Pálfy István (Putyu)
(Nívódíjas festőművész)
PÁLFY ISTVÁN (PUTYU) Ungváron született és ugyan itt
végezte művészeti tanulmányait.
Torontó, Tokió, Koppenhága, Gemona,
Rosenheim, Gersfeld, Altshausen, Bécs, Budapest (Csontvári Terem, Árkád Galéria,
Csók István Galéria, Derkovits Terem, Mednyánszky Galéria, Aranytíz Műv. Közp. Átrium Galéria, Közlekedési
Múzeum, Hadtörténeti Múzeum, Körcsarnok, Stefánia Kulturális Központ),
Szentendre, Szeged, Győr, Pécs, Pécsvárad, Marcali, Szigetvár,
Mezőkövesd, Nyíregyháza, Vásárosnamény, Sopron,
Mátészalka, Balatonlelle, Nagycenk, Hajdúböszömény, Szigetszentmiklós,
Vaja, Fót, Győrújbarát,
Karcag, Bicske és Ungvár kiállítótermeiben mutatkozott be ez idáig.
A Mezőkövesdi Nemzetközi Művésztelep, Hajdúsági Nemzetközi
Művésztelep, Vajai Nemzetközi Művésztelep és a Vajai Téli Alkotótábor
részvevője.
1991-1994 alapítója és választott titkára a Kárpátaljai
Magyar Képző- és Ipaművészek Révesz Imre
Társaságának.
1993~tól 1995~ig a Magyar Képzőművészek és Iparművészek
Társaságának választmányi tagja.
1988 –
Ungvári katolikus templom freskói.
1993 - Csertői
kápolna –oltárképek.
1994 -
Nyíregyháza, Közlekedési Igazgatóság –Szerelmes Világ- secco
2001 - Bicske. –Ahol a Hold és Nap találkozik- pannó, olaj, vászon.
2005 - Nyíregyháza. -Életfa-
térplasztika.
2004 –
Nívódíj
1994-től él Magyarországon.
Kritika
Pálfy István
(Putyu) a magyar szürrealista festészet markáns
képviselője.
Festményeinek bizarr, sokszor groteszk
világa hol kulisszaszerűen térben, hol a sík mentén szerveződik. Pálfy emblematikus tömörségű,
síkszerű kompozícióit, ahol a szerkezet hangsúlyos szerepet tölt be, nyugodtan
nevezhetjük melodikusnak. Műveinek másik csoportján antropomorfizált állatok,
mitológiai szörnyek, a gravitációnak fittyet hányó építmények és emberek
népesítik be azt az irizáló teret, amit a festő a tudatos alapozás során -
színakkordokat teremtve - hozott létre. Élőlények, tárgyak, eszközök montázsa
egy olyan virtuális közegben, amely az érzékeinkben pereg le elvonatkoztatott
térben és sűrített időben. Ezeket pedig szimfonikus
műveknek jelölhetjük.
Pálfy Putyu képei között úgy
érezzük, mintha az emlékek panoptikumában járnánk. Mindenki talál magának
csemegézni való részletet, s megérinti a déja vu élménye. Gyerekkorunk meséiből vagy felnőttkori álmaiból
elevenedik meg egy-egy részlet vásznain. Pálfy
művészete Yves Tanguy, Max Ernst, Miro,
Dali, Picasso, Würtz Ádám, Bornemissza László
munkásságával rokonítható, mondhatjuk, reinkarnációja egy olyan képzeletszülte,
tudatunk mélyén rejtőző világnak, amely ecsetje nyomán válik láthatóvá. S
ezzel a szemünk érzékelhető valóságánál sokkal izgalmasabb területekre kalauzol
bennünket: a festői kreativitás és tehetség nyit ablakot a végtelenre.
Tarczy Péter újságíró
Pálfy István (Putyu) P
Pálfy olyan új festői világot teremt magának, amely a
nézőtől nem idegen. Olyannyira nem, hogy a festői és képi elemek szinte
ábécészerűen olvashatók, a szimbólumok nem egy rejtélyes magánmitológia
másoknak fölfoghatatlan, értelmezhetetlen elemei, hanem a művelt, a XX. századi
magyar és európai festészetét ismerő néző számára vizuális evidenciák, festői megoldásai pedig egységes képi rendet szolgálnak.
Dr.
Pogány Gábor művészettörténész