VISSZA A LISTÁHOZ
BESZÉLGETÉS VETŐ JÁNOSSAL (1995)
VETŐ KORÁBBAN A LIGETBEN
KIRSTEN DEHLHOLM KORÁBBAN A LIGETBEN

SZÍNEZETT RÉGI LEVEGŐ
NahTe bemutatja
Vető János és KÍNA herceg fényképmunkáit
digitális nyomatokon + néhány eredeti ezüstzselatin
2003 május 24 - július 8-ig
MAGYAR FOTOGRÁFUSOK HÁZA
1065 Bp. Nagymező u. 20.
nyitva: 14-19 óráig,
hétvégén és ünnepnap 11-19 óra között

a több, mint tíz éve Koppenhágában élö Vető Jánosnak nyílt kiállítása május 24-én a Mai Manó Műteremházban, amit a koppenhágai HOTEL PRO FORMA nevü performansszínház igazgatónője, Kirsten Dehlholm nyitott meg (magyar nyelven, de erről majd később).


Kirsten és NahTe
Mai Manó Ház, 2003 május 24.

a kiállítás a most 50 éves Vetőnek az elmúlt három évtizedben készített fotós munkáit mutatja be, melyhez tudnunk kell, hogy Vető az Aczél György által rettenetesen utált (és tiltott) performanszművész, Hajas Tibor barátja és munkatársa volt (Hajas fotoperformanszait mindig Vető fényképezte, s előadásainál is gyakran volt asszisztense). Nem mellesleg a neoavantgard képzőművészet olyan színházszerű műformáit, mint amilyen a happening, az akció, és a performance, a korabeli kulturpolitika a 60/70-es évek fordulójától  mindennél hevesebben tiltotta (ennek köszönhetően e műfaj első legjelesebb képviselői 75-80 között többnyire az ország elhagyására kényszerültek, mint Szentjóby Tamás, a Lakásszínház - Halász Péterrel, Koós Annával stb, és amiböl később a Squat Theater Underground lett New Yorkban -, Najmányi, Molnár Gergely stb).


bizonytalanjóslat                                                    bubblestud

Hajas 80-ban bekövetkezett halálát követően Vető Méhes Lóránttal közösen kezdett dolgozni (Vető-Zuzu festmények, rajzok, installációk, alternatív divatfotók etc), illetve a legendás – kizárólag a szerzők által másolt kazettákon elérhető, koncerten soha nem fellépő – Trabant együttes egyik zeneszerzője, szövegírója, és gitárosa volt*. A 80-as évek Vető-Zuzu festményein gyakran jelentek meg olyan provokativ feliratok, mint pl.
KOMMUNIZMUST, DE MOST RÖGTÖN!, illetve az ÚJ ZÁSZLÓK, ÚJ SZELEK című kiállításukon olyan, részben az egyházi zászlókra emlékeztető, általuk készített zászlókat állítottak ki, melyeken mondjuk pl. a FIX-PAX felirat mellé – javában tartott az amerikai-szovjet nukleáris rakétafegyverkezési verseny (a 70-éves Reagan és a 80 éves Csernyenko között) – játékkalapácsokat, csirkecsontokat, vitamintablettákat, s egyéb mulatságos tárgyakat applikáltak.
1990-ben Vető áttette székhelyét Koppenhágába, ottani zenekarának neve United Dream of Nights**, NahTe idei demoi között már az Iraki háborút reflektáló opus is található.



The United Dream of Nights / Mai Manó Ház, 2003 május 24.

a SZÍNEZETT RÉGI LEVEGŐ című kiállítás tehát mindenkinek nagyszerű alkalom, hogy viszzamenőleges  betekintést nyerjen a 70-es, 80-as évek budapesti underground művészetébe, s Vető Kina / NahTe későbbi világába.

A kiállítást megnyitó dán művésznő, Kirsten Dehlholm – aki 1985-ben alapította meg  HOTEL PRO FORMA nevű performansz-színházát (www.hotelproforma.dk)– a 80-as évek folyamán gyakran tartózkodott huzamosabb ideig Budapesten, ahol több önálló kiállítást mutatott be, illetve olyan performanszokat, melyekben pesti művészekkel dolgozott együtt (az AE.Bizottság énekesével, az ugyancsak képzőművész Fe Lugossy Lászlóval, Swierkiewicz Róberttel és a Xertox csoporttal, Szirtes Jánossal stb), s közben kitűnően megtanult magyarul. A 80-as években Kirsten a dán rádióban játszotta – sikerrel!! – azokat a Trabant, Balaton, Bizottság zenéket, amelyek a Magyar Rádióban sose kerültek adásba. 1990-ben ő szervezte a Mücsarnokban Triumph címmel bemutatott dán-magyar kiállitást , amit később Koppenhágában is bemutattak. Minthogy a rendszerváltás után egyetlen olyan magyar kiállítási intézménynek sem jutott eszébe, hogy Kirstent meghívja, amelyik a megfelelő költségvetéssel rendelkezik, Dehlholm 14 év után most járt először újra Budapesten. Pedig időközben a HOTEL PRO FORMA az egyik legismertebb dán kortárs művészeti intézménnyé nőtte ki magát (Kirstent kitüntette a Dán Királynő stb). Az elmúlt másfél évtized során készített előadásaik átlag 2-3 óra hosszúságú – a mi fogalmaink szerint - alternatív színházi darabok, melyekben gyakran szerepelnek együtt amatőr és profi előadók, s gyakran dolgoznak speciális helyszineken (egyik legutóbbi előadásuk a JESUS C. ODD SIZE pl. egy malmöi iskolaépületben került bemutatásra, bizonyos jelenetek esetében az összes emelet különböző helyiségeiben egyszerre). Egy-egy ilyen, olykor 6-20-70 de akár 700 szereplös bemutató nem ritkán az 50-60, sőt a 120 előadást is megéri.

*NahTe jegyzete:
Minden igaz még, ha ilyen szépen hangzik is így egyben, kivéve, hogy a Trabantban nem gitároztam még, mivel akkor nem tudtam, ütvefúvós szövegíró, néha énekes, alapító az OK. Mivel aktuállis lett, munkanélküliként munkanélküli művész,vagyok.
Ja, igen a site-ok: a StAuby – http://www.c3.hu/~iput/ – oldalán ott van zene a NETRAF alatt, és a Maria site-ján vannak képek, video, közös dolgok – www.marialavman.dk – aztán volt egy, de azt most nem tudom, ahol a comp-animációimból van egy csokor, majd utána keresek, talán www.sondagsavisen.dk, de nem vagyok biztos (a google az kimutatja néha).

**Ervin J. Lázár reflexiója Koppenhágából:
Remek! Bizon, bizon úgy vagyon az a Kirstennel... + minden! Csak egy apró kiegészítés: Vető 'mostani zenekara' (amely tudtommal a kiállítás megnyitóján is fellépett) a koppenhágai Hamvas Béla Klub, Béla Hamvas Grup for Intuitív Musik (BHGIM) együttesének laza 'szabadulóművészeti' együttműködése nyomán jött létre. De míg János (Nah-Te) együtt játszott a csapattal a BHGIM minden jelentősebb fellépésén, a közösségi megmozdulásokon csak ritkán és erős fenntartásokkal bukkant fel; de azért szeretjük, és értékeljük;-) Több mindenféle a Klub honlapján:
http://hjem.get2net.dk/hamv.laz

Üdv: Örv