Számítástechnika-oktatás az iskolánkban

 

 

Tartalom:

 

 


Célok, feladatok:

 

- Az INFORMATIKA tantárgy az információs társadalomban otthonosan mozgó, az információt munkája során felhasználni és létrehozni tudó ember kialakítását célozza meg.

- Az iskolai informatika, számítástechnika legfontosabb szerepe abban rejlik, hogy az ember szembesül az újhoz való alkalmazkodással, az ismeretek frissítésének követelményével - így az állandó önképzés életformájának meghatározó része kell hogy legyen.Ehhez el kell sajátítania a megfelelő információszerzési, -feldolgozási és -átadási technikákat, valamint az információkezelés jogi és etikai szabályait.

- Megláttatni a tanulókkal, hogy a mindennapi életben nagymértékben megnövekedett az információ társadalmi szerepe, felértékelődött az informálódás képessége. Nagyságrendekkel megnőtt az információszerzés gyorsasága az élet minden területén. E gyorsan változó, fejlődő területen nagyfokú az ismeretek elavulása is, ezért különösen fontos, hogy a tanulóknak legyen igénye az informatikai ismereteik folyamatos megújítására.

- A tantárgy egyik legfontosabb feladata, hogy rávezesse a tanulókat arra a fontos tényre, hogy az egyén érdeke, hogy időben hozzájusson a munkájához, életvitele alakításához szükséges információkhoz, s hogy képes legyen azokat céljának megfelelően feldolgozni és alkalmazni.

- Ezen érdek felismerése, majd az igény kialakítása, az ezt kiszolgáló technika elsajátítása e tantárgy fő feladatai közé tartozik.

- Az elektronikus adatkezelő eszközök fejlődésének és elterjedésének hatására kibővült az ember módszer- és eszköztára, a megoldható problémák köre. Az új eszközök közül sokoldalúságával és hozzáférhetőségével kiemelkedik a számítógép, mely önmagában is, de főleg számítógépes hálózatra kapcsolva újszerű probléma-megoldási lehetőségeket biztosít. E tudás jelentős része napjainkra az alapműveltség részének tekinthető.Az idevágó ismereteket foglalja össze a számítástechnika.

- A számítástechnika ismeretkör alapvető célja:

- a számítástechnikai és informatikai alapfogalmak megismertetése,

- az informatikai, számítástechnikai és irodai eszközök biztonságos kezelésének elsajátítása,

- az algoritmizáló képesség kialakítása,

- a megtervezett, precíz munkavégzésre nevelés.

Vissza


Általános fejlesztési követelmények:

Sajátítsa el a tanuló a számítógép-kezelés alapjait:

- Ismerje és tartsa be a baleset-megelőzés szabályait. A nagyértékű berendezésekkel fegyelmezetten,a használati utasításokat pontosan betartva dolgozzon.

Tudjon információt különféle formákban kifejezni, legyen képes a különböző formákban megjelenített információt felismerni:

- Információ kifejezése beszéddel, írással, rajzzal, jelekkel.

- Ismerje a legalapvetőbb dokumentumformákat, ezeket minta alapján legyen képes megvalósítani, legyen igénye a mondanivaló lényegét tükröző esztétikus külalak kialakítására.

Szerezzen tapasztalatokat a hagyományos és az új technológiákon alapuló informatikai eszközök és információhordozók használatában:

- Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait, a megszerzett információt legyen képes kiértékelni és felhasználni.

- Tudjon információt szerezni könyvtárból, számítógépes programokból, ismerje az adatbázisokból, számítógépes hálózatból való információszerzés lehetőségét, módját.

Legyen képes az adott probléma megoldásához kiválasztani az általa ismert módszerek és eszközök közül a megfelelőket:

- Találkozzon olyan problémákkal, melyeket kalkulátorral, illetve számítógépes programokkal tud megoldani.

Ismerje fel és tudja különféle formákban megfogalmazni a hétköznapi életben előforduló tevékenységek algoritmizálható részleteit:

- Ismerjen fel egyszerűbb algoritmusokat.

- Adott feladat megoldásához tudjon algoritmusokat tervezni és megvalósítani.

Tudjon egyszerűbb folyamatokat modellezni, paramétereket módosítani:

- Ismerje meg a (játék)programokon keresztül a szabályozó eszközök hatását.

Alkalmazzon tantárgyi, könyvtári adatbázisokat és tudjon adatbázisban keresni:

- Nyilvántartásban tudjon keresni (kézzel, kereső programokkal, adatbázis kezelővel).

Tudja értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat, adatokat.

- Adatok közötti összefüggések felismerése.

Ismerkedjen az informatika és a társadalom kölcsönhatásaival:

- Programok, adatok használatának jogi és etikai alapjai.

Vissza


Eszközök, feltételek:

Tárgyi feltételek:

A tanítás helye és eszközei:

- A tantárgyat jellege miatt célszerű két eltérő típusú teremben oktatni: hagyományos tanteremben az elméleti részeket, számítógépes szaktanteremben a gyakorlati ismereteket.

- A termek fontos berendezései:

hagyományosan berendezett terem: írásvetítő, diavetítő, vetítőállvány, vetítőernyő
számítógépes szaktanterem : annyi számítógép, hogy egy gépre max. 2 tanuló jusson. (kiépítettségük: legalább 80386-os CPU, 4 MB RAM, VGA monitor, egér, magyar billentyűzet) legalább egy nyomtató, gyerekenként 1-1 mágnes lemez.

- A szaktanteremben induláskor nem feltétlenül szükséges, de a későbbiek során elengedhetetlen a számítógépes hálózat. Amennyiben más tanórákon is szeretnék a számítógépet hatékonyan alkalmazni, úgy egy számítógépes kivetítő (projektor) is szükségessé válik. A hangkártya, a CD meghajtó a gépekben, egy szkenner illetve egy színes nyomtató a későbbi minőségi munka feltétele.

Szoftverek:

- A számítógépparknak alkalmasnak kell lennie a grafikus felületű, magyar nyelvű operációs rendszer futtatására. (Szerényebb teljesítményű gépparkon is futtatható a Windows 3.1)

- A 7. évfolyamtól ajánlott az iskolai hálózat a színvonalas oktatási munkához, külső világhálós kapcsolattal. Az 1997-ben meghirdetett SuliNET programnak köszönhetően 2000-ig várhatóan intézményünkben is kiépül a világhálós kapcsolat. A hálózati operációs rendszer legalább Novell Intra Netware vagy Windows NT legyen. Ezek tartalmaznak levelezési és www használatát lehetővé tevő alkalmazásokat is.

- A Windows-hoz tartozó alkalmazásokon túlmenően (notesz, kalkulátor, naptár, óra, rajzolóprogram) 8. évfolyamig ajánlott egy magyar nyelvű irodai programcsomag (pl. MS-Office)

- Az algoritmusok oktatásához elengedhetetlen néhány program fejlesztői környezet (pl. Comenius Logo, amelyet 5.-8. évfolyamig lehet használni, valamelyik BASIC, vagy PASCAL fejlesztői környezet).

- Egyéb alkalmazások: vírusirtók, tömörítő programok, levelezési és hálózati böngészők, shareware programok, játékprogramok (lehetőleg magyar nyelvű, valamilyen készséget fejlesztő szabad vagy shareware programok).

Szaktanári alapfelszereltség :

- Használaton kívüli számítógép alkatrészek.

- Számoló eszközök: kövek, számolótáblák, szorobán, abakusz, zsebszámológép.

- Faliképek: számítógép egységek felépítéséről, alapparancsokról.

- Modellek, tervezőtábla, logikai áramköri alapelemek és kapcsolások.

Szaktantermi szabadpolcos könyvtár:

- számítógép részeit, használatát bemutató könyvek

- DOS, WINDOWS, OS/2 stb. - felhasználói kézikönyvek

- feladatgyűjtemények számítástechnikából

- angol - magyar számítástechnikai szakszótár

- tankönyvek, segédkönyvek, szakfolyóiratok.

Vissza

 


Értékelés, ellenőrzés:

- A gyakorlati alkalmazás értékelését - a tantárgy sajátos eszközrendszere miatt (a tanulók egy jelentős részénél otthon nem biztosítható a gyakorlás) - csak viszonylag hosszú érési idő után célszerű alkalmazni.

- A tanórán kívüli gyakorlás lehetősége érdekében külön gyakorlási időt érdemes biztosítani a tanulóknak, főleg az alkalmazási ismeretek begyakorlására.

- Egy-egy önálló téma, vagy párhuzamosan tanított témacsoport tanítása után tanárnak, diáknak egyaránt hasznos a szintfelméréssel kapcsolatos értékelés.

Ellenőrzés:

Formái elméleti ismeretekből:

- szóbeli feleltetés

- írásos ellenőrzés (munkalap, feladatlap, témazáró)

- kiselőadás tartása (forráskutatás és előadás tartása)

Formái gyakorlati ismeretekből:

- írásos ellenőrzés (munkalap, feladatlap, totó, kérdőív)

- tanulói tevékenység megfigyelése (feladatmegoldás, meglevő ismeretek alkalmazása)

- önálló munkavégzés a tervezéstől a kivitelezésig

- csoportos munkavégzés

Értékelés:

Szempontjai:

- Milyen szinten sajátította el a szaknyelvet, a megismerési algoritmusokat?

- Ismeri-e a legfontosabb tényeket, jelenségeket, fogalmakat?

- Felismeri-e a hasonlóságokat, analógiákat?

- Tudja-e példával igazolni a megismert oksági összefüggéseket?

- Tudja-e elméleti ismereteit a gyakorlatban alkalmazni?

- Képes-e az önálló munkavégzésre, ismeretszerzésre, feldolgozásra?

- Tükröződik-e a logikus gondolkodás a teljesítményében?

- Ki tudja-e választani a munkájához szükséges eszközöket?

- Milyen mértékben alkalmazza a számítógépet, mint eszközt a mindennapi munkájában?

- Kialakult-e benne a folyamatos önképzés igénye?

- A tantárgy tanításakor egy célunk legyen: a számítástechnika megkedveltetése! Az értékelésnél se feledjük ezt szem elől ! Az értékelésünk legyen előremutató, motiváló hatású!

Vissza

 

 

Vissza