Lélegzet
                    1998. december
Kamionforgalom
A svájciak a költségek megfizettetésére szavaztak
Svájc polgárai újból határozottan az európai döntéshozók tudomására hozták, hogy a környezetvédelem az európai közlekedés jövõjének központi kérdése kell hogy legyen.
A szeptember 26-án megjelent a szavazók több mint 57%-a hagyta jóvá az új törvényt, mely szerint a Svájcon áthaladó összes nehézgépjármûre úthasználati díjat vetnek ki. A díj mértékét úgy állapították meg, hogy ne csak az infrastrukturális költségeket, hanem a környezeti és egyéb károkat is fedezze.
2001-tõl minden tehergépkocsi kb. 0,02–0,03 svájci frankot (3,10–4,70 forint az 1998. november 6-i hivatalos árfolyamon) fog fizetni tonna-kilométerenként. Ez tranzittonnánként átlagosan kb. két frank (310 forint). A Bázel és Chiasso közötti 300 km-es távolságot figyelembe véve ez csaknem 100 ezer forintnak megfelelõ díjat jelent az országon történõ minden egyes áthaladáskor. A díj kiszabásakor tehát nem csak a megtett távolságot veszik figyelembe, hanem a jármûveket le is mérik, így a legnehezebb és leginkább szennyezõ jármûvek fizetik a legtöbbet.
A díjakat úgy számították ki, hogy a svájci utakon történõ szállítás külsõ költségeit belsõvé tegyék, azaz a használóval fizettessék meg az összes infrastrukturális költséget,valamint a környezeti és egyéb károkat. A Svájci Közlekedési Klub (VCS/ATE), az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) alapító tagja a közúti fuvarozás külsõ költségeit évi 2 milliárd svájci frankra becsüli (310 milliárd forint), ami nem foglalja magába az erdõk hosszabb távon bekövetkezõ károsodását. A svájci kormány szerint ez az összeg 1,5 milliárd svájci frank, és miután 2005-re az új adó minden vetületét bevezetik, az kb. 1,5 milliárd svájci frankot fog hozni évente. Ennek 90%-a svájci teherautó-sofõröktõl fog származni, mivel az átmenõ kamionok csak 10%-át teszik ki a Svájc fõ útvonalain haladó teherforgalomnak.
Az 1994-es Alpok Kezdeményezés után, mely megkövetelte, hogy 2004-tõl az Alpokon keresztülmenõ minden áruforgalom vonaton bonyolódjon le, a svájciak újból kifejezték környezetvédelmi elkötelezettségüket, mely Brüsszelben nem mindig látható.
Ez a népszavazás jelentõs lehet abban, hogy megkönnyíti az Európai Unió és Svájc között az átmenõ forgalmat szabályozó megállapodás létrehozását. Ezért sok svájci úgy látja, hogy a szavazás legalább annyira irányult az Európai Unióval való szorosabb együttmûködésre, mint amennyire a környezet védelmére.
Mivel a díjszabási szerkezet hasonlít a Neil Kinnock és a svájci közlekedési miniszter, Moritz Leuenberger által januárban megállapodottakhoz, ez újból megindíthatja a tárgyalásokat Európa útjainak használatáért a nehézgépjármûvekre kirótt úthasználati díjról (az „Eurovignette” direktíva).
Az Európai Unió és Svájc között létrejött bármely megállapodás majdnem biztosan azt jelentené, hogy Svájc feladja a tehergépkocsikra vonatkozó 28 tonnás össztömegû terhelési korlátját, de nem valószínû, hogy a környezetvédõ szervezetek ezt most megtámadnák, mivel a nehézgépjármûvekre kirótt távolság-arányos úthasználati díj valószínûleg ellensúlyozna bármely elõnyt, amelyet a súlykorlátozás enyhítése nyújtana a közúti közlekedés javára a vasútival szemben.
David Asséo a VCS/ATE-tõl így nyilatkozott: „Svájcban a nehézgépjármûvek átmenõ forgalma a 28 tonnás korlát és az éjszakai tilalom ellenére nõ, és így a jelenlegi állapot nem kielégítõ. Ezért más eszközöket kell keresnünk, és úgy gondoljuk, hogy az ilyen fajta útdíj bevezetése alapvetõ fontosságú nemcsak Svájcban, hanem Európa többi országában is.”
A nyomás, hogy megegyezzenek a svájci átmenõ forgalomról, tovább nõ, miután az Alpok Svájcon kívüli útjain is több tüntetésre került sor. Júniusban a tiltakozók az ausztriai Tirolon keresztül vezetõ Brenner autópályát zárták le. Szeptemberben helyi csoportok a chamonix-i Mont Blanc-alagutakat vették blokád alá, s ebben a térség polgármesterei is részt vettek.
(T&E Bulletin)
Fordította: Szentpétery Éva