Ha elkezdik, ez az ügy egy új Bõs-Nagymarossá
fog változni — az elõkészítését,
a kezelésmódját, a költségeit, a várható
piaci és gazdasági eredményeit tekintve. Egy, a múlt
rendszerbõl itt felejtett beruházási lobby próbálkozik
azzal, hogy önmagát a politikusok megetetésével
beruházási kulcshelyzetbe juttassa, majd innentõl
õ diktálja a tempót még magának a politikai
vezetésnek is. Csakúgy, mint az említett vízlépcsõnél,
amit Németh Miklós akkori miniszterelnök egy perccel
a polgárháború kirobbanása elõtt állított
le.
Hazánkban azonban létrejöttek idõközben
a jogállami keretek. Ez mindenekelõtt azt jelenti, hogy létezik
egy jogi és eljárási rendszer, amit senki sem hághat
át büntetlenül. Létrejöttek a piacgazdaság
csírái, ami azt jelenti, hogy a felhasznált közpénzek
hatékonyságát az eredmények hatékonyságával
lehet ellenõrizni. Kialakult — igaz, egyelõre csak ellenzéki
pozícióban — egy olyan fõváros-fejlesztési
stratégia, amely mind Budapest 2 millió lakosának,
mind pedig egész hazánknak az elmúlt rendszerbõl
örökölt lidércnyomásos elgondolásait
hatékony, korszerû, huszonegyedik századba illõ
megoldásai tudják felváltani.
Jelen értékelés a Dél-Buda–Rákospalota
(DBR) metróberuházás tervezetével kapcsolatos
jogi, városfejlesztési, közlekedés-fejlesztési,
pénzügyi problémákat foglalja össze, beszél
a tervezettel kapcsolatos ellenérdekeltségekrõl, végül
néhány gondolatot vázol arról, hogy mit kellene
csinálni — helyette.
1. Jogi problémák
- Az önkormányzatokról szóló 1994. évi
LXIII. törvény. 64. §. (2) bekezdése a fõváros
számára kiemelt támogatást csak akkor tesz
lehetõvé, ha ennek országos vagy regionális
célját az Országgyûlés törvényben
határozza meg. (A DBR metróhoz elõirányzott
60%-os állami támogatás akkora, hogy ilyen arányt
egyetlen más város infrastruktúra-fejlesztése
számára se biztosít a támogatási rendszerünk.)
- A magyar közlekedéspolitikáról szóló
68/1996 (VII. 9.) számú Országgyûlési
Határozat, amely a közlekedéspolitika távlati
elveirõl és prioritásairól szól, egyetlen
szóval se utal arra, hogy a metró szerepelne eme prioritások
között. Az Országgyûlés dolga az, hogy az
ország céljai és erõforrásai felett
gazdálkodjék, tehát egy ilyen óriási
forrásigényû célt vele mindenképpen jóvá
kell hagyatni. Méghozzá célszerû rendszerbe
illõ módon kell meghatározni, amely követelménynek
az említett határozat példamutató módon
tesz eleget.
- A 2212/1996 (VII. 31.) számú kormányhatározat,
amely az elõbb említett országgyûlési
határozat megvalósítását részletezi,
a városi közlekedésben a metróépítést
csak „hosszabb távon" tartja indokolhatónak. Egyébként
pedig szakmailag helyénvaló prioritásokat fogalmaz
meg a városi közlekedés fejlesztését illetõen.
Csak éppen követni kell mindazt, amit a kormány helyénvalóan
meghatározott.
- A területfejlesztésrõl szóló 1996.
évi XXI. törvény létrehozta — a területfejlesztés
európai rendszerébe való illeszkedésének
megfelelõen — az országos jelentõségû
és forrásigényû fejlesztésekre véleményezési
jogkörrel az Országos Területfejlesztési Tanácsot,
a fõvárost és térségét illetõen
pedig az érdemi fejlesztések eldöntése céljából
a Budapesti Agglomerációs Tanácsot. Mindkét
szervezet szakmai és társadalmi egyetértése
nélkülözhetetlen, de ennek megteremtésére
eddig még kísérlet se történt.
- Az említett területfejlesztési törvény
26. §. (2) bekezdése szerint társadalmi és gazdasági
hatástanulmányt kell készíteni a területrendezési
vonatkozású projektekhez. Semmi ilyesmi nem készült
a jelen esetben.
- A környezet védelmének általános szabályairól
szóló 1995. évi LIII. törvény 61. §-a
szerint környezeti hatástanulmányt kell készíteni
a jelentõs hatással járó beruházásokhoz.
Ez sem készült el.
- Nem került sor azokra a szakmai és társadalmi egyeztetésekre,
amelyeket az önkormányzati törvény szelleme, valamint
a területfejlesztési törvény, a környezetvédelmi
törvény, a közérdekû adatok nyilvánosságáról
szóló törvény és újabban az építésügyi
törvény betûje is megkövetel. A beruházás
tervezetét titokban, vita és ismertetés nélkül
készítették elõ, a Fõvárosi Közgyûlés
tagjait pedig egyszerûen félrevezették egy tökéletesen
elõkészítetlen anyaggal.
- Az önkormányzati tulajdonba kerülõ egyes vagyontárgyakról
szóló 1991. évi XXXIII. törvény 51. §.
(2) bekezdésének követelményeit, amely a telekértéket
önkormányzati tulajdonba adja, teljes mértékben
figyelmen kívül hagyták a beruházás megtervezésénél.
Márpedig itt olyan több százmilliárd forint értékû
vagyontárgyról van szó, ami még csak nem is
a fõváros saját tulajdona, hanem az ország
összes önkormányzatáé.
2. Városfejlesztési problémák
- Ez a vonal forgalmilag agyon-zsúfolja mind a Belvárost,
mind pedig a XI. kerület belsõ részeit a Móricz
Zsigmond körtér és a Gellért tér között,
s az egész tömegközlekedést értelmetlen
módon bekényszeríti a Kálvin térre.
- Ezzel a központosító lépéssel megközelítés,
és ilyen módon érték nélkül hagyja
a fõváros hatalmas, több száz négyzetkilométernyi
térségét, ahol közlekedés hiányában
senkinek semmit se érdemes fejleszteni. Ide tartozik az említett
1991. évi XXXIII. törvény 51. § (2) bekezdése
szerinti területérték, amely közlekedési
kapcsolat híján vész el.
- A közlekedési kapcsolatok nem érik el a déli
12 km hosszúságú Duna-partot, amely ilyen módon
megközelíthetetlen marad mind a vállalkozói-fejlesztõi
körök, mind pedig a mögöttes városnegyedek lakói
számára.
- Ez az óriási forrásigény elszívja
a fejlesztési forrásokat a peremkerületekben kialakítható
alközpontok elõl. Minden beruházó, minden vállalkozó
a Belvárosba kíván menni, hiszen más térséget
nem közelíthet meg.
3. Közlekedési problémák
- Sajátságos eset, hogy ennek a metróvonalnak a
megépítése lehetetlenné tenné a fõvárosi
metróhálózat megépítését.
A „metró" szó ugyanis nem „földalattit" jelent,
hanem az angol „Metropolitan Railway" rövidítése,
ami magyarul nagyvárosi vasutat jelent. Ennek a hálózatnak
a kiépítésére egy nagyon kézenfekvõ
és költséghatékony megoldást jelentene
a fõvárosba vezetõ 11 MÁV-vonalnak és
összekötõ gyûrû alakú vonalainak a
felhasználása tömegközlekedési céllal.
Ez egyúttal megfelel az egész agglomeráció
érdekeinek is. Ha ehelyett a Belvárosba vezetõ alagutas
metróvonal épül meg, akkor ezek az elõnyök
elvesznek, és ilyen módon lehetetlenné válik
például a belsõ városrészeknek a tehermentesítése
a gépkocsiparkolás által elõidézett
túlterheléstõl.
- A tervezett metróvonal ugyanis nem teszi lehetõvé
a külsõ parkolórendszer megépítését,
mivel az érkezõ gépkocsiforgalom 90%-a számára
nem ad parkolási lehetõséget. Márpedig a fõvárosi
gépkocsiforgalomnak — megtett jármûkilométerre
számítva — a 60%-a a városon kívülrõl
érkezik.
- Ez a vonal olyan forgalmi kapacitásokat növel meg, amelyek
a felszíni gépkocsiforgalmat a Belvárosba hozzák
be. Ugyanis felszedik a felszíni villamost, a helyén pedig
közút keletkezik. A tapasztalat szerint ezt a közutat
azonnal beterítik a gépkocsik. Pedig a Fõmterv Rt.
felmérése szerint a Belváros közúti forgalmának
a 85%-a már ma is átmenõ forgalom — ami elvileg másfelé
is mehetne.
- Ez a vonal a maga szervetlen beilleszkedésével tovább
tördelné a felszíni villamoshálózatot.
Így növelné az utazók számára szükséges
átszállások számát — körülbelül
80%-kal — és éppen ezért még az is kétséges,
hogy csökkentené-e egyáltalán az utazási
idõt. A villamoshálózat ilyen szétrombolása
tette tönkre például az Amerikai Egyesült Államok
több tucatnyi nagyvárosában a kiválóan
mûködõ tömegközlekedést.
- A metróvonal beruházási elõkészítõ
anyagánál egyébként az alátámasztó
munkarészeket meghamisították. A várható
utasforgalom elõrejelzése szakmailag minõsíthetetlenül
gyenge, ilyen munkarészt semmiféle tervezés nem szokott
elfogadni. A megtérülésre vonatkozó számítások
egyszerûen nevetségesek.
- Az elõkészítés egyáltalán
nem felel meg az Európában szokásos tervezési
módszernek, a SWOT-analízisnek (Strenght-Weakness-Opportunities-Threats,
azaz adottságok, problémák, lehetõségek
és kockázatok összehasonlító elemzése).
Ilyet ma nálunk egy korszerû tervezési rendszerben
már egy néhány tízmillió forintos fejlesztéstõl
is meg kell követelni.
4. Pénzügyi problémák
- A tervezet 100 milliárd Ft-ról, illetõleg ennek
megfelelõ 512 millió ECU-ról szól. Ez azonban
nyilvánvalóan nem igaz. Az eddigi metróvonalak kilométerenként
25-30 milliárd forintba kerültek 1996-os árszintre átszámítva.
Hogy kerülhetne akkor egy 7,5 km-es szakasz mindössze ennyibe,
vagyis kilométerenként 14 milliárd forintba??? (A
Világbank levele is azt írja, hogy a költségterv
több mint kétséges.)
- A valóságos alapköltség tehát 170
milliárd Ft, amihez mintegy 60%-nyi többlet számítandó
a hiteltörlesztések kamata miatt — ez körülbelül
újabb 100 milliárd Ft . Összehasonlítható
költségelemként a 25%-os áfa-t is az alapköltséghez
kell vennünk — ez további 40 milliárd Ft. Mindösszesen
tehát 310 milliárd forint, és ez még nem is
a teljes tervezett szakasz (Rákospalotáig), hanem annak csupán
mintegy fele…
- A fõváros mintegy 40% költséget vállalna
át, ámbár az ezzel kapcsolatos költségkalkuláció
hibás, mivel mindössze 15 milliárd forintról
szól, és ez csupán 40 milliárdnak teszi ki
a 40%át, nem pedig a tervezett 100 milliárdnak, hogy ne is
szóljunk az irgalmatlan további számokról.
- Ez egy óriási forráselszívás, aminek
a java része külföldi beruházóknak jut,
és jó, ha a hazai ipar 30%-os beszállítást
biztosítani tud a maga számára. Ellenben a mi hazai
hitelkeretünket terheli, a pénzt nekünk kell valamibõl
elõteremtenünk a törlesztéshez. Csak az a kérdés,
hogy mibõl, hiszen már a mostani adósságterhünk
is csüggesztõen óriási. Az biztos, hogy ekkora
többletteher az infrastruktúra-fejlesztésben érdekelt
belsõ kivitelezõi piacot összeroppantaná.
- Ez az óriásberuházás gerjeszti a munkanélküliséget.
A hivatalos anyagok szerint a metróépítés hasznai
közé tartozik, hogy „a Kelenföld_Keleti pályaudvar
közötti szakasz mintegy 6400 munkahely´év létesítését
eredményezi az építés idõszaka folyamán."
Ez azt jelenti, hogy 33 millió forintot kell költeni ahhoz,
hogy egy ember egy évig dolgozzon a metróépítésen!
Ezt az összeget máshonnan kell elvonni, azaz adókat
kell emelni, vagy az egyéb tevékenységekhez nyújtott
hozzájárulást csökkenteni. Ez összességében
sokkal több munkahely megszûnéséhez vezet, mint
amennyit a metróépítés teremt.
5. Kik azok, akiknek nem tetszik ez a beruházás?
- A kormányon belül elégedetlen a Környezetvédelmi
és Területfejlesztési Minisztérium, amely a vidékfejlesztésre
fordítható forrásokat félti, valamint a Pénzügyminisztérium,
amely aggódik a költségek és a növekvõ
adósságteher miatt, és ugyanilyen okból ellenzi
a Magyar Nemzeti Bank is.
- A Világbank levelet írt a fõpolgármesternek,
mondván, hogy sehogyan se érti, minek kell egyetlen közlekedési
fõirányba luxuskörülményeket kiépíteni,
míg az összes többi tömegközlekedési
vonal úgyszólván összeomlóban van.
- Ellenzik a külsõ független (tehát a beruházásban
nem érdekelt) szakértõk, például a Halcrow
Fox szakemberei, akik a forgalmi adatok szerint nem látják
indokolhatónak ezt a nagyberuházást.
- Ellenzik a várostervezõk, akik a fejlesztési célok
meghiúsulását jelzik elõre emiatt az óriásberuházás
miatt. (Ennek az aggodalmuknak a Magyar Urbanisztikai Társaság
idén március 11-én tartott szakmai konferenciáján
is hangot adtak.)
- Ellenzi a fõvárosi közlekedést tervezõ
szakemberek jelentõs része, mert nem illeszkedik az egységes
közlekedési rendszerbe (õk csak titokban ellenezhetik,
mivel jórészt a Fõpolgármesteri Hivatal megbízásaiból
élnek).
- Ellenzik a környezetvédõ mozgalmak, akik a felszíni
tömegközlekedés elsorvadását, tehát
a környezetállapot erõteljes romlását
várják ettõl a beruházástól.
(A mozgalmaknak a területfejlesztési és közlekedéspolitikával
foglalkozó legnagyobb és legismertebb ernyõszervezete,
a Levegõ Munkacsoport, több felhívást tett már
közzé az óriásberuházás ellen.)
- Ellenzi a magyar vidék, amely attól fél, hogy
az õ fejlesztésére még az eddiginél
is kevesebb forrás jut majd. (Baranya megye közgyûlése
határozatot is hozott a metróépítés
ellen, és a többi megyét csak azt tartja vissza, hogy
nem szeretnének rosszízû „fõváros-vidék"
ellentétet szítani.)
- Ellenzik a fõváros peremkerületei, akik attól
félnek, hogy ez a beruházás ellehetetleníti
a hálózati elvû közlekedési rendszer kiépítését,
amihez nekik alapvetõ érdekük fûzõdik.
- Ellenzi a fõváros körüli agglomerációs
települések többsége, az elõbb említett
okból.
6. Mi kell helyette?
- A közlekedést illetõen szükséges a belsõ
kerületek villamoshálózatának korszerûsítése,
fejlesztése. (Utaskilométerre vetítve ugyanakkora
költségbõl 16-szor nagyobb kapacitás építhetõ
felszíni villamossal, mint mélyalagutas metróval.)
Kell továbbá az a metróhálózat, amit
a meglévõ vasúti hálózat felhasználásával
a nyugat-európai nagyvárosok mintájára ki lehet
építeni mind a peremkerületek, mind pedig az agglomeráció
hasznára. Szinte elenyészõ költséggel
jelentõs javulás érhetõ el egyszerûen
jobb közlekedésszervezéssel (a tömegközlekedési
sávok elkülönítése az egyéb forgalomtól,
a jelzõlámpáknak a tömegközlekedésre
hangolása stb.).
- Olyan gazdaságélénkítõ infrastruktúra-fejlesztés
kell, ami a hazai gyártó- és építõkapacitásokat
látja el munkával, és egyúttal az ország
nagytérségeiben elõsegíti a gazdálkodás
feltételeinek a javulását. Megfelelõ fejlesztési
stratégiával az a pénz, amibõl metróvonalat
szándékoztak építeni, egymagában a bruttó
hazai termék évi 2% körüli növekedését
eredményezheti (mintegy 2-2,5-szeres multiplikációs
tényezõvel számolva), és így egy új
gazdaságpolitika alapjává tehetõ.