1998. május |
---|
Újabb terveket fogadtak el szédítõ tempóban
az Árpád híd környékére. A BATÁR
és a Vizafogóért Mozgalom hat éves küzdelme
megakadályozta a benzinkutat, parkolóházat, gyorséttermet
és szállodát magába foglaló épületkomplexum
létrehozását az Árpád híd pesti
hídfõjénél található park és
épületek helyére. Most azonban újabb ötlet
született: ugyanannak a hídnak a déli rézsûjére
terveznek egy hasonló — sportcentrumnak nevezett, de benzinkutakat,
autószalont, bevásárlóközpontot, szállodát
és még ki tudja, mit tartalmazó — óriás
épületegyüttest. Monumentalitása miatt a környékbeli
lakossági csoportok az épületegyüttest csak „kilövõtoronynak"
nevezik.
Az tervekrõl a lakosság csupán egy szinte teljesen eltitkolt és cseppet sem elõkészített vitaest nyomán szerezhetett tudomást. A lakók érdekeit képviselõ civil szervezetek csupán a vitaest után, a megépítésrõl döntést hozó képviselõtestületi ülés elõtt 24 órával kapták meg a hatástanulmányokat.
Dr. Szabóné Bánkuti Katalin a Vizafogóért Mozgalom nevében így fogalmaz a kerületi képviselõtestületnek írt levelében:
„Az alpolgármesterek által szervezett vitaestre szóló meghívó a lakosság széles köréhez nem jutott el. Késõn kitett, kis méretû meghívók voltak a faliújságon, ráadásul annak a szövege félretájékoztatást is tartalmaz, ugyanis csak sportcentrumokról tájékoztat, szállodákról és benzinkutakról szó sincs benne. Érdemben nem tudunk nyilatkozni az életünket súlyosan befolyásoló kérdésekrõl, amíg nem áll módunkban megismerni a szakvéleményeket. Csak ez után várható, hogy a lakosság döntsön az õt érintõ kérdésekben.
Ez az építkezés nem csupán a közvetlen környezetben élõket érinti, hanem a korábbi — északi oldali — lakossági fórumon komoly szakértõk által elmondottak alapján egyértelmû, hogy a területen épített magasházak egész Pest légcsatornája útjában állnak, tehát veszélyeztetik életterünket. Az önkormányzat által készíttetett alátámasztó szakvéleményben foglaltak arról is szólnak, hogy a botanikailag nem értékes fák kivághatók, csak pótolni kell õket. Ehhez két észrevétel:
— Itt nem botanikus kert épül, nem botanikailag értékes fákra van szükség. Minden növény, minden fa oxigént termel, port köt meg, zajt szûr.
— A fapótlásról annyit: megkérdezte már valaki a kertészeket, hány fa maradt meg az újonnan ültetettek közül? Az eredmény siralmas jelenleg is, hát még egy forgalomkeltõ létesítmény megvalósulása után."
A Vizafogóért Mozgalom tiltakozik a létesítmény lakótelepen elhelyezendõ parkolóhelyei ellen, és kéri, hogy az épületek ne legyenek 1-2 szintnél magasabbak, s hogy az Árpád híd északi és déli hídfõjének terveit ne egymástól elkülönítve, hanem együttesen tárgyalják, és vegyék figyelembe a lakossági csoportok, civil szervezetek kéréseit.
A szakértõi vélemény szerint a zajterhelés, a rezgés és a levegõszennyezés a határértéknél nagyobb lesz. A közlekedési hatásvizsgálatot az önkormányzat és a beruházó részére ugyanaz — a Közlekedés Kft. — készítette, tehát szakértõi összeférhetetlenség állt fenn.
A lakossági csoportok követelik, hogy a terveket mutassák be a lakosságnak, és szervezzenek velük közösen lakossági fórumot. Ez a legkevesebb, amit a választott és megválasztandó képviselõktõl elvárható.
J. Halász Judit