoszi háborújából
az athéniek szicíliai expedíciójáról
szóló fejezetet. Thuküdidészt az ókor
legnagyobb történetírójaként, a történészek
történészeként szokták számon tartani.
Valójában inkább társadalomtudós volt,
mint történész, hiszen nem a múltról,
hanem saját koráról írt. Az általam
kiválasztott szerzők közül ő a legkevésbé
szépíró s a leginkább tudományos kutató.
Ugyanakkor a Thuküdidésztől választott fejezet
a mű leginkább szépirodalmi megformálású,
művészi kidolgozottságú része: izgalmas
és regényes, patetikus és tragikus.
A hanyatlás és válság
évszázadának története következik.
A szakirodalomból vett fejezet után ismét irodalom
következik: Xenophón. Xenophón kevésbé
megbízható, kevésbé mély szerző,
mint Thuküdidész. Ugyanakkor műfaji újító:
ő írta az első ifjúsági kalandregényt
(Anabaszisz címmel), illetve az első történelmi
regényt (Kűrosz neveltetése). Ezek a munkák
túlságosan hosszúak ahhoz, hogy elolvasásukat
a faktos csoport valamennyi tanulójától elvárhassam
– tapasztalataim szerint a fakultatív tantárgy önként
jelentkezett, érdeklődő tanulóitól 10-20
oldalnyi szakirodalom, illetve ennél valamivel több szépirodalom
áttanulmányozása várható el egyik óráról
a másikra – de rendre akad önként jelentkező,
aki szívesen elolvassa s kiselőadás formájában
órán beszámol róla. Viszont átnézünk
Xenophón Hellénikájából egy rövid
fejezetet Thébai felemelkedéséről, a mantineiai
csata történetéről.
Az ókori Róma történetére
"rendes" órán kb. 18-20 tanítási óra
fordítható. Fakultatív órakeretben kb.
32-35 órát tölthetünk az antik Rómával.
Elsősorban itt is szakirodalomból dolgozunk (a Ferenczy-Maróti-Hahn-féle
egyetemi tankönyvet használjuk) s ezt, akárcsak a görögöknél,
irodalom egészíti ki.
A bevezető, "ráhangoló" órára minden
tanuló Liviustól olvas el szabadon választott kb.
10 oldalnyi szöveget. Livius – terjedelmét és színvonalát
tekintve is – hatalmas művének, a Róma története
a város alapításától című
munkának csak egynegyede maradt ránk. Livius műve és
stílusa inkább emlékeztet a "mesélő"
Hérodotoszra, mint a "tudományos" Thuküdidészre:
benne mítosz és valóság, szépirodalom
és történelem nem válik szét egymástól.
Ezután szakirodalomból dolgozzuk fel
Róma történetét, a pun háborúkig.
Majd Cornelius Nepostól és Liviustól
olvassuk el Hannibal életrajzát. A két életrajz
órai feldolgozása igazi "történészi" feladat:
a Hanniballal szemben elfogult Livius és a toleráns Nepos
szövegeinek egybevetésével jól modellezhető
a történész forráskritikája.
Miután szakirodalomból tanulmányoztuk
a köztársaságkor virágkorát és
válságát, ismét az irodalom következik.
Sallustiustól olvassuk el a Iugurtha-háború
történetét. Sallustius kismonográfiája
a tanulók számára is érdekes és izgalmas
olvasmány. A jó stílusú latin szerző
moralizáló művét számos regényes
elem, csataleírás, kaland tarkítja.
Havas László Cicero-kötetéből
mindannyian elolvassuk a záró tanulmány kijelölt
részét, majd minden diák elolvas egy szabadon választott
művet vagy fejezetet. Cicero a római irodalom történetének
egyik legnagyobb alakja. A kötetben filozófiai művei,
beszédei, levelei közül választhatunk. Cicero nem
könnyű olvasmány. Mégis érdemes foglalkozni
vele, mert a tanulók olyan történelmi forrásokkal
találkozhatnak, amelyekkel a gimnáziumi tankönyvben
nem. Levelei könnyedek és szellemesek, beszédeinek stílusa
magával ragadó. Leginkább filozófiai munkássága
áll távol a tanulók életkori sajátosságaitól.
Mégis, meglepetéssel tapasztaltam, hogy akadtak diákok,
akik épp a filozófiai művekből választottak
részletet: a legtöbb gimnazista soha egyetlen sornyi filozófiát
sem olvasott eddigi életében, s most szívesen elégítette
ki kíváncsiságát.
A Kr.e. első század történetének
tanulmányozása során Iulius Caesarról és
Iulius Caesartól is olvasunk. Az ókorral foglalkozó
gimnáziumi törzsanyag talán leggyengébb pontja,
hogy túlságosan elméleti s nem eléggé
életközeli, nincsenek benne hús-vér emberek.
Ezt a hiányt (is) pótolhatja a fakultatív oktatás.
S ki lehet alkalmasabb arra, hogy felkeltse a tanulók érdeklődését,
mint épp Caesar? Előbb Suetonius Caesarok élete
című életrajz-kötetéből olvassuk
el Caesar biográfiáját. A császárkori
Suetonius pletykaéhes életrajzaiban híres és
hírhedt uralkodók kelnek életre: jellemek és
haditettek, bűnök és botrányok, anekdoták
és pletykák olvashatók. Hatásos, de nem túl
megbízható portréi tananyagként nem taníthatók,
de olvasmányként érdekesek, izgalmasak és hasznosak.
A Zsolt Angéla által válogatott
Római történetírók című
kötetben Iulius Caesar monográfiáiból is olvashatunk.
Caesar történelmi személyiségként,
hadvezérként és politikusként közismert
a tanulók előtt, de íróként ismeretlen.
Pedig világos, könnyed, tömör stílusú
szerző, akit századának egyik legjelentősebb
prózaírójaként is számon tarthatunk.
A szakirodalom segítségével
ismerkedünk meg a polgárháborúk és a császárkor
történetével. A témakör végén
érdemes egy órát a latin költészetnek
szentelni. A tanulók magyar nyelv és irodalom tantárgyból
már tanultak Catullusról, Horatiusról, Vergiliusról
és Ovidiusról. A történelem fakultáció
a magyar tantárgy lehetőségeivel nem rendelkezik,
de nem is ez a feladata. Ezért vagy azt a megoldást kell
választanunk, hogy a költészetről szóló
órát a faktos csoport legjobb magyarosaira bízzuk
kiselőadások formájában, vagy arra kell törekednünk,
hogy kifejezetten történelmi közelítésben
foglalkozzunk a latin költőkkel. Ez utóbbi korántsem
lehetetlen. Hiszen Catullus verseinek egyrésze ironikus vagy gúnyos
politikai vers, melynek célpontja néhányszor épp
Iulius Caesar. Horatius és Vergilius pedig, Maecenas köréhez
tartozva szerepet vállalt Augustus ideológiájának,
propagandájának megformálásában – világirodalmi
színvonalon – ami egy sor művükben tetten érhető.
Ovidius ugyan nem politizáló szerző, de egy
általa megőrzött szép mítosz felolvasásával
vagy elbeszélésével hangulatosan fejezhetjük
be az órát.
Mielőtt szakirodalom segítségével
megismerkednénk Róma bukásával, az utolsó
"irodalmi" órára Ammianus Marcellinustól olvasunk.
Ez a késő-császárkori szerző Róma
történetét foglalta össze, olyasfajta "mesélő"
– mai szemmel nézve kevéssé tudományos – megközelítésben,
mint Hérodotosz vagy Livius (habár persze Ammianus Marcellinus
irodalomtörténeti szerepe nem hasonlítható az
említett két szerzőéhez). Jómagam a
Procopius-felkelésről és Valentinianus császár
uralmáról szóló oldalakat szoktam kiválasztani
és otthoni olvasmányként feladni.
A magyar közoktatás típushibája,
hogy mindenki túl sokat akar, s gyakorta eggyel későbbi
oktatási fokozat szerepét igyekszik eljátszani: az
óvodákban olykor szinte iskolai tanítás folyik,
a kisiskolás alsó tagozat gyakran történelmet,
földrajzot, biológiát tanít, az általános
iskola nyolcadik osztálya a gimnáziumokat utánozza.
Vajon – a fent ismertetett faktos modell révén – nem követjük-e
el mi is ezt a hibát? Úgy gondolom, nem az a baj, ha a tananyag
megtanítása igényes – hanem az, ha az ismeretek számonkérése
meghaladja a gyerekek képességeit, s ezáltal túlterheli
őket, nem felel meg életkori sajátosságaiknak.
Fakultációs modellünk annyiban hasonlít az egyetemek
szemináriumaira, amennyiben a tanulók otthon szakirodalmat
és forrásokat olvasnak. A különbség abban
van, hogy az egyetemistának az átvett anyagot meg is kell
tanulnia. Gimnáziumi fakultáción erről szó
sincs. Mi beszélgetünk, olykor vitatkozunk az
elolvasott anyagról, de annak megtanulását nem várom
el. Hogy az elolvasott anyag egy része elvész? Persze. De
ez akkor is így lenne (csak emlékezzünk vissza saját
gimnáziumi, egyetemi tanulmányainkra), ha felelni, dolgozatot
írni, vizsgázni kellene belőle. Nem az a lényeg,
ami elvész, hanem az, ami megmarad: a diákok megtanulják
a szakirodalom és a források forgatását, az
önálló könyvtári munkát, fejlődnek
képességeik, szélesedik látókörük.
S ha emellett mégis megmarad egy kevés az elolvasott irodalom
tényeiből, adataiból, eseményeiből is:
ez csak ráadás.
A gimnáziumi fakultáció fenti
modellje tapasztalataim és meggyőződésem szerint
tanár és diák számára egyaránt
hasznos, de több ennél: élményszerű, alkotó,
közös munka.
És mi lesz a NAT nyomán? Használható-e vajon ez a modell 3-4 év múlva is, amikor a hetedikben elkezdett "natos" tanítás végigfut? Feltétlenül. Az e sorok írásakor még érvényes leendő NAT-os és érettségi tervek lényege, hogy a tanulók a tizedik év végére végigtanulják a rendszeres történelmet. Az utolsó két évre a tanár az érettségi-felvételi felkészítés jegyében bőséges óraszámot és meglehetős szabad kezet kap majd. Szerintem e két év egyikét a fenti modellben kifejtett műhelymunkával, a másik évet hagyományos értelemben vett tankönyvi ismétléssel célszerű eltölteni.
Ujlaky IstvánAjánlott irodalom