Káposztásmegyer továbbra sem akar
saját M0-s csomópontot!

 

Mivel az M0-s autópálya északi szakaszán építendő ún. Külső Szilágyi úti csomópont elleni korábbi tiltakozásunk mind Újpest Önkormányzatánál, mind a Közlekedési Minisztériumnál süket fülekre talált, május 27-én ismét a KHVM előtt tüntettünk, a Levegő Munkacsoport, az Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület és a Káposztásmegyeri Környezetvédők Köre Egyesület szervezésében.

A pénz többet nyom a latban, mint 25 ezer ember élete,
a természet és az egészség – mutatja a mérleg

Mint az a Lélegzet korábbi lapszámaiból is ismert, a fent említett csomópont amellett, hogy forgalomvonzó hatásával elviselhetetlen mennyiségű átmenő forgalmat vonzana az újpesti Káposztásmegyeri lakótelep útjaira (a gyermekintézményeket sem kímélve), forgalomtechnikai szempontból is teljesen fölösleges, így az adófizetők pénzének nagyfokú pazarlását jelenti. Megépülésével fennáll továbbá az az igen fenyegető veszély, hogy környezetébe – azaz a lakótelep közvetlen közelébe – ipari és egyéb további hatalmas forgalmat okozó létesítményeket építenek. Az erre irányuló törekvéseket máris tapasztalhatjuk, például egy újabb Auchan bevásárlóközpont engedélyeztetési eljárása már javában folyik.

Amennyiben a döntéshozók képesek volnának végre méltányolni az érintett lakók alkotmányban rögzített alapvető emberi jogait, a csomópont megépítését még mindig le lehetne állítani. Éppen elég levegőszennyezés és zaj éri a lakótelepet majd az M0-ról, miért kell ezt még súlyosbítani is?

Ezt akartuk ismételten a közlekedési miniszter tudomására hozni demonstrációnkkal. Ennek érdekében egy rövid utca-színházi „előadással" léptünk fel, jó néhány transzparenst készítettünk, és a beszédeket követően kis ajándék kíséretében átadtuk petíciónkat a minisztert képviselő politikai államtitkárnak. Nos, Katona Kálmán válaszát azóta is várjuk...

A tüntetés óta az is kiderült, hogy az Újpesttel határos Dunakeszin kísértetiesen hasonlóan alakult a helyzet az M0-s engedélyeztetése körül. Az érintettek tájékoztatása ott is elmaradt, nem a valóságnak megfelelő térképvázlatokat mutattak be az engedélyező hatóságoknak, a csomópontra tervezett rávezető út (322. sz.) megépítésével ellehetetlenítenének egy horgászparadicsomot, és – ismét csak törvényellenesen – végveszélybe sodornának egy egyedülálló flórával és faunával rendelkező, törvény által védett területet (tőzegtavakat és lápterületet). Mivel ez a hely megegyezik a főváros ivóvízellátását biztosító parti szűrésű kutak vízgyűjtő területével, fennáll a veszély, hogy az építkezéssel járó talajcsere során megsérülne a felső vízzáró réteg, így a felszínről szennyeződés mosódhat be a rétegvízbe.

De miért is vállalták az engedélyező hatóságok mindezeket a kockázatokat? Több jel arra utal, hogy a tervezett Auchan, illetve a jövőben a környékre települő beruházások feltétlen kiszolgálására.

A Dunakeszi MÁV Sporthorgász Egyesület felvállalta a terület védelmét a Göncöl Szövetség szakmai segítségével.

Fokvári Katalin