Egy korty Kína (az alábbi beszámoló hosszabb,
a Balkon 2005/11-12 számában megjelent változata)
 

PIP05 / BÉKE ÉS HALADÁS:
BUDAPEST WUNDERGROUND
 
 

idén ötödik alkalommal került megrendezésre az a nemzetközi fotofesztivál / www.pingyao.com.cn,http://www.pipphoto.com/en/works.asp melynek keretében a mi Budapest Wunderground című anyagunk bemutatásra került. A helyszín Pingyao - néhány száz éve még az egyik leggazdagabb kínai kereskedőváros volt - Pekingtől dél-nyugatra, sacc/kb 7-800km-re terül el. Fallal körülvett óvárosa évekkel ezelőtt kapta meg az UNESCO-tól a Világörökség címet.


A PIP05 rendezvényei négy nagyobb és számos kisebb helyszínen zajlottak. A kiállítók jó része ma is műkodő gyárak és üzemek csarnokaiban kapott helyet, illetve a rendezők szempontjából legreprezentatívabbnak számító anyagok némelyike, mint a National Geographic bemutatója a város Taoista templomának kertjében, vagy a Mao Ce-tung életét bemutató kiállítás a városi kormányzat épületének udvarában, ahol a 17-én délelőtt rendezett megnyitó ünnepség is zajlott.
 http://www.anore24.com/pingyao/index.html




nekünk, külföldi kurátoroknak abban a megtiszteltetésben lehetett részünk, hogy az ünnepséget a színpadról nézhettük végig,  igaz, csak a harmadik sorból, diplomaták, katonai- és politikai vezetők háta mögül. Ott állva vettem észre, hogy az udvar jobb és bal oldalán felvont zászlok közt magyar trikolor is lobog. Az ünnepség természetesen a kínai zászló felvonásával és házigazdáink himnuszával vette kezdetét, majd politikusok és diplomaták beszédei következtek.

ez a számunkra talán túlméretezettnek tűnő politikai reprezentáció részükről kétségkívűl nem igazán állt arányban az egyes kiállításokra fordított energiákkal. Ebben a vonatkozásban számomra a legnagyobb problémát az jelentette, mikor a helyszínen kiderült, hogy a külföldi fesztiváligazgatóval lelevelezett 6 darab 8x4x8 méteres box helyett csupán 4-et kapunk. E boxok falainak méretei ugyancsak eltértek attól, amikről korábban tájékoztattak bennünket, illetve a c-printeket nem kassirozták föl habkartonra, ahogy igérték, s a kiállítás installálásához - egy létrát leszámítva - semmiféle eszközt és anyagot nem biztosítottak. Utóbbira a tavalyi tapasztalatok alapján kurátor kollégáink fölkészítettek bennünket, így a magunkkal vitt szög-, ragaszó-, és szerszámkészletek végül elegendőnek bizonyultak. Másfelől viszont - házigazdáink figyelmetlenségeinek következtében - számos esetben kényszermegoldásokkal kellett beérnünk, s akkor még nem beszéltem a nem megfelelő világításról vagy arról, hogy végülis nem mindent fordítottak le kínaira, illetve, hogy a fesztivál album terjedelmű katalógusa nemhogy a kurátorok szövegeit és a művészek statementjeit nem tartalmazza, de még a házigazdák által kiválasztott reprodukciók címeit sem.
Mindez annak tudható be, hogy Kínában mindössze két évtizede léteznek a nyugati értelemben vett kortárs művészek, s csupán 5-10 éve kezdett el kialakulni a kortárs művészet intézményrendszere.

Pekingben négy fontosabb központja van, amelyek közül én a 798-ban jártam. Ez egy óriási méretű egykori gyártelep, amit a kormánytól fiatal művészek kaptak meg, hogy kortárs művészeti kiállítótermekként és műtermekként használják az elhagyott épületeket.

http://www.yanclub.com
http://www.newchineseart.com/artists/shixinning.htm
http://www.longmarchspace.com/english/Artists/LIUWEI.htm
http://www.longmarchspace.com/english/Artists/HONGHAO.htm

http://www.longmarchspace.com/english/Artists/Shi%20Xinning.htm

http://www.longmarchspace.com/english/Artists/mahan.htm
http://www.cinaoggi.it/eventi/marellart-%20spazioconsolo.htm
 

a PIP'05 fesztivál kiállításai mindössze 22-ig, azaz 6 napon át tartottak nyitva, bár ezt némiképp kompenzálta egyfelől az, hogy már a rendezés első napjától dőlni kezdtek a látogatók, másrészt az, hogy elképesztő volt az érdeklődés. A rendezők szerint az idei nézőszám jócskán meghaladta a tavalyit. Számszerűségekkel sajnos nem szolgálhatok, de az kétségtelen, hogy bármikor visszamentem - amit többször meg kellett tennem, mert a gyönge fényviszonyok miatt többször is meg kellett ismételnem a fényképezést -, mindig mindenütt rengetegen voltak a kiálltótermekben.
http://www.motokimiyuki.com/prof/pip.html





a megnyitó másnapján kezdődött a külföldi kurátorokra alapozott, ugynevezett kurátor akadémia, amely előadásokból és pódium-beszélgetésekből állt, majd másnap délutántól a portfolio review. A Budapest Wunderground sikere ekkor vált számomra érzékelhetővé, ugyanis - mint arra kinai tolmácsnőm külön fölhívta a figyelmemet - a fiatal kínai művészek kifejezetten az én asztalomhoz jelentkeztek, ahol aztán - bár 15 percet bizosítottak 1-1 művész számára a szervezők -, egy idő múlva sorba kellett állniuk. a dolog magyarázata alighanem az, hogy ezen a fotográfiai fesztiválon belül - s a külföldi kurátorok anyagai között is - a mi kiállításunk volt egyike azon bemutatóknak, amelyek a legerőteljesebben koncentráltak a kortárs művészetre.
mondanom sem kell, hogy számos fiatal kínai és japán művész digitális portfolióját hoztam magammal, annak reményében, hogy sikerül Budapesten partnereket találnom munkáik bemutatásához.
http://www.recruit.co.jp/GG/
http://www.anore24.com/
http://www.kanakosasaki.com/
http://www.motokimiyuki.com/
http://www.desantosgallery.com/exhibitions/kiriko/kiriko.htm
http://www.maleonn.com/
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Findex.asp
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=285&playto=401
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=237&playto=1110
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=1442
http://www.artybaby.com/
http://bj3.netsh.com/bbs/108279/
http://www.ninop.com/superarty/arty/look/look.html
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=633&playto=1564
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=914&playto=2866
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=151
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=1336&playto=3918
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=2144&playto=5404
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=316
végül kurátorként még egy feladat várt rám: valamennyi külföldi kurátor - nem voltunk olyan sokan - díjat adományozhatott a PIP05 valamely kiállítójának. Az általam választott kiállító egy fiatal kínai művésznő, Lei/Lora volt, aki Goang Zhou-ból érkezett. Azért választottam őt, mert nemcsak a PIP05 keretében bemutatott munkáját tartottam jónak - túl azon, hogy a portfolio review keretében több más, ugyancsak Lomoval készített sorozatát volt alkalmam megismerni (a Lomo kameráknak óriási kultusza alakult ki újabban nemcsak Kínában, hanem Japánban is a fiatal művészek között) -, hanem az általa szervezett, négy másik művész bevonásával rendezett kiállítást is (kiállítótársait a neten keresztül toborozta!).
http://www.lora625.cdd.cn/
http://www.fotoyard.net/photoshow_english/Myhome/Myindex.asp?AuthorID=1452