Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
közszektor információinak gazdasági értéke Nehéz
jó becslést adni a közösségi információk gazdasági értékéről,
erre kevéssé alkalmasak a közgazdaságban szokásosan alkalmazott értékelési
módszerek. Itt is az okozza a fő gondot, hogy az információ nem kisajátítható
jószág. Ennek következményeként a piaci egyensúlyi állapotban közel
sem biztos, hogy az információs piacon az információ-előállítás költsége
megegyezik a felhasználás során elért hasznossággal úgy, ahogy az a
közönséges, egymással versenyző javak esetén történik. A közönséges
javaknál nyilvánvaló, hogy a piaci egyensúlyi helyzetben a termelés
határköltségei megegyeznek a felhasználók határhasznával. Az információs
piacra viszont az a jellemző, hogy az információ-előállítás határköltségei
többnyire jóval alacsonyabbak, mint a felhasználásukból származó
haszon. Ebből következően az input oldalról való értékelés vélhetően
alulbecsli az információk tényleges értékét. A hasznosságból való
kiindulás viszont könnyen arra vezethet, hogy hagyományos nemzetgazdasági
elszámolásokban szereplő értékösszegekhez képest erősen túlbecsüljük
az információk értékét.10 Szakértői
vélemények szerint a fejlett országokban az elektronikus
kereskedelemben forgalmazott információk 15-25 százaléka a közösségi
szektorból származik (A survey; 2000/1). Ugyanezen források szerint az
információs tartalomipar az Európai Unió összesített GDP-jének
mintegy 5 százalékát teszi ki, többet, mint például a telekommunikáció
vagy a hardver-szoftver termelőágazatok. Ebből becsülve a közszektor
adatvagyonának összértéke a GDP egy százaléka körülire tehető11 (Volman;
2001). A jelenlegi arányok önmagukban még nem indokolnák a kérdés
gazdaságpolitikai fontosságát. Sokkal meggyőzőbb az az összehasonlítás,
amely szerint az EU piaca jelenleg alig egyötödét teszi ki az Egyesült
Államokbeli méreteknek. Ráadásul ott ez a piac folyamatosan évi 10-30
százalékkal bővül. A
közszektor információinak nemzetgazdasági értékét az előállítás
költségeinek szintjén lehet mérni. Az előzőkben említett arányok -
a GDP 1 százaléka körüli méret - is ilyen becslésekből származik.
A közszektor adatvagyonán belül a földrajzi, térképészeti információk,
a közhitelű nyilvántartások, az állami archívumokban tárolt
anyagok, valamint a statisztikai szolgálat adatvagyona teszi ki a
kereskedelmi hasznosításra alkalmas információk döntő részét. A
statisztikai szolgálat adatvagyonának mért értéke tehát megegyezik a
statisztika készítésének költségével. Minthogy azonban csak a költségek
szintjén tudjuk mérni a statisztikai vagyon értékét, ezért ez az értékösszeg
közel sem fejezi ki a használatából származó egyéni és társadalmi
hasznot. Arra sem ad eligazítást ez a módszer, hogyan vegyük
figyelembe a hatékonyságjavulás miatt bekövetkező költségcsökkenést.
Az nyilvánvalóan nem csökkenti az adatvagyon értékét. A mérés további
problémája, hogyan lehet összevetni az egyszeri beruházási költségeket
(például az adatbázisok kifejlesztésének költségét) a rendszer
alkalmazásának folyó költségeivel. A
közszektorbeli információk üzleti hasznosításának dilemmái Az
információk terjedésének elősegítéséhez tehát fontos társadalmi-gazdasági
érdekek fűződnek. Másképpen fogalmazva, minthogy az információk
terjesztéséhez pozitív externalitások kapcsolódnak, az információk
terjesztésében az államnak szerepet kell vállalnia. Ez igaz mind a magán,
mind a közösségi tulajdonban levő információs vagyonra nézve. Lényegesen
eltérő állami beavatkozási, szabályozási lehetőségek kínálkoznak
azonban attól függően, hogy az információs vagyon köz- vagy magántulajdonban
van-e. Míg a magántulajdonban levő információk terjesztését az állam
legfeljebb a feltételek biztosításával tudja segíteni, a köztulajdonban
levő információkkal az állam közvetlenül rendelkezik. Önmagában az
a körülmény, hogy a közösségi információk gyűjtése és feldolgozása
közpénzekből történik, indokolttá teszi, hogy ezeket az információkat
a közösség ingyenesen használhassa. Az
információknak mint gazdasági javaknak az előzőkben említett sajátos
tulajdonságait a szaktudományok már régóta felismerték. Ebből
azonban gyakorlati teendők a múltban lényegében nem következtek.
Minthogy a korábban rendelkezésre álló információtechnológiai eszközök
erősen korlátozták a tényleges hozzáférést, a szabályozás szükségessége
inkább elvi, mint gyakorlati kérdésként merült fel. Az elmúlt évtizedig
különféle ad hoc megoldások jórészt elegendőnek bizonyultak az
ellentmondások kezelésére. Az a körülmény, hogy az információk
nagyrészt nyomtatott formában, jobb esetben az adatgazda adatbázisában
voltak elérhetők, fizikailag tette lehetetlenné mind a tömeges hozzáférést,
mind a rendszeres továbbhasznosítást. Az
információk többszöri hasznosításából származó megtakarítás
nemcsak a közösségi információs vagyon esetén mutatható ki. Káros
lehet a magánszektor által előállított adatvagyon monopolizálása
is. Azonban míg a magánszektorban levő adatgazdákat védeni kell addig
a mértékig, amíg megtérülnek az adatbázisok egyszeri előállítási
költségei, a közpénzekből gyűjtött és kidolgozott adatbázisok
esetén ez aligha lehet fontos szempont. Ezzel kapcsolatban társadalmi
szinten inkább az a probléma mutatkozik, hogyan lehet azt megakadályozni,
hogy a magánvállalkozások monopolizálhassák, a közösségi szektorból
esetleg kedvezményesen korábban megszerzett adatvagyont. Az
elmúlt évtized ezen a területen elsősorban a problémák felvetése és
tárgyalása szintjén hozott áttörést. Az internet megjelenésével
ugyanis több, eddig rejtett dilemma is felszínre került. Nemcsak az sürgeti
a kérdés rendezését, hogy a kormányzati gazdaságpolitika felismerte
a közinformációk gazdasági jelentőségét, hanem az információs
tartalomipar érdekképviselői is egyre határozottabban igénylik, hogy
egyértelmű és lehetőleg liberális jogszabályok segítsék a közszektorban
keletkező alapinformációk további értéknövelő hasznosítását. Szemben
azzal, ahogy a közösségi adatokhoz való állampolgári hozzáférést
a példának tekintett országok többségében külön törvény szabályozza,
egyáltalán nem kialakult a helyzet a közösségi információk üzleti
hasznosítása kérdésében. Itt még a szabályozás alapelvei sem formálódtak
ki. Nem annyira az a probléma, hogy különböznek a nemzeti szabályozások,
és ez akadályozza a kérdés nemzetközi szintű harmonizációját
(erre mindenképpen szükség lenne a természeténél fogva globális
információs piacon), hanem az egyes nemzeti szabályozások sem összehangoltak.
Sok esetben a közösségi intézmény dönthet a nála található információk
üzleti hasznosításának módjáról. A
közösségi szektorból származó információk üzleti hasznosítása
szembesül azzal az általános kérdéssel, hogyan kell szabályozni az
információs tartalomipar működési fel-tételeit (árképzését, az
adatbázisok jogvédelmét stb.) annak érdekében, hogy a szabályozás gátolja
a káros monopolizálódást, ugyanakkor ne fékezze az ágazat fejlődését.
Olyan hosszú távra érvényes, kiszámítható szabályokat kell
megfogalmazni, amelyek nem bátortalanítják a vállalkozásokat. Sőt, a
szabályok új vállalkozások piacra lépését ösztönözzék, hogy ezáltal
a verseny erősödése javítsa a hatékonyságot, és így serkentse a
gazdasági növekedést. Az
információs vagyon kezelése magában hordja a monopóliumok kialakulásának
a lehetőségét. Ez igaz a közösségi és a magánszektorban kezelt
információkra is. A magánszektor érdekcsoportjai ismételten
hangoztatják azt a kifogást, hogy a közösségi intézmények
hajlamosak az általuk gyűjtött információk kisajátítására, és az
információk értékesítésével olyan üzleti tevékenységeket
folytatnak, amelyek nem tartoznak az állam feladatai közé, és így
csorbítják a vállalkozások érdekeit. Az információs piacon azért
is nehéz elhatárolni az állam és a magánszektor működési területét,
mert az információs piaci magánszektorban erős nagyvállalati lobbiérdekek
érvényesülnek, amelyeket nehéz a versenyszabadságra hivatkozva védeni.
A
célszerű munkamegosztás kialakításakor azt is számításba kell
venni, hogy nem egyszerűen arról van szó, hogy a közösségi
szektorban keletkező nyers adatok értékét a magánszektor a felhasználók
számára különféle szolgáltatásokkal növeli, hanem sok esetben csak
a közösségi szektorban van meg az adatok értelmezéséhez szükséges
szakértelem. Ezért korántsem biztos, hogy az információs piacon is a
verseny léte miatt a magángazdaság minden esetben hatékonyabban működik,
mint az állam. További
kérdésként merül fel, hogy lehet-e és érdemes-e korlátozni a közhitelű
nyilvántartásoknak az eredeti céltól eltérő másodlagos, üzleti
jellegű hasznosítását. Ilyen például a népesség-nyilvántartási
adatbázis használata marketing célra, a céginformációk felhasználása
üzleti elemzések, rangsorok kialakítására. Az ingyenesen felhasznált
információk egyfelől költségmegtakarítást jelentenek a vállalkozásoknál,
és ezáltal javítják a vállalatok nemzetközi versenyképességét.
Ezzel szemben állnak viszont a méltányolandó magánérdekek. A
közösségi szektornál tárolt információs vagyonon belül az ingyenes
hozzáférésből többnyire ki vannak zárva az állami könyvtárakban,
kép- és hangarchívumokban tárolt adatok. Kérdés, hol húzzuk meg
ezen, legalább részben közpénzekből finanszírozott, de nem
ingyenesnek számító adatvagyon határát. Újabban hasonló kérdésként
jelentkezik az állami támogatásokból finanszírozott kutatások során
létrehozott adatbázisokhoz való hozzáférés. Nyílt kérdés, hogy
ezek a kutatók szellemi termékének vagy a közösségi adatvagyon részének
tekintendők-e? Nemzetközi
szinten a múltban igen eltérő, többnyire ad hoc megoldásokat mutató
gyakorlat alakult ki az értékesítési ár és az átadás egyéb feltételei
meghatározásánál. A feltételek országonként és adatkörönként is
változnak. Van olyan eset, amikor ingyenes az átadás, van olyan eset,
amikor a felhasználónak az információátadás határköltségeit kell
megtérítenie, és van olyan szabályozás is, amikor az értékesítési
árak fedezik az információgyűjtés teljes költségét. Ráadásul több
esetben az átadás szabályait a felhasználók jellege szerint is eltérően
szabályozzák. Az információértékesítésben megnyilvánuló egyenlőtlen
feltételek lényegében a piaci versenyt torzító hatásokat váltanak
ki. Ennek elkerülése érdekében az EU a közelmúltban adta ki véleményezésre
azt a szabálytervezetet, amely a tagországokra kiterjedően - várhatóan
kötelező jelleggel - előírja a közösségi információk üzleti
hasznosításának egységes feltételeit. Minthogy az információk üzleti
célú hasznosítása befolyásolja az egységes belső piac működését,
így az EU jogosultnak tekinti magát arra, hogy beleszóljon a nemzetállami
szabályozásokba. Az
egyelőre csak tervezet formájában nyilvánosságra hozott már említett
dokumentum elsősorban a szabályozások áttekinthetőségét írja elő,
vagyis azt, hogy minden felhasználó előre megismerhesse azokat az ár-
és egyéb feltételeket, amelyek mellett hozzáférhet a kért adatokhoz.
A javaslat kifejezetten tiltja a közszektor és a magánszektorbeli továbbértékesítők
közötti kizárólagos szerződéseket. Hasonlóképpen nem teszi lehetővé
az anyag azt, hogy a hozzájutás feltételeiben különbséget tegyenek a
felhasználók között. A költségek tekintetében a nyers adatok esetén
javasolja, hogy azok csupán a terjesztés határköltségeit fedezzék,
az értéknövelő szolgáltatásokért azonban díjak már felszámíthatók.
Ugyanakkor megengedett, hogy bizonyos adattípusokat a közszektor is
piaci feltételekkel értékesítsen, különösen akkor, ha az adatgyűjtés
számára is költségekkel jár. Ilyen piaci jellegű információs termék
például a földrajzi, térképészeti vagy a meteorológiai adatbázis. Adatcsere
a kormányzati intézmények között A
közösségi adatok többcélú felhasználásának harmadik területét a
közösségi szektoron (államigazgatáson) belüli átadás, adatcsere képezi.
Erre a kérdésre a nyilvános dokumentumokban kevés nemzetközi
tapasztalat található, ezt vélhetően a legtöbb országban az államigazgatás
belső ügyének tekintik. Kivételes eljárást mindössze a személyes
adatok, illetve a külön törvénnyel szabályozott adatállományok (például
adóadatok) használata igényel. Ezek esetén az államigazgatáson belüli
többszöri hasznosítás során az adatok továbbra is védettek
maradnak, egyéb esetben például az anonimizált adatállományok a közérdekű
adatok körébe tartoznak. Hasonlóképpen nemzeti belügy az is, hogy
ilyen esetben ki viseli az információgyűjtés és az adatbázisok
karbantartásának költségeit, azt mennyiben osztják meg a felhasználók
között. Az
adatátvétel tekintetében sajátos megítélés alá esnek a
statisztikai szolgálatok. A statisztikai célú hasznosítás nem sérti,
nem sértheti az adatszolgáltatók érdekeit, miközben az adatok
felhasználása jelentős költségmegtakarítással jár. Mindamellett az
egyedi és különösen a természetes személyek adatainak védelme mint
elv megelőzi a gazdasági racionalitás szempontjait. Vélhető, hogy az
elektronikus kormányzatok kiépülése kapcsán az adatcsere kérdésköre
is nagyobb hangsúlyt kap, amely során az adatvédelmi elveket is újratárgyalják.
A
közszektor információinak nyilvánossága és az elektronikus kormányzat A
közösségi információk közzététele fontos részét képezi az
elektronikus kormányzat kiépítésének. Az elektronikus kormányzat kiépítését
a szakirodalom négy, egymásra épülő szakaszra bontja (Di Maio; 2001). 1.
Az első szakaszban a kormányzat működése, kapcsolatai, információs
csatornái lényegében az eddig megszokott formában élnek tovább, mindössze
annyi változás történik, hogy ezek elektronikus formában is elérhetővé
válnak. Ezt a szakaszt nevezhetjük az elektronikus kormányzat megjelenésének.
2.
A második szakaszban kialakulnak az információszolgáltatás új formái.
Ennek során a kormányzat és a felhasználók (állampolgárok, üzleti
élet, kormányzati intézmények stb.) között új kapcsolatok alakulnak
ki azáltal, hogy a felhasználók saját maguk szolgálhatják ki magukat
a kormányzati információs vagyonból. Ennek érdekében ki kell
dolgozni a)
egyrészt az információk elérését és értelmezését segítő
metaadatokat és egyéb tájékoztatási útmutatókat, b)
másrészt olyan szabályokat és technikai eszközöket, amelyek védik
az információs vagyont a jogosulatlan hozzáféréstől (adatvédelem),
és szabályozzák annak továbbfelhasználását (például a magánszféra
által nyújtott értéknövelő szolgáltatások árképzését). A
használat során jelentkező felhasználói igények előbb-utóbb azt az
igényt is megfogalmazzák, hogy létrejöjjenek olyan információs
"pultok", amelyek biztosítják a felhasználókkal való személyre
szóló kapcsolattartást, segítve az információs vagyonban való
eligazodást. 3.
A harmadik szakaszban lehetővé válik, hogy a kormányzat és az állampolgárok,
gazdálkodó szervezetek között a tranzakciók elektronikus formában
kerüljenek végrehajtásra. 4.
A negyedik szakasz jelenti mindazt a fejlődést, amelynek nyomán az előző
szakaszok eredményeképpen struktúrájában átalakul a kormányzati
munka, előtérbe kerül a funkcionális és nem a szervezetekre tagolódó
feladatellátás. A
közszektor információinak nyilvánossága az elektronikus kormányzat
bevezetésének első két szakaszához tartozó feladat. Minthogy ez az
egyik első és viszonylag könnyen kivitelezhető feladat, az eredmények
és tapasztalatok lényegesen befolyásolják a munka egész további
menetét. A kormányzati állásfoglalások kiemelik annak fontosságát,
hogy mindenki egyenlő feltételek között juthasson hozzá a közösségi
információkhoz, ezzel is csökkentve a társadalomban egyébként óhatatlanul
kiszélesedő információs szakadékot egyfelől azok között, akik képesek
élni az új információs technológiákkal, másfelől azok között,
akik erről - elsősorban a képzettség hiánya és életkorúk miatt -
lemaradnak. A pozitív élmények csökkenthetik ezen rétegek idegenkedését
az információs technológiák használatától, ugyanakkor ösztönzést
adhatnak az államigazgatási szakembereknek az elektronikus kormányzat
kiépítésének folytatására. IRODALOM
BRÜHANN,
U. (1996): Privacy and transparency: How can they be reconciled? Előadás
az "Access to public information: A key to commercial growth and
electronic democracy" címmel, 1996. június 27-28-án Stockholmban
tartott konferencián. DIMAIO,
A. (2001): E-government scenario. Előadás a Gartner Corporation szervezésében,
Budapesten, szeptember 13-án rendezett "E-government" c.
konferencián. MAYER-SCHÖNBERGER,
V. (2001): Information und Recht. Vom Datenschutz bis zum Urheberrecht.
Springer, Wien-New-York. PRINS,
C. (2001): Access to public sector information: In need for constitutional
recognition? Előadás Bécsben 2001. december 7-én az "Access to
ownership of public sector information" c. szimpóziumon. RAAB,
CH. D. (2001): Privacy issues as limits to access: Előadás Bécsben
2001. december 7-én az "Access to ownership of public sector
information" c. szimpóziumon. A
survey of government and Internet (2000/1): The Economist, 2000. június
24. A
survey of the new economy (2000/2): The Economist, 2000. szeptember 23. VOLMAN,
I. (2001): Access to and exploitation of public sector information. Előadás
Bécsben 2001. december 7-én az "Access to ownership of public
sector information" c. szimpóziumon. WIENER,
N. (1961): Cybernetics, or control and communication in the animal and the
machine. MIT Press. *
A tanulmány a Kopint-Datorg Konjunktúra Kutatási Alapítvány által végzett,
a Széchenyi-terv keretében támogatott kutatás alapján készült. 1
Az állam működésének átláthatósága valójában szélesebb
fogalom, mint a közszektor információinak nyilvánossága, például az
is hozzátartozik, hogy egyértelmű és áttekinthető legyen a kormányzati
döntéshozatal menete. Tulajdonképpen az is az átláthatósághoz
tartozik, milyen és mennyire egyenlő feltételekkel jut hozzá a magánszektor
a közinformációkhoz, azok üzleti továbbértékesítése céljából. 2
Ez a szabályozás úttörő jellegűnek mondható, és még ma is példaképnek
tekintik. Ezzel szokták szembeállítani a mai kormányzati politikák ódzkodását
az információs forradalomtól, mondván "Ha a nemesekből, papokból,
kereskedőkből és parasztokból álló egykori svéd parlament ugyanúgy
állt volna hozzá az írott sajtóhoz, mint a mai törvényhozók a számítógépekhez,
akkor 1766-ban nem született volna meg a sajtószabadságról szóló törvény"
(Brühann; 1996). 3
Például az Egyesült Királyság jogszabálya úgy fogalmaz, hogy a
dokumentum a bármilyen formában tárolt információ. Svédországban
dokumentumnak neveznek bármilyen írott anyagot, képet vagy olyan gépi
rekordot, amely olvasható, meghallgatható vagy megérthető más
technikai eszközök segítségével. Spanyolországban a dokumentum lehet
grafikus, hangi, vizuális vagy bármilyen más anyagi formájú. A
holland jogszabály szerint a dokumentum lehet írásos vagy adatot
tartalmazó más anyag. 4
A framework for exploitation of public sector information. Közzétéve:
2002. 01. 21. 5
Az 1992. évi LXIII. törvény a személyes adatok védelméről és a közérdekű
adatok nyilvánosságáról szóló, a közérdekű adatok nyilvánosságával
foglalkozó törvény ugyanis "a közfeladatot ellátó szerv tevékenységére,
különösen az állami és önkormányzati költségvetésre, annak
felhasználására, valamint az állami és önkormányzati vagyon kezelésére
vonatkozó információ" nyilvánosságáról szól. 6
Az angol szakirodalom a public sector, public authority, general
government elnevezéseket használja. Magyarul ezek az angol elnevezések
egyenként is több fordításban használatosak. A tanulmány a továbbiakban,
amikor általánosan szól a közről, akkor a közszféra, az információk
nyilvánosságával összefüggésben pedig a közszektor kifejezést
használja, mivel talán ez a fogalom a legkevésbé foglalt más szabályozások
által. 7
Az EU közbeszerzésekről szóló irányelve, (Directive on Public
Procurement) 92/50 (1992. június 18.) 8
Lásd a 4. jegyzetet. 9
Privacy Act 1993. Public register privacy principles. 10
Az információk hasznossága ugyanis jelenleg nem jelenik meg a
nemzetgazdasági számokban, ezért annak értékét nem is célszerű a
GDP vagy más hasonló aggregátum arányában kifejezni. 11
Ebbe nem számítják bele az állami archívumokban tárolt kép-, szöveg-
és hanganyagot.
Hüttl Antónia [Statisztikai Szemle, 2002./8.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |