Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
A
világháló szerepe A
média globalizációjában új fejezetet nyitott a világháló kialakulása,
amelyről sokan úgy vélik, hogy ellensúlyozhatja az egyoldalú tömegkommunikáció
korábban rögzült rendszerét. A nagy informatikai hálózatok, az
internet korában valóban megváltozhat a média és a politika viszonya,
és idővel gyökeresen átalakulhat a nyilvánosság szerkezete. A számítógépes
hálózatok, a távközlés és a multimédia összekapcsolása olyan
információs csatornákat nyit meg, amelyek interaktív kommunikációra
adnak lehetőséget, sokoldalúan összekapcsolhatók, és politikai ellenőrzésüket
igen nehéz anélkül megoldani, hogy az ne veszélyeztetné a gazdasági
és társadalmi fejlődést. A világhálónak e sajátossága lazítja a
média diktatórikus ellenőrzését (lásd Kína gondjait az internettel),
de a demokráciákban is egészen új helyzetet teremt. Az
új információs technikának kezdetben inkább a negatív oldalát hangsúlyozták.
Félelmet keltő víziókat fogalmaztak meg az egyének feletti totális
ellenőrzés rendszeréről, amelyben centralizált információs agyközpontok
uralkodnak a polgárok spontán kommunikációja és minden életmegnyilvánulása
felett. A személyi számítógépek viharos fejlődése hamar
elhessegette e rémálmokat, bár az adatvédelem mára a személyi
alapjogok egyik legkényesebb kérdése lett. Ma mégis inkább az
informatikai forradalom pozitív lehetőségeit hangsúlyozzuk,
nevezetesen azt, hogy elvileg korlátlan lehetőséget nyújt az információkhoz
való hozzáférésre, és a horizontális kapcsolatfelvételre térben
egymástól távol lévő partnerek között is. A centralizált,
hierarchikus információs központok helyett megnőtt a decentralizált,
szabadon hozzáférhető hálózatok jelentősége, amelyek szűkítik az
információáramlás korlátozásának és ellenőrzésének korábbi
lehetőségeit. A
hirtelen megnőtt információs szabadság azonban problémákat is
felvet. A közölt információk tartalmát nem lehet megszabni, a lehetséges
visszaélések sora a pornográfiától a szélsőjobboldali politikai
információk terjesztéséig, sőt a terrorizmus technikai receptjeinek
forgalmazásáig húzódik. Próbaperek folynak, amelyek kitapogatják az
információs szabadság határait a hálózati társadalom világában.
Az információdömping feldolgozása még gyerekcipőben jár: még egy közönséges
napilap információanyaga is rendezettebb, mint bármelyik internetes
portálé. Mégis nyilvánvaló, hogy az információs források
decentralizálásával a hálózatok egészen új jelenségeket indítanak
el. A háló nyilvánosságának szerkezete egészen más, mint a sajtóé.
Legfontosabb problémáit a hitelesség, az új információközösségek
kialakítása, a közösségi identitások exterritorializálódása képezi.
Hogyan hat ez vissza a politikára? Az optimista válasz szerint nőnek a
közvetlen demokrácia (a teledemokrácia) lehetőségei. Amint megoldódik
a háztartások ellátása internetes végpontokkal, a polgárok jelzéseket
küldhetnek a központokba, amelyekben kifejezik állásfoglalásukat. (Az
USA-ban helyenként már a választási kampányok részei az olyan virtuális
falugyűlések, ahol a nézők közvetlen kontaktusba léphetnek a
politikusokkal, kérdéseket tehetnek fel, ellenvetésekkel élhetnek. A
magyar internetes sajtó is ebbe az irányba fejlődik, bár az
internethasználók szerény száma és lehetőségei egyelőre korlátozza
az eszköz hatását.) A pesszimista változat szerint mindez legfeljebb
virtuális demokráciát teremthet. Egyrészt nehezen ellenőrizhető az
információk hitelessége, másrészt, a valódi döntések változatlanul
centralizáltak, és rendszerint zárt ajtók mögött születnek. További
veszélyforrás, hogy a "teledemokrácia" a politikai manipuláció
soha nem látott mértékét eredményezheti. Fenyegeti a képviseleti
demokrácia intézményeit, és demagóg politikusoknak kedvez. (Ld. a
Ross Perot és Silvio Berlusconi jelenséget.) A fejletlenebb országokban,
ahol még sokáig nincs esély arra, hogy minden háztartást
bekapcsoljanak a hálózatba, nem remélhető az információs
kirekesztettség gyors felszámolása sem, ott könnyen az elitek befolyásolási
és manipulációs eszközévé válhat az internet. Az internet
demokratikus felhasználásának támogatására világszerte mozgalom
indult a közösségi teleházak rendszerének kialakítására. A centrum
és a periféria közötti különbség felszámolását nagyban segítheti
a helyi értelmiség, ha felkészült a legmodernebb eszközök használatára
és elkötelezett a demokrácia iránt. Az ember ily módon a Föld bármely
pontján bekapcsolódhat az információk világméretű körforgásába.
Ez lehet a világpolgári állapot elérésének első szakasza, amely a
nemzetállamok területileg korlátozott és monopolizált információgazdálkodásának
felszámolása irányába mutat. De
alternatívája lehet-e az internet a globális médiabirodalmaknak? Vagy
ellenkezőleg, a médiaóriások képesek lesznek befolyásuk alá vonni
az internetet és egyéb számítógépes hálózatokat is? A digitális
kommunikáció fejlődése mindinkább áttöri a határt a média-iparágak
között, mint ahogy áttöri a média és a kommunikációs szektor közötti
válaszfalat is. Ezt nevezik konvergenciának: a szemünk láttára
bontakozik ki egy univerzális média- és kommunikációs világ képe,
amelyben a média, a telekommunikáció és a számítógépipar egyetlen
egységbe tömörül. Az információk - beleértve a kulturális információkat
is - digitalizálása, rövidesen radikálisan átalakítja kultúránk egész
szervezetét és szövetét. Az
info-kommunikációs iparág már ma is a legerősebb gazdasági húzóágazat.
A nemzeti szuverenitás e tekintetben már anakronizmus, ezen a téren
zajlik a leghevesebben a dereguláció. A hagyományos állami bürokrácia
túl lassú, inkompetens, kezdeményezései törvényszerűen alulmaradnak
az informatika által támogatott új telekommunikációs eszközök (mint
a mobiltelefónia) viharos térhódítása előtt. Az állami költségvetés
nem is képes lépést tartani az ebbe a szektorba áramló hatalmas vállalkozói
tőkével. Ami
e fejlődés médiavonatkozásait illeti, még csak a kezdetén vagyunk a
konvergenciának, de páratlan perspektívák nyílnak meg. Az internet,
amely előbb katonai, majd tudományos és képzési célokra jött létre,
bevonult a piac világába. A széles sávú információátvételi lehetőségek
révén a világháló lesz a kommunikáció fő hordozója. Máris megváltoztatta
a számítógéphasználat szokásait, megsokszorozta az információszerző
és -feldolgozó kapacitást. Hogyan hat ez a média világára? A fejlődés
irányát az online lapok és a kereskedelmi portálok megjelenése
mutatja. Az internet maga még nem hoz sok pénzt, de a hirdetések és az
elektronikus kereskedelem révén életképessé tesz olyan médiavállalkozásokat
is, amelyek nélküle nem létezhetnének. Az
internet az anarchia és az önszabályozás világa, a tartalmát nehéz
ellenőrzés alatt tartani anélkül, hogy egyúttal ne korlátoznák az
információk szabad áramlását. Sokan tartanak attól, hogy a nagy üzlet
itt is együtt fog járni a korlátozásokkal. "Frank Beecham, aki
1995-ben még lelkes híve volt az internetnek mint a korporációk és az
állam ellenőrzésén kívüli nyilvános szférának, egy évvel később
arra panaszkodott, hogy az internet kezd eltolódni a részvételi médiumtól,
amely a köz érdekeit szolgálja, olyan közlési médiummá, amelyen
keresztül a korporációk eljuttatják a fogyasztóknak címzett információkat.
Az interaktivitás háttérbe szorul, és a kommunikáció a vásárlói
tranzakciókra és e-mailekre redukálódik." (idézi Herman/McChesney,
1997, 135.) Ha az internet a befolyásos kereskedelmi érdekek hálójába
kerül, hamar elszállhat a remény, hogy a szabad véleménycsere nyilvános
fóruma marad. A kibertérben már elkezdődött a hirdetők nyomulása.
Lehet, hogy az interneten kívüli pénz és hatalom hamarosan a világhálón
belül is éreztetni fogja a hatását. Sokan vélik úgy, hogy még a
"beetetés" időszakában vagyunk. Manuel
Castells, a globalizáció teoretikusa a hálót mindenesetre az új
"hálózati társadalom" szimbolikus alapjává tette meg. Tárgyunkkal
kapcsolatban érdekes a kultúra és a politika viszonyának alakulására
vonatkozó okfejtése. Castells szerint a hatalom kódja a mai világban
mindinkább a kultúriparba épül bele. A politika színházzá válik, a
politikai intézmények már nem annyira a hatalom színhelyei, inkább
amolyan brókercégek. A polgárok minderre defenzíven reagálnak:
kivonulnak az államból. A politikai rendszer hatalmi szempontból kiüresedik,
bár befolyását megőrzi; a hatalom nem tűnik el, csak átalakul;
immateriálissá válik, de azért nem kevésbé valóságos. "Az
információs korszak hatalmi harcai kulturális harcok". Ezek fő
szereplője a média, de nem a média a hatalom tényleges hordozója. A küzdelem
a politikai tényezők önreprezentációjáról és a magatartás befolyásolásáról
szól. Már nem érdekes, kik gyakorolják a hatalmat. Nincsenek is stabil
hatalmi elitek, legfeljebb olyanok, akik a politikából merítik
hatalmukat, miközben hatalmuk forrása a kultúra, az információcsere
és a szimbólumok manipulációja feletti ellenőrzés. Ily módon a kultúra
és a hatalom lesz a tőke megszerzésének eszköze is, és ez a
hierarchia szolgál majd az új társadalmi rend alapjául. (Castells, III.
1998, 368.) Függetlenül
attól, hogy ezt az értelmezést elfogadjuk-e vagy sem, annyi bizonyos,
hogy a valóság virtuális megjelenítése, az imázsalakítás és általában
a látszatteremtés döntő része lesz a hatalmi játszmáknak. Virtuális
egyidejűségben zajlik a szimbólumok harca, amelyek mégis reális
tapasztalatok hordozói. Az értékek egyidejűek, de nem érintkeznek:
"minden idők minden kifejeződése ugyanabban a hipertextusban
jelenik meg, amelyet állandóan újrarendeznek, s bármikor újra közölhetnek,
bárhol, a küldők érdekeitől és a fogadók hangulatától függően.
(...) Az időtlen, területen kívüli, szimbolikus rendszerben alkotjuk
meg a kategóriákat és idézzük fel a képeket, amelyek formálják
magatartásunkat, politikákat ösztönöznek, álmokat dajkálnak, és
lidércnyomásokat indítanak el." (Castells, III. 1998, 370.) 2.
A globális kultúra hatása a nemzetállami kulturális autonómiára Ugyan
mit jelent még a globális világban a nemzetgazdaság? - kérdezik
sokan. Feltehetjük azt a kérdést is: mi a nemzeti kultúra még egyáltalán?
Vajon több-e pusztán a kulturális autonómiáért érzett aggodalomnál?
A nyelvi kérdés középpontba kerülése mutatja e kérdés jogosságát,
egy olyan korban, amelyben mindinkább a két- és többnyelvűség lesz a
kötelező norma. A
kultúra és kommunikáció globális infrastruktúrája egy transznacionális
elitet hoz létre. Olyan transznacionális politikai lobbikat és szövetségeket
hív életre, amelyek támogatják a globális médiakultúra terjedését.
E folyamat másik oldala a régi kultúrák defenzívába szorulása,
diaszpórakultúrák és -közösségek létrejötte a globális kultúra
holttereiben. A helyi politikai hatalom egyre nehezebben tud cenzúrát
gyakorolni a kultúra és kommunikáció felett, vagy ez egyenesen
lehetetlenné válik számára. A nemzetállam intézményeit mindez mégis
arra készteti, hogy védjék saját nemzeti kultúrájuk autonómiáját.
E törekvés eredményei a nyelvtörvények, az importkorlátozások, a
honi kulturális ipar védelme és fokozott állami támogatása. Az
érem másik oldala, hogy ellenzéki és diaszpóra szubkultúrák létrejöttének
is nagyobb az esélye, mint korábban bármikor. Sőt, az új technológiák
és kommunikációs hálózatok lehetővé teszik új társadalmi
mozgalmak, új közösségi identitások határokon átnyúló megszervezését
is. A világháló máris létrehozott egyfajta transznacionális
episztemológiai közösséget is, a tudósok, művészek és specialisták
széles nemzetközi hálózatával, akik képesek egymással államhatárokon
átnyúlóan érintkezni és közös ügyeket szervezni. További
kérdés, hogy milyen hatással lesz a hagyományos nemzeti kulturális önazonosságra
az a tény, hogy a globális kultúra ma mindenekelőtt mint populáris
kultúra létezik. Erre a kihívásra kezdetben apokaliptikus válaszok születtek,
ma viszont differenciáltabb kép kezd kibontakozni. A transznacionális
kultúripari óriásvállalatok kiszorítják vagy kivásárolják a
nemzeti kulturális vállalatokat, de ha boldogulni akarnak,
alkalmazkodniuk is kell a helyi kultúrához. Számításba kell venniük
nemcsak a sajátos kulturális tartalmakat, hanem a helyi hagyományokhoz
igazodó fogyasztásuk, befogadásuk módját is. A globális média követei
igyekeznek rugalmasan igazodni e sajátosságokhoz. Ám ez olykor csak
annyit jelent, hogy például a transznacionális kereskedelmi televíziók
kelet-európai tervező részlegei egy kalap alá veszik, mondjuk Ukrajnát,
Romániát és Magyarországot. Az áthághatatlan korlát a kulturális kínálat
egyneműsége, amely enyhén szólva nem érzékeny a finom disztinkciókra.
Ez a kínálat nem nagyon különbözik attól, amelyet az amerikai kultúriparról
szóló elemzésben már a negyvenes években élesen bírált Adorno és
Horkheimer. (Adorno-Horkheimer, 1990.) Ez
a fajta globális kereskedelmi médiakultúra sokak rémképe szerint
gyorsan lerombolhatja a helyi és nemzeti kultúrákat. A pesszimista kultúrkritikát
most nem annyira baloldali antikapitalisták képviselik, mint inkább
harmadikutas új mozgalmárok és nacionalista konzervatívok. A tradíciót
szerintük felbomlasztja és kiszorítja egyfajta globális, amerikanizált
tömegkultúra. A fejlett országok stúdióiban gyártott műsorok kritikátlan
befogadása új életstílus-eszményt teremt, gyakran irreális vágyakat
plántálva a befogadóikba. A helyi kultúra követei elnémulnak a világméretű
sztárparádéban. Az új globális médiakultúra persze nemcsak az életstílusra
és életfelfogásra hat, hanem azt is meghatározza, hogy minek lehet hírértéke
a modern világban, s ennyiben politikai hatása is jelentős. Természetesen
a hatás nemcsak egyirányú. A világháló által nyújtott lehetőségek
a kulturális önkifejezés, sőt akár a politikai különállás eszközeként
is felhasználhatók. A globális kultúra tehát éppúgy hozzájárulhat
a politikai és kulturális elidegenedéshez, mint ahogy megkönnyítheti
új kulturális és politikai identitások kialakulását. A globális
kultúra hatásaival szembeni szkepszis azért is jogosult, mert a kultúra
fogyasztói korántsem mindig olyan passzívak, mint feltételezik. Növekednek
a helyi, regionális és más disztinktív kulturális identitások esélyei,
amelyek olykor egészen a politikai szuverenitás megosztásának követeléséig
mehetnek el. Kérdéses, hogy mindebből mi írható a kulturális
globalizáció rovására, és mekkora egyéb tényezők hatása. Igen
jellegzetes e tekintetben a bevándorlók diaszpóráinak kialakulása,
amelyek egy sajátos hibrid kultúrát testesítenek meg, kulturális
szigetet alkotva egy-egy homogén nemzeti kultúrán belül. Saját
identitásuk nem rendül meg, nem adják fel kulturális tradícióikat,
de a befogadó ország tömegkulturális hatásai mégis fokozatosan átalakítják.
D. Held és társai állítása nyomán a kulturális homogenizáció, az
ideológiai hegemónia és imperializmus fogalmai nem adják vissza e
folyamatok komplexitását. A
nemzeti identitás sorsa a globális kultúrában Volt
idő, amikor a média jelentős szerepet játszott a tömegek néppé, a népek
nemzetté kovácsolásában. Sok országban a rádió és a televízió
teremtette meg nemcsak a politikai nyilvánosság terét, hanem a közös,
egységes nemzeti nyelvet is. Egy közösség integritása és folyamatos
léte ma is alapvetően függ kommunikációs szuverenitásától. (Morley,
44.) A nemzetállamok és a nemzeti identitás szempontjából
problematikus, hogy nem gyakorolhatnak ellenőrzést az elektronikus
információk és műsorszolgáltatás nemzetközi áramlása felett,
legalábbis demokratikus körülmények között többé nem áll módjukban
kontrollálni, hogy állampolgáraik milyen kulturális termékeket és
milyen híreket fogyasztanak. Persze a nemzeti identitás sem homogén, a
tartalma a nemzetállamon belüli politikai erők kulturális hegemóniateremtő
képességén múlik. A kultúra nem csak integráló, hanem megosztó is
lehet, de a társadalmat sok más is összetarthatja, ebben nem szorul
okvetlenül egységes kultúrára. Ebben
az összefüggésben érdekes a globális kultúra csekély integráló
erejének tézise. A kultúra globalitásának kérdését meg kell különböztetnünk
az azt hordozó technikai eszközök globalitásától. Ebben az összefüggésben
fogalmazta meg szkepszisét a globális kultúra romboló hatásaival
szemben Anthony Smith, a nemzetállam ismert teoretikusa és történésze.
"A globális kultúra analitikusan elkülönült elemekből volna összerakva:
hatékonyan reklámozott árukból, népi és etnikai stílusok és motívumok
egyvelegéből, amelyeket megfosztottak kontextusuktól; néhány általános
ideológiai diszkurzusból az "emberi jogokról és értékekről",
a kommunikáció és az értékelés standardizált, kvantitatív és
"tudományos" nyelvezetéből, és mindezeket alátámasztanák
az új információs és kommunikációs rendszerek, és azok komputerizált
technológiái" (Smith, idézi Tomlinson, 1999, p. 100.). Az ilyen
kultúra azonban Smith szerint mesterséges és sekélyes, mert
ahistorikus, időtlen és emlékezet nélküli. Igaz ugyan, hogy egykor a
nemzeti kultúrákat is kitalálták, de azok mégis különösek, időhöz
kötöttek maradnak, kifejezvén az emberek közösen osztott kollektív
identitását, közös emlékezetét és sorsát. Ezzel szemben a globális
kultúra nélkülözi a közös történelmi emlékezetet, vagy ha akad is
ilyen közös emlékezet, az akkor is többnyire negatív. Smith joggal
hangsúlyozza, hogy minden valódi kulturális identitás a nép bevonásán
(inclusion) alapul; passzív népen nem hajtható végre az identifikáció.
Az időtényező, a hosszú tartam is lényeges. De van a Smith-i
szkepszisnek egy mélyebb rétege is, amely azon a belátáson alapul,
hogy a kulturális identitások nem exkluzívak, egyszerre többféle
kulturális önazonosságnak is részesei lehetünk. A nemzeti identitás
viszont legfeljebb más nemzeti identitástól határolható el, a globális
identitás nem lehet ellenpárja. A nemzetállamoknak a kulturális
identitás fenntartása érdekében tett hatalmas erőfeszítéseihez nem
mérhetők az emberiség globális otthonának szimbolikus konstrukciói.
Az emberiség közös intézményei, élén az ENSZ-szel, nemzetköziek,
azaz nem ellentétesek maguknak a nemzetállamoknak a törekvéseivel, tehát
nem állnak azok fölött. (Smith, 1990.) A
globális kultúra viszont nem azonos a nemzeti kultúrák puszta összegzésével,
hanem valami más. A globalizáció nem teremt olyan zárt és egyedi globális
kultúrát, mint amilyenek a partikuláris és történetileg specifikus
nemzeti kultúrák. Igaz viszont, hogy megváltoztatja magát a kulturális
identifikáció módját. Legfontosabb vonása a területenkívüliség;
olyan kulturális mintákat teremt és halmoz, amelyek az egyes nemzeti
kultúrákon belül is egyre szélesebb körben hatnak. A világ bejön a
lakásunkba, és megváltoztatja a privát otthon hangulatát. A globális
kultúra egyfajta hibrid, amelyben különös módon keverednek a lokális
identitások és a globális minták színei. A közvetített közelség
az intimitás szférájának felszámolása irányába tart. A globális
kultúra egyszerre teremt distanciát, és zárja ki azt. Éppúgy nő a közöny,
mint a morális érintettség tudata, a felelősség elhárítása, mint a
megfutamodás morális lehetetlenségének belátása. Mit
lehet tenni a globális médiakultúra nyomulásával szemben? Az elmúlt
két évtizedben akadálytalanul nyomult előre a globális kereskedelmi média,
és e trend megfordítása alig lehetséges. A közszolgálati média
mindenütt visszaszorulóban van, még ott is, ahol egyelőre tartja a hadállásait.
A digitális forradalom és a konvergencia átformálja az egész jövőbeli
médiarendszert, hordozói és motorjai pedig hatalmas üzleti érdekeltségek.
A közmédia támogatói ezzel szemben gyengék és bizonytalanok, és
nincs elég forrásuk a trend megállítására. Nem kivételes dolog,
hogy az állam kivonul a médiából és a telekommunikációs rendszerből,
ez a folyamat párhuzamosan halad azzal, hogy a közszféra más intézményeit
is feláldozzák a neoliberális megtakarítási programoknak. A mi térségünkben
ez szinte ellenállás nélkül, a rendszerváltás természetes kísérőjelenségeként
nyert polgárjogot. Nem jártak jobban az iskolák, az egyetemek, a könyvtárak,
a múzeumok, a színházak és művelődési házak sem. A kormányzati
források kivonásának mértékében a társadalom egész "ideológiai"
szférája fokozatosan a piac törvényei alá kerül, és ezt a haladás
netovábbjának tekintik. A média technikailag lehetségessé vált
decentralizációja sem kínál megoldást, mert erős pénzügyi támogatás
nélkül ezek életképessége is utópia. Herman
és McChesney a média globalizációjáról írott könyvük konklúziójaként
több receptet is felsorolnak az uralkodó trenddel szembeni fellépés
lehetséges eszközeként. Az első helyen a kereskedelmi programok befolyásolására,
minőségének javítására irányuló lobbitevékenységet hangsúlyozzák.
Az Egyesült Államokban például ilyen a kulturális környezetért indított
mozgalom (Cultural Environment Movement). Hasonlóan fontos a médiaoktatás
bevezetése, amely a média tudatosabb használatára nevel. Ez a mozgalom
Európában is erősödik, sok önkéntes csoport monitorozza, bírálja a
médiát, és nyomást próbál gyakorolni rá. A legnagyobb figyelem a
gyermekprogramok minőségére irányul. Másodszor,
támogatni kell a közösségi rádió- és tévéállomásokat és más
nyilvánosan elérhető programokat. Az ilyen nonprofit vállalkozások az
egész világon terjedőben vannak, programokat cserélnek, és
politikailag is szerveződnek. A kezdeményezések sajnos a közpénzekből
nem jutnak jelentős támogatáshoz, rendszerint a helyi közösség
lelkes tisztségviselői végzik minimális állami támogatással. Ösztönzik
a közönség részvételét és a horizontális interakciókat, helyi
nyilvánosságot teremtve erősítik a részvételi demokráciát. Erre
itthonról is sok példát lehetne felhozni. Elsősorban a rádiók
terjednek, mert azok olcsóbbak, a televíziót sokkal nehezebb demokratizálni,
mert drága, és nehéz hozzáférni a terjesztőhálózatokhoz. A helyi
erők gyakran csikarnak ki helyet a nem kereskedelmi célú, a közösség
ügyeivel foglalkozó közösségi adók számára a kábelhálózatoktól.
Az
ellenállás eszközei közé sorolható a videotréning és saját
videofilmek összeállítása is, ezt az olcsó videokamerák elterjedése
tett lehetővé. Végül, de nem utolsósorban, a számítógépes kultúra
terjesztése és az internet kreatív használata is közelebb hozhatja a
demokratikus kommunikáció jövőjét. A háló nonprofit, nem
kereskedelmi célú médiaszektor kiépítésére is felhasználható. A
nonprofit közösségi médiával összekapcsolva pedig mindkettő minősége
javulhat. (Herman/McChesney, 197-204.) E
javaslatokkal gyakran csak az a probléma, hogy csak a felvilágosult
aktivisták szűk körű elitjére támaszkodhatnak. A szegénység és
fejletlenség miatt egyelőre csak álom például a széles körű
internet-hozzáférés mint a kultúra demokratizálásának feltétele.
Ma minden országban, főképp a kevésbé fejlett államokban a demokrácia
egyik kulcskérdése, hogy a számítógépes kultúra terjesztését és
az internetes hozzáférést közpénzekből is támogassák. A
kereskedelmi média monopóliumát csak a civil társadalom szervezett
erejével nem lehet megtörni, de negatív hatásait lehet valamelyest
korlátozni. Ehhez szükség van az érintett szférák, az oktatási intézmények,
a szakszervezetek, az egyházak, a pártok és más civil szervezetek összefogására
és támogatására. De nem kevésbé fontos a nemzeti kormányok akarata,
hogy ne minden áron a transznacionális médiatársaságok expanzióját
segítsék, hanem az új média demokratikus ellenerőinek kibontakozását
is. Irodalom:
Barnett,
R. - J. Cavanagh, 1996, Homogenization of Global Culture, in: Mander, J. -
E. Goldsmith (Eds.): The Case Against the Global Economy and for a Turn
Toward the Local. Sierra Club Books, San Francisco. p. 71-78.Castells, M.
1996-1998: The information Age: Economy, Society and Culture. Vol. I.: The
Network Society. Vol. II.: The Power of Identity. Vol. III. End of
Millennium. Blackwell, Malden (MA), Oxford. Eco,
Umberto, 1992: Az új középkor. Európa, Budapest. Habermas,
J. 1996: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. 2. kiad,
Osiris, Budapest Held,
D. - McGrew, A. - Goldblatt, D. - Perraton, J. 1999: Global
transformations. Politics, Economics and Culture. Stanford University
Press, Stanford, California. Herman,
E. S. - McChesney, R. W. 1999: The Global Media: the New Missionaries of
Corporate Capitalism. Cassell, London and Washington. Martin,
H. P. - H. Schumann 1998: A globalizáció csapdája. Támadás a demokrácia
és a jólét ellen. Perfekt Kiadó, Budapest. Morley,
D. - Robins, K. 1997: Spaces of Identity. Global Media, Electronic
Landscapes and Cultural Boundaries. Routledge, London and New York. Postman,
Neil, 1985, Amusing Ourself to Death: Public Discourse in the Age of Show
Business. Penguin, New York. Smith,
A. 1990: Towards a Global Culture? In M. Featherstone (Ed.): Global
Culture: Nationalism, Globalization and Modernity. Sage, London, p. 17-91.
Tomlinson,
J. 1999: Globalization and Culture. The University of Chicaco Press,
Chicago. Waters,
M. 1995: Globalization. Routledge, London and New York. Bayer József [Magyar Tudomány, 2002./6.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |