VISSZA A LISTÁHOZ
NEW POP A MALA GALERIÁBAN
LÓDZ KALISKA WORKS IN PIP'05, CHINA
A NEW POP FILM, 2004 (MEGAVIDEO)


Liget Galéria, 2004 szeptember 8.
(Andrzej Swietlik, Katarzyna, Adam Rzepeczki és Marek Janiak a megnyitón)
.

ÚJ POP
„REKLÁM KIÁLTVÁNY”

a reklám
  a világ szerencsés oldalát mutatja, az ideális társadalmat
a gyönyörűséges és nagyszerű életet, ami már önmagában is csodálatos
benne az a rengeteg szép nő, a számtalan fantasztikus termék, és a  mesés környezet
  mi ez, ha nem maga a harmónia?

arra törekszünk, a világunk olyan legyen, mint amilyen a reklámokban
  (mi másként is válhatnánk a szerencse fiaivá?)

legyen a reklám a mi művészetünk
  (szabaduljunk meg az ambícióinktól, a rendetlenségtől, a manipulációtól
  mindentől, ami lehetetlen, a szartól és a hazugságoktól)

  legyél te is reklám

  légy gyönyörű

Janiak, 2002


.


 
a kiállítást megnyitó "Opera" című performance során a Lódz Kaliska tagjai - az előadás idejére - bezárták a közönséget a galéria helyiségébe (képünkön). A kiállítóterem egyik sarkában egy létrán álló, elegáns öltözékű nő (Rutkai Bori) olvasta fel a csoport New Pop kiálványait (3. kép), míg a túlsó sarokban egy az asztalon álló, hiányos öltözékű nő (Dorotka), kezében Coca-Cola-val, "cola", "cola" közbekiáltásokkal ellenpontozta a felolvasást (2. kép), amely alatt mindvégig Giuseppe Verdi Nabucco című operájának Rabszolga kórusa volt hallható. A csoport időközben az utcán tartózkodó hiányos öltözékű női tagjai a galéria kirakata előtt cipőket próbáltak föl, a férfiak ezt szemlélték, miközben Adam Rzepeczki kerékpárpumpával próbált felfújni egy autógumi-belsőt.
.
.
.
ÚJ POP

KIÁLTVÁNY „0”
„ZABÁLJ”


a világ öreg,
de benne mi, emberek
mindig újak vagyunk
.
   vásárolj mindig újat
   a pillanat a tiéd
   ne gyűjtögess
   ne javítgass

az új termékek szépek és ízlésesek
   ragyogóak ( néha fénytelenek, ellentétben állnak a szépséggel)
   kényelmesek
   intelligensek

   tudod
   akarod
   kell, hogy tiéd legyenek

ezen termékek nyújtják számodra
                   a biztonságot
                   a hatalmat
                   a szerencsét

a termékek
                   hűségesek
a termékeket
                   te magad válogathatod össze
a termékek
                   megformálják világodat
 

az idejét múlt termékek lényegtelenek
 

a művészetnek mindig újnak kell lennie
.

Janiak, 2002


.
.
2. kép / Opera - performance a megnyitón (részlet)
Liget Galéria, 2004 szeptember 8.
.
.
.
ÚJ POP
Pozitív kiáltvány

(azaz program)
 

a porszívó megkönnyíti az életedet
a takarítás megkönnyíti a mosást
a mosást megkönnyíti a mosógép(1)
minden habkönnyű és szép
(mint az autó, meg a szék, meg a toll)

.
.
                                             a kompjuter kitágítja látókörödet
                                             az internet birtokoddá teszi a világot
                                             a mindtelevízió lábad elé teríti a világot
                                             az információs szupersztráda meghosszabbítja az életedet
                                                (bár túl sok újság van)
                                            az urbanizáció visszaadja az időt
                                                (ezek a nagy városok)
                                            a valóság közeliti történelmet és jövőt
                                            minden a tiéd
                                            az lehetsz, aki csak akarsz
                                            mindent elérhetsz
                                            válassz(3)

                                            dönts

                                            légy kreatív

                                            ne szarakodj

                                            mi közünk Afrikához

Marek Janiak  Lódz Kaliska, 2003
.
.
.

3. kép / Opera - performance a megnyitón (részlet)
Liget Galéria, 2004 szeptember 8.
 

„Érvénytelenített kiáltvány”

1.
2000 február 6-án megszüntettük a magasművészet és reklám közötti választóvonalat

2.
a magasművészet és a reklám egyaránt mesterséges világ

3
 a magasművészet olyan, mint a reklám

4.
vásárolj egy terméket és élvezd, mint abszurd művészetet

5.
a jó reklám se igazán értelmezhető, mégis mindenki csodálja

6.
éppígy a magasművészetet is mindenki magasztalja, jóllehet senki se érti

7.
a Lódz Kaliska ezen túl a reklám-művészetben fog dolgozni, mivel a reklámipar jól jövedelmez, a magasművészet meg alig-alig

8.
a reklámokkal sok nő azonosul, és ez számunkra vonzó

9.
a reklámokhoz minél több hatalmas didkójú nő szükséges

10.
a termékek örökkévalóak és időtlenek

11.
a magasművészet szintén időtlen és tökéletes

12.
a Lódz Kaliskának végtére is jól jönne már egy kis pénz, ennyi idő után


Lódz Kaliska, Új pop
.
.
.
Storefront
4. kép / Opera - performance a megnyitón (részlet)
Liget Galéria, 2004 szeptember 8.












25 éves Łódź Kaliska csoport. Négy Kultúra Diálogus Fesztiválja
 
 

"Világ Cikk"

a Łódź Kaliska „Artdom” installációja, az  „Artdom”  lakberendezési üzletének négy reklám plakátja és négy nagy bilboardja* formájában nyilvánul meg. Plakátok és bilboardok 4 változatban készültek.

Az áru négy ára (euro, zloty, sékel, rubel)
Négy nő.
Négy bokszoló.
Négy űrhajós.
Négy díj.
Négy újság.
Négy nyelv.
Egyforma kanapék, fotelek, szőnyegek, TV- állványok, porszívók, növények-mind.
Egyforma izmok.
Az újságok egyforma tartalma.
Egy reprodukció falként( keretezve-349 zl.)
A poszer tartalma mélyen szimbolikus. Nő az anyaságat , bokszoló az erőt,  növények a természetet,  porszívó a tisztaságat, lépcső a fejlődést,  mennyezet az éget,  ablak a nyíltságat,  szőnyeg  a Földet, kanapék a jólétet, fotelek a hagyományt, TV a művelődést, lámpa a tudományt, melltartó a beilleszkedést, asztal az alkalmazkodást, űrhajós a sikert,  alma a szerelmet, függönyek a politikát, újság újságot, bugyi erkölcsiséget, fali reprodukció a művészeti tárgyakat  szimbolizálja, stb.
A vevő kedvére a felsoroltak mást is szimbolizálhatnak. Mindegyiknek van a saját ára.
Az árak  hozzáférhetőséget leírnak.
A nyelvek  neveket leírnak.
Minek léteznek különböző nyelvek, ha ugyanarről beszélnek?
Ki vásárol?Már nem lehet tudni. Ki gyárt? Ki dönti, hogy hol? Ki húz hasznot? Minek? Mi a termelés? Előny? Kényszerűség? Csapás?
Ugyanilyen kép reprodukció minden lakásban- történelem vagy korszerűség? Nem kellenek a nyelvek, ez jó vagy rossz? Az ár a legfontosabb?-reklámozás. Természetes fejlődés vagy rák?

Miért ilyenek a lakásunk?

Igaz, hogy élet művészetté vált?
  


                                                    Łódź Kaliska 2004
Łódź Kaliska 1979 óta működik
tagjai: Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Andrzej Świetlik, Adam Rzepecki, Andrzej Wielogórski
.
.
*a Piotrkowska utcában kifüggesztve volt látható
.
.
.

a Lódź Kaliska négy nagy „Artdom” bilboardja közül az egyik (a "német lány") a marosvásárhelyi várban
Multimédia Központ, 2004 szeptember 11 (az előtérben Marek Janiak, Adrzej Swietlik és Agnieszka Dabrowska)

.
.

a Lódź Kaliska négy nagy „Artdom” bilboard fotójának mindegyikéhez - a német, a lengyel, az orosz és a zsidó lány fényképéhez - egy-egy rövid szöveg tartozott (azért éppen német, lengyel, orosz, és zsidó, mert - mint a csoport tagjai a megnyitó bevezetőjében elmondták - Lódz városának kultúráját ez a négy népcsoport határozta meg).