David Zarefsky
Hogyan fedezte fel újra egymást a retorika és a szociológia?
Ha
meg akarjuk érteni, hogy a retorika és a szociológia kutatói miképpen kezdtek
egyre gyakrabban bizonyos közös témákkal foglalkozni, először is azt kell
tisztáznunk, hogyan fedezte fel újra önmagát a retorika, amely egyszerre tartozik
a legrégebbi és a legújabb akadémiai tudományágak közé. Ez a paradoxon némi
magyarázatot kíván.
A
klasszikus ókorban a retorika igen előkelő helyet foglalt el a szellem
birodalmában. Platón a szofisták állítólagos szertelenségei miatt bírálta a
retorikát, s válaszában Arisztotelész úgy definiálta emezt, mint a meggyőzés
lehetséges eszközei feltárásának képességét egy-egy adott esetben.1
Ez a definíció az érvek és bizonyítékok összeválogatásától azok hatékony előadásáig
terjedő tudomány vagy mesterség körvonalait vázolja fel. A retorikát gyakorlatias
mesterségként fogja fel, mely specifikusan abban igazít el, hogy minek alapján
döntsünk, amikor nem lehet biztosnak lenni. Ami biztos és bizonyos, arról nem
vitatkoznak az emberek. Ám a véletlen, a valószínű és az ismeretlen világában
a retorikán múlik a választás. Arisztotelész, sajátlagosan, a közösségre tartozó
problémák eldöntése módszerének tekintette a retorikát – vagyis olyan módszernek,
amellyel a gyakorlati ügyek világában határozzuk meg a helyes cselekvést. Ilyen
értelemben tehát Arisztotelész a retorikát az inkább a tudományos kérdések eldöntésénél
alkalmazható dialektika ellenpárjának s ezzel együtt az etika és a politika
közös szülöttének tekintette. A retorika végső célja itt a gyakorlati bölcsesség,
a phronesis megszerzése volt.
A
rómaiak az arisztotelészi rendszert nagyrészt pedagógiai eszköztárrá dolgozták
át, s mint ilyet fejlesztették tovább. Cicero például lefektette a retorika
„kánonjait”, bennük olyan elemekkel, mint az invenció (az érvek feltárása és
összeválogatása), a diszpozíció (az anyag elrendezése az érvelésben), a stílus,
a memória és az előadásmód. Felvázolta a beszéd megfelelő részeit
is, a bevezetéstől az összefoglalásig. Quintilianus egészen odáig ment,
hogy még azt is a retorika szférájába sorolta, hogy miről esik szó a beszédben.
Az ideális szónokot egyébként „a beszédhez értő jó emberként” definiálta,
s kidolgozott egy nevelési tervet is ezen ideál eléréséhez.
A
középkorban, amikor az egyház volt az uralkodó társadalmi intézmény, a retorikát
a hatékony prédikáció elméletével azonosították. Szent Ágoston A keresztény
tanításról című művének negyedik könyve például nagyrészt a cicerói
elveket eleveníti föl, keresztény kontextusba helyezve. Ugyanebben a korban
a retorika másik nagy alkalmazási területe a levélírás elmélete volt. S minthogy
a római szövegeket a „görög hagyatéknál” korábban fedezték föl, a korai reneszánsz
érdeklődése elsősorban a cicerói rendszer felé fordult.
E
korok és korszakok mindegyikében a tárgykör minden változása ellenére a retorikát
– Richard McKeon kifejezésével élve – „termékeny építőmesterségnek” (architectonic
productive art) (McKeon 1971) tekintették, vagyis olyannak, amelynek elveihez
olyankor fordulnak, amikor új műveket akarnak alkotni. Igencsak messze
esik ez attól a mai felfogástól, amely szerint a retorika nem más, mint bombasztikus,
üres szóvirág, csalárd és – mindennek „betetőzéseként” – dilettáns kompozíció.
A
retorika eróziójához vezető döntő fordulat a XV–XVII. században következett
be. Először is – a retorika és a logika közötti viszony tisztázására tett
kísérletként – Peter Ramus lényegében két részre osztotta a kánont: a filozófiához
sorolta az invenciót és a diszpozíciót, a retorika számára pedig csak a stílust,
a memóriát és az előadásmódot hagyta meg (Howell 1961, 146–172). Az egész retorikát
annak legkevésbé intellektuális komponenseivel azonosították. S ezeket a komponenseket
aztán az abszurdumig „tökélyre fejlesztették” – akár úgy, hogy megadták a használható
szóképek és metaforák kétszáztételes jegyzékét, akár úgy, hogy kodifikálni kezdték
még a chironómiát – vagyis a gesztusok úgymond tudományát – is. Könyvek jelentek
meg, bennük az egyes érzelmekhez legmegfelelőbbnek vélt gesztusok ábráival.
Az így felfogott retorikát aztán nem volt nehéz lejáratni vagy éppen elvetni,
ahogy azt sok stúdium azóta is megteszi.
E
kor másik nagy fejleményeként az esetlegest egyre kevésbé tekintették a megbízható
ismeret forrásának. A kulcsfigura itt Descartes. Módszeres kételyre alapozott
ismeretelméletéből az következik, hogy a retorika (vagy bármely más humán
tudomány) szükségképpen kevésbé megbízható konklúziókat képes produkálni, mint
a „zárt rendszerek”, a formális logika vagy a matematika. A gyakorlati dolgok
univerzuma ilyképp nem számított megbízható ismeretforrásnak, a közügyeket érintő
döntéshozatalt pedig csupán a gazdasági önérdek, az osztály- vagy faji előítélet,
a hatalom vagy valamilyen egyéb, objektiválódott s az egyéni akaratot kiszorító
konstrukció termékeként értelmezték.
A
XVIII. és a XIX. században egyesek megkísérelték a retorika klasszikus minták
szerinti újjáélesztését, hogy ismét arisztotelészi mélységű és kidolgozottságú
szellemi művészetté válhasson. Főként a George Campbell, Hugh Blair
és Richard Whately alkotta angol trióra kell itt gondolnunk, valamint az amerikai
John Quincy Adamsre, aki hosszú éveken át tanított retorikát a Harvardon, s
meg is jelentette retorikai és szónoklattani előadásait (Ehninger 1962;
Auer–Banninga 1963; Golden–Corbett 1968; Howell 1971, 577–612, 648–671). De
e vállalkozások sem az egyetemi szakmai körökre, sem pedig a szélesebb nyilvánosságra
nem voltak különösebb hatással. A XIX. század végén a retorika perifériára szorult,
és vagy az angol nyelv- és irodalom tanszékeken belüli szűkebb specializációként
létezett, vagy azokba az ékesszólást és „előadóművészetet” okító tanintézetekbe
került, melyeket a polgári publikum a „felsőbb leányiskolák” számára tartott
nélkülözhetetlennek, belenyugodva abba, hogy intellektuális útravalóra az ifjú
úri hölgyeknek nemigen van szükségük. Közben a morálfilozófiából kifejlődtek
a társadalomtudományok, és követendő példának kezdték tekinteni a természettudományok
sablonjait. Olyan, az emberi viselkedésre vonatkozó „törvény”-szerű állítások
megfogalmazását tűzték ki célul, amelyekből specifikus ismeretek és
előrejelzések „dedukálhatók”. Egy ilyen vállalkozásban a retorikának semmilyen
szerep nem juthat; legföljebb a valódi indítékokat elrejtő álcázás kedvéért
veszik igénybe.
A
XX. század azonban jelentős változást hozott a retorika felfogását illetően,
és a tanulmányozása ma már újult erővel és lendülettel folyik. Nagyon általánosan
fogalmazva azt mondhatjuk, hogy a retorika mai szakemberei, miközben eszük ágában
sincs a klasszikusokat utánozni, témáikat és érdeklődési körüket ugyanabban
a holisztikus szellemben közelítik meg, mint az ókori klasszikusok. Már-már
azt mondhatnánk, hogy a retorika kutatása egyfajta „neoklasszicista szintézishez”
érkezett el. Mindenesetre a kutatók a diszciplína határait tágabban jelölték
ki, mint valaha a klasszikusok: egyaránt vizsgálnak egyéni és közügyeket
illető döntéseket; s a meggyőzés lehetséges eszközeinek tanulmányozása
során nemcsak a beszédet és írást veszik figyelembe, hanem a cselekedeteket
és a vizuális információkat is. Ennek az új erőnek és lendületnek a koronája
minden bizonnyal a National Developmental Conference on Rhetoric 1971-es
jelentése volt, amely a fogalmat a lehető legszélesebb értelemben véve
azon módozatok kutatásáról beszélt, amelyek révén a szimbólumok befolyást gyakorolnak-gyakorolhatnak
az emberekre (Bitzer–Black 1971, 208, 220).
*
Három
olyan irányzata van a modern retorikai kutatásnak, amely főként a kutatás
retorikájával foglalkozik. Kezdjük azzal, hogy a retorikaelméletre mélységes
hatással volt a leginkább Kenneth Burke2 nevéhez kapcsolódó
dramatizmus-filozófia. Ennek az általános szemléletnek a kiterjesztésére olyan
szociológiai művek szolgálnak jó példaként, mint Erving Goffman elemzése
az emberről mint aktorról (1959), vagy Hugh Duncan Communication and
Social Order (1962) című munkája. A retorikához kapcsolódik még Ernest
Bormannak (1972, 1985) az a teóriája, mely szerint a közbeszéd (public discourse)
olyan fantáziatémákat tükröz, amelyek kisebb csoportoktól indulnak el, hogy
szájról szájra terjedve a kultúra részévé váljanak, valamint a narrációkutatás
újabb eredményei, melyek arra utalnak, hogy a látszólag leíró vagy érvelő
szövegek szintén történeteket mesélnek el, s hogy az emberi interakciók nagy
részéről elmondható: hátterükben narratív struktúra rejtőzik (Mitchell
1981; Fischer 1984, 1987). Általánosságban szólva e művek közös vonása
az, hogy a diskurzus létrehozásának társadalmi gyakorlat jellegét hangsúlyozzák.
Egy szöveg hitele nem egyszerűen a tartalmától függ, hanem
attól az egész társadalmi miliőtől, amelyben megformálódik. A retorika
kutatói ezzel a szemlélettel dolgoztak a társadalmi mozgalmak retorikájának
vizsgálatánál, s azt találták, hogy e mozgalmak nyelvezetében a purifikációs
rituálék szimbolikus előadása mutatható ki.3 Ugyanakkor
az egyes beszéd- vagy más kommunikációs aktus szerkezetének vizsgálatánál is
éltek a drámaelméleti szempontokkal (Burke pentadonjának felhasználásával igyekezve
magyarázatot adni a szövegen belüli mozgás belső értelmére), valamint egy-egy
szónok vagy író életrajzi vizsgálatánál.
Ebből
a nézőpontból a tudományos kutatás valami több annál, mint aminek magától
értetődően gondolják. Retorikai vállalkozás is, amely olyan konvencionális
dolgoktól függ, mint a szerző személytelensége, az objektivitás vállalása,
a pontosság és szabatosság szem előtt tartása a kutató kompetenciájának
minél hatékonyabb érzékeltetése céljából, valamint a leíró mód alkalmazása,
ami azt sugallja, hogy itt vitathatatlan tények és törvényszerűségek ismertetése
folyik és nem az olvasó elköteleződéseit vagy hiedelmeit akarják meglovagolni.
Az elméleti kutatásra vonatkozó nem egy tanulmány ugyanis ezt a vádat is megfogalmazta
– gondoljunk csak, mondjuk, Richard Weaver (1953) a társadalomtudományi retorikát
ostorozó kemény megjegyzéseire, az Andrew Weigert „The Immoral Rhetoric of Scientific
Sociology”-jába (1970) foglalt kíméletlen kritikára, valamint Jeanine Czubaroff
tanulmányára (1973) arról, hogy az intellektuális respektus megszerzése mennyiben
retorikai probléma. Az ilyen kommentárok gyakran polemizáló jellegűek,
s nem mennek tovább annak megállapításánál, hogy a tudósok nem mások, mint –
Herbert Simons (1980) megfogalmazása szerint – „álruhás szónokok”. A retorikai
kutatásban a következő lépés annak tisztázása, hogy ez miképpen lehetséges.
Milyen úton-módon szolgálhat egy tudományos közösség olyan publikumként,
amelynek elvárásai megszabják a tudós kutatók retorikai választásait? A látszólag
pártatlan tudós hogyan ölti magára a szónoki personát? (Campbell 1974)
Hogyan ellenőrzi és igazolja egy közösség a tudományos állításokat (vagy
hogyan kellene ezt megtennie)? Hogyan befolyásolja a tudomány mint közösségi
vállalkozás a tudományos állítások hitelességét?
A
mai retorikakutatás egy másik irányzata az érvelés elméletével és gyakorlatával
foglalkozik. Az argumentáció hosszú időn át a retorika kis alfejezetét
képezte csupán, talán azért, mert abba a körbe sorolták, amelyet „alkalmazott
formalizmusnak” minősítettek (Cox–Willard 1982, xiii–xviii). Vagyis minden
emberi gondolkodásforma mércéjévé a formális deduktív logikát tették, s a nem-formális
módozatokat az analitikus ideál változatainak vagy tökéletlen próbálkozásainak
tekintették. Így például az enthümémát (a retorikai dedukció egyik lehetőségét)
egyszerűen logikai szillogizmusként fogták föl, amelyből hiányzik
egy premissza. Az indukció közönséges változatai közül sokat tévesnek minősítve
elvetettek, minthogy konklúzióik nem teljes bizonyossággal következnek a premisszákból.
Magát az érveléstant normatív stúdiumként értelmezték, amely azzal foglalkozik,
hogy az embereknek hogyan kellene érvelniük, s ehhez a normákat az analitikus
ideálra való hivatkozással határozták meg.
Az
utóbbi negyedszázadban az argumentációkutatás komolyan hátat fordított az „alkalmazott
formalizmusnak”. Ebben a fordulatban két, először 1958-ban megjelent mű
játszotta a főszerepet, Toulmin The Uses of Argumentje, valamint
Perelman és Olbrechts-Tyteca New Rhetoricja. Más-más kiindulópontból,
de mindkét mű ugyanarra a következtetésre jut: az analitikus szillogizmus
nem fedi le adekvát módon az érvelésnek az emberi dolgokban általánosan elfogadott
érvelési mintáit. Az alternatíva tehát az, hogy vagy kiiktatjuk mint irracionálisat
vizsgálódásunkból az emberi tevékenység nagy részét, vagy pedig lemondunk az
analitikus ideálról. Mindkét említett mű az utóbbi utat választja, és kiindulásképpen
megkísérli leírni, hogy az emberek hogyan jutnak el az érvelés során az adatoktól
a konklúziókhoz. Perelman és Olbrechts-Tyteca a választ azon technikák részletekbe
menő elemzésében találja meg, amelyek erősítik vagy gyengítik egy
ember ragaszkodását az elfogadásra felkínált tézishez. Művükben különösen
figyelemre méltó, ahogyan bemutatják: még az olyan, látszólag nem logikai eszközök
is, mint a szóképek, szófordulatok, tényleges argumentatív következményekkel
járnak, minthogy hatással vannak a közönségnek a döntéssel, a jelenléttel és
az egyetértéssel kapcsolatos elképzeléseire. Toulmin a megoldást az érvelés
egy új szerkezeti vázlatában látja, amelyben a szillogizmus nagyobb premisszája
a következtetés garanciájaként szolgál, s amelyben, mivel Toulmin felismeri,
hogy a következtetés túlmegy az adatokon, explicit módon kijelölődik a
megszorítások és fenntartások helye is.
Az
alkalmazott formalizmus feladásakor természetesen nyomban felbukkan a parttalan
relativizmus veszélye, amikor is már nincsenek mércék az állítások értékelésére,
és így minden kijelentés egyformán érvényes lesz. Egy ilyen rendszerben egy
állítás preferálásának nem maradna más alapja, mint a zsigeri megérzés vagy
a nyers erőszak. E szerencsétlen helyzet elkerülésére Toulmin is, Perelman
és Olbrechts-Tyteca is egy „középszintű”, a formalizmus és a relativizmus
között elhelyezkedő „standardot” javasol. A belga szerzők számára
ez a standard a beszélő tudatában létező egyetemes publikum (universal
audience), amely végső soron a vitatott állítások elbírálójaként funkcionál:
azok az érvek, amelyek kiállják az egyetemes publikum kritikájának próbáját,
érvényesnek tekintendők. Ehhez az egyetemes publikumhoz nem pártaktivisták,
propagandisták vagy áruügynökök intézik szavukat, hanem, az elképzelés szerint,
filozófusok és tudósok. E koncepció értelmében a tudóst (a társadalomtudóst
is) afféle „ügyvédnek” tekintjük, s ebből a nézőpontból gyorsan eljuthatunk
annak vizsgálatához, hogy miképpen érvelnek a tudósok, különösen amikor módszereikben
és eljárásaikban látják az érvényesség legjobb biztosítékát.
Toulmin
némileg másként közelíti meg ezt a problémát, mert ő területspecifikusnak
gondolja az érvényes argumentáció alapját. Felfogása szerint a maga gyakorlata
során minden tudományszak kimunkálja az állítások értékelésére alkalmas kritériumokat.
A The Uses of Argumentben Toulmin még bizonytalan volt a szakmai mező
jelentőségét illetően, s csak annyit mondott, hogy két argumentum
akkor tartozik ugyanabba a mezőbe, ha azonos logikai típusba tartoznak.
Későbbi, Human Understanding című munkájában (1972) már inkább
arra hajlik, hogy az egyes tudományszakokkal azonosítsa ezeket a mezőket.
A diszciplínák evolúciója szerinte a kompakttá válás irányába halad, vagyis
egyre szélesebb körű lesz közöttük az egyetértés céljaikat, módszereiket
és alapelveiket illetően. A kompakt diszciplínára Toulmin szemében az atomfizika
a legjellemzőbb példa. A szociológiát ilyen értelemben valószínűleg
diffúz, még diszciplinálatlan diszciplínának tekinthetjük, a retorikát pedig
– a szabad művészetek többségéhez hasonlóan – ugyancsak megrendszabályozatlan
(vagy szaktudományos keretek közé nem is szorítható) mesterségnek.
A
Toulmin-féle programmal szimpatizáló kutatók legalább három irányban haladtak
tovább. Először is komoly vitákba keveredtek a mező szó jelentését
illetően, s olyan különböző kritériumok alapján igyekeztek azt
definiálni, mint a logikai vagy retorikai forma, a kutatási tárgy- vagy témakör,
a közös cél vagy a közös világszemlélet (Zarefsky 1982). Ez a vita még
ma is tart, de a szerzők egyre inkább arra panaszkodnak, hogy a terminológiai
összevisszaság akadályozza a kutatást. Kiderült, hogy az érvelés gyakorlatát
illetően az eddiginél több esettanulmányra van szükség, hogy aztán a komparatív
vizsgálatok rávilágíthassanak egy-egy mező, szakterület határaira. A retorikával
foglalkozó szakfolyóiratok egyre több ilyen esettanulmányt publikálnak.
Másodszor,
a Toulmin álláspontjára helyezkedő kutatók megkísérelték leírni, sőt
néha értékelni is az argumentációnak az egyes mezőkön belül érvényesülő
gyakorlatát, előszeretettel koncentrálva a tudományos diszciplínákra. Legújabb
írásukban Rieke és Sillars (1984) például a jogi tevékenységek, a tudományos
munka, a vallás és az üzleti élet szféráin belüli argumentációt vizsgálja; Toulmin
és szerzőtársai (1985) sok hasonló példát említenek, s emellett főként
a természettudományokra és a humaniórákra koncentrálnak. Én magam egyik tanulmányomban
azt vizsgáltam – az amerikai polgárháború példáján keresztül –, hogy a történészek
miképpen alkalmazzák a kauzális érvelést (Zarefsky 1980). E próbálkozások egy
részénél komoly nehézséget jelent, hogy a retorikakutatók nem rendelkeznek szilárd,
megalapozott ismeretekkel az általuk elemzett szakterületek anyagáról; ezért
aztán nagyon fontos, hogy a retorika és az egyéb szaktudományok kutatási eredményei
kölcsönösen megtermékenyítsék egymást. Ígéretes jelek már mutatkoznak e tekintetben.
„A társadalomtudományok retorikája” címmel megrendezett iowai konferencia ilyen
tudósokat hozott össze. Egyebek között egy közgazdász, egy kultúrtörténész és
egy politológus tartott előadást; az első a gazdaságkutatásban alkalmazott
érvelési stílusokról, a második a történeti elbeszélés retorikai vonatkozásairól,
a harmadik pedig arról, hogy szakterületén menynyire hiányzik a megalapozott
ideológiai argumentáció (Lyne 1985; Simons 1985; Nelson et al. 1987).
Fölismerve, hogy a következő lépés annak bizonyítása kell legyen, hogy
a retorikai szemléletmód konkrét esetekre is érvényesen használható, a projekt
lehetővé tette a University of Wisconsin Press kiadónak, hogy elindítsa
„A humán tudományok retorikája” című sorozatot, mely több kötetre rúgó
terjedelemben közöl konkrét esettanulmányokat. A szociológiai munkák sorában
Ricca Edmondson Rhetoric in Sociology (1984) című tanulmányát üdvözölhetjük.
Edmondson különböző szociológiai értekezéseket elemezve vizsgálja meg,
hogy a szerzők a kifejtés meggyőző erejét növelendő miképpen
élnek példákkal ideáltípusok alkalmazásával, retorikai dedukcióval, vagy a kifejtésben
alkalmazott sorrendiséggel. S bár világos, hogy alapvetően a retorikából
indul ki, Edmondsonban mint szakterülete aktív kutatójában megvan az érzékenység
az iránt, hogy az érvelési módok miképpen hatnak a kulcskérdésekre és a fő
témakörökre.
Harmadszor
pedig a Toulmin által inspirált retorikakutatók azon igyekeztek, hogy magát
az argumentációt adott helyzetben lévő társadalmi szereplők tevékenységeként
fogják föl. Nem elsősorban a vitázók által tett kijelentésekkel foglalkoznak,
hanem azzal a sajátos interakcióval, amelyben az emberek fenntartják az általuk
összeegyeztethetetlennek vélt álláspontok szituációját. E téma legismertebb
szakértője Charles Willard, akinek egy korai tanulmánya (1978) igen érdekes
módon „Az érvelés szociológiai alapjai” alcímet viseli. Későbbi munkáiban
Willard (1983, 1989) leszögezte, hogy magát az argumentációt is társadalmi gyakorlatként
kell vizsgálni, s hogy az argumentációs mezőt az interakcióban részt vevők
konstrukciós rendszerei határozzák meg. Bár Willard nem mondja ki, művéből
implicite mégis kitetszik az a szociológusokhoz intézett felhívás, hogy vegyenek
részt az érvelés kutatásában.
Az
előzőekben a modern retorikai kutatásnak arról a két irányzatáról
esett szó (dramatizmus, illetve érveléstan), amelyek világosan utalnak a
szociológia és a retorika közötti kapcsolatra. A harmadik megközelítés
még merészebb kijelentést tesz: a retorika maga is episztemikus jellegű.
A hagyományos felfogás világosan elkülöníti az episztemológiát és a retorikát.
Az egyik az igazság feltárásának eszközeit kutatja, a másik pedig az igazságnak
művészi kifejezésformát kölcsönző eszközöket. És nemcsak világosan
elkülönülő vállalkozásoknak számítottak, hanem az előbbi logikailag
is elsődleges volt az utóbbihoz képest: hiszen először meg
kell határozni, hogy mi az igazság, s csak azután lehet eldönteni, hogyan
lehet azt hatékonyan előadni. Ezt a felfogást kérdőjelezi meg közvetlen
módon a retorikát episztemikusnak tekintő irányzat. A retorikakutatás szakirodalmán
belül ezt a szemléletet először Robert L. Scott (1967, 1976) tette a magáévá,
leszögezve, hogy a retorika nem egyszerűen csak az igazság közvetítése,
hanem maga is részes annak „előállításában”. Az utána következő szerzők
esetenként odáig is elmerészkednek, hogy minden tudásunk csupán emberi megegyezések
eredménye, vagy hogy a retorikai tevékenység valószínűleg az egyetlen eszköze
a „tudáshoz” való eljutásnak.
Az
episztemikus ambíciójú retorika szakirodalmát áttekintve Leff (1978) négy olyan
értelmezést különböztet meg, amelyek a retorikát valamilyen értelemben a tudás
eszközének nyilvánítják, s ambíciójuk erőssége alapján rendezi sorba őket.
A leginkább „visszafogott” változat szerint a retorika annyiban episztemikus,
amennyiben „lehetővé teszi számunkra annak megismerését, hogy az egyes
dolgok és események miképpen viszonyulnak bizonyos rögzített, absztrakt alapelvekhez”,
és ennek a viszonynak az átlátása teszi lehetővé, hogy jelentéssel vagy
jelentőséggel ruházzuk fel a partikulárist. Az, hogy egy rögzített alapelvhez
viszonyítunk, segít abban, hogy „megismerjük” a természetét. Ezzel a minimalista
állásponttal Robert L. Scott arra hívja fel bírálói figyelmét, hogy igenis van
némi retorikai dimenziójuk még a látszólag tisztán deduktív episztemikus
foglalatosságoknak is. Ebbe az első változatba sorolható annak vizsgálata
is, hogy az írás minősége hogyan befolyásolja a gondolatok interpretációját.
Ennél
egy fokkal erősebb ambícióra utal azt állítani, hogy a retorika az ismeretek
egy sajátos válfajához segít hozzájutni. Ennek az irányzatnak a legismertebb
képviselője Thomas Farrell (1976), aki különbséget tesz technikai
és társadalmi tudás között. Általánosságban véve az előbbi a külvilággal
való megfelel(tet)ésből következik, míg az utóbbi a vitázók közötti interszubjektív
megegyezés eredménye. A társadalmi tudás tartalmát nem más alkotja, mint „a
problémák, személyek, érdekek és cselekedetek közötti szimbolikus viszonyokra
vonatkozó koncepciók, amelyek (elfogadásuk esetén) a kívánatos nyilvános viselkedéssel
kapcsolatban is tartalmaznak bizonyos elképzeléseket” (Farrell 1976, 4). Más
szóval: ez a közügyekben való viselkedés gyakorlati bölcsessége. Olyan tudás
ez – hiedelmek és értékek tárháza –, amelyet annak a nyilvános publikumnak szokás
tulajdonítani, amelyhez a beszélők a maguk mondatait intézik. Minthogy
a társadalmi tudás kategóriái valószínűségi és nem pedig konkluzív jellegűek,
csupán általános vonatkoztatási keretet kínálnak, nem pedig a priori
döntési szabályokat. Ahogy Leff összefoglalja: „Szinte mindig találkozunk a
bizonytalanság egy elég széles határsávjával ezen értékek megkonstruálásának,
a releváns értékek kiválasztásának, avagy rangsorolásának mikéntjét illetően.
Ez a bizonytalanság mindig egy-egy konkrét esetre oldódik csak föl, ahogy az
emberek elvitatkoznak valamilyen specifikus problémán” (Leff 1978, 79). A retorika
társadalmi ismeretet produkál azáltal, hogy befolyásolja egy adott szituáció
percepcióját s az arra való ráérzést, hogy milyen értékeket vagy normákat kell
alkalmazni erre a szituációra.
E
két megközelítésmód bármelyike szerint tekintsük is „episztemikusnak” a retorikát,
annak kimutathatóan alig lesz köze a szociológiához – legfeljebb abban a gyenge
értelemben, hogy a szociológus adatai is a retorika révén hozhatók összefüggésbe
az emlegetett „rögzített alapelvekkel” (ha ugyan léteznek ilyenek). Világos,
hogy a társadalomra vonatkozó tudományként felfogott szociológia ebben a felfogásban
technikai tudást produkál a társadalmi intézményekről, és olyasféle
szabályszerűségekről fogalmaz meg állításokat, melyek azáltal válnak
érvényessé, hogy megfelelést mutatnak a leírni kívánt külvilággal. Társadalomtudományként
a szociológiának nem annyira a cselekvés, hanem inkább a leírás a feladata;
ennélfogva nem nagyon tekinthető olyan diskurzusnak, amely a közönség ítélőképességére
apellál, majd felszólítja a közönséget, hogy foglaljon állást az érdekeit érintő
ügyekben. Kétségtelen, hogy a szociológusok mint egyének vállalkozhatnak retorikai
diskurzusokra, hogy társadalmi ismereteket állítsanak elő; így tesznek,
valahányszor csak a nyilvánosság elé lépnek és politikai ajánlásokat tesznek.
De a szociológia mint tudomány sokkal közelebb áll a technikai, mint
a társadalmi jellegű ismeretekhez.
A
retorikát episztemikusnak tekintő irányzatok közül a soron következő
két változat (mindkettő tágítani igyekszik a retorika episztemikus hatáskörét)
sokkal világosabb implikációkat tartalmaz a szociológia számára. A harmadik
irányzat szerint a retorika módszert kínál az alternatív valóságfelfogások közötti
választásra, méghozzá úgy, hogy kidolgozza egy tudományos vagy filozófiai rendszer
kiinduló premisszáit. Ezekben a rendszerekben a kiindulási alapul szolgáló premisszákat
általában nem teszik explicitté, sőt néha még csak azt sem tudatosítják,
hogy mik is azok. Amikor megkérdőjelezik, akkor formális eszközökkel nem
lehet megvédeni őket, minthogy egy rendszeren belüli vita épp azokat az
alapelveket fogadja el előfeltevésekként, amelyek ellen a támadás irányul.
A retorika episztemikus funkciójának ezt a koncepcióját a legvilágosabban Thomas
Kuhn könyve, a The Structure of Scientific Revolutions (1970)
világítja meg. A paradigmaváltás (vagy Kuhn másik kifejezésével élve: a tudományos
forradalom) időszakában kezdik el megkérdőjelezni a kiindulási alapul
szolgáló premisszákat; ezeket aztán a rendszeren kívüli dolgokra hivatkozva
kell megvédeni. A társadalomtudományokban a „pozitivista” és a „megértő”
paradigma közötti konfliktus jól szemlélteti, hogy miről van szó. Az ellentábor
hívei előtt egyik álláspont sem védhető meg a saját fogalmaival, minthogy
a védelem éppen a megkérdőjelezett, kétségbe vont feltételezésekre támaszkodik.
Mindegyik álláspont képviselőinek a retorika nem-formális módszerét kell
alkalmazniuk, hogy felkutassák a paradigmájuk mellett szóló azon érveket, amelyeket
a közönség elég meggyőzőnek talál. A retorika így belép a tudomány
birodalmába, mert a meggyőző diskurzus eredményeképpen teszünk szert
arra a „tudásra”, hogy a paradigmák vagy feltételezési keretek közül melyiket
kell preferálnunk.
A
retorika episztemikus funkcióit valló irányzatok közül a negyedik a legambiciózusabb:
ez úgy véli, hogy a retorika alapvető komponense minden megismerésnek,
vagyis hogy végső soron minden tudás retorikai jellegű. Ez
a felfogás, amely némiképp emlékeztet a régi idők oly sokat becsmérelt
szofistáinak felfogására, azt állítja, hogy minden ismeret az interszubjektív
megegyezéseken alapul, még akkor is, ha elhallgatjuk ezt az ismeretforrást,
s azt állítjuk, hogy az objektív tényekre hagyatkozunk. E felfogás szerint a
szimbolikus kontextus minden ismeretet átitat, minthogy minden ismerettel együtt
jár az értékelés és a cselekvés. A retorikakutatásban ezt az álláspontot Barry
Brummett (1976), a tudományfilozófiában Walter Weimer (1977) képviseli a legegyértelműbben.
Az
utóbbi vonalat követő kutatók természetes módon vonzódnak a „tudományretorikához”
– talán azért, mert a tudomány tűnik a legnehezebb esetnek. Ha még a tudományról
is kimutatható, hogy mindenestől retorikai jellegű, akkor ebből
az következik, hogy a retorika áthatja a tudás minden válfaját. Azt vallják
továbbá, hogy még az úgymond precíznek elfogadott mérések is azon megelőző
(és érveket konfrontáló) konszenzusoknak a függvényei, amelyek nyomán eldöntik,
hogy mi a mérés mértékegysége, és mit tekintsünk a mérendő jelenség előfordulásának.
Tágabb értelemben véve magának a tudományos módszernek az alkalmazhatósága is egy
olyan előzetes konszenzus függvénye, amelynek megalapozása a tudományon
kívüli, nevezetesen: hogy a kontrollált verifikáció megbízható eljárás, hogy
ellenőrzött körülmények között relatíve valószínűtlen, hogy érzékszerveink
becsapjanak minket, sőt, hogy még Hume híres paradoxonát is figyelmen kívül
hagyhatjuk, s így a múltbéli tapasztalatok alapján tehetünk előrejelzéseket
a jövőre vonatkozóan.
A
retorikakutatók kacérkodtak ugyan ezzel a szélsőséges állásponttal, de
többségük vonakodik azt mindenestől magáévá tenni. Alighanem azért, mert
akkor olyannyira mindent magába ölelővé válnék saját szakterületük, hogy
már nehezen lehetne különbséget tenni a retorika és a többi diszciplína
között. Ha azonban mégis belemennének, az a szociológia bekebelezését jelentené,
hiszen – hogy evidenciákat hangsúlyozzunk – már a „társadalom” fogalma is csak
retorikai konstrukció, amely viták során munkálódott ki, s az egész diszciplína
egy olyan, magán a szociológián belül maradva nem igazolható konszenzus
nyomán született, amely szerint kutatásának tárgya ténylegesen létezik.
*
A
retorika és a szociológia érdeklődésének konvergenciáját a retorika perspektívájából
írtuk le. A közös érdeklődésre számot tartó témakörök a szociológiai jelenségek
(társadalmi mozgalmak) retorikai tanulmányozásától a retorikai jelenségek (érvelésmódok)
szociológiai tanulmányozásán át a retorikának a társadalomtudomány szakterületére
való behatolásáig terjednek (lásd az episztemikus retorika koncepcióját). Ugyanakkor
– a többi humán tudományhoz hasonlóan – a szociológia is retorikai vagy interpretatív
fordulatot vett. Elemzésének alapegységéről, a társadalomról egyre világosabban
kiderül, hogy lényeges vonatkozásokban a kommunikáció révén konstituálódik.
Ennek a felismerésnek a legmeggyőzőbb kifejtését az európai társadalomfilozófusok
adták. Habermas (1979) például a kommunikációt – a munka és a hatalom mellett
– a társadalom elsődleges mozgatói közé sorolja, és kifejti, hogy a szisztematikusan
eltorzított kommunikáció intézményes praktikái azok, amelyek lehetővé teszik
egyik vagy másik társadalmi érdek diadalát. Más, főként marxista irányultságú
kutatók szerint a kommunikáció olyan eszköz, amellyel az uralkodó elitek fenntartják
ideológiai hegemóniájukat. Újabban Richard Harvey Brown (1987) azt vetette föl,
hogy magát a társadalmat textusnak lehet tekinteni, intézményeit pedig olyan
fajta retorikai analízisnek lehet alávetni, amelyet általában az értekezés műfajára
szoktak alkalmazni.
A
szociológiának ez az interpretatív fordulata már 1966-ban felsejlett Alvin W.
Gouldner The Coming Crisis of Western Sociology című művében,
amely nagyrészt a Talcott Parsons nevéhez fűződő strukturális
funkcionalizmus cáfolata, ám értékes meglátásokkal is szolgál a szociológia
és a retorika viszonyát illetően. Gouldner középutas álláspontot tart kívánatosnak
az agybénító pozitivizmus és az elmélet anarchisztikusan maradéktalan elutasítása
között; ezt a teret a retorikai elemzésnek kell elfoglalnia. Elismeri, hogy
a társadalomról való elméletalkotás olyan tevékenységforma, amely befolyásolja
a közönséget. Mint írja: „A társadalom világáról megfogalmazott minden kijelentés,
bármit állítson is – akárcsak a megfogalmazásához elvezető metodológia
–, olyan konzekvenciákat hordoz, amelyek az intellektuális érvényességtől
teljesen függetlennek tekinthetők” (Gouldner 1966, 12). Abból a feltételezésből
kiindulva, hogy a szociológusok tulajdonképpen álruhás szónokok, egy „reflexív
szociológia” megteremtését sürgeti, amelyben a szakterület a saját gondolkodásbeli
és gyakorlati konvencióit tanulmányozza – ilyenképpen anticipálva a fentebb
említett „kutatásretorikai” projektet.
Gouldner
műve az itt áttekintett három mai retorikai irányzat mindegyike számára
elfogadható. Amikor azt állítja: a tiszta tudomány ambíciójával föllépő
szociológia, a „high-science sociology” normái arra szolgálnak, hogy
„elterelve a figyelmet a végső értékekben megmutatkozó különbségekről,
decentrálják a döntéshozatal ideológiai dimenzióit”, és inkább „a szervezetek
és intézmények irányítói közötti kisebb nézeteltérések megoldásához adjanak
keretet” (i. m. 104–105), elismeri a szónok-szerepben föllépő kutató dramatikai
karakterét. Ha a kutatót egy drámai színpadon működő szereplőnek
tekintjük, ennek fényében problematikussá válik az a feltételezés, hogy a tudományos
kutatás objektív ismeretet nyújt. Gouldner arra a következtetésre jut, hogy
ebből a nézőpontból a hagyományos szociológia „a társadalomtudományt
retorikaként használta, ez pedig alapot teremthetett a meggyőződések
biztonságának, és konszenzust teremthet a társadalomban” (i. m. 114).
Továbbmenőleg:
Gouldner fölfigyel az érvelés fontosságára is, amikor megjegyzi, hogy a szociológiai
elméletek az emberről és a társadalomról alkotott „mély előfeltevéseik”
szerint különböznek egymástól (i. m. 28). Ezek az előfeltevések azokat
a ki nem mondott premisszákat jelentik, amelyekből az enthümémák vezetődnek
le. A társadalomelméleti gondolkodás e szemlélet szerint egy olyan elkülönült
argumentációs „mezőben” történik, amelyet autonóm technikai kritériumok
határolnak be. Gouldner célja ezzel szemben az, hogy a szociológiai argumentáció
mezejébe bevigye a morális argumentáció mezejét; a szociológiai érvelés megítélését
új kritériumokhoz akarja kötni.
S
végezetül: Gouldner nyíltan elismeri, hogy retorika és episztemológia nem választható
el egymástól; a meggyőzés aktusa szorosan kapcsolódik a tudás megszerzésének
folyamatához. Nem arról van szó, hogy a teóriák vagy beigazolódnak, vagy megcáfolódnak,
s az eredményhez aztán mindenki automatikusan igazodik. Inkább arról van szó,
írja Gouldner, hogy az elméleteket még azelőtt fogadják el vagy vetik el,
tekintik meggyőzőnek vagy nem meggyőzőnek, mielőtt
az alátámasztásul szolgáló bizonyítékok megismerésére sor került volna, méghozzá
azon az alapon, hogy mennyire vannak összhangban az adott teória előfeltevései
a hallgató vagy olvasó előfeltevéseivel (i. m. 30). Más szóval, egy elmélet
helyessége nem választható el a meggyőző erejétől; a befolyás
alá kerülés tehát a tudás, az ismeret megszerzésének része.
A
szociológia és a többi humán tudomány útja az utóbbi két évtizedben a Gouldner
által felvázolt irányba vezetett. A retorikának és a szociológiának ez a konvergenciája
azonban igen érdekes szimmetrikus mintázatot öltött. A retorikát episztemikusnak
tekintő szakirodalom egyik fogyatékossága – akárcsak egyébként az egész
érveléstani irodalom nagy részéé is – abban ragadható meg, hogy reflexei polemikusak
és hajlik az ex cathedra kijelentésekre, viszont vonakodik attól, hogy
konkrét esetekkel foglalkozzék. Annak ismételgetése, hogy „A retorika episztemikus
jellegű!”, egy idő után nem több melldöngetésnél, mely önmaga fontosságáról
ugyan meggyőzheti a retorikakutatót, ám egyébként nem gyarapítja sem a
szociológiai, sem pedig a retorikai ismereteket. Szükség van az absztrakt elméleti
formulák megalapozására, mert csak így lehet bebizonyítani, hogy azok megvilágítják
a viselkedés egy fontos területét. Másfelől viszont a szociológusok retorikai
érdeklődése időnként már-már ateoretikusnak tűnik. Anélkül kommentálják
az egyedi diskurzusokat, hogy tisztában lennének az elemzés filozófiai és elméleti
alapjaival. A tisztán makro megközelítésmód problémája az, hogy nem világítja
meg az egyes eseteket; a tisztán mikro megközelítésmódnak viszont az
a veszélye, hogy a megállapítások csak az adott esetre lesznek érvényesek és
nem lehet őket általánosítani. Az általános és a partikuláris egyesítésével
elkerülhető mindkét probléma és áttörhetők a mindkét területen előálló
akadályok. Ha a retorika és a szociológia kölcsönösen gazdagítják egymást, az
mindkét tudományterületnek hasznára válik.
Kállai Tibor fordítása
JEGYZETEK
1. Arisztotelész: Rétorika. Budapest, Gondolat, 1982, 10. oldal. – A klasszikus retorika kitűnő szintézisét adja George Kennedy The Art of Persuasion in Greece (Princeton, Princeton University Press, 1963) és The Art of Rhetoric in Roman World (Princeton, Princeton University Press, 1972) című műve, valamint George Kennedy Classical Rhetoric and its Christian and Secular Traditions from Ancient to Modern Times (Chapel Hill, University of North Carolina Press, 1980) című, a retorika történetének egykötetes összefoglalója.
2. Burke túl sok fontos munkát jelentetett meg ahhoz, hogy mind felsorolhassuk őket. Számunkra itt a következők a legjelentősebbek: A Grammar of Motives (1945; reprint: Berkeley, University of California Press, 1969), A Rhetoric of Motives (1950; reprint: Berkeley, University of California Press, 1969). Burke-ről kiváló áttekintést kínál William H. Rueckert: Kenneth Burke and the Drama of Human Relations (Minneapolis, University of Minnesota Press, 1963) című műve
3. Lásd mindenekelőtt Leland M. Griffin: „A Dramatistic Theory of the Rhetoric of Movements” (In William H. Rueckert [szerk.]: Critical Responses to Kenneth Burke. University of Minnesota Press, 1969, 456–479. oldal). Az utóbbi huszonöt évben sok retorikai munka vizsgálta a társadalmi mozgalmakat. Így például a Central States Speech Journal egész 1980-as téli száma a mozgalmak retorikai tanulmányozásának témáival és problémáival foglalkozik.
IRODALOM
Auer, J. Jeffery – Banninga, Jerald L. 1963: „The Genesis of John Quincy Adams’ Lectures on Rhetoric and Oratory”. Quarterly Journal of Speech (49), 119–132. oldal.
Bitzer, Lloyd – Black, Edwin (szerk.) 1971: The Prospect of Rhetoric. Englewood Cliffs, N.J., Prentice Hall.
Bormann, Ernest G. 1972: „Fantasy and Rhetorical Vision: The Rhetorical Criticism of Social Reality”. Quarterly Journal of Speech (58), 396–404. oldal.
Bormann, Ernest G. 1985: The Force of Fantasy: Restoring the American Dream. Carbondale, Southern Illinois University Press.
Brown, Richard Harvey 1977: A Poetic for Sociology. Cambridge, Cambridge University Press.
Brummett, Barry 1976: „Some Implications of »Process« or »Intersubjectivity«: Postmodern Rhetoric”. Philosophy and Rhetoric (9), 21–51. oldal.
Campbell, Paul Newell 1974: „The Personae of Scientific Discourse”. Quarterly Journal of Speech (61), 391–405. oldal.
Cox, J. Robert – Willard, Charles Arthur (szerk.) 1982: Advances in Argumentation Theory and Research. Carbondale, Southern Illinois University Press.
Czubaroff, Jeanine 1973: „Intellectual Respectability: A Rhetorical Problem”. Quarterly Journal of Speech (59), 155–164. oldal.
Duncan, Hugh Dalziel 1962: Communication and Social Order. New York, Bedminster.
Edmondson, Ricca 1984: Rhetoric in Sociology. London, Macmillan.
Ehninger, Douglas 1962: „Campbell, Blair and Whately Revisited”. Southern Speech Journal (28), 169–182. oldal.
Farell, Thomas B. 1976: „Knowledge, Consensus and Rhetorical Theory”. Quarterly Journal of Speech (61), 1–14. oldal.
Fisher, Walter R. 1984: „Narration as a Human Communication Paradigm: The Case of Public Moral Argument”. Communication Monographs (51), 1–22. oldal.
Fisher, Walter R. 1987: Human Communication as Narration. Columbia, University of South Carolina Press.
Goffman, Erving 1959: The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City, N.J., Doubleday.
Golden, James L. – Corbett, Edward P.J. 1968: The Rhetoric of Blair, Campbell and Whately. New York, Holt–Rinehart–Winston.
Gouldner, Alvin W. 1966: The Coming Crisis of Western Sociology. New York, Macmillan.
Habermas, Jurgen 1979: Communication and the Evolution of Society. Boston, Beacon Press.
Hovell, Wilbur Samuel 1961: Logic and Rhetoric in England, 1500–1700. New York, Russell and Russell.
Hovell, Wilbur Samuel 1971: Eighteen Century British Logic and Rhetoric. Princeton, N.J., Princeton University Press.
Kuhn, Thomas S. 1970. The Structure of Scientific Revolutions. 2. kiadás, Chicago, University of Chicago Press.
Leff, Michael C. 1978: „In Search of Ariadne’s Thread: A Review of the Recent Literature on Rhetorical Theory”. Central States Speech Journal (29), 73–91. oldal.
Lyne, John 1985: „Rhetoric of Inquiry”. Quarterly Journal of Speech (71), 65–73. oldal.
McKeon, Richard 1971: „The Uses of Rhetoric in a Technological Age: Architectonic Productive Arts”. In Lloyd Bitzer – Edwin Black (szerk.): The Prospect of Rhetoric, Englewood Cliffs, N.J., Prentice Hall, 44–63. oldal.
Mitchell, W.J.T. (szerk.) 1981: On Narrative. Chicago, University of Chicago Press.
Nelson, John S. – Megill, Allen – McCloskey, Donald M. (szerk.) 1987: The Rhetoric of the Human Sciences. Madison, University of Wisconsin Press.
Rieke, Richard D. – Sillars, Malcolm O. 1984: Argumentation and the Decision Making Process. 2. kiadás, Glenview, Ill., Scott–Foresman.
Perelman, Ch. – Olbrechts-Tyteca, L. 1969: New Rhetoric: A Treatise on Argumentation. Notre Dame, University of Notre Dame Press.
Scott, Robert L. 1967: „On Viewing Rhetoric as Epistemic”. Central States Speech Journal (16), 18–19. oldal.
Scott, Robert L. 1976: „On Viewing Rhetoric as Epistemic: Ten Years Later”. Central States Speech Journal (27), 258–266. oldal.
Simons, Herbert W. 1980: „Are Scientists Rhetors in Disguise? An Analysis of Discursive Practices within Scientific Communities”. In Eugene White (szerk.) Rhetoric in Transition: Studies in the Nature and Uses of Rhetoric, University Park, Pennsylvania State University Press.
Simons, Herbert W. 1985: „Chronicle and Critique of a Conference”. Quarterly Journal of Speech (71), 52–64. oldal.
Toulmin, Stephen – Rieke, Richard – Janik, Allan 1985: An Introduction to Reasoning. 2. kiadás, New York, Macmillan.
Toulmin, Stephen 1972: Human Understanding. Princeton, N.J., Princeton University Press.
Weaver, Richard 1953: The Ethics of Rhetoric. Chicago, Henry Regnery.
Weigert, Andrew 1970: „The Immoral Rhetoric of Scientific Sociology”. American Sociologist (5), 111–116. oldal.
Weimer, Walter 1977: „Science as a Rhetorical Transaction: Towards a Nonjustificational Conception of Rhetoric”. Philosophy and Rhetoric (10), 1–29. oldal.
Willard, Charles Arthur 1978: „A Reformulation of the Concept of Argument: The Constructivist-Interactionist Foundations of a Sociology of Argument”. Journal of the American Forensic Association (14), 121–140. oldal.
Willard, Charles Arthur 1983: Argumentation and the Social Grounds of Knowledge. Tuscaloosa, University of Alabama Press.
Willard, Charles Arthur 1989: A Theory of Argumentation. Tuscaloosa, University of Alabama Press.
Zarefsky, David 1980: „Causal Argument among Historians: The Case of the American Civil War”. Southern Speech Communication Journal (45), 187–205. oldal.
Zarefsky, David 1982: „Persistent Questions in the Theory of Argument Fields”. Journal of the American Forensic Association (19), 191–203. oldal.