Parkolás II.

A hetvenes évek elején egy svéd kisvárosban rácsodálkoztam arra, hogy minden utcában parkolóórák vannak felállítva. Pedig akkor még nem is volt túl sok autó a városkában. Nálunk, szokás szerint fordított a helyzet. Rengeteg az autó, és mégsem próbálják a növekedési folyamatot sem cukorkával (jobb tömegközlekedés), sem korbáccsal befolyásolni.

Nemrég több lap is foglalkozott azzal, hogy a Nagykörút menti kerületek nem csatlakoznak az V. kerülethez, és az önkormányzatokon belül sincs még hosszú évek után sem egyetértés a parkolás szabályozásának bevezetéséről.

A parkolási kérdés rendezésének tehát még híre-hamva sincs, az autós lobbi viszont naponta tesz a „használó fizessen" elvnek ellentmondó nyilatkozatokat.

A késlekedő kerületek egyik képviselője sietett kijelenteni, hogy „természetesen" minden kerületi lakosnak és helyi székhelyű vállalkozásnak garantálni fogják továbbra is az ingyenes, illetve nagyon kedvezményes parkolást. Egy kamarai képviselő nyilatkozott, hogy nem szabad az autózás költségeit jobban emelni, mint amennyit az autósok hajlandók megfizetni. Hasonló gondolkodásmódot tükröz az a kijelentés is, hogy a parkolásból befolyt bevételeket csak parkolásra szabad költeni. (Bár néha azt gondolom, hogy még az is jobb lenne, mint a jelenlegi ingyenes káosz.)

El kellene dönteni a belső kerületek önkormányzatainak, hogy fontos-e, hogy lehessen parkolni a kerületekben, illetve napközben meg lehessen állni az üzletek, műhelyek, intézmények előtt munkavégzés céljából.

Ha az önkormányzatok a kerületek valós gazdáinak érzik magukat, akkor további késlekedés nélkül bevezetnek egy bevételt is jelentő parkolási rendszert, amely forrásokat biztosít számukra környezetet és közlekedést javító beavatkozásokhoz. Ingyenes parkolásra vonatkozó demagóg ígéretek helyett minden kerületi lakosnak előnyös megoldásokat valósítanak meg (forgalomcsillapítás, közterületek feljavítása, nagyobb tisztaság, javuló közbiztonság, őrzött parkolás), és akkor hamarosan az autótulajdonosok is belátják, hogy a parkolás olyan szolgáltatás, amelyért nemcsak kell, de érdemes is fizetni, mert élhetőbbé válik a terület.

B. E.