1998. július–augusztus |
---|
Budapest III. kerület Békásmegyer és Békásmegyer-Ófalu lakossága 1997. május 12-én S.O.S. Békásmegyerért néven egyesületet hozott létre az M0-s körgyûrû északi szektorában tervezett szakasz megépítésének megakadályozására. Mint ismeretes, a 11-es és a 10-es számú fõutak között egy 2´3 sávos út építését tervezik, amelyet az Ezüsthegy déli oldalán Békásmegyer-Ófalu házaitól néhány száz méterre a tizenöt emeletes házak magasságában vezetnének el Békásmegyer mellett.
Az ide tervezett autópálya:
A lakosság érdekeit képviselve az egyesület együttmûködött a Budapest III. kerületi Önkormányzat képviselõ-testületével és Tarlós István polgármester úrral. Az együttmûködésnek és a támogatásnak köszönhetõen a helyi önkormányzat képviselõ-testülete nem járul hozzá a körgyûrû közigazgatási határon belüli megépítéséhez, és az építésben érdekelt csoportok kénytelenek figyelembe venni a lakosság erõteljes és határozott tiltakozását.
Az egyesület az elmúlt évben támogatásuk megnyerése érdekében több országgyûlési képviselõt, pártot is megkeresett. Sajnos, válaszaikban nem minden párt és országgyûlési képviselõ támogatta a lakosság érdekeit. Az illetékes minisztérium és a Fõvárosi Önkormányzat a lakosság és az érdekképviseletét ellátó egyesület, valamint a III. kerületi Önkormányzat tudomása nélkül és tiltakozása ellenére különbözõ rendezvényeken, kiállításokon és konferenciákon igyekezik bemutatni, propagálni és szalonképessé tenni az M0-s körgyûrû említett szakszát.
Az S.O.S. Békásmegyerért Egyesület 1998. május 5-én a Csobánka téri Közösségi Házban ismételt lakossági fórumot szervezett. A fórumon mintegy 300 polgár vett részt. Vendégként megjelent Tarlós István polgármester és Szegedi Róbert Pilisborosjenõ község polgármestere, országgyûlési és önkormányzati képviselõk, illetve képviselõjelöltek, valamint a Levegõ Munkacsoport szakértõi is. A jól megszervezett és parázs hangulatú fórumon a lakosság körébõl kulturált, de az érintett körgyûrûszakasz megépítését egységesen ellenzõ hozzászólások hangzottak el.
A fórum célja az volt, hogy az itt élõ 50 000 polgár tudomást szerezzen a tervekrõl, és a hivatalos propagandán túl tájékoztatást kapjon az út valós környezeti hatásairól. Megtudja, hogy a levegõszennyezés és a zajterhelés növekedése semmiféle mûszaki megoldással nem akadályozható meg, és ez az egészségének romlását, lakásának értékcsökkenését fogja eredményezni. Egy tizenöt emelet magasságban épített zajvédõ fal ugyanis nemhogy csökkenti, hanem egyenesen felerõsíti a terhelést, az itt haladó jármûvek kipufogógázai pedig egyszerûen beterítik a katlanban elhelyezkedõ Békásmegyert. Egy elkerülõútnak viszont alapvetõen az emberek egészségét kell szolgálnia, tehát nem építhetõ Budapest legnagyobb lakótelepének tõszomszédságában.
Pilisborosjenõ polgármestere elmondta, hogy településüket öt éve bombázzák ugyanazzal a nyomvonaltervvel, amit õk már a legelején elutasítottak. Azaz a képviselõ-testület és a lakosság kitartásán múlik, hogy megvalósul-e, vagy sem ez a beruházás.
A fórum rámutatott arra, hogy:
Richvalski Tibor
az S.O.S. Békásmegyerért
Egyesület elnöke