Zene- és táncterápiás csoport a debreceni Családsegítõ Szolgálatnál
Kollár
János, pszichológus
Kissé idegenkedem a "terápia"
megnevezéstõl, hiszen egyesek számára talán
riasztó lehet ez a szó. Errõl az embereknek általában
valamiféle orvos-beteg kapcsolat jut az eszébe. Valójában
a szó a bibliai négyszárnyú angyalok, a szeráfok
nevébõl ered. Egy-egy ilyen csoporttalálkozás
során ilyen gyógyító angyalok vagyunk egymás
számára. A gyógyításra pedig mindannyiunknak
szüksége van, akik szeretnénk kikapcsolódni a
hétköznapok feszültségekkel terhelt mindennapjaiból.
A csoport tehát nem - a szó klasszikus értelmében
vett - "betegcsoport", mégis gyógyító
hatású.
Egy-egy találkozás
alkalmával játszunk, mesélünk, zenélünk,
énekelünk, táncolunk, rajzolunk, miközben - szinte
észrevétlenül - átlépünk arra a síkra,
amelyen zenészek, költõk, képzõmûvészek
annyira otthon vannak. Belépünk abba a birodalomba, amely mindannyiunkban
létezik, csak az odavezetõ utat oly gyakran elfelejtjük.
Ez az a hely, amit a pszichológiai szaknyelvben Self-nek, vallási
értelemben Isteni Én-nek, köznapi megfogalmazásban
pedig a lelkünk mélyén rejtezõ kincstárnak
lehet nevezni. Tapasztalataim alapján meggyõzõdésem,
hogy ez a hely mindannyiunkban létezik, és ha ott találkozunk,
akkor egyáltalán nem okoz nehézséget a kapcsolatteremtés,
a kommunikáció, hiszen ott nemcsak félszavakból,
de szavak nélkül is megértjük egymást.
A szavakra természetesen
nagy szükség van. Szavainkkal üzenünk egymásnak.
Szavak nélkül ez az írás sem születhetne
meg. Mégis úgy érzem, a mai idõkben a kelleténél
nagyobb hangsúlyt kap a beszéd. Világunk túlságosan
is verbális. Mindent szavakkal akarunk kifejezni, holott vannak
dolgok, amelyekre nincsenek szavaink. Azokat csak érezni tudjuk.
Sajnos, gyakran hisszük azt, hogy az ilyen dolgok nem léteznek,
csak azért, mert nem tudjuk a szavak korlátai közé
szorítani õket. Pedig nagyon is jelen vannak, és nagyon
is befolyásolják a mindennapi életünket. Kahlil
Gibran sokkal szebben írt errõl A Próféta címû
mûvében: "...beszéded nagy részében
a gondolat félig meggyilkoltatik. Mert a gondolat a szabad tér
madara; a szavak kalitkájában kibonthatja szárnyait,
de föl nem repülhet."
Azért választottam
a zenét eszközként, mert a zene a mûvészetek
gyökere. Ezt egyértelmûen ki merem jelenteni, mert olyan
emberek erõsítenek meg e véleményemben, mint
például Michelangelo, aki az állította, hogy
"a jó festmény tulajdonképpen olyan zene, melódia,
amit csak az értelem foghat fel" vagy Goethe, aki az építészetet
"megfagyott zeneként" jellemezte vagy Walter Pater, aki
szerint "minden mûvészet állandóan arra
törekszik, hogy zenévé váljon". A zene azonban
nem cél, csupán eszköz. Arra szolgál, hogy érzelmeket
keltsen bennünk, ezek az érzelmek pedig - mint gyakorlott lovast
a lova - elvisznek bennünket lelkünk azon vidékeire, ahol
talán ritkábban fordulunk meg, ahova talán csak "vendégségbe"
járunk, jóllehet ezek a területek lelki otthonaink,
ahová hazatérhetünk erõt és energiát
meríteni.
A tánc ugyanezt a célt
szolgálja, bár nem is tudom, lehet-e egyáltalán
"táncnak" nevezni azokat a spontán mozgáskreációkat,
amelyeket a zenére végzünk. Tulajdonképpen egyszerre
több és kevesebb, mint az, amit általában "táncként"
emlegetünk. Más. Mikor a csoportban "táncolunk",
nem feltétlenül esztétikus, szabályos a mozgásunk.
A mi "táncunk" spontán mozgáskreációkból
áll, amelynek elsõdleges célja önmagunk, a bennünk
rejlõ érzelmek kifejezése. Nagyon szeretem a társas
táncokat, és bolondulok a balettért, de a csoportban
nem az a cél, hogy megtanuljunk egy mások által koreografált
mozgássort. Itt a koreográfiát mindenki maga alkotja
meg a saját érzései alapján. Minél tökéletesebben
tudja mozgásba önteni az érzelmeit, annál jobb
a "koreográfiája". Ezt azonban csak maga a táncoló
ítélheti meg, senki más, hiszen az õ érzéseirõl
van szó. Egy társas táncban, balettben, musicalben
a táncosok valamilyen külsõ koreográfiát
követnek. A mi "táncunk" belsõ koreográfiára
épül. Mindenki figyel azokra az érzésekre, amelyeket
az adott zene kelt benne, és megpróbálja azokat mozgással
kifejezni. Amikor pedig "zenélünk", akkor a rendelkezésre
álló hangszerek segítségével valami
hasonlót csinálunk. A keletkezõ "mû"
nem hasonlítható össze egy klasszikus zenemûvel.
Nem jobb, de nem is rosszabb. Egyszerûen más. Minél
tökéletesebben tudja kifejezni valaki az érzéseit,
annál jobb. Ezt azonban szintén csak maga a zenélõ
ítélheti meg, hiszen a saját érzéseit
õ ismeri a legjobban. Így aztán nem egymás
kritikusai vagyunk, hanem egymás elfogadói. Ezért
nem kell zenésznek vagy táncosnak lenni ahhoz, hogy valaki
egy ilyen csoportban részt vegyen.
Az viszont nagyon fontos, hogy
aki eljön, az valóban résztvevõ legyen, ne pedig
megfigyelõ. Az élményekbõl ugyanis mindenki
annyit kap, amennyit õ is képes megosztani másokkal.
Ha valaki jobban "elengedi magát", többet ad magából,
az gazdagabban is távozik. A találkozások során
nemcsak saját érzéseinkhez, de a többi csoporttag
érzéseihez is nagyon közel kerülünk. Ha szaknyelven
akarnám megfogalmazni, akkor azt mondanám, hogy ez egy önismereti
és kommunikáció-fejlesztõ tréning. Más
szóval a ilyenkor eljutunk arra a szintre, ahol szavakkal is, de
gátak, sõt, néha szavak nélkül tudunk
"szólni" egymáshoz. Arra a - mindannyiunkban létezõ
- közös "tisztásra" érkezünk el,
ahol nem az ítélkezés, a jó vagy rossz kategóriájába
való besorolás a cél, hanem a másik ember és
- mindenekelõtt - önmagunk elfogadása.
Naptári életkorunkat
tekintve a legfiatalabb résztvevõnk 18, a legidõsebb
44 éves. Ez azonban nem jelenti azt, hogy fiatalabbak és
idõsebbek nem jöhetnek. Ahogy említettem, a találkozások
során közös nyelvet beszélünk. A kor nem akadály.
Egy-egy ilyen találkozás alkalmával nem az úgynevezett
kronoszi - öregítõ, percekben, órákban
mérhetõ - idõben találkozunk, hanem a kairoszi
- ünnepi, idõtlen - idõben. Röviden, mi is "csak
a derû óráit" számoljuk.
A tréningben klasszikus
és úgynevezett "könnyû" zenét
egyaránt használok. Véleményem szerint minden
zene alkalmas valamilyen érzelem kifejezésére. Miután
a találkozások alkalmával különbözõ
érzelmekkel találkozunk, nem szeretnék egyetlen zenei
stílust sem kizárni. A legutóbbi alkalommal például
Corelli és a Vágtázó Halottkémek nagyon
szépen megfértek egymás mellett, sõt, még
a két, látszólag teljesen különbözõ
zenei mondanivaló közötti hasonlóságot is
sikerült megtalálnunk.
Véleményem szerint
a legszebb dolog az életünkben a más emberekkel valamint
önmagunkkal, saját érzéseinkkel való találkozás.
Most természetesen nem a futó, utcai "hogyvagyköszönömjólésteköszönöménis"
találkozásokra gondolok, hanem a valódi, egymásra
és önmagunkra is szeretettel rácsodálkozó
találkozásra. Erre törekszünk a havonta történõ
együttléteink során. Én is rendkívül
sokat kapok egy-egy ilyen találkozás alkalmával.
Szerencsés vagyok, amiért
olyan munkát végezhetek, ami nemhogy fárasztana, hanem
épp ellenkezõleg, energiát ad. Nagyon szerencsés
vagyok azért is, mert olyan zeneterapeuták barátságát
és támogatását élvezhetem, mint a szeretve
tisztelt Dr. Varvasovszky Jánosné, akit mindenki csak Dóra
néniként ismer, és aki által az egyetemen két
féléven keresztül tanulmányozhattam a zeneterápia
gyönyörûségeit valamint Dr. Kokas Klára,
aki Kodály tanítványa volt, és akitõl
felejthetetlen táborozások és egyéni beszélgetések
során az általa kidolgozott, és nevéhez fûzõdõ
módszert tanulhattam meg. Szerencsés vagyok azért
is, mert tanácsaival és szeretetével mind a mai napig
segít Dr. Gombos Katalin, pszichiáter, akinek rendkívüli,
karizmatikus hatását mindenki megismerhette, aki valaha is
találkozott vele.
Sokan azt hiszik, elérhetetlen
ideálokban hiszek. Erre azt szoktam válaszolni, hogy teljes
mértékben realista vagyok. Amirõl eddig beszéltem,
azt a tapasztalataim alapján mondtam el. A legutóbbi - idényzáró
- csoport alkalmával megkértem a résztvevõket,
írjanak néhány mondatot arról, hogy mit jelentett
számukra a csoport. Most - természetesen a nyilatkozók
engedélyével - ezekbõl a véleményekbõl
idézek.
Irén: "Kiadhatja magából az ember amit akar,
ami benne van. Ha rossz hangulata van, itt mindig optimizmussal találkozik.
Ha jó hangulata van, nagyszerû érzés látni,
hogy pozitív hatással van a többiekre. Egyfajta önmegismerési
csoportnak is lehet nevezni. Itt újra és újra rájön
az ember, hogy hétköznap minden apró örömöt
észre kell venni, és örülni kell neki, mert csak
egyszer élünk, és nem éri meg a legtöbbször
csak pesszimista gondolatokkal foglalkozni."
Béla: "Fejlõdök, tisztulok, kommunikációs
képességem fejlõdik, kreatívabb vagyok, megtanít
szárnyalni, lebegni, élni. Mit kapok? Energiát, rendet,
gondolataim megélését, egy pici boldogságot.
Az együttlét örömét. Köszönöm."
Lilla: "Önmagamat kapom. Feszültség-levezetés,
önkívület - extázis, önismeret - emberismeret,
katarzis - megtisztulás, elfogadás - pozitív gondolatok,
szabadság - gyermeki tisztaság, feloldódás
- elmélyülés, belsõ béke - csend."
Zsolt: "A zene, a tánc, a mozgás segítségével
könnyebb elérni egy oldottabb, felszabadultabb állapotot.
Erre az állapotra a mai rohanó, stresszes idõkben
nagy szükségem van. De nemcsak nekem, hanem mindenkinek! Számomra
az összejövetel a felszabadultságot, a jó közérzetet
jelenti. Köszönöm mindenkinek."
Barbara: "Picike, biztos pont: egy aprócska sziget a vadul
tomboló, õrülten viharos óceán közepén.
Ami jó benne, hogy embereket ismerhetsz meg, akik megtanítanak
spontánabbul viselkedni, és egy kicsit rádöbbentenek,
ki is vagy valójában: hogy mennyit érsz."
Bárki, aki érdeklõdik
a csoport iránt, jelentkezhet nálam, a Családsegítõ
Szolgálat címén (Debrecen, Mester u. 1.) vagy
bármelyik telefonszámán (52-411-133, 52-415-576, 52-444-724).
Sok jelentkezõ esetén több kurzus is indulhat. A jelenlegi
csoportunk egyelõre nyári szünetet tart, a következõ
találkozásunk szeptemberben lesz.
E-mail: menta@mail.c3.hu |