Szále László: A hetedik
krajcár |
A Térszínház a legjobb alternatív színház díját kapta a fővárosi
önkormányzat színházi kuratóriumától. Az együttes alapító tagja az Alternatív
Színházi Szövetségnek. Tíz év alatt húszezer kilométert utazott a társulat
Weöres A holdbeli csónakos című játékával, amelyet ez idő alatt harminc ezren
látták. Ha kell, házhoz mennek az előadásukkal – állítja Bucz Hunor alapító
igazgató.
– Mitől alternatív a Térszínház?
– Ha vannak színházak, amelyek pénzből tartják fönn magukat, akkor alternatív
színház az, amelyik pénz nélkül is képes életben maradni. Félretéve a tréfát:
amit csinálunk, annak jó része nem hagyományos színházi tevékenység: utazó
közművelődési színház vagyunk, nemcsak előadásokat tartunk, hanem például
rendhagyó órákat, drámaelemzéseket, foglalkozunk művészetpedagógiával és
anyanyelvi neveléssel is.
– Ezt a profilt az elhivatottság alakította ki vagy a körülmények kényszere?
– Mind a kettő. Alapvetően a meggyőződésünket követjük, de az nem volt a
vágyaink között, hogy mondjuk a hatvanas években honismereti szakkörként
működjünk. Lényegében illegalitásban dolgoztunk, s a puszta létünk is veszélyben
forgott. Igaz, nem sokáig, mert így, szakkör fedőnéven is betiltottak bennünket.
Amatőr színházként éledtünk újjá az újpesti művelődési ház szervezeti
keretében, aztán Weöres Kétfejű fenevadjának bemutatása kiborította a bilit, az
addig mosolygó diktatúra farkasvigyorra váltott, onnan is el kellett jönnünk. Ekkor
az alternatíva az volt: megmaradunk vagy megszűnünk. '86ban a Sorosösztöndíj mentett
meg bennünket a pusztulástól. Az ösztöndíj csak a minimális költségeket fedezte,
vagyis a megszűnéshez sok volt, a működéshez kevés. '90től önálló jogi személy
lettünk, s azóta pályázó színházként működünk. Innen is, onnan is
csurrancseppen, de a legfontosabb a minisztérium és az óbudai önkormányzat
támogatása.
– Melyiket találták jobbnak, a puha kádárizmust vagy a kemény kapitalizmust?
– Az egyikben araszoltunk besúgótól besúgóig, most araszolunk pályázattól
pályázatig. Teljesen szabadok vagyunk, de óriási nyomorban.
– Nemrég láttam A holdbeli csónakos előadását, amely a tízéves jubileumi
előadás is volt. A huszonnégy szereplős darabot hárman játsszák. Ez is a
szegénység számlájára írható?
– Részben igen. De egyben a vásári mutogatós szcenika fölélesztése is. A
díszletek olyan kicsi darabokra szétszedhetők, hogy egy személykocsival szállítható
társulat, díszlet, minden. Eddig húszezer kilométert utaztunk ezzel az előadással,
amelyet a tíz év alatt harmincezren láttak. Annyira szereti a társulat, hogy
elhatározták, ha a színház megszűnik, ezt és a Karácsonyi misztériumot – amely
ugyanennyi idős és százötven előadást élt meg – legalább évente egyszer
eljátsszuk. A holdbéli csónakos arról szól, hogy ha kell, a jég hátán is
megélünk, a Karácsonyi misztérium arról, hogy ünnep nélkül nincs élet, s hogy a
színház ünnepteremtő, azaz alapvetően szakrális művészet.
– A Karácsonyi misztériumot Esterházy Péterék kertjében láttam néhány éve.
Környékbeli családok és barátok gyerekei között. Ez is alternatíva: ha a
közönség nem megy a színházhoz, a színház megy a közönséghez?
– A nézőszámaink azt mutatják, hogy jön a közönség, a különleges helyszínek
– templom, utca, kert, várjáték, búcsú – inkább azt jelentik, hogy ott a
színház, ahol játszunk. S valóban, 1987től minden évben elmegyünk egy híres
emberhez adventi ünnepet csinálni, jártunk többek közt Weöres Sándoréknál,
legutóbb Mészöly Miklóséknál, de bemutattuk a misztériumot Kárpátalja falvaiban,
Felvidéken és Erdélyben is.
– A válaszaiból nem világlott ki egyértelműen, hogy diktatúra vagy kapitalizmus
árte többet a művészetnek?
– Ha létezhetünk, játszhatunk, akkor a mai szabadság a jobb. Ha megszűnünk, akkor
mindegy, hogy betiltás miatt vagy a nyomor miatt. Mindenesetre ebben a kapitalizmusban a
kultúra helyzete egyre kilátástalanabb. De hát kapitalizmus ez? Hol itt a kapital? Hol
itt a piac, a szuverén polgár? A politika is, a kereskedelem is differenciálatlan
tömegben gondolkodik, nincs szükség kiművelt emberfőkre, nincs szükség minőségre.
Nem azt mondom, hogy az emberek nem igénylik a kultúrát, a közösségi művészetet,
hanem, hogy a rendszer nem igényli. Minket valóban a közönségünk éltet, a Bakarasz
király – amelyet magyar népmesemotívumokból fejlesztettünk önálló darabbá –
ugyancsak tíz éve van repertoáron. Nem gondoltuk volna, hogy Bős Nagymaros, gonosz
tündér és Lókötő Péter története érvényes lesz még ma is.
– Ha ilyen nehéz, miért csinálják? Miért nem mondják: szép volt, jó volt, elég
volt?
– A nonkonformizmusom lehet a fő ok: nem akartam betagozódni a politikai
diktatúrába, és ma sem akarok betagozódni az igénytelenség diktatúrájába. Amíg
bírom, csinálom.
– És a társulat? Ők is kitartanak jóbanrosszban?
– Rosszban-rosszban. „Jóban” – ilyen még nem volt. Teljesen biztos vagyok
bennük. A rengeteg színitanoda elszippantja az exhibicionistákat. Aki hozzánk jön,
abban valódi belső igény munkál.
– A díj átvételének ünnepi hangulatában hogyan tudja összefoglalni a
Térszínház működésének keserves évtizedeit?
– Hat krajcárt többnyire össze tudtunk szedni, de a hetedik mindig hiányzott. S ezen
mi jókat nevetünk.