(1997/3. számból)

A munkavállaló-tulajdonosok motiválása


Egy vállalat alkalmazottainak motiválására az egyik legjobb módszer az, ha a dolgozók tulajdonossá válnak a cégben - vonja le a következtetést az amerikai PR News folyóirat egyik szemleírója a Minnesota állambeli Kenyonban egy bútorgyártó vállalatnál, a Foldcraft-nál tett látogatása után. A külföldi szakmai lapokban nem ez az elsõ olyan cég, amelynek vezetõi a munkavállalók tulajdonossá tételében nem állnak meg a részvények kiosztásánál, hanem a tulajdonosi kultúra szervezeti feltételeinek megteremtésére is odafigyelnek.

Stephen Sheppard, a Foldcraft vezérigazgatója személyesen számolt be képzési módszereikrõl a múlt héten hazai MRP-s cégeknél tett látogatása során. A vállalat vezetése komoly erõfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a cég mûködésére vonatkozó adatokat megossza a mintegy 250 alkalmazottjával, akik tulajdonosai is a cégnek a Munkavállalói Résztulajdonosi Program keretében. Az Egyesült Államokban az MRP-s cégeknél nem szokatlan ez a dolog, de a Foldcraft még ennél is tovább megy. Arra törekszik, hogy az alkalmazottait kiképezze a pénzügyi jelzõszámok jelentõségének és a pénzügyi teljesítmény mérésének értelmezésére és alkalmazására. Pénzügyi alapképzés Mikor a Foldcraft részben a munkavállalók tulajdonába került 1985-ben, a cég vezetõi különféle módszerekkel elkezdték átalakítani az emberek gondolkodásmódját azért, hogy tulajdonosokként is cselekedjenek. A cég olyan pénzügyi képzési programokat alakított ki, amelyek egy háztartás mûködéséhez hasonlítva magyarázzák el a cég pénzügyeit. A cég vezérigazgatója beszámolt arról is, hogy kezdetben teljesen önkéntes volt a részvétel ezeken a képzéseken, késõbb kötelezõvé tették minden munkavállaló számára, beleértve az újonnan belépõ kollégákat is. Az alapvetõ ismereteket adó képzési programok kialakítása után a cég továbblépett, és újszerû képzési programokat alakítottak ki játékok formájában. Ma már ezek alkotják a kommunikációs és képzési programjaiknak az alapját.

Az egyik ilyen típusú, hat óra idõtartamú képzési program az "Iskolapad vállalat" nevû játék. Ennek során két képzeletbeli vállalatot reprezentáló csapat versenyez azért, hogy melyikük pénzügyi eredménye lesz a jobb a játék végén. Játékok a megbeszéléseken A "nyitott üzleti könyvvel" való vállalatvezetés a cég havi munkavállalói értekezletein válik nyilvánvalóvá. Ezek a cégen belül "MRP kupaktanács"-nak nevezett egyórás megbeszélések pénzügyi beszámolóval kezdõdnek, ezután kérdések és válaszok következnek, versenyekkel fûszerezve. Az elsõ fél óra során a cég vezetõi tulajdonképpen felépítik a pénzügyi jelentést, benne az értékesítés, a költségek és a nyereség adataival. A megbeszélésnek ez a pénzügyi jelentés része az elõzõ hónap eredményeit, illetve a következõ hónapra vonatkozó elõrejelzéseket foglalja magában. A második félórában a kérdezz-felelek periódus játékosabban közelít a dologhoz. Elõször is minden olyan nem vezetõ munkavállaló, aki kérdést tesz fel, kap egy dollárt. Azután sorsolást tartanak azokból a kérdõívekbõl, amelyeket a megbeszélés kezdetén töltöttek ki a munkavállalók. Az elsõ dolgozó, akinek kihúzzák a kérdõívét, és kiderül, hogy helyesen válaszolt a cégre vonatkozó három kérdésre, az 50 dollárt kap. Ez a sorsolás lehetõséget ad a vezetõknek arra, hogy újra visszatérjenek a legfontosabb kérdésekre, és meggyõzõdjenek arról, hogy az összes munkavállaló hallja a helyes válaszokat egy serkentõ jellegû kontextusban. A találkozó végén kerül sor a "Passzolj vagy játssz!" címû játékra. Ennek során a munkavállalók neveit véletlenszerûen sorsolják ki. Ezután feltesznek egy, a cégre vonatkozó pénzügyi jellegû kérdést. Ilyenkor lehetõsége van mindenkinek "passzolni", ha nem tudja a választ, illetve "játszani", ha tudja. Ha játszanak és helyesen válaszolnak, 100 dollár üti a markukat. A potenciális nyilvános leégésen kívül nem büntetik a passzolást, illetve a helytelen válaszadást.

Maximalizálja-e a Foldcraft a munkavállalóinak potenciális hozzájárulását a cég további sike-réhez? Sheppard vezérigazgató szerint igen. Kiemeli a jó mûködési eredményeket. Például a tavalyi éves készletértékelés, melyet rendszeresen elvégeznek, a cég történetének eddigi legnagyobb értéknövekedését mutatta. A százalékos növekedés két számjegyû volt, akárcsak egy évvel korábban. A tengerentúli utazások A Foldcraft másik újító gyakorlata az a folyamatos törekvésük, hogy szó szerint a világgal szembesítsék munkavállalóikat, és szélesítsék látókörüket. Egy, a "Határokon át" elnevezésû vállalati program keretében a 100%-os munkavállalói tulajdonban levõ cég 1991-tõl mostanáig körülbelül 60 munkavállalót küldött a tengerentúlra azért, hogy körülbelül egy hetet töltsenek el egy-egy kevésbé fejlett országban. A program akkortájt kezdõdött, amikor a Foldcraft munkavállalói megvették a cégnek azt a még fennmaradó 51%-át, amelyet 1985-ben, az eredeti MRP tranzakció során nem vásároltak meg. Miután a munkavállalók visszatérnek egy-egy ilyen útról Közép- és Dél-Amerikából vagy a Közel-Keletrõl, egészen átalakulnak. "Elvárjuk a munkavállalóktól, hogy megértsék azt a piacot, ahol vagyunk, beleértve a globális piacot is, valamint azt, hogy milyen hatással van ránk a világ többi része, de mindezt nem lehet megtanítani itt Kenyonban, Minnesotában" - fejtette ki a vezérigazgató a program célját. A munkavállalók sokkal szókimondóbban térnek vissza ezekrõl az utazásokról, "valamiféle (szociális) tenniakarással ösztökélve" - tette hozzá. A vállalat számára a munkavállalók így nagyon személyes módon ébrednek tudatára mindazoknak a tényezõknek, amelyekkel egy vállalatnak szembe kell néznie. Ez segít nekik abban, hogy úgy gondolkodjanak és viselkedjenek, mint a vállalkozás tulajdonosai.

VISSZA A TARTALOMHOZ

VISSZA A KEZDÕLAPRA