Lélegzet

                      1998. június

Az elõvárosi vasútról

Eljutott hozzánk egy angol nyelvû levél, ami a Budapest Sun egyik februári cikkével kapcsolatban született. Íme a fordítás:

„Kedves Szerkesztõ!

Az Önök cikke a február 5-11-i szám 9. oldalán megállapítja, hogy nem lehet jobb elõvárosi vasúti szolgáltatásokkal helyettesíteni a tervezett 4-es metrót. Ettõl függetlenül, az elõvárosi vasutak fejlesztésére sürgõsen szükség van! Egy több mint kétmillió lélekszámú európai városba befutó fõvonalakon általában 15-20 percenként közlekednek az elõvárosi vonatok. Érden, ahol én lakom, az állomás egy kétvágányú villamosított fõvonalon található. Innen nincsen Budapestre vonat reggel 7 óra 23 és 8 óra 11 között, pedig ez az idõszak a második reggeli csúcs. Ezt a szünetet úgy tudtam áthidalni, hogy 3 km-t gyalogoltam Tárnokra, ahová Fonyódról (7 óra 45-kor) és Balatonfüredrõl (8 óra 7-kor) érkeztek a vonatok. Tárnokon mindkét vonatra 40-50 ember szokott felszállni a csatlakozó buszokról. A MÁV (kormányzati utasításra, hogy csökkenjenek a veszteségei) megszüntette a 8 óra 7-es vonatot. Nemrégiben az egyik fagyos gyaloglásomat az üres tárnoki peron látványa jutalmazta: a 7 óra 45-ös vonatot is megszüntették. Ezt a döntést, mint a MÁV tengernyi és folyamatos menetrend-változtatásait, hétpecsétes állami titokként kezelik. Most már Tárnokról sincsen Budapestre vonat hétköznapokon reggel 7 óra 18 és 8 óra 23 között. Az Érden, Pest megye legnagyobb, 60 ezer lakosú településén található két állomásról is csak a következõ idõpontokban indulnak vonatok: 7.08, 7.12, 7.23, 8.11 és 8.30. Nem éppen étvágygerjesztõ töltelék, ha a vonatokat úgy összesûrítik, mintha vajjal jól megkennék egy szendvics egyik felét, miközben csúcsidõben 48 percig nincsen járat. (Összehasonlításképp: egy évvel ezelõtt 7.14, 7.23, 7.44, 7.50, 8.12, 8.30 és 8.47 volt a vonatok indulási ideje.)

Mi történt azoknak az embereknek a százaival, akik ezeket a vonatokat használták, hogy bejárjanak Baracskáról, Martonvásárról, Tárnokról és Érdrõl Budapestre? Csak páran vállalkoznak arra, hogy felpréseljék magukat a szardíniadobozra emlékeztetõ buszokra. A legtöbben azonban kétségbeesésükben feladták, és beszálltak autójukba, amivel most már õk is hozzájárulnak a belvárosi levegõ szennyezettségéhez, parkolási problémáihoz és az olyan forgalmi dugókhoz, melyek mindenkinek késéseket okoznak és lelassítják a BKV legnépszerûbb buszjáratait is.

A nap további részeiben óránként átlag egy vonat jár mifelénk, legtöbbjük jó, ha félig tele van. A MÁV jó járatokat szüntet meg és mostanában arra specializálja magát, hogy akkor közlekedtessen vonatokat, amikor az neki forgalmi szempontokból kedvezõ, nem pedig mikor az utasoknak és a lakosságnak arra igénye volna.

Az a hír járja, hogy a május végén megjelenõ új menetrend nem olyan összefoltozott, megszüntetésekkel teli lesz, mint korábban, hanem egy teljesen újraszerkesztett változat, ahol újra az alapokból indulnak ki. Remélkedjünk, hogy a) ez igaz, b) jobb lesz."

Stefan MacGill, Érd
Fordította: Joó Ferenc