Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése MOZGÓKÉP ÉS MÉDIAOKTATÁS KÖZOKTATÁSI INTEGRÁCIÓS PROGRAMJA

1996-98
TartalomKövetkező fejezet:
II. TANÁR TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM

I. TANÁRKÉPZÉSI ALPROGRAM


A mozgókép és médiaoktatás közoktatási integrációja erősen függ attól, hogy a felsőoktatásban, az egyetemi és a főiskolai képzésben megjelennek-e azok a tanárképes szakok, amelyeken a hallgatók magas szinvonalú képzésben részesülhetnek.

ELTE-BTK

Az ELTE BTK-n az esztétika tanszéken, a média szak mellett az 1994/95-ös tanévtől kezdte meg a működését az a program, amelyet a kari, majd az egyetemi tanács szakalapítási előterjesztésére előbb a MAB 1996 végén akkreditált, majd az FTT 1997 végén javasolta a szak megindítását az MKM felsőoktatási főosztályának - ún. "A" szakként. A szak gazdája Kovács András Bálint filmesztéta, egyetemi docens -, jelenleg a Párizsi Magyar Intézet Igazgatója.
Ez a szak lehet a modellje a magas szintű elméleti és gyakorlati felkészültséget biztosító mozgóképtanár-képzésnek. Az alakuló szak curriculumának és oktatási tapasztalataink a figyelembe vétele más felsőoktatási intézmények számára is egyszerüsítheti a szakalapítási eljárást.
A programban résztvevő hallgatók első csoportja az 1997/98-as évben fejezi be mozgóképelméleti és pedagógiai tanulmányait az alakuló szakon, míg a második csoport az 96/97-es tanévben kezdte meg a 8 szemeszterre tervezett kurzust. A hallgatók a programra az ELTE BTK-ról (de más egyetemekről, így a Pázmányról vagy a Képzőművészeti Főiskoláról is) felvételt nyerhettek az első év végén -, sikeres felvételi esetén. Az alapítás előtt álló szakon a két évfolyamon jelenleg mintegy 35 hallgató képzése folyik. A program heti 12-14 órában nyolc szemeszteren át filmtörténetet és filmelemzést, hat szemeszteren keresztül filmnyelvi gyakorlatokat és filmelméletet, továbbá egy-négy szemeszterben tömegkultúra elméletet, kritikaírást, televíziós műfajelméletet és szakmódszertant ill. tanítási gyakorlatot tartalmaz.
A szakon többek között Kovács András Bálint, Király Jenő, Balassa Péter, Hirsch Tibor, Gelencsér Gábor, Geréb Anna, Galicza Péter, Hartai László, Sós Mária oktatnak.


További főiskolai és egyetemi kezdeményezések
a mozgókép és médiatanárképzés területén


Az egyetemi-főiskolai körből több intézményből is kezdeményezték bizonyos fokig hasonló tematikával szakok megalapítását. A tanárképző főiskolák közűl elsősorban a BDTF (Szombathely) és az EKTF (Eger) összehangolt szakalapítási kezdeményezésének eredményeképpen a művelődési és közoktatási miniszter az 9/1998 sz. rendeletében szabályozta a mozgókép és médiakultúra szakirányú továbbképzési szak képesítési kövtelményeit, amelynek teljesítése szükséges a mozgókép-és médiapedagógusi szakképzettség megszerzéséhez.
A JPTE Tanárképző Intézetében 1999 őszén indul a tanárjelöltek számára választható két éves mozgókép és médiatanár képzés, Lányi András irányításával.
A Szinház és Filmművészeti Főiskola filmelmélet kurzusa olyan magasszintű követelményeket támasztó képzési forma, ahova elsősorban a filmművészet iránt érdeklődő, tanári végzettséggel rendelkező hallgatók nyertek felvételt, míg a Képőművészeti Főiskolán működő intermedia szak diákjai, ill. az Iparművészeti Főiskolán bizonyos rendszerességgel induló multimédia posztgraduális-kiegészítő szakok hallgatói elsősorban a rajz-vizuális kommunikációban szerzett jártasságukat bővíthetik a mozgókép és médiaoktatás irányában.
A Kodolányi Alapítványi Főiskola Székesfehérváron, ill. az alakulóban levő nagykanizsai főiskola is önálló mozgókép és médiatanárképzésben gondolkodik, míg a KLTE-n a Művelődéstudományi és Felnőttnevelési tanszék keretében tervezik a képzést.
A Pázmányon ill. számos egyéb felsőoktatási intézményben már ma is működő kommunikáció szakokkal együtt tehát a felsőoktatás számos pontján megkezdődött a mozgókép és médiapedagógusok teljes vagy részleges képzése.



TartalomKövetkező fejezet:
II. TANÁR TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás