Krausz Tamás
A
módszer és ami belőle következik: az utópikus kapitalizmus
Megjegyzések egy
politikai röpirat margójára
Nem
mindig, sőt, általában nem a kiemelkedő szellemi teljesítmények alkalmasak arra,
hogy egy korszak tipikus életérzését, tipikus értelmiségi beállítódását jellemezzék.
Legtöbbször a jelentős munkák éppen nem tipikusak, mert szerzőik túllépnek a
korszak szellemi horizontján, szemben állnak a korszellemmel, ahogy mondani
szokták, az ár ellen úsznak. Ma, amikor az új rendszer önkéntes ideológusainak
száma szinte nap mint nap gyarapszik (érthető okokból), feltűnő, ha közöttük
egy színvonalas írás elkészítésére is alkalmas szerző felbukkan. Felkai úr dicséretes
fogalmi kultúrával megírt tanulmánya jellegzetes kordokumentum több szempontból
is.
Kérdésfelvetései és válaszkísérletei megfelelnek
a kulturált érdekracionalizálás kritériumainak. Az írás speciálisan a hatalmi
elit egyik frakciójának érdekeit tükrözi, ám mint ilyen, érinti a mai Magyarország
alapproblémáinak egy jelentékeny részét. Tipikus, ahogy a mai kor magyar problémáit
– látszólag filozófiai kiindulópontokat részesítve előnyben – tisztán politikai
síkon vizsgálja, megragad a pártoknál, a pártosodás folyamatainál, mintha azok
önmagukban hordoznák a társadalmi mozgások alapvető dimenzióit. Tipikus az is,
hogy a magyarországi összefüggések regionális és egyetemes feltételeiről szinte
semmilyen mélyebb gondolattal nem rukkol ki a szerző, mintha csak létezne egy
autochton magyar fejlődés... és mentalitás. Más szavakkal: a szerző a vizsgált
jelenségeket az összefüggések igen szűk keretei között elemzi. Még ha természetesen
terjedelmi keretek gátolták is abban, hogy az összefüggések szélesebb körét
vegye figyelembe, feltűnő, hogy milyen mértékben kerüli a problémák objektív
gazdasági hátterét, nemzetközi aspektusait. Tipikus az is, hogy az elemzés megmarad
a rendszerimmanens gondolkodás keretei között, rettegve minden olyan szellemi
hagyománytól, amely a társadalomfej-lődés egészének alapvető ellentmondásait
veti fel; pedig Habermas maga is abból a frankfurti iskolából származik, amely
már a 30-as években a vizsgált társadalmi jelenségeknek a társadalmi totalitás
felőli analízisét javasolta.
A szerző gondolkodását behatárolja, hogy a világtörténelem
és a modern világrendszer, s benne Magyarország fejlődése pusztán követ-hető
és követendő modellek, sémák megvalósulásaként vagy meg nem valósulásaként jelenik
meg. Metodológiailag ez azt jelenti, hogy a szerző a nyugat-európai fejlődés
alapstruktúráit és fogalmait rávetíti a magyar valóságra, s e normatív fogalmak
mentén vizsgálódik.
Olyan politikai röpirattal van dolgunk, amely
bizonyos fogalmakat komolyan kíván venni, mindenekelőtt az állam és a civil
társadalom fogalmait. Igaz, e fogalmak mozgását abba a ma kötelező sémába illeszti
bele, amely Magyarország „európai felzárkózásában” határozza meg – ahogy régen
a marxizmus–leninizmus nyelvén mondták volna – „korunk fő tartalmát”. E felzárkózás
motorja nem a sztálini eredetű, az állami tőkefelhalmozásra épülő utolérés és
elhagyás, hanem a kapitalista ember, a polgár, „a tulajdon-alapú, művelt és
kritikus közönség kialakulása”, ami a demokratikus fejlődés, vagyis a nyilvánosság
habermasi modelljének is megfelel(ne). De sem történeti, sem elméleti érveket
nem tud a szerző felhozni arra vonatkozóan, hogy Magyarországon egy – a publicisztikai
általánosítás nyelvén szólva – nyugat-európai típusú polgárosodás végbemehetne
a 20. század végén.
A szerző tehát a szabad piac, a polgárosodás
és felzárkózás jegyében indul harcba a régi-új szocialista nomenklatúra és a
liberális SZDSZ szövetsége ellen, a kormánykoalíció ellen. A koalíció erkölcstelen,
mert csupán saját érdekeit realizálja. Az egykori demokratikus ellenzék feladta
egykori programját, a posztkommunistákról pedig tudnunk kell, hogy ők eleve
csak szűkös, egoista érdekeiket védelmezik...
A szerző kommunizmus-fogalma egyébként semmiféle
kapcsolatban nem áll semmiféle tudományos meghatározással, gyakorlatilag annak
a csurkista gondolatnak a differenciáltabb kifejtése, amely a kommunizmust azonosítja
a sztálinizmussal és általában az emberiség bűnbeesésével: az etatizmussal,
a nép megrontásával és más effélékkel. Mellékesen jegyzem meg, hogy a szerző
éppenséggel fő ellenfelének, a marxizmusnak és a marxi hagyománynak az ismeretével
áll a leginkább hadilábon. Nem képes elkülöníteni a marxizmust mint tudományt
(amely pedig a világ összes fontos egyetemén ma is vizsgaanyag) az államszocialista
rendszer legitimációs ideológiájától, a „marxizmus–leninizmustól”.
Természetesen nem a szerző kommunizmus-felfogásával
van a probléma önmagában, hanem történetfelfogásával általában. A 90-es évek
tipikusan provinciális szemlélete (amely forrásait tekintve az amerikai és a
nyugat-európai új jobboldal kritikátlan elsajátításán nyugszik) nem érzékeli,
hogy a kelet-európai alulfejlettség nem ideológiai probléma, még csak nem is
a „kommunizmus” problémája, hiszen ez utóbbi büszkélkedhet mind ez idáig azzal
a kétes dicsőséggel, hogy csaknem negyedszázadig – szélesebb társadalmi bázison
is – képesnek bizonyult a nyugati világ élet- és technikai feltételeihez közelíteni,
vagyis képes volt évtizedekig a modernizációs pályán maradni. Felkai
nem veszi figyelembe, hogy az „alulfejlettség” nem a fejlődés hiánya (ld. erről
André Gunder Frank vagy Immanuel Wallerstein írásait a 60-as évektől, magyarul
1989 után az Eszméletben), hanem – Göran Therborn megfogalmazásában –
„olyasvalami, ami a világkapitalizmusból fejlődött ki, mint annak egyik – szükségszerően
kialakuló – pólusa”.1
Bár ez a megfogalmazás Latin-Amerika vonatkozásában konkretizálódott, ma már
tudjuk, hogy a mi régiónkra is tökéletesen érvényes. Mivel szerzőnk a kapitalizmus
eltérő történelmi formáinak és regionális specifikumainak problematikáját figyelmen
kívül hagyja, nem tudja tisztázni az állam szerepét és funkcióját az olyan félperifériás
országokban, mint Magyarország.
Felkai is komolyan veszi a neoliberalizmus pusztító
hatásai között az állam részleges felszámolódását. Ám ahelyett, hogy ennek gazdasági
alapját legalább érintőlegesen figyelembe vette volna, megint csak az elitek
magatartásával foglalkozik, erre szűkíti a problémát. Megint felcserélődik az
ok és az okozat. Sőt, mintha még a neoliberálisoknál is utópisztikusabban fordulna
a szabad piac megváltó szerepéhez, az SZDSZ eltévelyedését az etatizmussal való
megbékülésében látja. A téves kiindulópont és elemzési eljárás téves konklúziókhoz
vezetett. Egyrészt az etatizmus forrása egyebek között a tőkehiány és termelési
eszközök évtizedes pusztulása, a termelés hanyatlása, a szegénység kiterjedése
stb. Másrészt a legtisztább neoliberalizmus sem rombolja le in abstracto
az államot.
Sőt, részben ellenkezőleg cselekedtek.
Miközben a neoliberálisok „ellopták” a 68-asok antietatista követeléseinek némelyikét
(természetesen nem azokat, amelyek a termelők és a lakosság közösségeihez kívánta
az állam számos jogosítványát „letelepíteni”), s a 70-es évek gazdasági válságára
az „államtalanítás” és a szabad piac kiterjesztésével válaszoltak, ugyanakkor
egy sajátos új etatizmusra tértek át, és éppen itt az ideje, hogy ennek jelentőségét
aláhúzzuk. Megint legalább két dologról van szó. A rendszerváltás folyamatában
kiderült: a kelet-európai (neo)liberális a kapitalizmus keletkezésének fázisában
kénytelen etatistává „változni”, hogy megvédje új társadalmi helyzetét, életszínvonalát,
hatalmi státuszát, netán tulajdonosi szerzeményeit. Mindehhez szüksége volt
a gazdaság totális liberalizálására, amely segített az állami tulajdon magán-kisajátításában,
ám mint „új osztálynak” bizony erős rendőrállamra is szüksége van, amely képes
kordában tartani a vesztesek millióit. (A román vagy az orosz liberálisok egyebek
mellett ezen okok miatt is gyakran a monarchia visszaállításának követeléséig
züllenek – természetesen a demokrácia védelmében.) Másfelől a pénztőke hatalmának
kiterjedésével párhuzamosan a pénzbürokrácia is elburjánzott.
E
nagy nemzetközi átalakulás során Magyarországon is végbement az ismert átalakulás.
A többpártrendszer kialakulásával kapcsolatban a hatalmi elitek ideológusai
gyakran megfeledkeznek arról, hogy a demokrácia egy történelmileg és társadalmilag
létrejött uralmi forma, uralmi viszony. Ennek megfelelően a félperiférián és
a periférián a polgári demokrácia – minden intézményi hasonlóság ellenére –
a nyugat-európai vagy amerikai változattól eltérően működik, éppen azért is,
hogy e régiókat alárendelje a centrum érdekeinek.2
Más szavakkal: az új nyugati típusú intézményrendszer alkalmas arra, hogy a
félperiféria alárendelődjön a nemzetközi gazdasági, politikai, pénzügyi és hatalmi
centrumoknak – többnyire nyílt katonai vagy rendőri erőszak nélkül.
Felkai
úr demokrácia-fogalma rendkívül leszűkített. Számára a demokratikus elit-uralom
és a demokrácia (népuralom) gyakorlatilag azonos fogalmak. El sem gondolkodott
azon, hogy a demokrácia nemcsak politikai-jogi, képviseleti, hanem közvetlen-önigazgatói,
gazdasági, szociális kategória is.
A
szerző elemzési módszeréből fakad, hogy tényleg azt hiszi: Bauer Tamás koncepciója
a korrupció melegágya. A farok csóválná a kutyát? Vajon nem arról van-e inkább
szó, hogy a magyar lakosság által sok évtized alatt felhalmozott anyagi gazdagságot,
szellemi és kulturális javakat a rendszerváltás során egy szűk hatalmi elit
kisajátította? Bauer ennek a fordulatnak az ideológusa éppen úgy, mint a szerző,
aki azonban Bauerrel ellentétben nem érti, hogy ezt az átalakulást csak így
lehetett végrehajtani. A szerző lelkiismeretére bízom a választ, hogy vajon
változtatna-e valamit ezen a helyzeten, ha egy vagy két százalékkal erősebb
tulajdonos osztály jönne létre. Egy erősebb tulajdonos osztály talán könnyebben
tudná féken tartani az elégedetlen munkavállalók és a munkanélküliek millióit,
ám luxusfogyasztása, eltartásának költségei talán még több áldozatot követelnének
a társadalom szegényebb rétegeitől. Szerzőnk tényleg nem érti, hogy a nemzeti
tulajdonos osztály mégoly fideszes arcéllel sem képes a világpiacon megmérkőzni
a nagy multinacionális cégekkel?
Szerzőnk
is a „demokrácia”, a „felzárkózás” és az „utolérés” igézetében kéri számon a
megfelelő „kapitalizmus-képet” a hatalmon lévőktől. Ez emlékeztet arra a régi
„tudszocos” vitára a 70-es-80-as évekből, amikor is egy jobb „szocializmus-kép”
alapján bírálták az államszocializmus bürokratikus valóságát. Felkai úr a maga
kapitalizmus-képét felrajzolva 8-12 %-ban határozza meg a tőkés osztály kívánatos
arányát Magyarországon. Ebből én arra a következtetésre jutok, hogy őt ennél
kevésbé érdekli a magyar lakosság 88-92 %-ának a sorsa; érdekli viszont az,
hogy a szerző generációja a gazdasági elit csupán jelentéktelen részét alkotja,
s ha ők még bekerülnének ebbe a körbe, nyilván maga a rendszer is mindjárt jobb
színben tűnne fel számára. Szerző mint ideológus tehát nem látja azt, ami a
történész számára magától értetődik: az MSZP „színlelt kapitalizmusa” a centrum-országok
kelet-európai félperifériáján a kapitalizmus normális megjelenési formája függetlenül
attól, hogy milyen politikai pártok kezében van a kormányhatalom. A valóságos
hatalom jelentős, mondhatni döntő része ugyanis – ha valaki ezt még nem tudná
– mindenütt a nemzetközi pénzügyi struktúrák, intézmények és multinacionális
társaságok ellenőrzése alatt áll. Más kérdés, hogy mindezt az MSZP–SZDSZ koalíció
miképpen menedzseli. Antall úrék kormányhatalma még sokkal inkább egy régi vágású,
a Horthy-rendszer visszfényét is magában rejtő etatizmust képviselt 1990 és
1994 között. Nem véletlen, hogy Felkai megoldása tulajdonképpen nem más, mint
hogy vissza kellene térni a demokratikus ellenzék eredeti 1988–89-es pozíciójához,
amelyet még a Fidesz is osztott annak idején. Dehát 1989 utópiájához éppen úgy
nem lehet visszatérni, mint, mondjuk, 1972 paternalista szocializmusához vagy
a Horthy-korszak tekintélyuralmi rendszeréhez.
Az
új alternatívákat kereső irodalmat a szerző láthatólag nem ismeri, a nemzetközi
és a hazai rendszerkritikai elemzéseket nem követi. Ezért is bizonyul oly tanácstalannak,
oly elvontnak a demokrácia kérdését illetően.
Szerzőnk
az absztrakt fogalmi elemzés és a szociológiai empirizmus között ingadozva,
botladozva kívánja megfejteni a magyar társadalom viselkedésének, „mentalitásának”
titkát. A „paternalista mentalitás” a kommunizmussal való bűnbeeséstől egészen
a szociál-liberális koalíció bűnös politikájáig sok mindennel öszszefügg szerzőnk
gondolkodásában, egy dolgot azonban bizonyosan nem lát: az „etatizmus” iránti
népi nosztalgia, amely a Szovjetunió összeomlása után az egész régióban meglepő
gyorsasággal harapódzott el, független a nemzeti hovatartozástól. Tehát nem
a magyar mentalitás sajátossága: ezt írják le az orosz és a román elemzők is.
Ennek a „mentalitásnak” az az oka, hogy Európa-szerte egyre gyorsuló ütemben
számolják fel a szociális államot, így nem meglepő, ha mindenféle mentalitás-problémától
függetlenül „nosztalgiák” ébrednek a munkások és általában a munkavállalók legszélesebb
köreiben – a szerző által oly nagy becsben tartott Nyugaton is. Szerző nem mérte
fel annak jelentőségét, hogy a „nyugati” tőke egyszerűen nem hajlandó tovább
finanszírozni a munkásmozgalom által kiharcolt jóléti állami struktúrákat, „vívmányokat”.
Vagyis nem arról van szó, hogy az évezredek óta állami fennhatóság alatt élő
lakosság „etatista” (miért kellene másnak lennie, majd nem lesz „etatista”,
ha az állam összeomlik), hanem mindenekelőtt arról, hogy a hatalmi elit minden
frakciója, párt-hovatartozástól függetlenül, nálunk is „lemenedzseli” „a koraszülött
jóléti állam” szétforgácsolását, „leépítését”. Ennek kompenzációjaként azután
egy mindennél kifinomultabb rendőrállamot hoz majd létre. Ma már Magyarország
nemcsak a bűnözésben, de az állam privatizálásában is csaknem elérte az amerikai
színvonalat: a munkavállalók 6-7 százaléka „őr”. Vastag nyakú, kopasz és félanalfabéta
potenciális munkanélküliek tömegei szolgálnak a gyakorlatilag ellenő-rizetlen
magánrendőrségeknél – miközben egyidejűleg a gazdasági, jogi és rendőri bürokrácia
korábban nem tapasztalt mértékben növekszik.
Mindennek
megfelelően alakult a szerző kedvenc témájának, a civil társadalomnak, az „életvilágnak”
a sorsa is.
Mi történt a civil
társadalommal valójában?
Szerzőnk,
akárcsak a régi „szocialista” államgazdaság hívei, moralizál, miközben egy alapjában
immorális gazdasági rendszert védelmez, a magántulajdon uralmát, ezen belül
a nemzeti és a kismagántulajdon pozícióinak védelmét tartva elsőrendű feladatának.
A feladat szép, de utópikus. A mai „globalizálódott”, „monetarizálódott” stb.
világkapitalizmus nem teleologikus folyamat, amely konkurenciát állítana saját
uralma, vagyis a nagy monopóliumok, a nagy multinacionális társaságok, bankok
uralmával szemben. Mindezzel összefüggésben (is) Felkai úr igen helyesen felveti
a civil társadalom működésének problematikáját. Ám a civil társadalomra vonatkozó
elgondolásai is végtelenül sterilek és ennek megfelelően történelmietlenek.
Még az 56-os munkástanácsok szocialisztikus törekvéseit sem említi abban a hagyományban,
amely a demokrácia mai társadalmi hátterét – legalább a hagyomány síkján – kiszélesíthetné,
egy eredeti szellemi-kulturális útkeresés irányába vezethetné. Itt volna szerzőnk
számára a nagy lehetőség, hogy a bázisdemokráciáról (amit mellékesen egy vagy
talán két helyen is megemlít) mint reális alternatíváról komolyan beszéljen.
Mivel azonban gondolkodása teljes egészében az uralmi elit érdekein és érdeklődésén
belül marad, megfellebbezhetetlenül elutasít minden közösségi létformát, és
nem veszi észre, hogy ezzel saját civiltársadalom-fogalmát is aláássa mind elméleti,
mind politikai síkon.
Szerző teljességgel félreérti a magyar (miért
csak a magyar?) lakosság politikaellenességét (szerzőnek ehhez még valamiféle
adatok is szükségesek). Ez a politikaellenesség valójában uralomellenesség:
az elkülönült hatalmi apparátusokkal szembeni történelmi averzióról van szó,
amelyről Bibó István oly sok bölcsességet hagyott követőire (akik azonban többnyire
hagyták, hogy példaképük igen gyorsan kimenjen a divatból a maga demokratikus
szocialista „illúzióival” együtt). Ezért azután „a magyar életvilág”, a „civil
társadalom” (legyen így) lesz a hibás abban, hogy az új kelet-európai kapitalizmus,
amely a neoliberális doktrínának megfelelően még az államot is privatizálja,
nem képes integrálni emberi színvonalon a lakosság többségét – még azon a fokon
sem, ahogyan azt a Kádár-rendszer avagy az államszocialista rendszerek évtizedekig
megtették. Miután a szerző jól ledorongolja a „magyar életvilágot” (jó azonban
az, hogy legalább leváltani nem akarja), felmenti magát a rendszert és a rendszerváltást,
és, mint fentebb jeleztem, a hatalmi elitek egyes csoportjainak nyakába varrja
a bajt. (Természetesen Felkai úrnak dicsőségére válik, hogy a liberális és álszocialista
ideológusokkal ellentétben neki van bátorsága és képessége, hogy legalább felvesse
a bajokat, jelezze a rendszer rendellenességeit; de ne tegyen úgy, mintha neki
lenne gyógyszere az áttételes rákra.)
Valójában a civil társadalom
egész problematikáját – Bibó István mellett – a szerző által mélyen megvetett
marxista gondolkodók vetették fel először Magyarországon,3
közöttük az elsők egyike éppen az a Papp Zsolt, akinek már nincsen módja finom
filozófiai elemzésekben megmutatni a szerző gondolati tévútjait. Tehát az államszocializmus
ellentmondásai iránt érzékeny kritikai marxisták körében (Olaszországtól Angliáig)
már a 70-es években Gramsci (20-as, 30-as évekbeli!) felfogása vált népszerűvé,
s ennek megfelelően az állami bürokratikus elnyomó apparátusokkal szemben a
társadalmi-politikai „önszerveződés” lehető-ségeit hangsúlyozták, mint az államszocialista
rendszer meghaladásának lehetséges módját.
Õk is látták, hogy a centrum-kapitalizmus
is létrehozza a politikai és a civil társadalom összefonódását, vagyis nem misztifikálták
a problémát, hanem történetileg konkrétan elemezték. A „rendszerváltó„ baloldali
értelmiség külföldi és hazai képviselői – a liberális felfogással vitázva –
a civil társadalom fogalmát a társadalmi önigazgatás elméleti keretei közé illesztették,
hogy a politika uralmát a társadalom fölött megszüntessék, vagy legalább is
korlátozzák.4
Ennek megfelelően természetszerűen a termelés terén megnyilvánuló önszerveződési
struktúrákat is a társadalom részeként tekintették, hiszen aki a termelésben
uralkodik, az uralkodik a kultúra és a politika területén, vagyis a civil társadalom
területén is. Már Gramsci aláhúzta – mint közismert – azt az alapvető gondolatot,
hogy a civil társadalomban is létrejön a polgári-kapitalista hegemónia és elnyomás
– speciálisan a kultúra területén is. Nem lepődhetünk meg azokon a fejleményeken,
amelyek a „magyar életvilágban” 1990 után lejátszódtak.
1990-től
már a „civil társadalom„ fogalmára mint a társadalmi önszerveződés koncepciójára
nem volt szükség, így a fogalom sajátos változáson ment keresztül s eközben
funkciója is megváltozott. Az új uralmi elitnek (és ideológusaiknak) meg kellett
szabadulnia már magának a problémának a felvetésétől is. A „civil társadalom”
a parlamenti demokrácia egyfajta hajtószíjává redukálódott, tevékenységi körét
liberális és nacionalista politikusok egész sora nyilvános beszédekben korlátozta,
hogy a törvényhozás ilyen irányú tevékenységéről ne is szóljunk.5
A társadalmi önvédelmet, például a Létminimum Alatt Élők mozgalmát a parlamenti
demokráciától idegennek minősítették, miközben az államszocialista rendszerrel
szembeni hasonló ellenállást még egy-két évvel korábban is alapvető „civil funkciónak”
tekintették. (Az uralmi elitek legdiktatórikusabb csoportosulását Orbán Viktor
vezérelte.)
Az
egykori demokratikus ellenzék, amelyből jelentős mértékben került ki az új uralmi
elit, a liberális hajóból mint feleslegessé vált ballasztot dobta ki a civil
társadalom demokratikus szocialista ideológusát, Bibó Istvánt. A rendszerváltást
jellemző új ideológiai és kulturális hegemónia minőségét jelezte Karl Poppernek
és a „nyitott társadalom„ doktrínájának előtérbe kerülése az egész kelet-európai
régióban.
Ebben
a liberális utópiában az intézmények olyan hálózatáról van szó, amely vitafórumként
tárgyalópartnere lehet a végrehajtóhatalomnak. Ám a „szabadpiac önszabályozó
mechanizmusai„ és a hatalom intézményeit „ellenőrizni„ szándékozó vitaklubok
és felvilágosító intézmények nem tudtak mit kezdeni a civil társadalom kelet-európai
valóságával. Ugyanis a rendszerváltás folyamatában viharos gyorsasággal megsemmisültek
azok a civil társadalmi szervezetek, amelyek speciálisan a rendszerváltás előtörténetének
részét képezték.
Vagyis
a „civil társadalmat” is a hatalmi elit igényeinek megfelelően kezdték el felülről
létrehozni: egyes csoportokat, amelyek illeszkedtek a „nyitott társadalom” koncepciójába,
finanszíroztak, másokat negligáltak. Az alapvető ismérv – némileg leegyszerűsítve
– az volt, hogy melyik szervezet támogatja a rendszerváltást, melyik gátolja.
Az államszocializmus leépítése folyamán a „nyitott társadalom” szociális utópiájának
valódi funkciója végső soron éppen az volt, hogy egyfelől a lakosság tömegeinek
a jóléti államtól való elválasztottságát igazolja, másfelől pedig az, hogy a
társadalmat elválassza a politikába való közvetlen beavatkozás lehetőségétől
is. Az új civil szervezetek jó részét – mint fentebb utaltam rá – egyszerűen
„privatizálták”, vagyis megfosztották őket működésük anyagi-pénzügyi feltételeitől,
elveszítették helyiségeiket, épületeiket, gyakorlatilag megszűntek létezni,
vagy pusztán a periférián vegetálnak, mint valamiféle vallási kisközösség. Ez
volt a társadalom „pluralizálásának” valóságos eredménye.
E
problémakör leírása helyett Felkai a romantikus antikommunizmustól az utópikus
kapitalizmus elméleti „megalapozásáig” jutott el. Írása feltehetőleg igen népszerű
lesz mindazok köreiben, akik a hatalmi és gazdasági elitbe való felemelkedésük
vágyálmait vagy netán reális lehetőségeit ideológiailag is szeretnék alátámasztani.
Jegyzetek
1. Lásd Göran Therborn – egyébként Habermas elméleti teljesítményét is „elhelyező”– tanulmányát: „A modernitás dialektikája. A kritikai elmélet és a 20. századi marxizmus öröksége” In: Rendszerváltás és társadalomkritika. Tanulmányok a kelet-európai átalakulás történetéből. (Szerk.: Krausz T.), Napvilág, Bp. 1998. 25–26.o.
2. Igen szépen ír erről Jochen Hippler: „A demokratizálás mint uralmi forma. A harmadik világ a hidegháború után” Eszmélet, 29. sz. (1996.) tavasz, 22–50.o.
3. E problémát némileg részletesebben vizsgáltam, s most is támaszkodom arra az írásomra, amelyben Szalai Erzsébet munkástanácsokról szóló kitűnő könyvecskéjét méltattam. Ld. Eszmélet, 1997. 34. sz.
4. Lásd erről Magyarországon Tütő László: „Gramsci és a gazdasági demokrácia kérdése” In: Tanulmányok Gramsciról. Bp., Marx Károly Közgazdasági Egyetem, 1987. 85–111. o. és egy 1988-as konferencia-előadását uő.: Az önkormányzás mint történeti és elméleti probléma. In: Önkormányzás vagy az elitek uralma. Liberter Kiadó, Bp., 1995. 99–107.o.
5. Ld. erről a törvényhozó munkáról Szigeti Péter: „Tendenciák magyarországon a parlamentális jogállam kialakulástól napjainkig. In: Rendszerváltás és társadalomkritika. Tanulmányok a kelet-európai átalakulás történetéből. Napvilág, Budapest, 1998. 225-244. old.