Közgazdaságtan és közlekedési dugók *
Eljutottunk az asztrofizikától a geofizikáig, a geofizikától pedig a biológiáig és az agyig. Most még egy lépést teszünk előre a jelenség hierarchiájában: a természet- és a társadalomtudományok határára érkeztünk. Az emberek kölcsönhatásban vannak egymással. Lehetséges, hogy az emberi társadalmak kritikus önszervezett rendszerek? Végtére is az emberi viselkedés a biológia egyik ága, úgyhogy miért kellene ezen a ponton más törvényeket és mechanizmusokat bevezetni? Két konkrét emberi tevékenységet vizsgálunk meg, nevezetesen a gazdasá-got és a közlekedést. Ez a két jelenség talán egyszerűbb más emberi tevékenységeknél. Legalábbis árak, volumenek és sebességek formájában kvantifikálható és mérhető. Ez lehet az oka, hogy a közgazdaságtan független a többi társadalomtudománytól.
Az egyensúlyi gazdaság olyan, mint a víz
A
közgazdaságtan hagyományos egyensúlyi értelmezései a tartályok közötti vízáramlás
leírására emlékeztetnek. Termékek és szolgáltatások áramlanak könnyedén a gazdaság
egyik szereplőjétől a másikhoz, olyan mennyiségben, hogy a további áramlás vagy
üzlet egyik kereskedelmi partner számára sem lehet előnyös. A gazdaságban bekövetkező
kis változások, mint például a kamatláb változása, kis áramlásokat okoznak,
amelyek kiigazítják az egyensúlyhiányt.
Vegyünk
konkrétan két szereplőt, akik almákkal és narancsokkal rendelkeznek. Az egyiknek
sok narancsa és kevés almája, a másiknak sok almája és kevés narancsa van. Minthogy
a túl sok alma vagy narancs birtoklása nem biztos, hogy kívánatos, almájuk és
narancsuk egy részét kicserélik. A csere előtt a narancs annak a szereplőnek
a számára ér többet, aki túl kevés naranccsal rendelkezik. Jól meghatározható
mennyiséget cserélnek ki úgy, hogy a narancs mindkét szereplőnek pontosan ugyanolyan
számú almát érjen, ami bármely további cserére irányuló ösztönzést kiküszöböl.
Ennél a pontnál senkinek sem előnyös a további csere. A szereplők tökéletesen
racionálisak, úgyhogy mindketten tudják, mennyi almát vegyenek és adjanak el,
mennyinek kell lennie a cserearánynak. Tökéletesen megjósolható a viselkedésük.
Vízáramlási analógiánkban két összekötött vizespohárban a víz az egyik pohárból
a másikba áramlik, amíg el nem éri az egyensúlyi pontot, amelynél a két pohárban
ugyanaz lesz a vízszint.
Egyensúlyi
rendszerekben minden szépen és lineárisan összeadódik. Triviális a sok szerep-lőre
való általánosítás; egyszerűen annak felel meg, ha több vizespoharat kötünk
össze. A vízcseppek hozzáadásának hatása a vízszintre nézve arányos a cseppek
számával. Nem kell törődnünk az egyes vízcseppekkel. A fizikában az ilyen tárgyalásmódot,
ahol csak egy globális makrováltozóval – mint a vízszint – van dolgunk, „átlagtér
közelítés”-nek nevezzük. A hagyományos közgazdaságtani elméletek annyiban átlagtér-elméletek,
hogy makrováltozókkal – mint a bruttó nemzeti termék (GNP), a munkanélküliségi
arány, a kamatláb – dolgoznak. A közgazdászok olyan matematikai egyenleteket
írnak fel, amelyekről feltételezik, hogy összekötik ezeket a változókat. Az
egyéni viselkedés különbségei ebben az eljárásban kiátlagolódnak. Történeti
véletlen nem változtathatja meg az egyensúlyi állapotot, mivel a racionális
szereplők viselkedése egyértelműen és tökéletesen meghatározott. Az átlagtér
módszerek vagy nagyon rendezett, vagy nagyon rendezetlen rendszerek esetében
elég jól működnek a fizikában. Teljesen csődöt mondanak azonban kritikus
állapotban vagy annak közelében lévő rendszereknél. Sajnos sok jel arra mutat,
hogy a gazdasági rendszerek valójában kritikusak.
A
hagyományos közgazdaságtan nem valami sokat ír le abból, ami ténylegesen történik
az igazi világban. Nincsenek tőzsdei összeomlások, sem napról napra bekövetkező
nagy ingadozások (fluktuációk). A véletlen nem játszik szerepet a tökéletesen
racionális rendszerekben, amelyekben minden megjósolható.
Az
egyensúlyi közgazdaságtan még az almákat és narancsokat cserélő szereplők egyszerű
példájára sem működik. Egyikük sem tudja, hogy mennyit érnek a narancsok
és az almák a másik szereplőnek. Amikor eladják az almákat, lehet, hogy túl
olcsón kínálják őket, vagy túl magas árat kérnek, úgyhogy a valódi egyensúlyt
soha nem érik el. Lehet, hogy a végén több almájuk lesz, mint amennyit akarnak.
A szereplők a valóságban nem tökéletesen racionálisak. A hagyományos közgazdászokkal
vitatkozva általában azzal érvelek, hogy közgazdasági elméletüknek engem is
tartalmaznia kell, és hogy én bizonyosan nem vagyok tökéletesen racionális,
ahogy ők maguk oly meggyőzően bizonyították.
Az
egyszerű egyensúlyi kép rögeszméje talán abból a tényből ered, hogy a közgazdászok
régen azt hitték, területüknek olyan „tudo-mányosnak” kell lennie, mint a fizikának,
azaz benne mindennek megjósolhatónak kell lennie. Milyen vicces! A fizikában
a részletes megjósolhatóság régen leértékelődött, és – mint nagymértékben irreleváns
fogalmat – elhagyják. A közgazdászok egy olyan tudományt utánoztak, amelynek
természetét nem értették meg.
A
tökéletes racionalitás a dolgokat széppé és megjósolhatóvá teszi. E nélkül a
fogalom nélkül hogyan is tudnánk jellemezni a szereplők tudatlanságának mértékét,
és hogyan tudnánk akkor bármit is megjósolni? A tökéletes racionalitás gondolatának
feladásával szembeni makacssággal először első Santa Fé-beli látogatásom során
szembesültem. A Prérifarkas Kávéházban az intézetet látogató különböző tudósok
– köztük az egyik legjobb és legokosabb klasszikus közgazdász, Michele Boldrin
– társaságában elköltött ebéd alatt a „tökéletes racionalitás fogalom” képtelenségét
fejtegettem a valóságos emberek világára nézve. Boldrin egész idő alatt minden
érvre bólogatott, és azt mondta: igen, igen, igen. A beszélgetés folytatódott,
amint visszasétáltunk az intézetbe. Azonban amikor éppen befordultunk az udvarra,
Michele döntött: „Mégiscsak jobban szeretem a ‘tökéletes racionalitás’ fogalmát.”
A valóságos gazdaság
olyan, mint a homok
A
gazdaság azonban nem olyan, mint a víz, hanem olyan, mint a homok. A döntések
diszkrétek, mint a homokszemek, nem pedig folytonosak, mint a víz szintje. A
valóságos gazdaságban, éppúgy, mint a homokban, súrlódás van. Nem hirdetünk
és visszük az almánkat a piacra, ha a néhány alma és narancs kicserélésének
várható eredménye túl kicsi. Csak akkor adunk és veszünk részvényeket, ha elérünk
valamilyen küszöbértéket, egyébként passzívak maradunk, csakúgy, mint ahogy
a földkéreg is stabil, amíg valamely részére gyakorolt erőhatás el nem ér egy
küszöböt. Nem igazítjuk hozzá részvénycsomagunkat folyamatosan a piaci ingadozásokhoz.
A számítógéppel lebonyolított kereskedelemben ezt a küszöb-dinamikát kifejezetten
beprogramozták döntési sémánkba. Döntéseink tapadósak. Ez a súrlódás megakadályozza
az egyensúly elérését, ahogy a homok súrlódása megakadályozza a homokdomb ellaposodását.
Ez teljesen megváltoztatja az ingadozások természetét és mértékét a gazdaságban.
A
közgazdászok becsukják a szemüket, és feltartják a kezüket, ha szóba kerülnek
a piaci ingadozások, mert az egyensúlyi elméletben semmilyen nagyobb ingadozás
nem lehetséges. „A tőzsdei emelkedések és csökkenések magyarázatai a viccrovatokba
tartoznak” – mondja Claudia Goldin, egy közgazdász a Harvardról. Ha ez így van,
akkor mit magyaráznak meg a közgazdászok, kérdezheti valaki?
A
különböző gazdasági szereplők saját, látszólag véletlen, idioszinkretikus viselkedésüket
követik. E véletlenség dacára, léteznek egyszerű statisztikai mintázatok
a piacok és árak viselkedésében. Már az 1960-as években, néhány évvel a természeti
fraktálmintázatok megfigyelése előtt, Benoit Mandelbrot elemezte a gyapot- és
acéltőzsdék, valamint más termékek árainak ingadozásait. Mandelbrot felrajzolta
a gyapotárak havi változásainak hisztogramját. Megszámolta, hány hónapban 0,1%-os
(vagy -0,1%-os) a változás, hány hónapban 1%-os, hány hónapban 10%-os stb. (1.
ábra). Az áringadozásokra nézve „Levy-eloszlás”-t tapasztalt.
A Levy-eloszlás fontos tulajdonsága, hogy a nagy eseményekre vonatkozó végén
hatványtörvényt követ, akárcsak a földrengések Gutenberg–Richter-törvénye. Eredményeit
a közgazdászok jórészt figyelmen kívül hagyták, talán mert a leghalványabb fogalmuk
sem volt arról, hogy miről is van szó.
A
közgazdászok hagyományosan eltekintenek a nagy ingadozásoktól, „atipikusként”
kezelik őket, amelyek nem tartoznak a közgazdaságtan általános elméletébe. Minden
egyes esemény megkapta a maga saját történeti magyarázatát és azután eltávolították
az adathalmazból. Az egyik összeomlást a programozott kereskedelem bevezetésének
tulajdonították, a másikat a részvényvásárláshoz adott túlzott pénzkölcsönöknek.
Ezenkívül „trendtelenítették” vagy „kiválogatták” az adatokat, eltávolítva bizonyos
hosszú távú piaci növekedéseket vagy csökkenéseket. Végül a minta csak kis ingadozásokat
mutatott, és már teljesen érdektelen volt. A mintából műtétileg eltávolították
a nagy ingadozásokat, ami azt jelenti, hogy a fürdővízzel együtt a gyereket
is kiöntötték. A tény azonban, hogy a nagy események ugyanazt a viselkedést
mutatják, mint a kis események, azt jelzi, hogy egyetlen közös mechanizmus működik
minden skálán – akárcsak a földrengéseknél és a biológiában.
Hogyan
nézne ki egy általános gazdasági modell? Lehet, hogy nagyon hasonlítana a biológiai
evolúció szaggatott egyensúlyi modelljére. Bizonyos számú szereplő (fogyasztók,
termelők, kormányok, tolvajok és közgazdászok) kölcsönhatásban vannak egymással.
Minden egyes szereplő számára a lehetőségek korlátozott halmaza érhető el. Lehetőségeit
ki-ki boldogságának (vagy „hasznosságfüggvényének”, ahogy a közgazdászok mondják,
hogy tudományosabban hangozzék) növelése érdekében törekszik kihasználni, ahogy
a biológiai fajok javítják mutáció révén az alkalmazkodásukat. Ez hat a gazdaság
más szereplőire, akik viselkedésüket hozzáillesztik az új helyzethez. A gazdaság
leggyengébb szereplői kiselejteződnek, és helyettük más szereplők jelennek meg,
vagy pedig módosítják stratégiájukat, például a sikeresebb szereplők másolása
révén.
Ezt
az általános képet még nem dolgozták ki. Megszerkesztettünk azonban egy leegyszerűsített
játékmodellt, amely bepillantást enged a közgazdaságtan igazán interaktív, holisztikus
elméletének lehetséges működésébe.
A kritikus gazdaság egyszerű játékmodellje
A
Santa Fe Intézetben 1988-ban megtartott bevezető előadásom után pár nappal a
Chicagói Egyetemről Michael Woodford és Jose Schinkman lépett be intézeti szobámba,
és meg akarták vitatni a közgazdaságtan egyik homokdomb-típusú modelljét. Mike
a hagyományos iskolához tartozó közgazdász, nagyon okos és nagyon konzervatív,
míg Jose már kísérletet tett a káoszelméletnek a közgazdaságtanra való alkalmazására.
Felvázolták ötleteiket a táblára, és én nagyon lelkes lettem.
Ötletük a fogyasztók és termelők leegyszerűsített
hálózatának megszerkesztése volt. Ez nagyon termékeny, bár eléggé fáradságos
együttműködésre vezetett, amely visszatükrözte a fizika és a közgazdaságtan
nagyon eltérő működési módjait.
Az elméleti közgazdászok csak analitikusan, papír-és-ceruza-matematikával
megoldható modellekkel szeretnek foglalkozni. Ezt mindig meglehetősen viccesnek
találtam. A fizika sokkal egyszerűbb tudomány a közgazdaságtannál, mindazonáltal
nagyon ritkán vagyunk képesek matematikai értelemben „megoldani” a problémákat.
Még a világ legkifinomultabb matematikája sem elegendő a fizika sok problémájának
szigorú tárgyalására. Időnként numerikus szimulációkat használunk; máskor közelítő
elméleteket. Ezeknek a közelítéseknek némelyike bizonyára elrettentő hatást
gyakorol egy matematikusra. Azonban, bár időnként puszta intuíción alapulnak,
mégis jól működnek, és rengeteg bepillantást engednek a fizika lényegébe.
A fizikus egyik piszkos matematikai trükköt csinálja a másik után. Állandóan
ott fut azonban mögötte egy matematikus, aki végül majdnem utoléri, és azt ordítja: „Amit csináltál, az rendben van!”
Úgy tűnik számomra, hogy a közgazdaságtan
– az előforduló rendszerek bonyolultsága miatt – nem igényel pontos matematikai
megoldásokat. Valóban, a modell, amivel előjöttünk, egyszerűsége dacára
sem oldható meg matematikai módon. Visszamentem Brookhavenbe, ahol Kan Chen,
a munkatársam, akivel az életjáték-szimulációt csináltam, elvégezte a modell
numerikus szimulációit. A modell ténylegesen kritikus volt, mindenféle méretű
lavinákkal. Mike azonban eléggé aggódott a megoldás numerikus jellege miatt,
és Kan Chen, valamint jómagam tovább dolgoztunk a problémán, amíg találtunk
egy modellt, amelyet mindenki megelégedésére a tudományos tartalom feláldozása
nélkül meg lehetett oldani matematikailag.
A modellt a 2.
ábra szemlélteti. Ez a termelők egy hálója, akik mindnyájan két
eladótól vesznek termékeket, előállítják a saját termékeiket, és eladják azokat
két vevőnek. A termelők a folyamatot véletlen mennyiségű termékkel a raktáron
indíthatják, vagy esetleg üres raktárakkal. Mindegy. Minden időszak – mondjuk
minden hét – elején a termelők egy vagy nulla egységnyi rendelést kapnak minden
egyes fogyasztótól. Ha elegendő termékük van raktáron, akkor leszállítják azokat
a fogyasztók részére; ha nincsen elég, akkor rendeléseket adnak fel két eladójuk
számára, mindegyiktől egy egységet kapnak, és termelnek két egységnyit, hogy
teljesítsék a rendelést. Ha ezek után az ügyletek után marad egy egységük, azt
elraktározzák a következő hétig. Így minden termelő kettős szerepet játszik:
elad a vevőinek és vásárol az eladóitól. A folyamat a hálózat felső sorában
kezdődik, amely a fogyasztókat képviseli, és az alsó sorban végződik, amely
a nyersanyagtermelőket képviseli.
Először
azt a helyzetet vettük, amikor minden héten egyetlen „lökés” indítja be a gazdaságot,
csak egy fogyasztó igényel termékeket. Ez a kezdeti kereslet a hálózatban „leszivárgó”
hatáshoz vezet. A 3.
ábra mutatja a hálózat egy tipikus állapotát, minden termelőnél
megjelölve a raktáron lévő termékek számát az előző heti üzletek befejezése
után. Az üres kör a nulla egységet, a tele kör az egy egységet jelöli. Az első
eladónak semmije sincs raktáron. Õ két egységet kap az eladóitól, egy egységet
elad a vevőnek, és megtart a raktárban egy egységet a következő hétre. Eladóinak
ténylegesen nincsenek meg az igényelt termékek a raktárban, és tovább kell adniuk
a rendeléseket lefelé a hálón. Nagyszámú esemény után a lavina megáll. Az ábra
mutatja a lavina méretét és az eladók raktáraiban lévő készletet a hét végén.
Tehát kis lökések nagy lavinákhoz vezethetnek. Az esemény hozzájárulása a GNP-hez
a lavina területe, azaz a lavina során előállított termékek teljes mennyisége.
Azért
voltunk képesek megoldani a modellt, mert hozzá tudtuk kapcsolni egy másik modellhez,
amelyet a homokdombokkal összefüggésben korábban Deepak Dhar és Ramakrishna
Ramaswamy megoldott Bombay-ben a Tata Intézetben. A modell irányított abban
az értelemben, hogy az információ a hálózatban csak lefelé terjed, felfelé nem.
Dhar és Ramaswamy kimutatták, hogy a lavinák eloszlása hatványtörvényt követ,
N(s) = s-t; t = 3/4 mellett.
A
hatványtörvényről a Mandelbrot által megfigyelt Levy-törvényre való átmenethez
mindössze azt a helyzetet kell tekintenünk, amelyben minden héten nem egyetlen,
hanem számos fogyasztó van, akik mind végterméket igényelnek. Mindegyik igény
egy lavinához vezet, úgyhogy minden nap sok különböző méretű lavina jelentkezik.
Pontosan ki lehet mutatni, hogy nagyon sok fogyasztó esetén a teljes tevékenység
eloszlása a Levy-függvényt követi. Ezt egy egyszerű matematikai számítás
segítségével tudtam bebizonyítani, amely minden fizikus szigorúság iránti igényét
kielégítené. Mindazonáltal módszereim nem elégítették ki nagyon igényes munkatársaimat,
akik addig nem adták meg magukat, míg meg nem találták egy matematika-tankönyvben
a – hatványtörvény szerinti eloszlást követő – véletlen változók összegzésére
vonatkozó formulát, amely a Levy-eloszláshoz vezetett.
Az ingadozások és a katasztrófák elkerülhetetlenek
Következtetésünk
az, hogy a megfigyelt nagy ingadozások olyan gazdaságra utalnak, amely önszervezett
kritikus állapotban működik, amelyben kis lökések mindenféle méretű
lavinákhoz vezethetnek, mint a földrengések esetében. Az ingadozások elkerülhetetlenek.
Nincs mód rá, hogy stabilizálhassuk a gazdaságot, és a kamatlábak szabályozása
vagy más eljárások révén megszabaduljunk az ingadozásoktól. Végül valami más
és teljesen váratlan dolog fel fog borítani minden gondosan felépített egyensúlyt,
és a rendszerben valahol máshol bekövetkezik egy nagyméretű lavina.
Kritikus
gazdaságunkkal ellentétben a sok kis független lökés által hajtott egyensúlyi
gazdaság sokkal kisebb ingadozásokat mutatna. Azokat az ingadozásokat egy Gauss-görbe
– ismertebb nevén „haranggörbe” – írja le, amelynek elhanyagolható végei vannak.
Egy egyensúlyi gazdaságban nem lehetnek nagy ingadozások vagy katasztrófák.
Bár
a közgazdászok nem értik a gazdaság nagy ingadozásait, az ingadozások biztosan
jelen vannak. Karl Marx a munkanélküliségnek, az áraknak és a termelésnek ezeket
az ingadozásait egy halódó kapitalista társadalom szimbólumának látta. Az ő
szemében a kapitalista társadalom válságról válságra vándorolt. A centralizált
gazdaság mindenki javára – de legalábbis a munkásosztályéra – kiküszöbölné az
ingadozásokat. Marx amellett érvelt, hogy a minőségi változások eléréséhez az
egyetlen út egy nagy lavina, nevezetesen egy forradalom.
Alan
Greenspan, a Nemzeti Bank elnöke az inflációs robbanások elkerülése érdekében
manipulálja a kamatlábat – még akkor is, ha ezzel lelassítja a gazdaságot. Greenspan
és Marx nézeteiben közös az az elképzelés, hogy az ingadozások rosszak, és egy
egészséges gazdaságban elkerülendők.
Ha
gazdaság valóban kritikus állapotba szervezi magát, akkor még elvileg sem lehetséges
az ingadozások elnyomása. Természetesen, ha mindent tökéletesen meghatároznak
központilag, akkor az ingadozások elnyomhatók. A homokdomb-modellben az ember
gondosan építheti a homokdombot addig a pontig, amíg el nem éri a maximális
magasságot. Az elvégzendő számítások és döntések mennyisége azonban csillagászati
lenne, és lehetetlen volna kivitelezni. És ami még fontosabb – ha valakinek
tényleg sikerült ezt a maximális meredekségű dombot megépíteni, akkor bármilyen
kicsiny hatás hatalmas összeomlást okozna. A szovjet birodalom végül egy óriás-lavinában
omlott össze (amit Marx nem jósolt meg). Az is lehetséges azonban, mint a következőkben
más összefüggésben megmutatjuk, hogy a gazdaság leghatékonyabb állapota az,
amikor mindenféle méretű ingadozások előfordulnak benne.
Közlekedési dugók
Szélesebb
értelemben a közgazdaságtan az emberi kölcsönhatásoknak a termékek és szolgáltatások
kicserélése révén történő módjaival foglalkozik. A valóságos világban az egyes
szereplők korlátozott választási lehetőségekkel és a hozzáférhető információ
korlátozott feldolgozási képességével, vagyis „korlátozott racionali-tással”
rendelkeznek. Bizonyos értelemben az egyes szereplők helyzete hasonlít az autóvezetőéhez
a zsúfolt országút forgalmában. Maximális sebességét korlátozzák az előtte haladó
autók (és talán a rendőrség); az előtte haladó autótól való távolságát korlátozza
fékezési képessége. Autója mechanikai tulajdonságai és az út hepehupái miatt
véletlen lökéseknek van kitéve.
A német Duisburgi Egyetemen Kai Nagel és Michael
Schreckenberg készítettek ezen az elven egy egyszerű sejtautomata-modellt az
egysávos országúti közlekedésre. Az autók 0, 1, 2, 3, 4 vagy 5 mértékegységnyi
sebességgel mozoghatnak. Ez a sebesség határozza meg, hogy hány „autóhossz”-at
tesznek meg az egyes autók a következő időegység alatt. Ha egy autó túl gyorsan
megy, le kell lassítania az összeütközés elkerüléséhez. Az előtte haladó miatt
lelassult autó később megint felgyorsít, ha lehetősége van rá. A gyorsulási
képesség kisebb a fékezésinél, azaz 0-ról 5-re gyorsítani több időegységet igényel,
mint 5-ről 0-ra fékezni. Az úton lévő autók teljes számától függően két lehetséges
helyzet adódik. Ha kevés az autó, akkor az autók szabadon áramlanak csak kis
közlekedési dugókat okozva. Ha a sűrűség nagy, akkor erős zsúfoltság lesz.
Pár évvel ezelőtt Kai Nagel meglátogatott bennünket,
amikor még végzős hallgató volt Németországban. Kai már elvégzett egy elméleti
meteorológiai vizsgálatot, bizonyítva, hogy a fraktál felhők keletkezése önszervezett
kritikus folyamat. Maya Paczuski és Kai az egy nagy közlekedési dugóból kijövő
forgalmat tanulmányozták. Gondoljunk a Long Island-i autópályára, amely a Manhattanbe
vezető Queens Midtown alagúttól indulva fut végig Long Islanden. Egy olyan elmélettel
álltak elő, amely le tudja írni a csúcsforgalom idején az alagútból kijövő forgalmat,
ahol is a lehető legnagyobb számú autó pumpálódik bele az autópályába. Minden
Long Islanden lakó számára ismerősek a sokszor kialakuló hatalmas közlekedési
dugók az autópályán, amelyet „a világ legnagyobb parkolójának” neveznek.
A
4. ábra mutatja
a számítógép által szimulált közlekedési dugókat. A vízszintes tengely az
országút, a függőleges tengely az idő. Az idő lefelé növekszik. Az autókat
fekete pontok mutatják. Az autók egy balra lévő hatalmas dugóból származnak
– amely nem látható – és mind jobbra mozognak. Az ábra lehetővé teszi a forgalom
időbeli és térbeli mintázatának követését. Minden időegység alatt minden autó
helyzete jobbra tolódik az autó sebességének megfelelő mértékben. A közlekedési
dugókat a sűrű sötét területek mutatják, ahol az autók közötti távolság kicsiny.
Az autók helyzete két egymást követő vízszintes vonal között szintén csak keveset
változik, mert sebességük kicsi.
A közlekedési dugók azonban minden ok nélkül
is kialakulhatnak! Ezek „fantom” közlekedési dugók. Egyetlen autó sebességének
5-ről 4-re való véletlen csökkenése elegendő egy hatalmas dugó létrehozásához.
Korábban találkoztunk ugyanezzel a helyzettel: a földrengések, a biológiai evolúció,
a folyók kialakulása és a tőzsdei összeomlások esetében. Nincs szükség katasztrofális
kiváltó eseményre (mint egy közlekedési baleset). Természetes intuíciónk, miszerint
a nagy eseményekhez nagy lökések szükségesek, csődöt mondott. Semmi értelme
konkrét okokat keresni a dugók esetében.
A közlekedési dugók fraktálok, azaz olyan önhasonló
alakzatok, melyekben a nagyobb dugók rendre egyre kisebbeket foglalnak magukba,
s ez a folyamat a végtelenségig tart. Ez képviseli a bosszantó állj-és-menj
vezetési mintázatot, amelyet mind ismerünk a zsúfolt forgalomból. Az ábrán követni
lehet az egyes autókat, és meg lehet figyelni az állj-és-menj viselkedést.
Mint az ábrán látható, a közlekedési
dugók nem előre, hanem hátrafelé haladnak. Összehasonlításként megmutatunk a
5. ábrán
egy hasonló képet Németország egyik valódi országútjának forgalmáról. Az ábra
alapját az autópályáról szabályos időközökben készült fényképek alkotják. Vegyük
észre, hogy az általános tulajdonságok ugyanazok, mint a számítógépes szimulációnál,
beleértve a dugók hátrafelé mozgását is. Végül a dugók eloszlanak. Széles körű
számítógépes szimulációkban mindenféle méretű közlekedési dugót vizsgáltak.
Természetesen (kitalálhatják!) hatványtörvény-eloszlást találtak. A hatványtörvény
kitevője 3/2-hez közelinek tűnt. Ez vetette fel a jelenség egy elegáns, de egyszerű
elméletét, a véletlen bolyongás elméletét.
Minden dugó egy véletlen gócpontban kezdődik
az ábra tetején. Minden időegységben a dugó mérete vagy nőhet valamilyen valószínűséggel,
vagy csökkenhet ugyanezzel a valószínűséggel. Emiatt a fifty-fifty helyzet
miatt a folyamat kritikus. A folyamatot meg lehet matematikailag oldani, és
hatványtörvény eloszlást ad pontosan a szimulációk által sugallt 1,5-es kitevővel.
Az
országúti forgalom az 1/f zaj klasszikus példája. Több mint 20 évvel ezelőtt
T. Musha és H. Higuchi megmérték Japánban a Kanai autópályán a forgalom áramlását
az idő függvényében, úgy, hogy egy hídon álltak az országút felett, és mérték
az időt, amíg az autók áthaladtak a híd alatt. A kvazárokból származó fénygörbéhez
hasonlót figyeltek meg. A spektrális eloszlás mérésekor minden frekvencia-összetevőt
megtaláltak a híres 1/f eloszlással. Kai és Maya ugyanezt a mérést végezték
a számítógép által szimulált közlekedési adatokon. Egy hídon állni és megfigyelni
a közlekedést ugyanaz, mint egy függőleges vonal mentén mérni a fekete pontok
mintázatát. A számítógépes szimulációkban megtalálták az 1/f a
zajt is (6.
ábra). Sőt, matematikailag be tudták bizonyítani, hogy a=1,
egy kaszkád mechanizmusból, ahol az aldugók minden időegységben vagy növekedhetnek,
vagy kihalnak, vagy több dugóra ágaznak el. Ez egyszer rendelkezésünkre áll
a nehezen megfogható 1/f zaj pontos és teljes értelmezése egy olyan modell-rendszerben,
amely ténylegesen leírja a valóságot. Ami az általunk tanulmányozott többi jelenséget
illeti, az 1/f zaj a skálamentes lavináknak köszönhető az önszerveződő kritikus
rendszerben. A közlekedés esetében az 1/f zaj a bosszantó, megjósolhatatlan
állj-és-menj viselkedés leírása a közlekedési dugókban.
Kai
és Maya megvizsgálták azt a helyzetet, amikor csak nagyon ritka véletlen ingadozások
indították el a közlekedési dugókat. Érdekes módon kimutatták, hogy a technikai
fejlesztések – mint az automatikus sebességtartás vagy a vezetés radartámogatása
– hajlamosak csökkenteni a maximális sebesség körüli ingadozásokat, és így növeli
eredményeik érvényességének tartományát. Ezeknek az áramlást szabályozó technikáknak
az egyik akaratlan következménye, hogy ha működnek, akkor ténylegesen közelebb
viszik a közlekedési rendszert a kritikus pontjához, ezáltal megnehezítik az
előrejelzést, a tervezést és az irányítást, éles ellentétben az eredeti szándékokkal.
Vegyük észre a gazdaság (vagy a homokdombok) szabályozásával való analógiát.
Az önszerveződő kritikus állapot természettörvény, amely alól nincs
felmentés.
Még
egy utolsó megfigyelést tettek. A közlekedési dugók olyan kényelmetlenségek,
amelyeket megjóslásukra való képtelenségünk erősít fel. Időnként lelassít bennünket
egy nagy dugó, máskor nem. Esetleg gyaníthatnánk, hogy lehetne a közlekedéssel
hatékonyabban is bánni. Ténylegesen nem lehetne. A mindenféle méretű dugókkal
terhes kritikus állapot a leghatékonyabb állapot. A rendszer a kritikus állapotra
önszervezett – az autók legnagyobb áteresztőképessége mellett. Ha a sűrűség
egy picit kisebb volna, akkor az országút alulhasznosított lenne, ha pedig a
sűrűség picit nagyobb volna, akkor egyetlen nagy állandó óriásdugó
lenne, amely elnyelné az autók egy részét. Az áteresztőképesség mindkét esetben
kisebb lenne.
Pontosabban
a kritikus állapot a leghatékonyabb dinamikailag ténylegesen elérhető állapot.
Egy gondosan eltervezett állapot, ahol az összes kocsi 5 egységnyi sebességgel
haladna, nagyobb áteresztőképességgel rendelkezne, de katasztrofálisan instabil
volna. Ez a nagyon hatékony állapot már sokkal korábban összeomlana, mint ahogy
az autókat egyáltalán megszerveznénk.
Ez
gondolkodóba kell ejtsen bennünket a gazdaságra általában való alkalmazásnál.
Lehet, hogy Greenspan és Marx tévednek. A gazdaság legegészségesebb állapota
a kapitalista gazdaság decentralizált önszervezett kritikus állapota lehet,
mindenféle méretű és időtartamú ingadozással. Lehet, hogy az árak és a
gazdasági tevékenység ingadozása kényelmetlen (különösen, ha rajtunk csattan),
de ez a legjobb, amit tehetünk!
Az
önszervezett kritikus állapot az összes ingadozásával együtt nem a lehető legjobb
állapot, de a legjobb dinamikailag elérhető állapot.
Szegedi
Péter fordítása
* Az itt közölt írás a szerző „How Nature Works. The science of self-organized criticality” c. műve 11. fejezetének fordítása. On economics and traffic jams. In: How Nature Works, Copernicus Springer Verlag, New York, 1996, 183-198 old. A fordítás a T20370 számú OTKA kutatás támogatásával készült. (vissza)
Az Internet még
nem igazán szociológus-paradicsom, de azért már most is sok érdekes dolog
található a világhálóra kapcsolt szervereken. |
1. ábra
A gyapotárak havi változásainak eloszlása
Mandelbrot, B.: The Variation of Certain Speculative Prices,
Journal of Business of the University of Chicago 36 (1963) 307. old.
(vissza)
2. ábra.
A kölcsönhatásban álló termelők modellje. Minden termelő a felette lévő sor
két fogyasztójától kap rendeléseket. Ha nincs elég terméke raktáron, akkor továbbadja
a rendelést a hálón lefelé két eladónak, kap minden egyes eladótól egy egység
terméket, és termel két egységet a saját termékéből, azután leszállítja a megrendelt
mennyiségű terméket. Ha az ügyletek után marad egy egység a termékéből, akkor
azt raktáron tartja a következő körig. A folyamatot az ábra tetején fellépő
fogyasztói kereslet indítja el.
Bak, P., Chen, K., Scheinkman, J. A., Woodford, M.: Aggregate
Fluctuations from Independent Shocks: Self-organized Criticality in a Model
of Production and Inventory Dynamics. Ricerche Economiche 47 (1993) 3. old.
(vissza)
3. ábra.
A hálózat mielőtt (a) és miután (c) egyetlen – a nyílnál lévő – igény kiváltott
egy lavinát. A nyíl a rendelések áramlását mutatja. A termékek az ellenkező
irányban áramlanak. A fekete pontok azokat a szereplőket jelzik, akiknek egy
egység termékük van raktáron. A szürke pontok jelzik azokat a szereplőket, akiknek
termelniük kell az igények kielégítése érdekében. A bekerített terület jelzi
a lavina méretét.
Bak, P., Chen, K., Scheinkman, J. A., Woodford, M: Aggregate
Fluctuations from Independent Shocks: Self-Organized Criticality in a Model
of Production and Inventory Dynamics. Ricerche Economiche 47 (1993) 3. old
(vissza)
4. ábra.
Számítógép által szimulált közlekedési dugó. A vízszintes irány az országutat
jelzi. Az autókat fekete pontok mutatják. Az idő lefelé telik. A pontok az egyes
autók vonalként megjelenő pályáit hozzák létre. A nagy autósűrűséget kísérő
sötét területek a közlekedési dugót jelzik. A mintázat egy bal oldali óriási
dugóból keletkezett, amely maximális mértékben pumpálja az autókat az országútba.
A jobb oldalon kialakuló dugót egy, a jobb felső sarokban lévő autó lelassulása
váltotta ki.
Nagel, K. és Paczuski, M.: Emergent Traffic Jams. Physical Review
E 51 (1995) 2909. old.
(vissza)
5. ábra.
Közlekedési dugó egy német országúton légifelvételről. Hasonlít a 4. ábra numerikus
szimulációból származó képéhez, minden vonal egy jármű mozgását képviseli.
Treiterer, J. Aereal Traffic Photos. Technical Report PB 246
094. Columbus, OH: Ohio State University, 1994
(vissza)
6. ábra.
Közlekedési dugó spektrális eloszlása.
Nagel, K. and Paczuski, M: id. mű, lásd a 4. ábrát
(vissza)