1998. május |
---|
A Magyar Közlekedési Klub elnöke, Radó Dezsõ, valamint Sipos István, a MÁV Rt. vezérigazgatója megújította a szervezeteik közti együttmûködési megállapodást április 7-én, Budapesten a Nyugati Pályaudvar királyi várójában. A megállapodás értelmében az MKK vállalja a vasúti közlekedés elõnyeinek széles körû megismertetését és érvényesítését, különös tekintettel a MÁV elõvárosi vasúti programjára. Ennek ugyanis épp az az egyik célja, hogy a vasúti szolgáltatások fejlesztése következtében mind kevesebben utazzanak gépkocsival Budapestre, s így csökkenjen a légszennyezés és a közlekedési dugók. A jelenlévõk Pilisvörösvárig egy InterCity-kényelmet nyújtó motorkocsival utazhattak. A MÁV vezérigazgatója arról tájékoztatta a Budapest-Esztergom vasútvonal mentén lévõ települések polgármestereit, hogy a Központi Környezetvédelmi Alap támogatásával ehhez hasonlót állítanak forgalomba a menetrendváltozás idõpontjában. Ennek eredményeként gyorsabban és kényelmesebben lehet majd utazni a két város között.
A Levegõ Munkacsoport szorgalmazza, hogy az érintett közlekedési vállalatok, mindenekelõtt Budapesten és környékén, tarifaközösség keretében, a különbözõ közlekedési formák összehangolásával, a párhuzamosságot kiiktatva szolgálják ki az utasokat. A MÁV szerint a meglévõ budapesti körvasutat, a hozzá kapcsolódó közlekedési csomópontok kialakítását követõen, oly módon lehetne bekapcsolni a fõvárosi utazások kiszolgálásába, hogy ezzel jelentõsen csökkenjen a közutakra nehezedõ terhelés és a környezetszennyezés.
A számítások szerint végeredményben évente tízmillióval nõne az utasok száma, minthogy egy összehangoltabb, ütemesebb, arányaiban olcsóbb rendszerben az egyéni közlekedési eszközökkel szemben többen választanák a tömegközlekedést. Az MKK adatai szerint a fõvárosban a személygépkocsik által okozott légszennyezés több mint 60%-a a városhatárt átlépõ autókból ered. A környezetvédõk ezért is szorgalmazzák az elõvárosi vasutakkal kapcsolatos, már jelenleg is létezõ elképzelések továbbfejlesztését, és azok mielõbbi megvalósítását.
A vonatok sebességének növeléséhez elsõsorban arra lenne szükség, hogy teljesen felújítsák a Budapest-Esztergom közötti vasútvonalat. Ez 3,3 milliárd forintba kerülne, amibõl 800 milliót tesz ki az Északi Összekötõ híd felújítása. Ez az összeg azonban ma nem áll rendelkezésre. A MÁV ezért máshonnan közelítette meg a problémát: valamivel könnyebb, tehát gyorsabban közlekedtethetõ motorkocsi kialakítására adott megbízást, illetve új menetrendi szerkezetet dolgozott ki. Ez része a MÁV országos programjának, amely szerint
— a távolsági vasúti közlekedést az InterCity, illetve az ehhez csatlakozó InterPici járatokkal kell megoldani,
— az elõvárosi közlekedés fejlesztése érdekében két éven belül InterCity-kényelmet nyújtó motorvonatokat kell kialakítani,
— folytatni kell a vasútvillamosítást, és az eddigieknél gyorsabb ütemben kell végezni a pályák felújítását.
Domokos Lajos
MÁV Rt. Kommunikációs és Sajtóiroda