Kruzslicz Anita

Az “emberiség géniusza”

A korabeli zsenifelfogás alternatívája A. W. Schlegelnél


Minden egyes zseni csak egy-egy oldala és megjelenési módja az emberiség egyetlen nagy géniuszának” – írja August Wilhelm Schlegel Az előadások a szépirodalomról és a szépművészetről című 1801-es írásában.1 Schlegel idézett zsenimeghatározása új alternatívát jelentett a korabeli zseniértelmezésekhez képest, egyúttal szembehelyezkedett a korban meghatározó két zseniképpel is: az excentrikus, öntörvényű zsenivel éppúgy, mint az öntudatlanul alkotó művész felfogásával. Míg az öntörvényű zseni teóriája szerint az alkotó elveti mind a belső, mind a külső szabályokat,2 addig az öntudatlan “természeti zsenit” olyan művészként értelmezték, aki a szabályokat csak “kívülről”, a “természet adományaként” kaphatja. Ez utóbbi elképzelés kapcsán Schlegel többek között Kantot bírálja, aki szerint “a zsenialitás olyannyira természeti adottság, hogy működése egyáltalán független a szabadságtól; tulajdonképpen nem az embernek van zsenialitása, hanem a zsenialitáshoz tartozik egy ember”.3 Eszerint, vonja le a következtetést Schlegel, a természet vak eszközeként felfogott alkotó zsenialitását az állatok művészösztönére is alkalmazhatnánk, ez azonban Schlegel számára nem tartható álláspont.4

Megfigyelhető, hogy a zseni két fenti meghatározásának közös jellemzője a zseni és a szabály viszonyának elképzelése az alkotás szempontjából. A kétféle elképzelés a művész megítélésének kétféle formáját hozza magával. Míg az öntörvényű zseni elképzelése a zseni személyét állítja előtérbe, addig az öntudatlan zseni elképzelésében az alkotó éppannyira kiválasztott, mint amennyire véletlenszerű. Ebben az elképzelésben ugyanis a zseni nem mint autonóm személy jelenik meg, hanem mint a természet puszta eszköze.

Előadásom két részből áll. Először azt veszem vizsgálat alá, hogy Schlegel az idézett 1801-es írásában milyen zsenifogalommal dolgozott. Ezt követően az Előadások után egy évvel íródott Poesie5 című szöveg alapján vázolom fel a schlegeli zsenifogalom továbbgondolását.


1.

A bevezetőben csak röviden érintett két zsenifelfogás összekapcsolható a művészet értelmezésének a produktum, illetve a produktivitás felőli megközelítésmódjával. A művészet mint produktivitás, vagyis mint létrehozó aktus szempontjából az alkotó élvez elsőbbséget, ezért ehhez az excentrikus zsenifelfogás áll közelebb. A művészet létrehozott (és létrehozandó) műalkotások sorozataként való értelmezése ellenben az öntudatlanul alkotó zsenifelfogáshoz köthető, mivel ebben a felfogásban nem meghatározó a művész személye. Az idézett 1801-es Előadásokban Schlegel a produktivitásként és produktumok sorozataként értelmezett művészethez a történetiség elvét kapcsolja hozzá, és ezen keresztül leszámol az önmagának szabályt adó, excentrikus zseniképpel.6

A művészetet Schlegel úgy határozza meg, mint önmagukban teljes alkotások sorát, azonban a műalkotások autonómiájának ilyen elismerése mellett a művészetet egyszersmind történeti karakterrel is felruházza. A történeti szempont érvényesítésén keresztül Schlegel megállapítja, hogy az önmagukban tekintett műalkotások csak egy történeti egészben nyerhetik el helyüket. A művészetnek tehát saját szemszögéből nézve önmagában teljesnek kell lennie, mégsem tekinthető azonban függetlennek az adott kortól. “Minden műalkotás – írja Schlegel – azon befolyások következtében, amelyeket a művész szellemi elődeitől kapott, kialakulásában tulajdonképpen történelmileg mélyen összefügg a korábbi alkotásokkal, bármennyire törekszik is arra a művész, hogy önálló és önmagában zárt alkotást hozzon létre”.7 A művészet eszerint “korlátozott”: “örökké mozgásban levő szelleme az egyes korok anyagából, minden meghatározott környezetben mindig mintegy megtestesül, alakká szerveződik”.8 Ez alapján nem tartható a külső meghatározottságoktól függetlenül alkotó zseni elképzelése.

A történeti szemléletű művészetfelfogásban másrészt a műalkotások, vagyis azok létrejötte a művészet történetének menetében “objektíve szükségszerűnek”, míg a művész személye a műalkotás szempontjából “szubjektíve véletlenszerűnek” tekinthető.9 E gondolat az öntudatlanul alkotó zseni teóriájához közelíti Schlegel elképzelését, azonban a történeti szempont a természet eszközének tekintett, öntudatlan alkotó zseni képét is megrendíti. A történeti aspektus ilyen értelmezéséhez röviden vissza kell tekintenünk Schlegelnek az 1795-ös, Levelek a költészetről, a versmértékről és a nyelvről című írására. A történetiség kérdése ebben a tanulmányban a művészet antropológiai megalapozásának a szempontjával együtt jelenik meg. Vizsgálódásában Schlegel a művésznek az Isten küldöttjeként való beállításával, vagyis az öntudatlan alkotó zseniképpel vitatkozik. Azzal, hogy a költészet eredetét az emberi megnyilatkozásokig vezeti vissza, kiszélesíti és egyben elrelativizálja a művész státuszát. “Minden ember költő” – írja, negálva ezzel az öntudatlanul alkotóhoz kapcsolt kiválasztottság gondolatát.

A művészet antropológiai megalapozásával azonban Schlegel a művészet társadalmi szerepét is megerősíti. Az emberi megnyilatkozás differenciálódási folyamatában megszülető művészet megjelenéséhez köti ugyanis a társadalmi ember létrejöttét. Schelgel szerint ebben a differenciálódási folyamatban jelenik meg az állati és emberi megnyilvánulásokat megkülönböztető ritmus, mely már társadalmi funkcióval bír, és egyben a művészet alapja.10 Schlegel az érzelmi megnyilvánulások kifejezését a társadalmisághoz vezető úton csak az első lépésnek tekinti. Minden érzelmi megnyilvánulás – mely a taglejtéstől, a kiáltáson és az éneklésen keresztül az artikulált beszédig vezet – az együttérzés feltételét biztosítja egy csoporton belül.11 Az emberi együttélés feltételét azonban, melyet a szenvedélyek korlátozásában lát, Schlegel a ritmus, vagyis az időmérték jelenségében ragadja meg. A szenvedélyek korlátozásához vezető utat ugyanis a szenvedély kifejezésének korlátozásában ismeri fel. A szenvedély kifejezése tehát a ritmussal keretet kap, és ez visszahat a belső lelkiállapotra is, vagyis a ritmus magát az érzelmet is képes megváltoztatni. A szélsőségek kordában tartásával tehát a ritmus és ezzel a művészet is mint csoportképző erő jelenik meg a társadalom kialakulási folyamatában. Az 1802-es Poesie című szövegében Schlegel erre a korábbi gondolatára utalhat, amikor megjegyzi, hogy “a poézis a világgal együtt teremtetett”.12

Az eddigi vizsgálódás alapján a következőkben az előadásom bevezető idézetét – “Minden egyes zseni csak egy-egy oldala és megjelenési módja az emberiség egyetlen nagy géniuszának” – és ezen keresztül Schlegel zsenifogalmát értelmezem.

Schlegel számára a zseni nem mint személy, hanem mint a művészi létrehozás, a produktivitás elve lesz meghatározó. A költészet antropológiai megalapozásával az egyénekről a minden emberben közösen ható emberi szellemre helyezte át a hangsúlyt. Az előadások a szépirodalomról és a szépművészetről című írásában aztán a művészet autonóm és történeti nézőpontját köti össze, és ezzel magyarázza, hogy “hogyan lehet valami az előrehaladás végtelen sorának egyik tagja, és ugyanakkor önmagában is kielégítő és önálló alkotás”.13 A művészetnek ez a történeti felfogása a fejlődés, illetve a végtelen haladás gondolatát emeli be a műalkotások és a művészet megítélésébe. Mivel “a művészet külső kialakítása – fogalmaz Schlegel – az egyes korszakokban módosul (…), de (…) a szép megjelenése a műalkotásokban egyre tisztábbá és tökéletesebbé válhat (…), ebből mi a véget nem érő haladás lehetőségét és követelményét vezettük le”.14 A művészetnek is lehet tehát történelme, mert a “történelem tárgya csak az, amiben jelen van (…) a haladás”.15 Ebbe a történeti kontextusba emeli be Schlegel a zseninek egy, az alkotóművész személyétől már eloldott fogalmát, a géniuszt. “Honnan tudhatnánk – teszi fel a kérdést Schlegel a művészet fejlődéstörténetével kapcsolatban –, hogy a géniusz nem dolgozza-e és rendezi-e egyetlen nagy műalkotássá az emberiségnek ezt az ezerféle, egymástól eltérő formáját és alakzatát olyan alkotássá, amelyben a disszonanciának is megvan a maga helye?”16

Ez a géniusz, mely “nem semmisülhet meg soha, és főnixként mindig szebben és hatalmasabban születik újjá poraiból”,17 már nem egy alkotónak a zsenialitása, hanem maga az emberi alkotó zsenialitás. Az idézetben szereplő “emberiség géniusza” az emberi szellem maga, mely képes egészt formálni az eseményekből úgy, hogy ebben az egészben a disszonanciának is helye van. A költészeti zseni így Schlegelnél az emberi szellemmel mint az “emberiség géniuszával” azonosul. Schlegel elméletében e géniusz által válik műalkotássá a világ:18 “ez a géniusz teszi az életet költőivé. Költőivé úgy, hogy nem koncentrálódik műalkotásokban, de hatással van a műalkotások jellegére”.19 Schlegel tehát a zsenit mint a művészet elvét a művészet szféráján túlra terjeszti ki, és a történetiség elvével összekapcsolva az emberi szellem jellemzőjévé teszi.


2.

Mivel az emberi szellem “a véget nem érő haladás szolgálatában áll – írja Schlegel –, így szinte elvárhatjuk, hogy a géniusz ezen általános lélekvándorlása során egyre magasabb rendű és tisztultabb szervezetté alakuljon át, míg végül az éteri megdicsőülés formáját nem ölti”.20 Előadásom befejező részében Schlegel Poesie című szövegére támaszkodva szeretnék egy rövid kitekintést tenni e “lélekvándorlás” továbbgondolására Schlegelnél. Ebben az 1802-ben írt szövegben a “művészet természettörténetét” akarja Schlegel megalapozni, amit a művészet “szükségszerű eredetének és első lépéseinek” bemutatásaként értelmez.21 Ennek megfelelően visszatér az 1795-ös Levelekkel kapcsolatban említett ritmus szerepének hangsúlyozása, itt azonban a művészet kialakulásának kérdésében a reflexivitás kap strukturáló szerepet.

A Levelekben Schlegel természetes jelenségként kapcsolta a művészethez az egyre növekvő reflexiót, amit a társadalmi fejlődés zálogának tekintett. A költészetet ugyanis úgy írta le, mint ami idővel a nemzedékek közötti tudásátadás funkcióját látta el, ami pedig a reflexió növekedésével járt együtt. A Poesie című szövegben már a művészet, illetve a poézis reflexiós struktúráját dolgozta ki Schlegel.

Mivel Schlegel a nyelv és a poézis kapcsolatára épülő koncepcióját az átfogóbb jelentésben értett művészet, vagyis minden művészeti ág “természettörténeteként” akarja értelmezni, ezért a fogalmak tisztázása érdekében érdemes rekonstruálni a szövegben megjelenő művészet, poézis, illetve művészeti ágak kapcsolatát. A művészetet Schlegel egy átfogóbb jelentésben használja a szövegben, mint a poézis kifejezést. A poézist mégis etalonná emeli a művészeten belül, mégpedig az alapján, hogy ezt – ellentétben a többi művészeti ággal – közvetlenül kapcsolja a nyelvhez. Nézetét azzal támasztja alá, hogy a nyelvet mint minden művészeti ág alapját értelmezi, és megállapítja, hogy a külsődleges, anyagi ábrázolást mindig megelőzi egy belső folyamat, a művészi elgondolás vagy “művészi lelemény”, mely folyamatban a nyelv lát el közvetítő funkciót.22 Az “általában vett” művészi leleménnyel azonosított poézis eszerint minden más művészeti ág etalonjává emelhető. Ez alapján megállapíthatjuk, hogy a Poesie szövegben is a produktivitás gondolata tér vissza, csak immár a nyelv és a poézis kapcsolatában értelmezve. A “művészi leleményt” eszerint a zsenivel mint művészi létrehozással azonosítom.

A művészi elgondolás közegeként elgondolt nyelvnek és a poézis e sajátos kapcsolatának a kidolgozásán keresztül hozza létre Schlegel a poézis reflexiós struktúráját. E kidolgozás szerint a nyelvet, mely az ember minden szellemi mechanizmusának közege, az emberi szellem megformálásaként is értelmezhetjük. Eszerint a poézisben a nyelv mint már “megformált formálódik újra”.23 A struktúrát olyan hatványozódási struktúraként írja le Schlegel, melyben a nyelvre épülő és a nyelvet anyagaként felhasználó poézis egyszerre jelenhet meg létrehozó aktusként és létrehozott alkotásként, vagyis benne a reflexió alapmozzanatként értelmezhető. A poézis reflexiós szerkezete jelenik meg a fogalom meghatározásában is: a poézis “a poézis poézise”,24 illetve erre utal, amikor Schlegel arról beszél, hogy “ugyanaz a tevékenység, amely a poétikus alkotásokat létrehozza, később visszatekinthet a saját eredményeire is”.25

Schlegel a “művészet természettörténetét” tehát ezzel a hatványozódási struktúrával ragadja meg. A történeti dimenziót nyert poézis hatványozódását így egyre magasabb reflexiós szintekként magyarázhatjuk. Schlegel e reflexiós szintek meghatározásához megkülönbözteti a természeti poézist és a művészeti poézist – ez utóbbi a művészet általános képéből kiindulva a műfajok összességét jelenti.26 A természeti poézissel azonban, hasonlóan a már említett 1795-ös szöveghez, az eredetig, mégpedig egy ún. ősnyelvig vezeti vissza a poézist. A struktúra a következő: az ősnyelvben lévő poétikus hajlam a ritmussal nyer önálló életet, és az ember benső világából belép a világ jelenségei közé. A következő szint a mitológia, mely mint világkép képes újraszervezi a világot.27 A mítosz azonban, a reflexiós struktúrából következően, a poézis következő szintjén ismét anyaggá válik a feldolgozás, a reflexió számára. A “szabad és öntudatos művészet” lesz az, ami feldolgozza a mítoszt: “a mítosz újra anyaggá válik, amelyet költőien feldolgoz, ebből következően egy fokkal magasabbra lendül.”.28

A poézis lényege tehát egy folyamatos hatványozódás: a korábbi szintre épülő reflexió, mely a művészetben a haladás történelmi fogalmát igazolja. A haladás a reflexió növekedését és egyben az élet és a művészet harmóniáját jelenti. Schlegel szerint a görögöknél megvolt ez az összhang, de nem tudott tartóssá válni, hiszen “az emberiség még nem ébredt egészen önmaga tudatára”.29 A reflexiós struktúra következő fokán azonban – véli Schlegel – a tudatosan megvalósított összhang tartósabb lesz, mint a görögöké: “az élet és a művészet olyan tökéletes harmóniáját, mint a görögök korában (…) bizonyára nem fogjuk többé viszontlátni. (…) De ha még egyszer létrejön egy ilyen összhang, más módon, sokkal inkább szándékosan és tudatosan, akkor – és ezt biztosan megjósolhatjuk – sokkal nagyobb és tartósabb lesz, mint amilyen a hellén virágkor volt.”.30

Jegyzetek

1 August Wilhelm Schlegel és Friedrich Schlegel: Előadások a szépirodalomról és a szépművészetről, uők., Válogatott esztétikai írások, Gondolat, 1980, 531. o.

2 “Egy bizonyos korszakban – írja Schlegel – Németországban visszaéltek a zseni fogalmával. A költészeti anarchiának ebben az önmagában nevetséges periódusában (…) a szellem, melyet oly sokáig konvencionális szabályok közé és az autoritás igájába kényszerítettek, úgy tűnik, a külső kényszerrel együtt el akart vetni minden belső kényszert is; így a zseni lényegi és egyetlen ismérvévé a mértéktelen gátlástalanság és az excentrikus eredetiség vált.” Id. mű 571-572. o.

3 Id. mű, 571. o.

4 Id. mű, 570-571. o.

5 August Wilhelm Schlegel: Poesie, in uő., Über Literatur, Kunst und Geist des Zeitalters, Stuttgart, Philipp Reclam jun., 1994.

6 Schiller vezeti be a művészetek alakulásába a történetiség elvét: A naiv és szentimentális költészetről című 1795-ös írásának egyik tézise, hogy a két költői magatartás (a naiv és a szentimentális) egyben történelmi korszakot is jelöl. Az elmélet szerint a naiv költészet, vagyis a spontán, ösztönös alkotó az antik művészetet jellemzi, míg a szentimentális költészet, melyet a reflektáló, tudatosan alkotó művészi munkával jellemez Schiller a modern kor sajátosságaként jelenik meg. Schiller: A naiv és szentimentális költészetről, in. uő. Válogatott művei, Új Magyar Kiadó, Budapest, 1955

7 August Wilhelm Schlegel és Friedrich Schlegel: Előadások a szépirodalomról és a szépművészetről, uők., Válogatott esztétikai írások, Gondolat, 1980, 540. o.

8 Id. mű 529. o.

9 Egy “műalkotásnak, lényegét tekintve, a művészet világának egészén belül valamikor létre kell jönnie, de a művész személye ebből a szempontból teljesen véletlenszerű.”. Id. mű 530. o.

10 Schlegel a művészetet (költészet, zene, tánc) a ritmussal egyidejűleg megszületőként írja le: “a költészet a zenével és a tánccal együtt keletkezett, és a versmérték volt az az érzéki kötelék, amely ezeket a testvér-művészeteket összekötötte.”. August Wilhelm Schlegel és Friedrich Schlegel: Levelek a költészetről, a versmértékről és a nyelvről, uők., Válogatott esztétikai írások, Gondolat, 1980, 78. o.

11 “A szemünket és fülünket ért benyomások révén kialakul bennünk valamilyen hasonló lelkiállapot (…) az együttérzés bensőségesebb érzése is összekapcsolhatja az emberi nemet egyetlen egésszé, nemcsak az eszmékkel való kereskedés! Érzés nélkül a társadalom kellős közepén is magányosak lennénk.” Id. mű 84. o.

12 August Wilhelm Schlegel: Poesie, in uő., Über Literatur, Kunst und Geist des Zeitalters, Stuttgart, Philipp Reclam jun., 1994, 103. o.

13 August Wilhelm Schlegel és Friedrich Schlegel: Előadások a szépirodalomról és a szépművészetről, uők., Válogatott esztétikai írások, Gondolat, 1980, 529. o.

14 Id. mű 548. o.

15 “A követelmény – írja Schlegel ugyanitt –, amelyen az egész történelem értéke nyugszik, az emberi nem véget nem érő haladása”. Id. mű 525. o.

16 Id. mű 532. o.

17 Id. mű 531. o.

18 Ezzel a gondolattal Schlegel a világ mint egyetlen nagy műalkotás fogalmához tér vissza, mely már az 1798-as Athenäum-töredékekben is megjelent. A romantikus költészet öndefiníciója szerint a cél a világot költőivé tenni: “e költészet szándéka és feladata (…) az életet és a társadalmat költőivé tenni”. August Wilhelm Schlegel és Friedrich Schlegel: Athenäum-töredékek 116. töredék, uők., Válogatott esztétikai írások, Gondolat, 1980, 280. o.

19 August Wilhelm Schlegel és Friedrich Schlegel: Előadások a szépirodalomról és a szépművészetről, uők., Válogatott esztétikai írások, Gondolat, 1980, 531. o.

20 Id. mű 532. o.

21 August Wilhelm Schlegel: Poesie, in uő., Über Literatur, Kunst und Geist des Zeitalters, Stuttgart, Philipp Reclam jun., 1994, 102. o.

22 Id. mű 95-96. o.

23 Id. mű 96. o.

24 Id. mű 97. o.

25 Id. mű 96-97. o.

26 Id. mű 101. o.

27 Id. mű 104. o. Ezt a szerveződést Schlegel a nyelv általi természetábrázolás legmagasabb szintjeként értelmezi.

28 Id. mű 97. o.

29 “Az a szép korszak a világ ifjúkora, sőt részben gyerekkora volt, amikor az emberiség még nem ébredt egészen önmaga tudatára.” August Wilhelm Schlegel és Friedrich Schlegel: Előadások a szépirodalomról és a szépművészetről, uők., Válogatott esztétikai írások, Gondolat, 1980, 532. o.

30 Uo.