Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika |
|
Történelem | Jog | Életmód | Földrajz | Kultúra | Egészség | Gazdaság | Politika | Mesterségek | Tudományok |
|
|
|
|
|
RP:
A szocialista átalakulásról szóló újabb írásaiban Ön bevezet egy fontos
megkülönböztetést "tőke" és "tőkés" között. Megvilágítaná
ezt a különbségtételt és hogy mi a jelentősége a szocialista küzdelem számára? Mészáros:
Ez a megkülönböztetés valójában magára Marxra vezethető vissza. Számtalan
alkalommal rámutattam, hogy fő művének címében Marx nem használta a
"tőkés" szót, hanem csak azt, hogy "tőke". Azt is hangsúlyoztam,
hogy az első kötet alcímét Engels ellenőrzése mellett fordították
rosszul, úgy, hogy "a tőkés termelési folyamat", holott az valójában
"a tőke termelési folyamata", aminek radikálisan más a jelentése.
Ami itt kockán forog, az természetesen a szocialista átalakulás célja, tétje,
a tőke hatalmának legyőzése. A kapitalizmus viszonylag könnyű célpont
ebben a vállalkozásban, mert azt egy bizonyos értelemben el lehet törölni
forradalmi fölkelés és a politika szintjén történő intervenció, a tőkések
kisajátítása révén. Ezzel véget vetünk a kapitalizmusnak, de amikor ezt
tesszük, még nem is érintettük a tőke hatalmát. A tőke nem függ a
kapitalizmus hatalmától, s ez abban az értelemben is fontos, hogy a tőke évezredekkel
megelőzi a kapitalizmust. A tőke túl is élheti a kapitalizmust, remélhetőleg
nem évezredekkel, de ha a kapitalizmust egy korlátozott térségben döntjük
meg, a tőke uralma folytatódik, még akkor is, ha ez egy hibrid formában történik. A
Szovjetunió nem volt tőkésállam, még államkapitalista sem. A szovjet
rendszert azonban nagyon nagy mértékben uralta a tőke hatalma: a munkamegosztás
érintetlen maradt, a tőke hierarchikus utasítási struktúrája megmaradt. A
tőke egy utasítási rendszer, amelynek a működési módja fölhalmozás-orientált,
s a fölhalmozást számos különböző módon lehet biztosítani. A Szovjetunióban
a többletmunkát politikai úton vonták ki, s ez az, ami válsághoz vezetett
a közelmúlt években. A többletmunka politikailag szabályozott kivonása különböző
okokból tarthatatlanná vált. A munkaerő politikai ellenőrzése nem az, amit
a munkafolyamat ideális vagy optimális ellenőrzési módjának tekinthetünk.
Nyugaton, a kapitalizmusban a többletmunka és az értéktöbblet gazdaságilag
szabályozott kivonása történik. A szovjet rendszerben ezt a termelékenység
szempontjából nagyon alkalmatlan módon végezték, mert ott a munka negatív
cselekvések, ellenszegülés, szabotázs, mellékesek stb. formájában
pokolian sokat megőrzött a hatalmából. Így még csak álmodni sem lehetett
a termelékenység olyan fokának az eléréséről, ami máshol lehetséges, s
ez Sztalin és utódai alatt aláásta ennek a rendszernek, a politikailag kényszerített
fölhalmozásnak a létalapját. Ennek a fölhalmozási része megrekedt, s ez
az, amiért az egész rendszernek össze kellett omlania. Olaszországban 1982
tavaszán publikáltam egy hosszú tanulmányt, amelyben határozottan azt állítottam,
hogy miközben a régi USA-politika, a kapitalizmus katonai-politikai visszaszorítása
valószínűleg nem volt sikeres, addig az, ami Kelet-Európában történt, valószínűleg
a kapitalizmus restaurációjához vezet. Ugyanabból az okból úgy találtam,
hogy a piaci szocializmus eszméje fogalmilag ellentmondásos, ugyanis vágyfogalom,
amelyik egyesíteni akarja a két különböző modalitást: a többletmunka
gazdasági kivonását a politikailag szabályozott kivonással. Ez volt az, amiért
ez soha nem is indult be valóságosan. Döntő
fontosságú az, hogy fölismerjük: a tőke egy anyagcsere-rendszer, az ellenőrzés
társadalmi-gazdasági anyagcsere-rendszere. Megdönthetjük a kapitalizmust, de
a gyárrendszer megmarad, a munkamegosztás megmarad, semmi sem változik a társadalom
anyagcsere-funkcióiban. Előbb vagy utóbb szükségesnek fogjuk találni azt,
hogy megteremtsük a személyi ellenőrzés formáit, s ezzel életre kel a bürokrácia.
A bürokrácia az utasítási struktúra funkciója a megváltozott körülmények
között, ahol a privát tőkés hiányában meg kell találnunk a megfelelőjét
az ellenőrzés funkciójának ellátására. Úgy vélem, hogy ez egy nagyon
fontos következtetés, mert a bürokrácia fogalmát nagyon gyakran egyfajta
mitikus értelmezési keretként mutatják föl, holott valójában nem magyaráz
meg semmit. A bürokrácia maga szorul magyarázatra, honnan ered, hogyan
keletkezik. Amennyiben a deus ex machina egy fajtájaként használjuk, hogy
mindent megmagyarázzunk a bürokrácia terminusainak segítségével, akkor, ha
megszabadulunk a bürokráciától, úgy minden rendben lesz. De nem szabadulunk
meg a bürokráciától, hacsak meg nem támadjuk a gazdasági-társadalmi
alapokat és ki nem találjuk a társadalmi anyagcsere-folyamat szabályozásának
alternatív módját. S mindezt úgy, hogy először megnyirbáljuk, majd a végén
természetesen teljesen megszüntetjük a tőke hatalmát. A tőke ellenőrző
hatalom. Nem lehet éppen csak játszadozni vele, nem lehet ellenőrizni, csak
megszüntetni, ha átalakítjuk a társadalom anyagcsere-viszonylatainak teljes
komplexumát. Vagy megszüntetjük, vagy az ellenőriz minket, nincs középút.
Ezért elképzelhetetlen az, hogy a piaci szocializmus eszméje működőképes
legyen. Nincs társadalmi termelési rendszer, amelyik ösztönzők nélkül működhet,
s kik azok az emberek, akikre ezek az ösztönzők hatnak? Nem absztrakt kollektív
entitások, hanem egyének. Ha az emberek egyénileg nem érdekeltek, nincsenek
belevéve a termelési folyamatba, a társadalmi anyagcsere-folyamat szabályozásába,
akkor előbb vagy utóbb negatív, vagy éppen cselekvően ellenséges attitűdöt
öltenek az egésszel szemben. RP:
Erkölcsi vagy anyagi ösztönzőkről beszélünk? Mészáros:
Mindkettőről beszélhetünk. Az erkölcsi és az anyagi ösztönzők közötti
ellentét gyakran nagyon retorikus - absztrakt és retorikus. Ha a társadalmi
folyamatokba való beavatkozás és a bennük való részvétel eredménye jobb
termelés és emelkedő termelékenység, beleértve az egyének képességeinek
aktivizálását is, akkor ez anyagi ösztönzővé válik. Viszont amennyiben
ők ellenőrzik saját életfolyamataikat, ez erkölcsi ösztönző is, így a
kettő kéz a kézben jár. Az anyagi és az erkölcsi ösztönzőknek együtt
kell járniuk. Ez a társadalmi-gazdasági rendszer folyamatai ellenőrzésének
a kérdése, amelyben az emberek elnyomott képességeinek az aktivizálódása
is egy ösztönző. Társadalmunkban az anyagi ösztönzők, ahogy adják,
mindig megosztják az embereket, szembeállítják egyiket a másikkal. Ezt láthatjuk
mindenütt, minden hivatásban, a közoktatásban, az egyetemen, minden életpályán:
az ösztönzők arra a föltevésre alapozva működnek, hogy az embereket
szembeállíthatjuk egymással abból a célból, hogy jobban ellenőrizhessük
őket. Ez az egész folyamat. Ha most megfordítjuk ezt a viszonyt, és azt
mondjuk, hogy az emberek ellenőrzik azt, amiben benne vannak, akkor a megosztás
nem működik tovább, mert nem kiszolgáltatott alanyai ennek a fajta
rendszernek. Az anyagi és az erkölcsi ösztönzők jellegükben egyenlősítők
is lehetnek. Ez a szovjet típusú fejlődés tragédiája. Amikor ezzel összefüggésben
beszélnek a szocializmus összeomlásáról, az a tények groteszk elferdítése.
A szocializmus ugyanis még el sem kezdődött. Még az első lépéseket sem
tettük meg a szocialista átalakulás irányába, amelyiknek a célja csak a tőke
hatalmának, a munka társadalmi megosztásának és az államhatalomnak a legyőzése
lehet, mely utóbbi az emberi élet felülről való szabályozásának közös
struktúrája. Mikiegér-szocializmus RP:
Ön a tőke hatalmának kihívásáról beszél, s én szeretném, ha Ön egy
kicsivel többet mondana a gyakorlati következményekről, a "tőke"
és "tőkés" között Ön által alkalmazott megkülönböztetés
következményeiről a szocialista küzdelem számára. Mészáros:
Mindenekelőtt a stratégia az, amelyet előre kell látnunk, s amelyet ki kell
betűznünk ezekben a terminusokban. A szocialisták nem kokettálhatnak azzal
az illúzióval, hogy semmi mást nem kell tenniük, mint megszüntetni a
magántőkés rendszert, mert a valódi probléma megmarad. Valójában mély
történelmi válságban vagyunk. A tőkének az egész földgolyóra kiterjedő
expanziós folyamata többé-kevésbé befejeződött. Aminek az elmúlt pár
évtizedben tanúi vagyunk, az a tőke strukturális válsága. Mindig
fönntartottam, hogy nagy különbség van a mi korunk és Marx korszaka
között, amelyben ő válságról beszélt egy olyan válság terminusaiban,
amelyik hatalmas viharok formájában sült ki. Most nem kell viharok
formájában kisülnie. Ami korunk válságát jellemzi, az a változó
intenzitású csapadék, amelyik egy folyamatos pangás felé irányul. Újabban
kettős alapú visszaesésről kezdünk beszélni, hamarosan hármas alapú
visszaesésről fogunk beszélni, lehet, hogy egy napon még ötszörös alapú
visszaesésről is. Amit én állítok, az az, hogy ez az irányvétel egy
folyamatos pangás felé, amelyben egyik visszaesés követi a másikat, nem
olyan állapot, amelyet vég nélkül fönn lehet tartani, mert a végén ez
újra aktivizálja a tőke belső robbanó ellentmondásait, s abszolút
korlátok is vannak, amelyeket e tekintetben figyelembe kell venni. Emlékeztetnék
rá, hogy én a tőke strukturális válságáról beszéltem, amelyik sokkal
komolyabb probléma, mint a kapitalizmus válsága. A kapitalizmus
válságából ugyanis tudunk kiutat. Elvben ilyen a gazdaság állami
szabályozása, s némely tekintetben a nyugati tőkés rendszer külső
horizontján számba vehetjük ennek a lehetőségét. Az államkapitalizmus
akkor jöhet létre, amikor a nyugati tőkés rendszer a legmélyebb válságban
van, de újra hangsúlyoznám, hogy ez hosszú távon fönn nem tartható
megoldás. Újra aktivizálódnak ugyanis ugyanazok az ellentmondások, ti. a
többletmunka politikai és gazdasági kivonása közötti ellentmondás. Nem
kitalált jövőbeli eseményekről beszélek. Gondoljunk csak a fasizmusra,
gondoljunk a náci rendszerre, amelyik megkísérelte a rendszernek ezt a fajta
korporatív állami szabályozását abból a célból, hogy a német
kapitalizmus a történelem egy adott korszakában kijusson a válságból.
Amiket tehát itt figyelembe kell vennünk, azok a tőke belső ellentmondásai
ideiglenes háttérbe-szorításának mindazon módjai, amelyeket
fölhasználnak. A világ, mint egész, nagyon bizonytalan. Az emberiség
túlnyomó többsége a legförtelmesebb körülmények között él. Mert mi is
történt ezeknek a területeknek a modernizációjával? Az a mód, ahogyan
ezeket a területeket és a rajtuk élő népességet kezelik, teljesen elvette
az egész dolog hitelét. A rablás és a kiaknázás olyan formákat ölt,
amelyek az esztelen visszautasítását jelentik bármiféle megfontolásnak,
beleértve még az emberiség fönnmaradását is. Mára olyan helyzet jött
létre, amelyikben senki sem hisz többé az úgynevezett "Harmadik
Világ" modernizációjában. S ez az oka annak, hogy ez a folyamatos
pangás hosszú távon tarthatatlan helyzetet jelent, s ezért kell valószínűnek
tartanunk egy társadalmi átalakulást. Ez azonban nem lehetséges a tőke
újraélesztése révén. Csak azon az alapon lehet végrehajtani, ha
radikálisan elszakadunk ettől a romboló, esztelen, fölhalmozás-orientált
ellenőrzés-logikától. Ez
a félelmetes válság, amelyikről beszélek, nemcsak a kommunista pártoknak,
a Harmadik Internacionálé pártjainak a lényegében vett elhalásával járt
együtt, hanem a Második Internacionálé pártjainak az elhalásával is.
Közel száz év óta mindazok, akik az evolúciós szocializmus és a reform
értékeiben hisznek, a társadalom olyan átalakításáról beszélnek,
amelyik az emberiség szocialista viszonyai felé vezet. Ez tökéletesen
kiveszett még a programjaik és a távlataik megfogalmazásaiból is.
Mostanában azt látjuk, hogy a Második Internacionálé szocialista pártjai
és különböző szövetségeseik egészen megsemmisítő kudarcokat és
vereségeket szenvednek el minden egyes országban: Franciaországban,
Olaszországban, Németországban, Belgiumban és a skandináv országokban. S
most legújabban Angliában is: a Munkáspárt sorozatban negyedik veresége.
Egészen ideillik, hogy ez a sorozatos vereség mindezekben az országokban
egybeesett az Euro-Disneyland ünnepélyes megnyitásával. Az ugyanis, amit
ezek a pártok ebben a korszakban a válságra válaszul elfogadtak, az
valamiféle Mikiegér-szocializmus, s ez a Mikiegér-szocializmus tökéletesen
képtelen rá, hogy beleavatkozzék a társadalmi folyamatokba. Ez az, amiért
nem véletlen, hogy ezek a pártok magukévá tették azt a bölcsességet,
amely szerint a tőke helyettesíthetetlen rendszer. A Munkáspárt vezetője
egyszer úgy nyilatkozott, hogy a szocialisták célja a kapitalizmus jobb
menedzselése. Az effajta fölháborító értelmetlenség önmagában
ellentmondás. Fogalmi ellentmondás, mert csak rendkívüli önhittséggel
gondolhatjuk azt, hogy a tőkés rendszer jobban működnék munkáspárti
kormányzattal. A problémák megmaradnának, egyre komolyabbakká válnának, s
a politikai rendszer képtelen lenne reagálni, mert a politikai rendszer a tőke
egyre szorosabb korlátai között működik. A tőke mint olyan semmivel sem
enged több mozgásteret a manőverezéshez. A politikai mozgalmak és a
parlamenti erők manőverezési tere összehasonlíthatatlanul nagyobb volt a
tizenkilencedik században és a huszadik század első harmadában.
Nagy-Britannia már Európa része és semmiféle módunk nincs rá, hogy ezt a
folyamatot visszafordíthassuk. Legalábbis abban az értelemben nincs, hogy a
kis Anglia képes lenne egyedül megoldani ezeket a problémákat. Ez
azonban közvetlenül is fölveti azt a kérdést, hogy miként viszonyuljunk a
világ többi részéhez, ahhoz, ami a Keleten, a Szovjetunióban történik. A
horizonton egy új, alapvető fontosságú probléma van fölkelőben.
Mostanában olvastam, hogy Oroszországnak ahhoz a 25 milliárd dollárhoz még,
amellyel Nyugatról származó ígéretek formájában rendelkezik, egyedül
ebben az évben további 20 milliárd dollárra lesz szüksége. Hol fogjuk
megtalálni azokat a milliárdokat, amelyekre Oroszországnak szüksége van
ehhez a folyamathoz, amikor maga az amerikai adósság is egészen
csillagászati? Ennek a világnak a problémái már annyira egymásba
fonódnak, annyira összekapcsolódnak egymással, hogy nem is gondolhatunk
ezeknek a részleges megoldására. Alapvető strukturális változtatásokra
van szükség. Az expanzió két és fél évtizedét a második világháború
után mélyülő gyöngélkedés követte, a korábban dédelgetett stratégiák
összeomlása, a keynesianizmus vége, a monetarizmus megjelenése stb., s
mindezek nem vezettek sehová. Amikor olyan önelégült emberek, mint John
Major, azt mondják, hogy a szocializmus halott és a kapitalizmus működik,
akkor meg kell kérdeznünk, hogy kinek a számára és meddig működik a
kapitalizmus. Mostanában olvastam, hogy a Merrill Lynch igazgatói mennyit
kapnak éves díjazásként. Az egyikük 16,5 milliót, egy másik 14 milliót,
s a többi tíz vagy tizenöt közülük 5,5 millió dollárt. Az ő számukra
nagyon jól működik, de hogyan működik azoknak az afrikaiaknak a számára,
akiket naponta láthatunk a televíziónk képernyőjén? Vagy Latin-Amerika
hatalmas térségeiben, vagy Indiában, vagy Pakisztánban, vagy Bangladesban?
Folytathatnám azoknak az országoknak a sorolását, ahol embermilliárdokról
beszélhetünk, akik alig képesek életben maradni. Chris Arthur, ford. Keresztes György [Radical Philosophy, 1992./62.] |
|
|
Beszélgetések az Új Kertben :: Poesis :: Emberhit :: Változó Világ Mozgalom
Nyitó oldal :: Olvasószolgálat :: Pályázatok :: Impresszum
Az oldal tartalma a Változó Világ Internetportál Tartalomkezelési szabályzatának felel meg, és eszerint használható fel (GFDL-közeli feltételek). 1988-2010 |