André Gorz
Minimumjövedelem
és állampolgáriság
Jogot a munkához,
vagy jogot a jövedelemhez?
Egy
hosszú, forró nyár után, melynek során a külvárosokban fellobbanó lázadások,
Keletről Nyugat felé haladva, a nagyvárosok többségét lángba borították,
ezer közgazdász aláírt egy felhívást, melyben egy, az állam minden polgárának
egész életére szólóan garantált minimumjövedelem folyósításáról szóló törvény
sürgősségi megszavazását kérték. Ez az USA-ban történt, 1968-ban. Nixon
elnök ennek érdekében be is terjesztette a megfelelő törvényjavaslatot,
melyet az amerikai kongresszus csak kis többséggel vetett el. A szavazást megelőző
viták megmutatták, mennyire ingatag értelmű a javaslat. Az egész életre
szólóan járó jövedelem garantálása ugyanis – az összeg nagyságától és a kontextustól
függően – súlyosbíthatja, enyhítheti vagy meg is szüntetheti azt a kényszerhelyzetet,
amelyben az egyes állampolgár találja magát, hogy munkát keressen és el kelljen
fogadnia valamilyen munkát – bármilyen munkát.
A
huszonöt évvel ezelőtti vita most Európában van föléledőben, s újra
fölvetődik a kérdés: kell-e biztosítani mindenki számára jövedelmet, milyen
kontextusban kell és mi végre? Arról van-e szó, hogy minden állampolgár számára
garantálni kell egy, a megélhetéséhez elegendő jövedelmet, melynek
birtokában aztán visszautasíthatja az olyan munkát, melyhez nem érez kedvet
vagy amelyet rosszul fizetnek, illetve csak időszakosan (vagy csökkentett
munkaidőben) dolgozik, s ezzel párhuzamosan olyan, javadalmazással nem
járó tevékenységeknek szenteli magát, melyek hozzájárulnak a társadalom jólétéhez?
Vagy pedig egy olyan alacsony minimum biztosítása a terv, mely a
„kedvezményezetteket”, ha meg akarnak élni, arra kényszeríti, hogy még olyan
munkákat is elvállaljanak, amivel tízfrankos órabér sem érhető el?
A „megéléshez egymagában
elégtelen” minimumjövedelem biztosítása
Mielőtt
azokat a csapdákat vizsgálnám meg, melyeket szerintem egy, az önfenntartáshoz
elégséges jövedelem folyósítása rejt magában, röviden szeretnék kitérni a megéléshez
egymagában elégtelen jövedelem problémájára. Ennek a megoldásnak ugyanis jelenleg
Németországban Milton Friedmann gondolatmenetét követő befolyásos hívei vannak,
akik meglepő módon a szociáldemokrata táborhoz tartoznak. Friedmann számára
a biztosított minimumjövedelem célja az volt, hogy a „munkaképes szegényeket”
marginális, idényjellegű, rendszertelen és rosszul megfizetett munkák elvállalására
kényszerítse, melyekre egyébként nem volt elég jelentkező, mivel a szociális
járadékok túl magasak ahhoz, hogy ezeknek az „alja” munkáknak vonzereje legyen.
Csökkenteni kellene tehát a szociális jellegű segélyeket, tovább kellene fokozni
a szegények szegénységét, és így bírni rá őket olyan munkák elvállalására, melyek
bármilyen rosszul fizetettek is, kiegészítő jövedelmet jelentenének. A garantált
minimum tehát azokat támogatná, akik hajlandók elfogadni a „piszkos munkákat”
is, de ugyanakkor a munkaadóknak is kedvezne, akik így végeredményben olcsó,
csak kiegészítő jövedelemért dolgozó munkaerőhöz jutnának.
Ugyanez
a véleménye a kölni Max Planck Intézet egyik főmunkatársának. Egy, az SPD elméleti
folyóiratában nem oly rég publikált cikkében megjegyzi,*
hogy a jóléti állam többé már nem képes a nehézségek megoldására. Éppen ellenkezőleg:
maga is szerves részévé vált annak a problémának, melyet neki kellett volna
megoldania. A munkanélküli járadék, de a végkielégítés és a szociális segély
is gyakran fölülmúlja azt az összeget, amit az „alja” munkákkal lehet keresni.
Márpedig – írja a szerző –, mint az amerikai példa bizonyítja, nagy számban
kizárólag olyan munkahelyek teremthetők (kétkezi, szakképzettséget nem igénylő,
piszkos, gyenge produktivitású munkák), amelyek, ha rendesen megfizetnék őket,
nem lennének rentábilisak, és amelyeket egyébként éppen ezért építettek le,
számoltak föl nálunk. Ezeknek a munkahelyeknek egyrészt a munkaadó számára újra
rentábilissá kell válniuk, másrészt olyanná, hogy a munkanélkülieknek érdekében
álljon őket elfogadni, még akkor is, ha nem biztosítják számukra a megélhetéshez
szükséges létminimumot sem. Ezeket a munkaposztokat tehát szubvenciós támogatásban
kell részesíteni, lehetővé téve a munkavállalóknak, hogy a fizetésük mellé (mindaddig,
amíg az nem emelkedik egy bizonyos szint fölé) kiegészítésül még valami garantált
szociális jövedelmet is kaphassanak. Így aztán újra beköszönhetne a teljes foglalkoztatottság
– még ha az ily módon támogatott munkahelyek eltérnek is a szabványtól; egyrészt
csekély díjazásuk, a szabályostól eltérő munkaidejük, illetve instabilitásuk,
másrészt pedig az őket betöltők speciális státusa miatt, akik is nem részesülhetnek
számos, a munkajogban rögzített garanciából.
Ezeknek
a javaslatoknak megvan az az érdemük – ha szabad így mondani –, hogy köntörfalazás
nélkül fogalmazzák meg, mi is az, amit az európai munkáltatók jelentős szektorai
szeretnének. Lényegét tekintve egy második munkapiac létrehozásáról van szó,
ami a jövedelem egyfajta, első látásra progresszívnek tűnő biztosítása ürügyén
nem az olcsó munkaerővel működő országok konkurenciáját védené ki, hanem éppen
ellenkezőleg, a szociális jogok és a munkajog leglényegesebb rendelkezései ellen
jelentene „védelmet”. A „duális”, kétfelé szakadó társadalom új formát nyerhet:
a demarkációs vonal egyik oldalán lenne a tartós biztonságot nyújtó – szakképesítést
igénylő és viszonylag jó fizetett – munkahelyeket betöltő, egyre fogyatkozó
létszámú aktív népesség, a másik oldalon pedig azok a férfiak és nők, akik a
leértékelt kiárusítású munkaerő kihasználására specializálódott munkáltatóknál
a „piszkos munkát” végzik, és kénytelenek másodrangú állampolgári státussal
megelégedni. Ilyen irányú kezdeményezések jelenleg Németországban figyelhetők
meg: egyes önkormányzatok a munkanélkülieket a szociális segély megszüntetésével
vagy csökkentésével fenyegetik, ha nem vállalnak közhasznú munkát, például köztisztasági
munkálatokat, kubikosmunkát, szemételtakarítást s efféléket – kétmárkás órabérért.
Eredetileg
a mindenki számára biztosított minimum mellett az szólt, hogy a munkát, foglalkoztatást
nem találó személyeknek is biztosítani lehessen a megélhetéshez szükséges jövedelmet.
Ma ez a minimum „rejtőzködő” funkciója miatt képes egyre növekvő érdeklődést
kiváltani; általa ugyanis lehetővé válik az ilyen embereknek a létminimumnál
alacsonyabb bérért való foglalkoztatása, mivel megélhetésüket a kiegészítő szociális
jövedelem révén lehet biztosítani. A munkaköltség csökkentése különösen akkor
válhat jelentőssé, ha az összes jelenleg létező szociális támogatás helyébe
– mint ahogy azt a terv majdnem minden támogatója tervezi – egy igen alacsony
szintűre szabott megélhetés-biztosító alapjövedelmet (revenu d’existence),
vagy állampolgári jogon biztosított jövedelmet (revenu de citoyenneté)
vezetnek be. A különböző szerzők szerint a megélhetés-biztosító alapjövedelmek
nagysága havi 1250 és 2000 frank között mozogna. Ezt az adókból finanszíroznák,
és együtt járnának a keresetekhez kötött járulékok eltörlésével. Egy minden
állampolgárnak feltétel nélkül kijáró, nagyon szerény mértékű megélhetés-biztosító
alapjövedelem feltétel nélküli folyósítása – az univerzális juttatás mellett
síkraszállók elgondolásainak megfelelően – a jövedelmeknek alulról fölülre,
a szegényebb rétegektől a tehetősebbek felé történő transzferét eredményezheti.
Az előbbiek el fognak esni a szociális támogatásoknak attól az együttesétől
(családi pótlékok, lakbérpótlék, GYES, teljes vagy részleges munkanélküli segély),
melynek összege gyakran magasabb a megélhetés-biztosító jövedelemnél. Míg az
utóbbiak, a tehetősebbek, ehhez viszonylag magas keresményeikre ráadásként fognak
hozzájutni (s kérdés, érintik-e majd ezeket skandináv vagy holland mértékű adóterhek).
*
A
megélhetés-biztosító alapjövedelem garantálása, bár társadalmilag visszahúzó
hatású, ha alulfizetett munkaposztok létesítésére szolgál és a munkanélkülieket
azok elvállalására kényszeríti, betölthet mindazonáltal egy, a javak egyre növekvő
mennyiségét egyre csökkenő munkamennyiséggel előállító fejlett társadalmak fejlődési
trendjéhez tökéletesen alkalmazkodó funkciót is. A munka volumenének csökkenése
következtében nemcsak a szakképzettséget és szakmai alkalmasságot nélkülöző
személyek rekesztődnek ki a foglalkoztatásból. Az Amerikai Egyesült Államokban
a fiatal egyetemi diplomások 30 százaléka munkanélküli. Franciaországban a fiatal
(18-25 éves) munkanélküliek egyharmada közép- vagy felsőfokú diplomával rendelkezik.
A termelési folyamat és a vezetés „karcsúsítása” (amerikaiul: lean production,
lean management) tömegméretekben teszi feleslegessé a műszaki és adminisztratív
vezetőket. A személyzet „feszített ritmusú” cseréje következtében a stabil módon
foglalkoztatott dolgozóknak csak egy szűk magja marad meg; a cég emellett még
rendkívül sok olyan – különböző fajtájú és szintű szakképzettséggel rendelkező,
meghatározott időre (és főleg időszakos helyettesítésre) fölvett – dolgozó munkáját
veszi igénybe, akiktől változó időtartamú (többnyire heti 20 óránál kevesebb)
és rendszertelen időközönként esedékes szolgáltatást vár csak. A különböző előrejelzések
szerint ezek az „eseti munkások, eseti alkalmazottak” (contingent workers,
contingent employees – ahogy az USA-ban nevezik őket) alkotják majd az évszázad
végén az aktívak többségét a stabil foglalkoztatottságú 35 százalékkal szemben.
A távmunka fel fogja gyorsítani azt a tendenciát, mely a munkaidő lényeges csökkentése
és az ennek megfelelő bércsökkentés irányába hat. A megélhetést biztosító
alapjövedelem garantálásának (az angolok és a németek inkább az „alapjövedelem”
– basic income, Grundeinkommen – elnevezést használják) ebbe az irányba
mutató fejlődését kellene társadalmilag elfogadhatóvá tennie.
Ebben
a kontextusban az alap- vagy megélhetés-biztosító jövedelem két funkciót töltene
be: a munkanélküliség részleges vagy teljes kompenzálását, illetve – a vállalatok
igényeihez igazodva – az időszakos, csökkentett és/vagy bizonytalan munkaidejű
munkák elvállalásának ösztönzését. Így a nem folyamatos munka is állandó keresethez
juttatna, és a viszonylag rövid munkaidő következtében „kieső” bért nagyrészt
vagy teljes egészében kompenzálná a mindenki számára garantált alapjövedelem.
Ennek összege az egyes szerzők szerint a minimálbér 50 és 100 százaléka között
mozogna (vagy a németországi Zöldek körében mostanában népszerű ötlet szerint
nem a minimál-, hanem a medián-kereset 50 százalékát tenné ki), hogy
így csökkentse a társadalmi egyenlőtlenségeket.
Támogatói
szerint egy ilyen rendszer a következő előnyöket nyújtaná: bátorítana a részmunkaidős
vagy osztott munkaidejű munkák elfogadására; lehetővé tenné, hogy az emberek
hosszabb szabadságra menjenek, ezen idő alatt gyarapíthatnák tudásukat egy-egy
művészeti ágban vagy valamilyen technikában; lehetőséget nyújtana más életmódok
kipróbálására, önképzésre-továbbtanulásra, beteg szülőkkel vagy barátokkal való
foglalkozásra, gyermeknevelésre, volontőr tevékenységre, aktív politizálásra
vagy segítő szolgálatra stb. Végezetül és legfőképpen: a jövedelemhez való jogot
semmiféle feltételhez nem kötnék, és demonstratívan leválasztanának róla minden
olyan kötelezettséget, hogy valakinek a gazdasági szférában kelljen dolgoznia,
vagy hogy e szférában feltétlenül hasznos funkciót kelljen betöltenie. Ez az
elkülönítés mindenképpen nélkülözhetetlen, mivel „amit a gépek dolgos kezek
munkája nélkül állítanak elő, azt a végzett munkától függetlenül kell szétosztani”.
A megéléshez elegendő
minimumjövedelem biztosítása
A
megéléshez elegendő minimumjövedelem az állam valamennyi polgára számára
történő biztosítása lehetővé tenné az átmenetet a teljes foglalkoztatottság
társadalmából a teljes aktivitás társadalmába. Egy olyan világba, ahol az értelmes,
az egyének között pozitív kapcsolatokat, társadalmi kötelékeket életre hívó
minden olyan tevékenység, amely hozzájárul az élet gazdagabbá tételéhez és kiteljesítéséhez,
a munkáéval legalább azonos értékű fontosságra és társadalmi megbecsülésre tenne
szert. A munka megszűnnék a társadalmi beilleszkedés privilegizált módja
lenni.
Az
én véleményem szerint ennek a „víziónak” van egy nyilvánvaló előnye a bérmunka
társadalmát minden áron fenntartani igyekvő elméletekkel szemben, de van egy
nagy hibája is.
Az
előnye először is az, hogy – ha csak burkoltan is, de – kertelés nélkül
rámutat a jelenlegi válság legsúlyosabb okára: a társadalom továbbra is teljes
munkaidős állás betöltésétől teszi függővé a teljes jövedelemhez való jogot,
annak ellenére is, hogy már rég nincs szüksége mindenki teljes-idős munkájára,
és nem is képes azt mindenki számára biztosítani. A tovább bővíthető tevékenységformák
többé már nem sorolhatók a kifejezés politikai gazdaságtani értelmében vett
termelőmunka kategóriájába, tehát nem értéktöbbletet létrehozó, rentábilis
munkák. Éppen ellenkezőleg, a nyereséges munka mennyisége, az olyané, amit a
tőke haszonnal tud alkalmazni, folyamatosan csökken. A valóságos szükségletekre
válaszolni képes tevékenységformák elsősorban személyek közötti szolgáltatások,
amelyek az esetek nagy többségében nem a kapitalista gazdaság szférájába tartoznak.
Amennyiben
a teljes jövedelemhez való jogot továbbra is teljes munkaidős állás betöltésétől
teszi függővé, a társadalom a munkahelyek teremtésére kénytelen lesz minden
eszközt bevetni. Ez arra kényszeríti majd, hogy munkahelyi munkává próbáljon
átalakítani olyan tevékenységeket is, amelyeket az emberek magánemberként is
el tudnának látni, magánemberként kellene hogy ellássanak, s szeretnék is magánemberi
minőségükben vállalni őket – csak éppen sosem jut elég idejük rá, mert valamilyen
„normális állásban” kell dolgozniuk. Összességében tehát: ahelyett, hogy a gazdaságilag
rentábilis vagy hasznos munkát oly módon osztanák szét, hogy mindenkinek kevesebbet
kelljen dolgoznia s több ideje maradhasson az „otthonos” kompetencia körébe
tartozó feladatokra (abban az értelemben, amit Ivan Illich adott ennek a szónak),
éppen az ellenkezője történik: a meghitten ismerős feladatokat munkahelyekké
és szakosodási területekké alakítják át. Ennek következménye a személyközi lehetőségek,
képességek és kapcsolatok elszegényedése s mind egyoldalúbbá válása. A másikkal
való törődést, szimpátiát, a barátságos együttélésre való képességet (convivialité),
a gyengékkel való szolidaritást – amit az amerikaiak „caringnek” hívnak
és „gondoskodásnak” fordíthatunk – egyre inkább úgy tekintik, mint „szakképesítést
igénylő munkaposztok teremtésével lefedhető szükségletforrást”. Egy szupermarketlánc
vezérigazgatójának javaslata szerint a kedvességre, szeretetreméltóságra, segítő-
és szolgálatkészségre való alkalmasságot tanítani kéne és diplomával igazolni.
E készség segít eladni azt, amit el kell adni, és ráadásul „társadalmi köteléket”
teremt. De az a kultúra, amelyikben a kapcsolat- és társadalmikötelék-építés
diplomás szakemberek ügyévé válik, olyan kultúra lesz, amelyből a megtanult
és beprogramozott kapcsolattartási viselkedésmódok villámgyorsan ki fogják szorítani
a spontán viselkedési formákat. Senki nem fogja többé úgy érezni, hogy a vak
embert át kell segíteni az utcán, mert „vannak emberek, akiket ezért fizetnek”.
Megadván
a lehetőséget minden állampolgárnak, hogy ne kelljen (vagy csak részidőben kelljen)
dolgoznia, hogy hosszú szabadságokat vehessen ki és váltogatva szentelje magát
hol a megfizetett szakmai munkának, hol meg a családi, közösségi vagy aktivista
tevékenységekre szánt fizetetlen időszakoknak, a feltételhez nem kötött, állampolgári
jogon biztosított jövedelemnek – hangsúlyozzák az elképzelés hívei (köztük is
elsősorban a Zöldek) – egy kiegyensúlyozottabb, szívélyesebb légkörű, egyszerűbb
életformához – és társadalomhoz – kell elvezetnie bennünket; egy olyan élethez,
amelyben a szegénység és a társadalmi kirekesztettség ismeretlen lesz. Ebben
a társadalomban a kapcsolatépítő tevékenységeket a munkatevékenységgel egyenlő
társadalmi értékkel ruháznák föl, és ugyanúgy a társadalomba-tartozás, a teljes
jogú állampolgárság alapját képeznék, mint a munkatevékenység.
Jövedelem, társadalmi
beilleszkedés, állampolgáriság
Márpedig
e koncepciónak – véleményem szerint – éppen az a hátulütője, hogy egybemossa
a társadalomba-tartozásnak, az integráltságnak azt a két – a következőkben említendő
– típusát, amelyeket az (akár legcsekélyebb) munkavégzés alól is fölmentő, állampolgári
jogon járó jövedelem semmiféle föltételhez nem köthető biztosításának eszméje
vezet be. Amit ugyanis ma „kirekesztettségen” (exclusion) értünk, az
nem okvetlenül jelent sem elszigeteltséget, sem pedig a közösséghez vagy csoporthoz
tartozás hiányát. A külvárosokban a fiatal munkanélküliek közösségekbe („bandákba”)
szerveződnek, amelyekben a szolidaritás, az egymás segítségére sietés, az együttműködés
erősebben forrasztja és tartja össze őket, mint azokat, akik a nyilvánosan elismert
szervezetek tagjai. Hogy ezek a fiatalok mégis „kirekesztettek” maradnak – mutatott
rá elismerésre méltó pontossággal a francia püspöki kar szociális bizottságának
nemrégiben megjelent állásfoglalása –, az oka egyszerűen annyi, hogy a munkanélküliség
lehetetlenné teszi számukra, hogy „részt vegyenek a társadalmat »teremtő-termelő«
folyamatban”, s így azt is, hogy e részvétellel jogokra és befolyásra tegyenek
szert a társadalomban és a társadalom fölött. Ebből a szempontból a megéléshez
elegendő jövedelem feltételekhez nem kötött garantálása mit sem változtat a
helyzeten. Ez ugyanis csak egy rájuk tukmált jövedelem lehet, amelyik
a maga kedvezményezetteit az állammal szemben függőségbe taszítja (vagyis nem
biztosítja számukra annak lehetőségét, hogy befolyásuk lehessen valamire is,
hogy jogokhoz juthassanak). Éppen ellenkezőleg, a jövedelem minden feltételtől
való eloldása azt jelenti, hogy a társadalom nem tart igényt azok közreműködésére,
akik inkább a távolmaradást választják; a megkötések hiánya azt hozza tudomásukra,
hogy a társadalomnak nincs szüksége rájuk. Egy önszerveződésű közösségbe való
tartozás – bármily értékes lehessen is egyébként – a legkevésbé sem segít a
munkanélkülieknek úrrá lenni a fölött az érzés fölött, hogy kirekesztettek,
hogy útszélre vetették őket: ők nem érezhetik magukat az állam ugyanolyan polgárainak,
mint a többiek.
A
szociológia mindig is megkülönböztette a modern társadalmakban a társadalmi
tagság, a betagozottság, a társiasultság két formáját, melyeket az állampolgári
jogon biztosított jövedelem éppen hogy egybemosna. Tönnies különbséget tett
társadalom és közösség között; Durkheim különbséget tett funkcionális és társadalmi
integráció között; ezt a különbségtételt Habermas fejlesztette tovább, kimutatván
a különbséget – és dialektikát – egyrészt a társadalomba mint rendszerbe, másrészt
mint az életvilágba való betagozódás között. Egy összetett, modern társadalomban
a teljes jogú társadalmi tagsághoz mindkét fajta betagozottság szükséges. A
teljes jogú állampolgáriság olyan elsődleges, szolidáris közösséghez való tartozást
igényel, amely – ahogyan azt Durkheim leszögezte – elengedhetetlen közvetítő
a magán-egyén és a társadalomban zajló élet között. Emellett megköveteli azt
is, hogy az egyénnek helye legyen a társadalmi rendszer működésében, amely olyannyira
bonyolult, hogy szereplői már nem is képesek átlátására és megértésére, így
a rendszer kénytelen elvárni tőlük a funkcionális szakosodást, vagyis éppenséggel
a személytelen egész követelményeinek megfelelő specializálódást. Ma
ez a funkcionálisan szakosodott és a társadalmi rendszer számára való hasznosságáért
megfizetett tevékenység a „munka” képében ölt testet. Mindaddig, amíg a társadalmi
rendszer működtetése, létrehozása és újratermelése emberi munkát követel meg,
a munka, akármilyen kis helyet foglaljon is el az egyes ember életében, nélkülözhetetlen
lesz a teljes értékű állampolgáriság eléréséhez. Annyiban, amennyiben a munkához
– mint a társadalom-egész létrehozásában részvételhez – való jog feltétele a
benne történőkre gyakorolható befolyásnak és a jogok szerzésének, annyiban a
munkához való jogot politikai jogként kell értelmezni.
Ha
ennek a politikai jognak a helyébe egy jövedelemhez való jogot állítunk, és
erre akarjuk alapozni az állampolgáriságot, az annyit jelent, mint burkoltan
azt állítani, hogy végeredményét tekintve minden tevékenység hasznos
a társadalmi rendszer számára, s különösen ilyennek minősülnek azok az önkéntes
segítő vagy család-háztartási tevékenységek, amelyek az élet és a munkaerő újratermelését
szolgálják. Ebben az értelemben állampolgári jogon járó jövedelem lenne az a
bér, például, amit a háztartásában maradó nő háziasszonyi, életteremtői
és nevelői munkája révén keres, azaz olyan kiemelkedő funkcionális hasznosságú
munka révén, amely a társadalmat látja el a rendszer működtetésére alkalmas
egyénekkel. A mikroszociális szféra vagy a magánélet tevékenységeinek a „funkcionális
munkával” való ilyetén összemosása, azonosítása abba az irányba hat, hogy egyszerűen
megszünteti a kettő közötti különbséget. Ennek az asszimilációnak a politikai
veszélye nyilvánvaló.
A
modern társadalmat ugyanis a premodern rendies társadalmaktól és az antimodern
totalitárius államtól éppen az egyén számára elismert és szavatolt autonómia és
az egyes emberek önrendelkezése és önszervezése számára biztosított mozgástér
különbözteti meg. A magánéletben és a mikroszociális szférában az emberek szuverének,
szabadon, saját döntéseik szerint társulnak, nem pedig az Egyház parancsolatainak,
a tradíciónak vagy az egyetlen Párt utasításainak engedelmeskedve. Egy egyesület,
közösség vagy család tagjaként az egyén nem a rend vagy az állam szolgálatának
alávetett funkciót tölt be. A totalitárius államnak, ezzel szemben, az
a sajátossága, hogy eltörli a magánszférát és semmiben nem tűri meg az egyén
szuverenitását. A Párt-Állam minden tevékenységüket eszközszerűsíti és teleológiával
látja el, akár még (hogy jól ismert példával éljünk) a családi tevékenységeket
is, amelyeket a nemzet szolgálatában végzett funkcionális munkával azonosít:
a német nő a Harmadik Birodalom alatt az életteremtés funkciójában szorgoskodott;
leendő katonákkal látta el a Birodalmat és a Führert, büszkének kellett lennie
erre a funkciójára, gyermekeit nem volt szabad sajátjainak tekintenie, hanem
rögtön és eleve az állam szolgálatára kellett szánnia őket. Az anyaságot,
az anyai tevékenységet munkává silányították.
A munkához való jog,
az állampolgáriság forrása
A
munkának és a munkához való jognak éppen azért van oly rendkívüli politikai
jelentősége a modern társadalomban, mert a társadalmi rendszer „termelése” nem
foglalja magába az összes tevékenységfajtákat. A tevékenységek nem mind tartoznak
bele a nyilvános szféra illetékességi körébe, nem mindőjüket szabályozza a jog,
nem mindegyik tekinthető státus-forrásnak. Munka és mikroszociális tevékenység
– vagy ami ugyanaz: funkcionális betagoltság és közösséghez-tartozás – kiegészítik
egymást; mindegyik magában hordja a másik kritikáját és felszabadít a másik
jelentette kötöttségek alól.
Annak,
hogy a parasztgyerekek elvándoroltak a faluról, annak, hogy a nők követelik
a munkához való jogot, az a magyarázata, hogy a bérmunka – bármily gúzsba-kötő,
bármily elviselhetetlen legyen is máskülönben – kiszabadít az olyan szűk körű
közösségbe való bezártságból, amelyben az egyének közötti kapcsolatok erősen
személyesített jellegű magánkapcsolatokat jelentenek, amelyeket változékony
erőviszonyok, érzelmi zsarolások és rögzített formába nem önthető kötelezettségek
szabályoznak. Azoknak a szolgáltatásoknak, amelyeket a közösség tagjai nyújtanak
egymásnak, nincs a társadalmi nyilvánosság szintjén elismert értékük, és ellátásuk
nem ruházza fel az őket nyújtókat társadalmi státusszal.
A
bérmunka tehát az ő számukra emancipáció lesz: az ilyen munkatevékenységnek
a nyilvános szféra biztosít státust, garantál rögzített ellenértéket; a munkáltatóhoz
való viszonyról univerzálisan érvényes jogszabályok rendelkeznek, amelyek a
bérből élőket a főnök önkényétől és személyes követeléseitől vannak hívatva
megvédeni. Az elvégzett munka tehát az általános értelemben vett munka
státusával bír, ami elvégzőjét mint általános értelemben vett társadalmi
egyént minősíti képesnek meghatározott társadalmi funkció betöltésére –
és általánosságban arra, hogy a társadalmi rendszer számára hasznossá
tegye magát. A bérrel a végzett munkát fizetik meg, nem a munkát végző személyt.
Ennek a munkának a funkcionális hasznossága éppen személytelenségében rejlik:
a társadalmi rendszer (a piac vagy a közigazgatás) személytelen elvárásának
felel meg, és az érte kapott bér kicserélhetővé teszi bármilyen másik munkával.
Egyszóval a munka elvégzője számára biztosítja a gazdasági értelmű állampolgáriság
státusát.
A
minden munka nélkül kapható jövedelem nem számol azzal a dialektikus kapcsolattal,
amely a funkcionális betagoltságú munkát és a mikroszociális tevékenységeket
összeköti. Az előbbi megszabadítja az egyéneket azoktól a partikuláris függőségektől
és kölcsönösségi kényszerektől, melyek a mikroszociális, illetve a magánszféra
alakulását megszabják. Az utóbbi pedig felszabadítja az embereket az elidegenedés
s egy olyan munka kényszerű kötöttségei alól, amelyben a többi névtelenhez hasonlóan
ők is saját magukon kívül-levőként tevékenykednek, nem lehetnek urai saját életüknek,
s nem követhetik saját személyes céljaikat. A magánszféra és a mikroszociális
szféra fölszámolása az identitásuktól teljesen megfosztott egyének totális besorolását
jelenti az arctalan tömegbe. Megfordítva pedig: az egyetemes csereértékkel rendelkező
és nyilvános elismertségű munkától való megfosztás az egyént csak saját feleslegességének
tudatával szembesíti, s azzal a ténnyel, hogy a köz számára ő nem létezik. Privát
és önrendelkezésű tevékenységeinek szférája – amelyek addigelé szuverenitásának
kinyilvánítására szolgáltak – mindenfajta társadalmi kötelezettség vagy kötöttség
hiányában saját börtönévé válik.
Ezért
a megéléshez elegendő jövedelem garantálása – ami annál nélkülözhetetlenebbnek
tűnik, minél inkább csökken a társadalmilag szükséges munka volumene, és minél
több ember számára válik maga a munka időszakos tevékenységgé – nem választható
el az állam minden polgárának azon jogától és kötelességétől,
hogy bizonyos mennyiségű „hivatásos” munkát (évente, ötévente, avagy valamikor
élete során) el ne kelljen végeznie. Az egyik nem lehet meg a másik nélkül:
a társadalom irántam való kötelezettségei abból erednek, hogy én is elismerem
a kötelezettségeket, amelyekkel én tartozom a társadalomnak; a társadalom fölötti
jogaim forrása pedig az, hogy én is átengedek a társadalomnak bizonyos jogokat
magam fölött. Teljes értékű állampolgáriság nem gyökerezhet másban, csak ebben.
Egy
minden munkavégzés alól fölmentő járadék a társadalmat is fölmenti az alól,
hogy mindenki számára biztosítsa: szabadon élhet jogai teljességével. Egy ilyen
juttatás lehetővé teszi, hogy a társadalmilag szükséges munka-egész elvégzéséhez
a legjobban teljesítő embereket vegyük csak igénybe, és előidézheti a társadalomnak
azt a kettészakadását, amikor is egyik oldalon a teljesítmény megszállottjai
és a nyereség hajszolói lesznek, akik kisajátítják a maguk számára a makroszociális
munkát és a publikus teret, a másik oldalon pedig a magántevékenységekre és
magánkapcsolatokra ítélt segélyezettek tömege áll.
A
megélhetést biztosító alapjövedelem tehát megkerüli azt a politikai problémát,
amelyet a „piacgazdaság társadalma” nem tud megoldani: a munkához való jog problémáját.
A megoldás nem szorítkozhat arra, hogy a munkanélküliség csökkentésére növelik
a jegyellenőri, a benzinkutas vagy díjbeszedői állásokat. A munkahely csak abban
az esetben segít hozzá a munkához való joghoz, ha hasznosságát a közvélekedés
szentesíti. A munkahelyteremtés tehát nem öncél. Nem az a probléma, hogy „nincs
elég munka” mindenki foglalkoztatására. Hanem az, hogy a társadalom nem tudja
és nem is akarja a számára szükségesnek bizonyuló – egyre inkább csökkenő mennyiségű
– munkát mindenki között és egyformán elosztani. Úgy, hogy mindenkinek módja
nyíljék arra, hogy kevesebb, jobb és másféle munkához juthasson, s hogy ugyanakkor
a közéleti szféra megnyíljék az olyan tevékenységek előtt, melyeknek nem az
a céljuk, hogy fizetést lehessen felvenni értük.
Hortobágyi Péter fordítása
„Revenu minimum et citoyenneté. Droit au travail vs. droit au revenu”. Futuribles, 1994. február, 49–60. oldal.
* F.W. Scharpf: „Soziale Gerechtigkeit im globalen Kapitalismus”. Die Neue Gesellschaft/Frankfurter Hefte, 1993. június 6.