Lélegzet

                      1998. június

Az új menetrendrõl

Köszönet a MÁV illetékeseinek, amiért még megjelenése elõtt megvizsgálhattuk, hogy milyen változtatások lesznek az új menetrendben. Mire ez a Lélegzet megjelenik, már életbe is lépett az új menetrend, és bizonyosan sokan lesznek, akik érdekesnek találják majd az alábbi változtatásokat.

Nemzetközi viszonylatban nem lesz túl sok változás. Ami a legfontosabb, hogy megszûnik a Metropol nevû hálóvonat, ami eddig Budapest-Pozsony-Prága-Drezda-Berlin útvonalon közlekedett. Ehelyett egy EuroNight vonat indul Bécsen, Passaun és Lipcsén keresztül Berlinbe. Prágába ezentúl csak a Pannonia-Expresszel lehet majd éjszaka eljutni, de Drezdába már csak nappal. Berlinbe a menetidõ nagyjából megegyezik majd az eddigivel, és az kétségtelen, hogy kevesebb lesz a határellenõrzés, az EuroNight vonatra azonban pótdíjat is kell fizetni.

Nem közlekedik többet a Karpaty nevû gyorsvonat, amely eddig Varsó–Bukarest között biztosította Miskolcon és Szolnokon keresztül az összeköttetést. Megszûnik továbbá a Puskin-Expressz, de helyette lesz közvetlen kocsi Belgrád-Moszkva között Varsón keresztül. Megszûnik az Alutus nevû vonat is, amely Szombathely-Bukarest között közlekedett, de helyette meghosszabbítják az Ovidius nevû gyorsvonatot, ami Gyõrön keresztül éjszakai utazással biztosítja majd az eljutást egészen Konstancáig.

Meghosszabbítják a Lehár EuroCity vonatot, így az Bécstõl minden nap Miskolcig, vasárnapokon Sátoraljaújhelyig fog közlekedni. A Liszt Ferenc EuroCity korábbi órában érkezik Budapestre Dortmund felõl. Ellenben az Arrabona késõbb érkezik Bécsbõl, és nem közlekedik tovább Debrecen felé, bár reggel továbbra is onnan indul. Ennek a hátránya, hogy aki este akar Bécsbõl Debrecen felé utazni, az kénytelen lesz EC-pótdíjat fizetni és még át is szállni.

Belföldi forgalomban több változtatás is van az InterCity- hálózatban. Legfontosabb az új IC járatok bevezetése Nagykanizsára és Egerbe. Lesz olyan InterCity vonat, ami Egerbõl egészen Keszthelyig közlekedik majd, reméljük, sok utassal. Nagykanizsa felé reggel a Drava nemzetközi gyors szolgál majd InterCity vonatként, de ez nem fog megállni Székesfehérváron, mint eddig. Így aki Fehérvárról mindenféleképen vonattal akar még kora délelõtt eljutni Kanizsára, az fél órával korábban kell keljen, és egy személyvonattal Siófokra utazzon, ahol mindezért cserébe még IC-pótdíjat is kell váltson, hogy átszállhasson Nagykanizsa felé.

További változtatás, hogy a reggeli Békéscsaba-Budapest és az esti Budapest-Békéscsaba IC vonatok megállnak majd Gyomán is, illetve a Budapestre érkezõ InterCity járatok megállnak majd Kelenföldön és Kõbánya-Kispesten is (a Budapestrõl induló járatok azonban nem). Még egy említésre méltó változtatás, hogy a reggel Kaposvárra és Pécsre induló InterCity járatok ezután Dombóvárig együtt közlekednek, ami azt eredményezi, hogy Pécsre negyed órával hosszabb lesz az út. A szombathelyi IC vonatok menetideje is nõtt 7-8 perccel.

Sajnos a gyorsvonatok is megjárták, Gyékényesrõl Budapestre 45 perccel hosszabb az út a gyorsvonattal, mint két éve. Tovább növekedtek a menetidõk egyes kaposvári, pécsi, keszthelyi gyorsvonatoknál is. Ellenben több mellékvonalon is pár perccel rövidültek a menetidõk. Új viszonylatú a csak nyáron közlekedõ Tapolca-Balatonfüred-Debrecen-Nyíregyháza és Balatonfüred-Szeged gyorsvonatok, valamint a Tapolca-Gyula gyors.

A mellékvonalakon nagyon változatos a kép: sok vonalon pár perccel rövidültek a menetidõk, míg pl. Gyõr-Veszprém között, a Cuha-patak festõi völgyében végig haladó vonalon a vonatok 25-50 perccel lassabbak. Van azonban örvendetes újítás is, mégpedig az InterPici vonatok bevezetése több viszonylatban. Ezek azok az újjáépített kis motorkocsik, amikrõl múlt havi számunkban is írtunk (repülõgép ülések, légkondicionálás, stb.). Ilyen járatokat vezetnek be Budapest és Esztergom, valamint Miskolc-Ózd és Miskolc-Sátoraljaújhely között, sõt, a tervek szerint Nyíregyháza-Mátészalka viszonylatban is. Míg azonban az esztergomi járatok egyszerû sebesvonatként közlekednek majd (több mint 20 perc menetidõt takarítva meg), addig a többi helyen az IP névvel illetett vonatok 70 forint pótdíj fizetése mellett vehetõk majd csak igénybe.

Az eddig felsoroltaknál természetesen több helyen is történtek apróbb változtatások, pl. a Lakitelek környéki vonalakon, amelyeket most nem áll módunkban részletesen felsorolni. Összességében azonban elmondható, hogy a MÁV menetrendje lényegesen nem változott. Az ígért nagyobb változásokat a jövõ évben tervezi végrehajtani a MÁV. Azt, hogy az idei menetrend hogyan javított vagy rontott a csatlakozásokon, majd menet közben az élet dönti el. Az idõ rövidsége miatt ezt nem tudtuk részletesen megvizsgálni. Az azonban elmondható, hogy sok esetben lényegesen, 15-20 perccel romlottak az eljutási idõk, de egyes esetekben ugyanennyit javultak. Hosszabb távon azonban nem tartható fenn, hogy minden évben pár percet lassulnak a vonatok, mert már így is elég lassúak. Õszintén reméljük, hogy a felvett hitelekbõl tervezett pályarehabilitációs programok jelentõsen javítani fognak majd a helyzeten! Kár, hogy a menetrend nem jelent meg a változtatásokkor elõírt két héttel korábbi idõpontban. Ilyenkor jár az utasoknak valamilyen kártérítés?

Joó Ferenc