KÉT EMLÉK – KÉT MESTEREMRŐL Uray György és Gaál Erzsébet halálára |
Nagyon fáj, hogy már csak emlék mindkettőjük
AZ EGYIK EMLÉK
Ülünk ketten egy asztal tetején, próba után. A Hamlet jeleneteinek egyike volt
terítéken, amikor Hamlet szakít Ophéliával. Majd' húsz éve volt ez, amatőr
gyermekszínjátszó rendezői kurzuson. Hogy legyen ilyen képzés, ez is az ő ötlete
volt. Uray Györgyé, aki akkor már népszerű vezetője volt a dunakeszi
színjátszóknak, például épp Enquist akkoriban Magyarországon még nem ismert
darabját próbálták, A tribádok éjszakáját. Az előbb említett kurzust Pest megyei
pedagógusoknak szervezték, s nagyon erős társaság jött össze. A tanfolyam
végeztével sem akartunk szétválni, s átalakultunk színjátszóképző tanfolyammá.
Innen indult például a mai Szárnyak Színházas Deák Varga Rita, a Bárka igazgatója,
Csányi János, a Radnóti Színházas Kiss Andrea vagy az érdekes alkatú, nyughatatlan
Kaszás Géza. Ebből a csapatból szerveződött később az a gödöllői csoport, ahol
Gaál Erzsi, Asher Tamás, Merő Béla, Árkosi Árpád, Sáry László is tanított.
Szóval ültünk ketten az asztalon, s megkérdeztem, tegezheteme. De ez csak a
praktikusság miatt volt érdekes, hisz olyan sokat beszélgettünk, annyit tanultam
tőle, hogy úgy éreztem, így egyszerűbb lesz a folytatás. Az első lökést, hogy
aztán hivatásomul válasszam a színházat, valóban ez a tanfolyam adta, Uray
Györgyöstül. Aztán fölvettek a színművészeti dramaturg szakára, kevesebbet
találkoztunk, de mindig hallottam róla, hogy újabb és újabb fiatalak röppenek ki a
szárnya alól. Aztán amikor már dramaturgként dolgoztam, megkeresett, tanítanéke
nála, a Prológusban. Örömmel vállaltam, hisz úgy gondoltam, ezzel bezárul a kör:
nála kezdtem, s most az ő tanítványainak adhatom vissza, amit tőle kaptam.
Szerveztünk nyári tábort Bujákon, abban a községben, ahonnan az ő tanári pályája
is kezdődött, hisz a diplomája szerint magyar–ének szakos volt. (S még mennyi
minden más, például a Waldorf iskolák magyarországi megalapítóinak egyike.) Ott,
Bujákon, bő harminc év után még mindig meleg szeretettel gondoltak rá.
Fáradhatatlan volt feleségével, Kovács Zsuzsával együtt. Mindig újabb és újabb
terveik voltak, miközben maga is érdekes jelenség volt színpadon, mint néhány éve
láthattuk a Verebes rendezte Erzsébetvárosban, a Játékszínben. S Dunakeszin
továbbra is bemutató bemutatót követett, változatos repertoárral, Agatha Cristie
krimitől kezdve mai magyar drámákig. Nemrégiben mutatták be például Németh Gábor
Leer című művét. Ígértem, elmegyünk megnézni a szerzővel együtt, akit régóta
ismertem. Szégyenem, hogy csak ígéret maradt. Kerestem a Magyar Színházművészeti
lexikonban, hogy megtudjam, hány éves volt. Nincs benne. Szeretném azt gondolni, hogy
azért bennünk, akiket tanított, akikkel együtt dolgozott, akikkel együtt töprengett
az amatőr színjátszás erősítésén, bennünk mindig élni fog.
A MÁSIK EMLÉK
Nem hiszem el! – csak ezt tudtam hajtogatni. Nem olyan rég, még beszéltünk
telefonon. Ha fölhívom, még mindig a hangját hallani a rögzítőn... Gaál Erzsivel
azon a gödöllői tanfolyamon találkoztam, melyet Uray György szervezett. Jött,
vibrált, sistergett. Borzasztó szigorú volt, de minden gyakorlatot velünk csinált,
tudtuk, csak annyit követel tőlünk, amennyit magától. Bár átlagos mércével, ez
nagyon magas volt. De hogy végül is vettük az akadályokat, lassanként ebből az
eleinte csak havonta egyegy hétvégén találkozó társaságból, színház született.
Maga írt darabot nekünk, a Felütést, melyben csak nők szerepeltek. Rendezett Lorca
egyfelvonásosokat, köztük a Buster Keaton sétáját. Közben a nyíregyházi
színháznál dolgozott, színésznőként, majd rendezőként. Egyre ismertebb lett a
szakmában hivatásosként is, hisz mint amatőr (abban az időben ez még élesebb
választóvonal volt, mint napjainkban) már mindenkiben régen mélyen élt, a Stúdió K
híres Woyzeck előadásának Mariejeként. Nyughatatlan és maximalista volt. Képtelen
volt bármiféle alkura. Azaz érdekes, hogy bárhova betette a lábát, a színészek
többsége imádta, az igazgatók rettegték, a közönség két táborra szakadt: vagy
rajongták vagy gyűlölték. Mint az igazi tehetségeket általában. Következetesen
átgondolt színházat teremtett. Jelképekkel, intenzív színészi játékkal,
különleges terekkel, jelmezekkel. Más volt, mint a megszokott magyarországi
realista– pszichologizáló stílus. De mindig a műből indult ki. Abból a
gondolatból, melyet az közvetített. Ezt próbálta színháziasan megfogalmazni: hogy a
kép, a látvány, a játék egységes legyen. Szinte operai szigorúsággal dolgozott.
Emlékezetes volt a debreceni Óriáscsecsemő, a József Attila színházbeli Éjjeli
menedékhely, melyben a mai reménytelenségük fogalmazódott meg, vagy a Pilinszky
Gyerekek és katonák című műve, melyben az örök emberi értékek szembesültek a
háború igazságtalanságaival. A legutolsó rendezéseinek egyike Aiszkhülosz és
Euripidész volt a Várszínházban. Az ős mitológia jegyeket megfejtve közelített a
művekhez. A tragédiába finoman csepegtetett humort. A gimnazista tanítványaim nagyon
élvezték, értették. (A színészeknek nem mindegyike...) Most persze marcangol a
lelkiismeret: miért nem hívtam föl az utóbbi időben. Bíztatni, noszogatni kellett
volna. De hát ő mindig olyan erősnek tűnt föl. De most talán úgy érezte, elfogyott
körülötte a levegő. Ezért tudta legyőzni a betegség. Nagyon tehetséges volt. Sok
emléket hagyott maga után.
LŐKÖS ILDIKÓ