Közlekedés és költségek
Figyelemre méltó tanulmányt jelentetett
meg nemrég a 38 tagországot tömörítõ
Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája
(ECMT). A „Hatékony közlekedést Európának
– A külsõ költségek érvényesítésének
módjai” címû kötet szerint a közlekedés
nélkülözhetetlen eleme a gazdasági és társadalmi
fejlõdésnek, azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül
kedvezõtlen hatásait, társadalmi költségeit.
Az ECMT szerint a közlekedés okozta szennyezés,
balesetek, torlódás, a táj rongálódása
és az életminõség romlása a jólét
jelentõs és szükségtelen csökkenését
eredményezi a társadalomnak és a gazdaságnak.
Ez a veszteség Európában több száz milliárd
ECU-t tesz ki.
A közlekedés által a környezetre rótt
teher és számos más költség alábecsülten
vagy egyáltalán nem jelenik meg a közlekedés
áraiban (ezek az ún. külsõ költségek).
Az utazók és árufuvarozók torz árakkal
szembesülnek, így nincs módjukban érzékelni
a közlekedés valós következményeit.
Az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája
a közlekedés külsõ költségeinek a következõ
négy fõ kategóriáját állaptotta
meg :
-
balesetekkel kapcsolatos költségek (sérülés,
haláleset és annak érzelmi hatásai, a biztosítási
rendszer által nem fedezett költségek stb.),
-
környezeti károsodás (kiemelten a levegõszennyezés,
a zaj és az éghajlatváltozás),
-
fedezetlen infrastrukturális költségek (beruházás,
fenntartás, bírósági eljárások
költségei stb.),
-
a torlódások költségei (idõveszteség).
A külsõ költségek meghatározása
meglehetõsen nehéz feladat. A számítások
egyszerûsítése érdekében feltételezésekkel
kell élni, és választani kell a különbözõ,
a mérési hibától függõen eltérõ
eredményeket adó becslési módszerek között.
Azonban bármelyik eljárást használjuk, az biztos,
hogy az eddig nulla értékûnek vett költség
helyett a valóságot jobban tükrözõ becslést
kapunk.
A tanulmány szerint a balesetek külsõ költségei
1991-ben 148 milliárd ECU-t tettek ki 17 nyugat-európai országra
vonatkozóan (EU, Norvégia és Svájc), vagyis
durván 400 ECU-t fejenként. A 148 milliárd ECU – amely
az említett országok összesített GDP értékének
2,5%-a – 99%-ban közúti balesetekbõl származik.
A költségek 57%-a sérülésekbõl, 43%-a
halálesetekbõl adódik. A közlekedésbõl
eredõ zaj 64%-át a közúti közlekedés,
10%-át a vasúti, és a maradék 26%-át
a légi forgalom okozza (a karlsruhei Frauenhofer Intézet
számításai alapján). A zaj költségei
megközelítik a GDP 0,5%-át.
A levegõszennyezõdés külsõ költsége
az eltérõ becslési eljárások miatt tág
határok között mozog, de átlagosan a GDP 0,6%-át
jelenti. Ez 80%-ban a közúti, valamivel több mint 10%-ban
a légi közlekedésnek tulajdontható.
A közlekedésbõl származó szén-dioxid-kibocsátás
közvetlenül az üzemanyag-fogyasztáshoz kapcsolható.
Azt viszont nehéz megmondani, hogy a CO2 és az általa
okozott üvegházhatás hogyan és milyen mértékben
függ össze a globális éghajlatváltozással.
A becslések szerint az OECD-országokban a CO2-kibocsátás
átlagosan 30%-áért felelõs a közlekedés,
és az ebbõl adódó károsodás eléri
a GDP 0,5%-át.
A fedezetlen infrastrukturális költségek évente
8 milliárd ECU-t tesznek ki, aminek 95%-a a vasúthoz kapcsolódik.
Ha a vasúti közlekedés iránti kereslet változatlan
marad, akkor a viteldíjak 30-40%-os emelkedése, vagy a hatékonyság
30-40%-os növekedése lenne képes fedezni ezeket a költségeket,
amely a GDP 0,15%-át jelenti.
A torlódás nagyvárosi jelenség, költségeit
elsõsorban a forgalmi dugók okozta idõveszteség
adja.
Az eddigiekben felsorakoztatott külsõ költségek
érvényesítésének elsõdleges célja,
hogy közlekedési szokásaik megváltoztatására
ösztönözze az embereket, és ezáltal csökkentse
ezeket a költségeket. Emellett kedvezõ hatással
lehet az iparra, ugyanis technológia-váltást, a hatékonyság
és a versenyképesség növekedését
eredményezheti. Kismértékben csökkentheti a közlekedési
szolgáltatások iránti keresletet, elõsegítheti
a központi bevételek hatékonyabb, környezetvédelmi
szempontokat is figyelembe vevõ elosztását, és
lehetõséget nyújthat az egyéb adók csökkentésére,
így összességében nem feltétlenül
változtat a háztartások kiadásain.
A külsõ költségek érvényesítésének
több módja lehetséges, amelyek inkább kiegészítik,
mint helyettesítik egymást. Ezért a közlekedéspolitika
elsõdleges feladata, hogy megtalálja a következõ
eszközök optimális „egyvelegét”:
Kommunikáció: A környezeti és közlekedési
politika hatásos fegyvere lehet a tényekrõl és
összefüggésekrõl adott tájékoztatás,
ami elõsegítheti az emberek viselkedési szokásainak
megváltoztatását.
Központi szabályozás: A kormányok
szabályokat állíthatnak fel, elõírhatnak
és megtilthatnak viselkedési módokat, és engedélyhez
köthetnek bizonyos tevékenységeket. A környezetpolitika
hagyományos eszköze ez, de a közlekedésben is jól
alkalmazható, például a jármûvek kibocsátási
határértékeinek megállapítására,
biztonsági elõírásokra, a forgalomirányításra,
parkolási rendszerek kialakítására stb.
Önkéntes megállapodások: Ilyen
egyezmények a kormányzat és az iparágak között
jöhetnek létre, amelyben az adott ipar a szennyezés
csökkentésére kötelezi magát bizonyos központi
ígéretek fejében. A közlekedésben ez az
eszköz felhasználható például arra, hogy
elõmozdítsa a környezetkímélõbb
üzemanyagok elõállítását és
elterjedését.
Gazdasági ösztönzõk: A gazdasági
eszközök három típusát különböztetjük
meg. Az egyik csoportot a negatív ösztönzõk, vagyis
az adók, díjak alkotják. A közlekedést
tekintve ide sorolhatók az üzemanyag- és gépjármûadók,
a felelõsségbiztosítás, a kikötõi
és reptéri illetékek stb. A másik csoport a
támogatások köre (adókedvezmények, kölcsönök,
támogatások), amely általában a tömegközlekedést
érinti, de alkalmas a „tisztább” technológiák
használatának ösztönzésére is. A
harmadik eszköz a mesterséges piacteremtés, amikor például
lehetõvé tesszük a szennyezõi jogokkal való
kereskedelmet, vagy magánkézbe adjuk az infrastruktúrát,
így a létrehozott piac helyreteszi az árakat.
Az ECMT javasolja a fennálló szabályozórendszer
szigorítását és betartásának
biztosítását, és a különbözõ
adók, díjak jobb összhangba hozását a
külsõ költségekkel.
Tanyi Anita